شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آشنایی با صفحه نتایج گوگل یا همان serp
    29 دی 1401 - 10:45
    شناسه : 219642
    0

    SERP یکی از بخش‌های مهم گوگل است که هر روزه از آن برای سرچ موضوعات مختلف استفاده می‌کنیم ولی مطمئنا با آن آشنایی نداشته و حتی نام آن را نشنیده‌ایم. هر کسی برای پیدا کردن سوالات مختلفی که در رابطه با هر چیزی دارد موتور جستجوی گوگل را باز کرده و آن را جستجو می‌کند. نهایتا نیز یکی از سایت‌های موجود در SERP را انتخاب کرده و پاسخ سوال خود را دریافت می‌کند.

    پ
    پ

    images 1674043934 - آشنایی با صفحه نتایج گوگل یا همان serp -

    هر کاربری باید با قسمت‌های مختلف SERP آشنا باشد تا بتواند به خوبی از تمامی آن‌ها استفاده کرده و همچنین هر سئوکاری نیز باید این موضوع را درک کند تا بتواند به خوبی سایت را بهینه کرده و پروژه‌های سئو در مشهد را به خوبی پیش ببرد.

    می‌دانید که بودن در بالاترین رتبه‌های SERP برای هر کسب و کاری دارای اهمیت بالایی است و هر مدیری این را می‌داند که باید برای برند سازی مجازی، سئو خوبی داشته باشد تا کاربران، سایت را در همان ابتدا مشاهده کرده و وارد آن شوند.

    به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا شما را با SERP گوگل آشنا کنیم و بخش‌های مختلف آن را به شما معرفی نماییم.

    SERP گوگل چیست؟

    Search Engine resualt page یا SERP همان صفحه‌ای است که پس از جستجوی عبارت مورد نظر خود در گوگل، مشاهده خواهید کرد. برای مثال زمانی که کلمه “خرید لباس” را در گوگل جستجو می‌کنید، لیستی از سایت‌های مرتبط با خرید لباس را مشاهده خواهید کرد. به این صفحه و این لیست، SERP گفته می‌شود. در واقع این همان جوابی است که گوگل برای سوال شما آماده کرده است.

    SERP صفحه‌ای است که در آن می‌توانید واکنش گوگل را به کوئری سرچ شده مشاهده نمایید. این خزنده‌های موتور جستجوی قدرتمند گوگل هستند که تصمیم می‌گیرند هر سایتی در چه رتبه‌ای در این نتایج قرار بگیرد. یعنی ترتیب قرار گرفتن سایت‌ها در SERP به هیچ وجه اتفاقی نبوده و برای این ترتیب قوانین و موارد زیادی وجود دارد که باید در سایت مورد نظر وجود داشته باشد.

    images 1674043960 - آشنایی با صفحه نتایج گوگل یا همان serp -

    یعنی سایتی که در لینک 1 در هر سرچ و جستجویی قرار دارد، بیشتر اصولی که گوگل تعیین کرده است را رعایت نموده تا توانسته به این رتبه دست پیدا کند. تمامی فعالیت‌هایی که در سئو انجام می‌شود از سئو تکنیکال گرفته تا بک لینک‌هایی که برای پروژه در نظر گرفته می‌شوند، همگی برای این است که به رتبه یک در SERP یا صفحه اول نتایج دست پیدا کنیم.

    معمولا کاربران هنگام جستجوی هر موضوعی، پاسخ خود را از سایت‌های صفحه اول نتایج جستجو دریافت می‌کنند و خیلی کم پیش خواهد آمد که به صفحه دوم یا سایر صفحات نگاهی بیندازند. به همین دلیل اگر سایت شما در این قسمت نباشد، شانس خیلی کمی دارید که کاربران با آن آشنا شده و از خدمات شما استفاده نمایند.

    چینش SERP گوگل

    در ابتدای کار موتور جستجوی گوگل، صفحه نتایج جستجو بسیار ساده بود و فقط نتایج ارگانیک بودند که این صفحات را تشکیل می‌دادند. ولی امروزه اینگونه نبوده و گوگل پیشرفت چشمگیر خود را حتی در SERP به نمایش گذاشته است.

    همیشه کاربر برای این موتور جستجو اهمیت خیلی بالایی دارد و به همین دلیل در تلاش است تا کاربر با راحتی بیشتری به پاسخ سوالات خود دست پیدا نماید. در این بخش تصمیم داریم تا در رابطه با چینش SERP گوگل توضیح دهیم و بخش‌های مختلف آن را به شما معرفی نماییم.

