سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41412 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مقایسه سه متریال پیش ساخته hpl، سمنت برد و بوردکس
    29 دی 1401 - 10:50
    شناسه : 219655
    1

    پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت ساختمان و ارتقا متریال‌های قدیمی، کمک بسیاری به سرعت اجرای ساختمان‌ها و دوام آن ها کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از متریال های پیش ساخته و جدید بپردازیم.

    پ
    پ

    در سال‌های اخیر متریال‌های پیش ساخته طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند و به دلیل سهولت استفاده از این مصالح و مزایایی که دارند، شاهد استفاده از آن ها در ساختمان‌های زیادی بوده ایم. اگر بخواهیم تمامی مصالح پیش ساخته را بررسی کنیم به زمان زیادی احتیاج خواهیم داشت، به همین علت در این مقاله قصد داریم به بررسی سه نوع از متریال‌های پیش ساخته پرکاربرد در ساختمان بپردازیم.

    هر کدام از این پنل‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و با روش‌های مختلفی اجرا می‌شوند، در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی از این پنل‌ها و روش اجرای هر کدام ارائه دهیم. اگر در رابطه با هر کدام از پنل های اچ پی ال، سمنت برد یا بوردکس کنجکاو هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

    images 1674047046 - مقایسه سه متریال پیش ساخته hpl، سمنت برد و بوردکس - بوردکس

    پیشرفت تکنولوژی و استفاده از متریال های پیشرفته

    در زمان های قدیم متریال‌هایی برای استفاده در نمای ساختمان و قسمت‌های مختلف آن مورد استفاده قرار می‌گرفتند، سیمان و بتن بودند که اجرای آن ها چالش های زیادی مواجه بود. اما پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شد که مصالح جدید و پیش ساخته با ارتقاء متریال‌های قدیمی به وجود آیند که نه تنها استفاده از آنها مشکلات و چالش‌های مصالح سنتی و قدیمی را نداشت، بلکه کاملا به صرفه بود و سرعت اجرای نمای ساختمان را بالاتر می‌برد.

    برخی از مطرح ترین متریال‌های پیش ساخته عبارتند از:

    • بتن اکسپوز
    • سمنت برد
    •  اچ پی ال
    •  بردکس
    • آکواپنل
    • و ….

    سمنت برد

    سمنت برد نوعی پنل پیش ساخته سیمانی است که با ترکیب سیمان پرتلند، آب، سیلیس، انواع پرکننده ها و انواع الیاف تولید می‌شود. با استفاده از این ترکیب مقاومت‌ کششی و خمشی سیمان افزایش می‌یابد و باعث تولید متریالی باکیفیت برای استفاده در نمای ساختمان و سایر قسمت‌های آن می‌شود. این متریال به عنوان متریالی مقاوم در برابر رطوبت و ضربه شناخته می‌شود و به واسطه همین مقاومت برای زیرسازی فضاهای مرطوب؛ مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    علاوه بر این از پانل‌های سیمانی سمنت برد با توجه به ضخامتشان در سقف، کف، دیوار های داخلی و خارجی استفاده می‌شود. اجرای این متریال به صورت خشک است و با استفاده از پروفیل های گالوانیزه که به زیرسازی نصب می‌شوند، اجرا شده و پس از آن بر روی آن ها بتونه و ماستیک کشیده می‌شود و در آخر رنگ خواهند شد. از جمله طرح‌های سمنت برد می‌توان به طرح چوب، آجر و ساده اشاره کرد. نکته جالبی که در رابطه با سمنت برد وجود دارد این است که این متریال مورد تایید شهرداری و دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات است.

    images 1674047663 - مقایسه سه متریال پیش ساخته hpl، سمنت برد و بوردکس - بوردکس

    پنل های اچ چی ال

    یکی دیگر از انواع مصالح پیش ساخته که کمتر شناخته شده است، ورق های اچ پی ال هستند که در طرح و رنگ های مختلف در سالهای اخیر به کار گرفته می‌شوند. این ورق ها، ورق‌های لمینتی هستند که تحت حرارت بالا فشرده می‌شوند و به واسطه مقاومت خوبی که در برابر فشار و ضربه دارند، همچنین دوام بالا، وزن کم و زیباییشان بین افراد به محبوبیت خوبی رسیده اند.

    اجرای این متریال نیز مانند سمنت برد به صورت خشک انجام می‌شود و با توجه به نوع اجرا، دیتیل‌های اجرایی خاصی برای نمای اچ پی ال طراحی می‌شود. علاوه بر ساختمان، از این ورق‌ها در صنایع دیگری نیز استفاده می‌شود.

    images 1674047631 - مقایسه سه متریال پیش ساخته hpl، سمنت برد و بوردکس - بوردکس

    اچ پی ال ها عموما وارداتی هستند و هزینه آن با توجه به نوسانات ارز در ایران تغییر می‌کند. برای اینکه بتوانید اطلاعات دقیقی از هزینه اچ پی ال بدست آورید، بهترین کار تماس با شرکت‌های تامین کننده اچ پی ال در ایران است که با جستجو در اینترنت می‌‎توانید به آن‌ها دست یابید.

    بوردکس

    دیگر متریالی که سرعت اجرایی بالایی دارد و به صورت پیش ساخته به محل پروژه آورده می‌شود، بوردکس است. بوردکس محصول شرکتی ترکیه ای به همین نام است که هسته مرکزی آن گچ است. از پنل‌های بوردکس نیز مشابه سمنت برد می‌‌توان در نماهای داخلی و خارجی ساختمان علاوه بر آن برای سقف کاذب استفاده کرد و شیوه اجرای آن نیز به صورت کامل خشک با استفاده از پروفیل‌ها و اتصالات است. از مزایای این متریال می‌توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت، وزن پایین، اجرای آسان و سریع همچنین دوام بالا اشاره کرد.

    images 1674048032 - مقایسه سه متریال پیش ساخته hpl، سمنت برد و بوردکس - بوردکس

    پانل ضداآب بوردکس

    کلام آخر

    از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. در این مقاله تلاش کردیم به بررسی برخی از متریال‌های پیش ساخته‌ای که با پیشرفت علم و تکنولوژی به وجود آمده‌اند، بپردازیم. این مقاله توسط مجموعه نمادیزاین تهیه شده است که تامین کننده تمامی این متریال‌های پیش ساخته‌ای است که معرفی کردیم. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید به وبسایت این شرکت  به آدرس nama.design مراجعه کنید و از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.