×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

images 1674673037 - فواید دوچرخه سواری - دوچرخه سواری

شاید شما تابه‌حال در مجله‌ها و پوسترهای مختلفی درباره فواید دوچرخه‌سواری شنیده باشید ولی ازآنجایی‌که این ورزش از مزیت‌های زیادی برخوردار می‌باشد، هر چه از فواید و مزایای آن بگوییم کم گفته‌ایم. در زندگی روزمره، تک‌تک افراد جامعه به‌صورت شبانه‌روز مشغول انجام کار و رسیدگی به مشغله‌های زندگی‌شان هستند و کمتر کسی پیدا می‌شود که به ورزش و رسیدگی به سلامت جسمانی و روحانی خود اهمیت دهد. توجه داشته باشید که بدن انسان نیازمند فعالیت جسمانی به نام ورزش در طی روز است و بدون وجود آن، جسم انسان رو به‌ زوال می‌رود. در بین ورزش‌هایی که می‌توانیم در طول روز انجام دهیم، دوچرخه‌سواری شاید جزو راحت‌ترین و محبوب‌ترین ورزش‌ها است.

به یاد داشته باشید که اگر شما دوچرخه‌سواری را به‌صورت مرتب و روزانه انجام دهید، می‌توانید کمک بسیار بزرگی برای جلوگیری از بیماری‌های جسمانی و روحانی جسم خود بکنید. وقتی از روح حرف می‌زنیم باید حواسمان باشد که هرچقدر جسم ما به فعالیت و ورزش نیاز دارد، روح ما نیز نیازمند فعالیت و تقویت روحیه است. به‌جرئت می‌توانیم بگوییم که دوچرخه‌سواری حتی روح شما را نیز از بی‌حسی و حوصلگی نجات می‌دهد و بیدار می‌کند.

در صورت نیاز به خرید دوچرخه کودک و حرفه ای با بهترین قیمت و کیفیت به سایت جهان سیکلت مراجعه کنید.

در اینجا می خواهیم به صورت مفصل به فواید و مزایای منحصر به فرد دوچرخه سواری اشاره کنیم، با ما همراه باشید.

فواید دوچرخه سواری چیست؟

images 1674673289 - فواید دوچرخه سواری - دوچرخه سواری

  • کمک به ساخت ماهیچه یا عضله سازی

همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم، در دوچرخه‌سواری عضلات پا به‌صورت جدی درگیر می‌شوند و اگر این فرایند به‌صورت مداوم و مرتب انجام شود، عضلات چهارگانه، عضلات جلو و عقب ران تقویت می‌شوند. توجه داشته باشید که در دوچرخه‌سواری فرایند عضله سازی به‌صورت آرام صورت می‌گیرد ولی شما می‌توانید پس از گذشت مدتی، دوچرخه‌سواری را در بالای سربالایی، بالای کوه و مناطقی که در آنجا عضلاتتان بیشتر به فشار می‌افتد، امتحان کنید.

  • کمک به هضم و سوزاند چربی

اصلی‌ترین فایده ورزش‌های هوازی، سوزاندن چربی بدن است. شما می‌توانید با دوچرخه‌سواری نیز چربی‌های خود را آب کنید. البته اگر این کار را به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده انجام دهید. برای مثال شما می‌توانید روزانه به مدت یک ساعت دوچرخه برانید.

  • تقویت ماهیچه‌ها به‌خصوص ماهیچه پا

اکثر ما این تجربه را داشته‌ایم که در هنگام دوچرخه‌سواری، پس از مدتی کمی درد در ساق و ران پاهایمان حس کرده‌ایم و هرچقدر مسیر شیب سربالایی بیشتری داشته باشد، این درد بیشتر خواهد شد. بنابراین دوچرخه‌سواری ماهیچه‌ی پاهایمان را تقویت و محکم‌تر می‌کند.

  • کمک به کاهش استرس

دوچرخه‌سواری ورزشی مهیج است و نیاز به تمرکز دارد. درواقع شما وقتی دارید روی پدال‌های دوچرخه رکاب می‌زنید باید تنفس خود را تنظیم کنید و بتوانید نفس عمیق بکشید، همین امر نیاز به تمرکز و توجه دارد. شما در حین توجه به انجام صحیح این فرایند حواستان را از کار و مشغله‌های روزانه پرت می‌کند و باعث می‌شود به‌صورت ناخودآگاه اگر استرسی داشته باشید، رفع شود.

  • کمک به حفظ زانو حین ورزش

اکثر ورزش‌هایی که با دویدن همراه هستند، به دلیل فشاری که به روی زانوها وارد می‌کنند، به‌مرورزمان باعث از بین رفتن مفاصل زانو می‌شوند ولی دوچرخه‌سواری به دلیل تمرکز کمتری که روی زانو دارد، از آسیب به آن حین ورزش جلوگیری می‌کند.

  • کمک به کشش بدن

در حین دوچرخه‌سواری شما عضلات و قسمت‌های مختلف بدنتان را درگیر می‌کنید و در این حین اکثر این قسمت‌ها کشیده می‌شوند، کشش عضلات انعطاف‌پذیری بدن را افزایش می‌دهد.

  • حفظ سلامت قلب

تحقیقات انجام‌شده توسط پزشکان نشان می‌دهد که دوچرخه‌سواری مرتب خطر مشکلات قلبی را تا پنجاه‌درصد کم می‌کند. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که روزانه حدود بیست دقیقه دوچرخه برانید تا قلب خود را بروز بیماری‌های قلبی نظیر سکته و … نجات دهید.