    تبلیغات گوگل

    یکی از پلن‌های جذاب در گوگل، امکان درج تبلیغات است. این تبلیغات، ادوردز نام دارند. ممکن است شما عبارتی را در گوگل سرچ کرده و تعدادی سایت را در ابتدای آن مشاهده کنید که در کنار آن‌ها کلمه ad نوشته شده است.

    این‌ها دقیقا همان سایت‌هایی هستند که از ادوردز استفاده می‌کنند. در این روش هر فردی که مشتاق استفاده از آن است باید وارد پنل ادوردز شود و برای کلمه کلیدی و صفحه لندینگ مورد نظر خود، در مناقصه‌ای شرکت نماید. اگر بتواند در این مناقصه برنده شود، می‌تواند جایگاه خوبی را در میان تبلیغات به دست آورد.

    این را باید بدانید که تبلیغات برای همه جستجوهای شما وجود ندارد. تنها در حوزه‌هایی نمایش داده می‌شود که افراد برای آن درخواست داشته باشند.

    نتایج ارگانیک

    بعد از تبلیغات سراغ سایت‌هایی می‌رویم که توانستند با رعایت نکات سئو در SERP گوگل رتبه خوبی را به دست آورند. در هر صفحه 10 سایت که به صورت ارگانیک رتبه گرفتند، نمایش داده می‌شود. این بهترین جایگاه است و برای اینکه بتوانید در این لیست قرار بگیرید باید تمامی نکات مورد نظر گوگل را رعایت کنید.

    Rich snippets

    این گزینه مربوط به اسنپت‌هایی می‌باشد که زیر برخی از لینک‌های نتایج به صورت ستاره یا عکس از داخل همان سایت، نمایش داده می‌شود. در زمان طراحی انواع وب سایت‌ها در صورتی که از زبان‌های برنامه نویسی برای طراحی سایت استفاده کنید، rich snippet ها توسط برنامه نویس در صورت درخواست شما به صفحات اضافه خواهند شد و در صورت استفاده از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا، افزونه‌‌های مختلفی ارائه شده‌اند که با استفاده از آن‌ها شما قادر به افزودن انواع اسنیپت ها به صفحات هستید.

    images 1674044009 - آشنایی با صفحه نتایج گوگل یا همان serp -

    FAQ

    FAQ یا سوالات متداول یکی از بخش‌های دوست داشتنی در SERP است. اگر سایتی که در گوگل رتبه گرفته است، از FAQ استفاده نماید، در قسمت زیرین لینک سایت در نتایج جستجو، سوالات متداولی در رابطه با مطلب مورد نظر با پاسخ آن نمایش داده می‌شود تا کاربر با راحتی بیشتری به پاسخ سوالش دست پیدا کند و حتی نیاز نداشته باشد روی لینک سایت کلیک کند.

    این را نیز باید بگوییم که سوالات و پاسخ‌هایی که در FAQ هر سایت وجود دارد، توسط مدیر سایت طرح شده و در کدهای همان صفحه گذاشته می‌شود.

    پنل دانش یا Knowledge panel

    یکی از آپدیت‌های جدید و بسیار جالب گوگل پنل دانش است. سرچ صفر کلیک همان آپدیتی است که از آن صحبت می‌کنیم. باید بگوییم که گوگل با توجه به علاقه زیادی که به کاربران خود دارد، شرایطی را پیش آورده است تا بتوانند بدون هیچ گونه کلیکی روی هیچ سایتی، پاسخ خود را به دست آورد.

    به این صورت است که پاسخ سوالی که کاربر در رابطه با آن سرچ کرده است را به صورت کاملا مفید و مختصر در ابتدای SERP نمایش می‌دهد. پاسخ این سوال را از سایت‌هایی برمی‌دارد که کاربران بیشتر آن را تایید کردند.

    البته ممکن است گوگل دستی در تغییر متن پنل دانش داشته باشد ولی متن اصلی را از سایت مورد نظر برمی‌دارد. این را نیز باید اضافه کنیم که پنل دانش به تازگی در گوگل فارسی نیز راه اندازی شده و در SERP می‌توانید آن را مشاهده کنید.

    منبع مقاله

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.