جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • علت زردشدن دندان و روش‌های سفیدکردن آن‌ها
    01 بهمن 1401 - 13:40
    شناسه : 219966
    0

    اگر می‌خواهید از شر زردی دندان‌های خود خلاص شوید و به دنبال بهترین راه هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

    پ
    پ

    images 1674240954 - علت زردشدن دندان و روش‌های سفیدکردن آن‌ها -

    دندان‌ها بدون شک یکی از بخش‌های مهم و موثر در زیبایی چهره هستند. بنابراین هرگونه نقص و عیب در دندان‌ها می‌تواند زیبایی فرد و به دنبال آن اعتماد به نفس او را کاهش دهد. خوشبختانه امروز روش‌های دندانپزشکی مختلفی برای ترمیم دندان‌ها و از بین بردن زردی آن‌ها وجود دارد. در این مطلب در رابطه با علل زردشدن دندان، روش‌های پزشکی و خانگی سفیدکردن دندان‌ها توضیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید از شر زردی دندان‌های خود خلاص شوید و به دنبال بهترین راه هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

    آیا زردبودن دندان‌ها به منزله ناسالم بودن آن‌ها است؟

    یکی از نکات مهمی که باید در رابطه با زردی دندان‌ها بدانید این است که لزوما دندان‌های زرد شده، ناسالم نیستند. رنگ دندان برخی از افراد به دلایل ژنتیکی و محیطی، تیره‌تر از دیگران است. همچنین باید بدانید که دندان‌های طبیعی در افراد مختلف همرنگ با هم نیستند. حتی شفاف‌ترین دندان‌ها هم درجه‌بندی دارند!

    خوشبختانه مشکل زردی دندان‌ها یک مشکل جدی و غیرقابل حل نیست و می‌توان با رعایت نکات بهداشتی و همچنین ترمیم‌های دندانپزشکی آن را حل کرد.

    چرا دندان‌ها زرد می‌شوند؟

    دلایل مختلفی برای زردی و تغییر رنگ دندان‌ها وجود دارد. برخی دلایل با لایف استایل فرد در ارتباط هستند، در حالی که برخی دیگر به بهداشت ضعیف دهان و دندان مربوط می‌شوند. در این جا برخی از مهم‌ترین دلایل زردی دندان را توضیح می‌دهیم:

    تنبلی در بهداشت دهان و دندان

    رعایت نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان، یکی از ساده‌ترین و البته اصلی‌ترین نکات مراقبتی مربوط به دندان‌ها است. در صورتی که مراقبت و بهداشت روزانه دندان‌های خود را جدی و منظم دنبال کنید، ریسک تغییر رنگ، پوسیدگی دندان و به دنبال آن مشکلات جدی‌تر در شما بسیار کمتر از دیگران است. برای اینکه دندان‌های سالمی داشته باشید، باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مسواک و نخ دندان از تجمع بقایای مواد غذایی و پلاک‌های باکتریایی در سطح دندان‌ها جلوگیری کرده و به این ترتیب مانع زردشدن آن‌ها می‌شوند.

    وجود پلاک دندانی

    پلاک که اکثرا آن را با عنوان جرم دندان می‌شناسند، در واقع یک ترکیب چسبنده از باکتری‌ها است که به طور معمول روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. پلاک‌های دندانی باید با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از روی دندان‌ها حذف شوند. اما اگر بهداشت دهان و دندان خود را جدی نگیرید، پلاک‌ها به رسوبات سفت و زردرنگی تبدیل می‌شوند. پاک‌کردن این رسوبات از روی دندان به مراتب سخت‌تر از حذف پلاک‌های باکتریایی است و باید برای این کار به دندانپزشکی مراجعه کنید.

    افزایش سن

    به طور طبیعی افزایش سن، دندان‌ها را بیشتر مستعد تغییر رنگ و زردی می‌کند. با افزایش سن مینای دندان نازک‌تر شده و به تدریج عاج زیر آن که رنگ زردی دارد، نمایان می‌شود.

    مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی

    نوشیدنی‌ها و غذاهای اسیدی، باعث نازک‌ترشدن لایه مینای دندان و نمایان شدن عاج آن می‌شود. بنابراین افرادی که در رژیم غذایی خود به صورت گسترده و مداوم نوشیدنی‌ها و غذاهای اسیدی را مصرف می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض زردی دندان هستند.

    ارتودنسی دندان‌ها

    زمانی که دندان‌های فرد به شدت نامنظم باشند، ارتودنسی یا سیم‌کشی دندان برای رفع این مشکل انجام می‌شود. انجام ارتودنسی مسواک زدن دندان‌ها را سخت‌تر کرده و به این ترتیب منجر به زردشدن آن‌ها می‌شود.

    مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی‌های رنگی

    برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها مثل چای، قهوه، شکلات، پفک و حتی برخی میوه‌ها می‌توانند مستقیما باعث تغییر رنگ و زردشدن دندان‌ها شوند. بنابراین یکی دیگر از دلایل زردی دندان، مصرف بیش از اندازه این مواد و پس از آن مراقبت نادرست از دندان‌ها است.

    مصرف سیگار و مشتقات تنباکو

    به طور قطع می‌توان گفت که سیگار و دیگر مشتقات تنباکو، مهم‌ترین عامل تغییر رنگ و زردی دندان هستند. به این ترتیب اکثر افرادی که سیگار می‌کشند، دندان‌های کدر و زردتری دارند. مصرف بیش از حد سیگار می‌تواند به سرعت رنگ دندان‌ها را به زرد و حتی قهوه‌ای تغییر دهد.

    images 1674241003 - علت زردشدن دندان و روش‌های سفیدکردن آن‌ها -

    استفاده از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها

    یکی دیگر از دلایل زردشدن دندان‌ها، مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله تتراسایکلین است. این داروها باعث  تغییر رنگ و زردی دندان‌ها در زمانی که تازه از لثه بیرون می‌آیند، می‌شوند. اگر مادر بارداری در نیمه دوم بارداری خود داروهای آنتی‌بیوتیکی مصرف کند، احتمال زردشدن و لکه‌دارشدن دندان‌های کودک در آینده وجود دارد. علاوه بر این مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تا قبل از سن 8 سالگی می‌تواند منجر به تغییر رنگ دائمی آن‌ها شود.

    فلوروزیس دندان

    فلوراید اگر چه یک ماده بسیار مفید برای سلامت دندان‌ها است، اما مقادیر بالای آن می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های زردی یا زرد مایل به قهوه‌ای بر روی دندان‌ها شود که به آن‌ها، فلوروز می‌گویند. منابع فلوراید متنوع هستند و عبارتند از خمیردندان‌های حاوی فلوراید، آب حاوی فلوراید، قرص و سایر روش‌های فلورایدتراپی. بنابراین اگر افراد، به خصوص کودکان، مقادیر بالایی از فلوراید را دریافت کنند، احتمال زردشدن و ایجاد لکه بر روی دندان‌های آن‌ها بسیار بالا ست.

    آسیب‌دیدگی دندان

    وقتی دندان دچار آسیب‌دیدگی و ضربه شود، مینای آن می‌شکند و در نتیجه رنگ دندان تغییر می‌کند. برای مثال ممکن است زیر مینای دندان خونریزی کند و دندان به رنگ قرمز یا قهوه‌ای تغییر رنگ دهد. همچنین اگر دندان ترک خورده باشد، در محل ترک دندان زرد رنگ می‌شود.

    دندان قروچه یا براکیسم

    منظور از دندان قروچه با براکیسم، فشردن دندان‌ها به صورت عمدی یا ناخودآگاه بر روی هم است. دندان قروچه ممکن است در شرایط پراسترس یا در هنگام خواب اتفاق بیافتد و می‌تواند عوارض جدی برای فرد به همراه داشته باشد. دندان قروچه با آسیب مینای دندان منجر به تغییر رنگ آن می‌شود.