  • افزایش کلسترول مفید برای بدن

بدن ما دارای دو نوع کلسترول است که با نام عامیانه کلسترول خوب و کلسترول بد شناخته می‌شوند. کلسترول خوب برای بدن مفید است و ورزش در تبدیل کلسترول بد به کلسترول خوب نقش اساسی دارد. درصورتی‌که بدن شما به‌صورت درازمدت فعالیت جسمانی نداشته باشد، کلسترول‌های خوب بدنتان به کلسترول‌های بد تبدیل می‌شوند و این امر تبعات بدی به دنبال خواهد داشت ولی توجه داشته باشید که دوچرخه‌سواری نوعی ورزش هوازی محسوب می‌شود و ورزش‌های هوازی در بهبود کلسترول‌های بدن نقش دارند.

  • تقویت بدن برای مقابله با سرطان

به‌طورکلی می‌توان گفت که ورزش یکی از عوامل اصلی کاهش احتمال وجود سرطان در بدن است. بر اساس مطالعات انجام‌شده و در بین ورزش‌های مختلف دوچرخه‌سواری به‌عنوان یکی از ورزش‌های شناخته‌شده خطر ابتلا به سرطان را تا حدود 45 درصد کاهش می‌دهد.

  • کاهش خطر ابتلا به دیابت

بر اساس مطالعات انجام‌شده افرادی که به دیابت از نوع دوم مبتلا هستند، در عضله‌های قسمت پایین بدن خود، جریان خون کمی دارند و به همین دلیل در صورت عدم فعالیت، معمولاً پاهایشان ورم می‌کند. دوچرخه‌سواری می‌تواند جلوی این ورم را بگیرد و جریان خون در عضلات پا را بهبود ببخشد.

  • بهبود قدرت مغز

دوچرخه‌سواری جریان خون‌رسانی به مغز را نیز بهبود می‌بخشد و درنتیجه نورون‌های مغز شما راحت‌تر می‌توانند به انجام فعالیت‌های مغزی بپردازند.

  • بهبود گوارش

در دوچرخه‌سواری شما کالری زیادی می‌سوزانید و به همین دلیل چربی و مواد قندی بدن شما خیلی زود هضم می‌شود و نیاز دارید وعده‌های غذایی‌تان را تکرار کنید.

  • کمک به کاهش وزن

شاید از مهم‌ترین فواید دوچرخه‌سواری می‌توان به نقش بسزای آن در کاهش وزن اشاره کرد. شما اگر برنامه منظمی برای خود طراحی کنید و روزانه به دوچرخه‌سواری بپردازید، در درازمدت می‌توانید وزن خوبی را کم کنید. با توجه به زمانی که برای دوچرخه‌سواری می‌گذارید، می‌توانید حدود 400 الی 1000 کالری در روز بسوزانید.

  • افزایش ترشح هورمون‌هایی که باعث ایجاد شادی در بدن می‌شوند.

هرچقدر فعالیت بدن افزایش می‌یابد، هورمون‌های آدرنالین و اندورفین در بدن بیشتر ترشح می‌شوند، این هورمون‌ها هورمون‌های شاد آور هستند و سبب تقویت روحیه می‌شوند. دوچرخه‌سواری جزو فعالیت‌های پر جنب‌وجوش است و بر افزایش ترشح هورمون‌های آدرنالین و … تأثیر بسزایی دارد.

  • کمک به سلامت جامعه

دوچرخه‌سواری علاوه بر اینکه بر روی خود فرد تأثیرات و مزایای خوبی دارد، بر جامعه نیز تأثیر می‌گذارد. دوچرخه‌سواران معمولاً به‌صورت گروهی ورزش می‌کنند و همین امر باعث بهبود روابط اجتماعی جامعه می‌شود. علاوه بر این اگر افراد برای خرید، رفتن به‌ جاهای نزدیک از دوچرخه استفاده کنند، شاهد کاهش ترافیک بر اثر شلوغی ماشین‌ها خواهیم بود و درنتیجه کاهش ترافیک، آلودگی هوا نیز کاهش می‌یابد.

اگر تا اینجا با ما همراه بوده باشید و تا امروز دوچرخه‌سواری نکردید و یا دوچرخه ندارید، محتمل اکنون انگیزه کافی برای خرید دوچرخه و برنامه‌ریزی برای انجام منظم این ورزش به دست آورده‌اید. دوچرخه‌ها بر اساس نوعِ کاربرد و مخصوصاً کیفیت در رده‌های مختلفی قیمت بندی می‌شوند. شما باید بسته به نیاز و مکانی که قرار است در آنجا دوچرخه‌سواری کنید، دست به انتخاب بزنید.

از محبوب‌ترین نوع دوچرخه‌ها که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز دارند، دوچرخه راش می‌باشد. دوچرخه راش در رنگ‌های نقره‌ای، نارنجی، سفیدآبی، قرمز مشکی، سبز، قرمز و لوازم جانبی دوچرخه و… در جهان سیکلت موجود می‌باشد.

به‌عنوان سخن آخر می‌توانیم بگوییم که بهتر است شما به‌عنوان تفریح و سرگرمی به دوچرخه‌سواری نگاه کنید و در حین انجام فعالیت از آن لذت ببرید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.