    ژنتیک و وراثت

    ژنتیک و وراثت از دیگر دلایل زردشدن دندان است.

    مواد دندانپزشکی

    برخی از موادی که در درمان‌های دندانپزشکی استفاده می‌شوند، می‌توانند منجر به تغییر رنگ و زردی دندان‌ها شوند. برای مثال آمالگام می‌تواند باعث زردشدن دندان‌ها شود.

    با بهترین برندهای تجهیزات دندانپزشکی بازار در این مقاله آشنا شوید.

    آیا می‌توان از زردشدن دندان‌ها پیشگیری کرد؟

    برای پیشگیری از زردشدن دندان‌ها لازم است به نکات زیر توجه کنید:

    • مراقبت از دندان‌های خودتان را فراموش نکنید! حتما از مسواک و خمیردندان استفاده کنید.
    • اگر دندان قروچه دارید، حتما برای درمان اقدام کنید و از ابزارهای محافظتی استفاده کنید.
    • از خوردن و نوشیدن مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی اجتناب کرده و یا مصرف آن‌ها را کاهش دهید. حتما بعد از مصرف این خوراکی‌ها دندان‌های خود را مسواک بزنید یا حداقل با آب خالی بشویید.
    • سیگار را ترک کنید!

    روش‌های سفیدکردن دندان کدام اند؟

    اگر نگران زردشدن و تغییر رنگ دندان‌های خود هستید، می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان تا حدی رنگ آن‌ها را ترمیم کنید. اما اگر تغییر رنگ دندان‌هایتان بسیار شدید و قدیمی است، باید از دندانپزشک کمک بگیرید. برای سفیدکردن دندان در حال حاضر 3 روش مختلف موجود است که می‌توانید با مشورت دندانپزشک، بهترین و مناسب‌ترین روش برای خود را انتخاب کنید. روش‌های کلینیکی سفیدکردن دندان عبارتند از:

    بلیچینگ

    بلیچینگ یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای سفیدکردن دندان‌ها است که هم در خانه و هم در مطب دندانپزشکی قابل انجام است. در این روش ابتدا دندان‌ها جرم‌گیری شده و سپس ژل سفیدکننده روی آن‌ها قرار می‌گیرد. برای مشاهده قیمت و خرید مواد بلیچینگ از بهترین برندها کلیک کنید.

    کامپوزیت دندان

    کامپوزیت دندان روشی است که در آن، مواد کامپوزیتی همرنگ و مناسب دندان روی آن قرار گرفته و به کمک نور آبی دستگاه لایت کیور سخت می‌شوند. این روش در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای سفیدکردن و ترمیم رنگ دندان‌ها است.

    لمینت دندان

    در لمینت دندان، یک سری رویه‌های سرامیکی سفارشی و همرنگ با دندان روی آن قرار می‌گیرند. به کمک روش لمینت دندان می‌توان نقص‌های مربوط به دندان‌ به خصوص دندان‌های جلویی را به خوبی و در سریع‌ترین زمان ممکن اصلاح کرد.

    سخن پایانی

    در این مقاله راجع به دلایل زردشدن دندان و همچنین روش‌های کلینیکی برای سفیدکردن آن‌ها توضیح دادیم. موفقیت روش‌هایی همچون کامپوزیت، بلیچینگ و لمینت تا حدود زیادی به کیفیت مواد استفاده شده در آن‌ها بستگی دارد.

    خرید مواد اولیه برای درمان سفیدکردن دندان‌ها از فروشگاه‌های معتبری چون دنتیوا، باعث افزایش رضایتمندی بیماران از نحوه درمان و نتیجه آن می‌شود. دندانپزشکان محترم می‌توانند مواد اولیه و وسایل مورد نیاز مطب خود را از بهترین برندها از فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا تهیه کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.