پنج‌شنبه, 13 اردیبهشت 1403 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41527 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • روستای بدون بیکار اسطلخ جان رودبار به بهره برداری رسید
    02 آبان 1395 - 23:15
    شناسه : 22366
    0

    روستای بدون بیکار اسطلخ جان رودبار از طریق ویدئوکنفرانس در حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید. به گزارش «بامردم»، همزمان با سومین همایش روز روستا و عشایر طرح روستای بدون بیکار در 20 نقطه از کشور با ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید. افتتاح طرح روستای اسطلخ جان رودبار در حضور اسحاق جهانگیری […]

    پ
    پ

    img_2144

    روستای بدون بیکار اسطلخ جان رودبار از طریق ویدئوکنفرانس در حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

    به گزارش «بامردم»، همزمان با سومین همایش روز روستا و عشایر طرح روستای بدون بیکار در 20 نقطه از کشور با ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید.

    افتتاح طرح روستای اسطلخ جان رودبار در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، بصورت نمادین با گزارش محمدعلی نجفی استاندار گیلان صورت گرفت .

    استاندار گیلان در این مراسم روستای اسطلخ جان رودبار را یکی از روستاهای نمونه استان خواند که به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری بی نظیر ، معماری منحصربفرد و توانمندی های کشاورزی و صنایع دستی به عنوان گزینه ای مناسب برای اجرای طرح روستای فاقد جمعیت بیکار انتخاب شده است.

    وی گفت: ایجاد طرح های بوم گردی، قالی بافی، پرورش ماهی، پرورش زالو، تولید و بسته بندی سبزیجات محلی، رستوران سنتی، توسعه واحد تولید شمع و لوازم تزیینی مستقر در روستای مذکور با تسهیلات قرض الحسنه صندوق کارآفرینی امید زمینه اشتغال 200 نفر از ساکنین را فراهم نموده است.

    نجفی با بیان اینکه گیلان از استان هاییست که علیرغم روند مهاجرت روستانشینان ، همچنان دارای درصد جمعیت روستایی بالاتری به نسبت کشور است، ادامه داد: درصد جمعیت روستایی گیلان 40 درصد می باشد در حالیکه این عدد برای کل کشور رقمی کمتر از 30 درصد را نشان می دهد.

    نجفی؛ توسعه صنایع دستی ، انجام کشت دوم در شالیزارها، اشتغال خانگی و خرد در سطح خانه های روستایی، توسعه و احیای تولید پیله ابریشم، توسعه فضاهای گردشگری روستایی و بوم گردی و ایجاد واحدهای صنعتی کوچک در روستاها با مشارکت روستاییان را از مهم ترین برنامه های استان برای اشتغالزایی در روستاها دانست و تاکید کرد: رغبت سرمایه گذاران برای انجام پروژه های اقتصادی در سطح روستاها به دلیل وجود زیر ساختهای لازم است که عدد و ارقام عملکردی دولت تدبیر و امید نشانگر رشد قابل ملاحظه آنهاست.

    نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه این استان در ابتدای دولت تدبیر و امید یکی از استان های دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور بود، افزود : نرخ بیکاری استان از 15.6در پایان سال 91 به 11درصد در پایان سال 94 رسیده و رتبه استان نیز از رتبه پنج در فهرست استان های دارای بالاترین نرخ بیکاری به رتبه 20 طی سال های یاد شده بهبود یافت.

    وی اظهار داشت : در جدیدترین آمار منتشر شده مرکز آمار نیز، نرخ بیکاری استان در سه ماه نخست سال 95 به 9.3 درصد و رتبه استان 23 بوده است.

    استاندار گیلان ادامه داد: در گیلان نرخ مشارکت اقتصادی علی الخصوص در جامعه روستایی بالاست و از این حیث استان در سال های اخیر همواره رتبه یک تا پنج بالاترین نرخ مشارکت را داشته است.

    رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در حاشیه افتتاح این طرح با ابراز خرسندی از توسعه روستای اسطلخ جان رودبار اظهار داشت: اجرای طرح روستای بدون بیکار در این منطقه گامی در جهت ایجاد بسترهای فرصت ساز در سطح روستاها ، رونق اقتصادی و نیز ایجاد اشتغال می باشد.

    ایجاد شرایط جدید برای عرضه خدمات گردشگری در سطح روستاهای گیلان موضوع دیگری بود که علیزاده به آن اشاره کرد و افزود: بحث توانمندسازی در حوزه صنایع دستی ، توسعه زمینه های تولید و عرضه این محصولات همراه با ایجاد تاسیسات اقامتی و پذیرایی مختلف در قالب بوم گردی، شرایط جدیدی را برای عرضه خدمات گردشگری در سطح روستاهای استان محقق می سازد.

    این مسئول کشاورزی، دامپروری و گردشگری را تلفیقی مطلوب برای جذب هرچه بیشتر گردشگران به روستاها و نیز مهاجرت معکوس برشمرد و تصریح کرد: هدف نهایی در این زمینه، رسیدن به چشم انداز «روستای بدون بیکار» است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از عزم و انگیزه بالای مردم اسطلخ جان رودبار در امر رونق اقتصادی این روستا گفت و افزود: در کنار تمام مواهب الهی در این منطقه، مشارکت مطلوب اهالی این روستا نقش بسزایی در تغییر رویه های مثبت در جهت رونق اقتصادی و نیز کاهش بیکاری این منطقه داشته است.

    وی در پایان از توجه ویژه این اداره کل به مقوله بوم گردی یا اکوتوریسم در گیلان سخن گفت و اذعان داشت: مدیریت صحیح، مطالعات همه جانبه و استفاده درست از منابع موجود، دستاورد های مطلوبی را با خود به دنبال دارد که ثمرات آن بسیاری از دغدغه های اجتماعی از قبیل بیکاری را بشدت کاهش می دهد.

    لازم بذکر است که حضور هنرمندان صنایع دستی با پوشش محلی و نمایش دست ساخته های آنان به همت اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان رودبار از جلوه های هنری و چشم انداز این مراسم بود.


    منبع: روابط عمومی/انتشاردهنده: علیرضا پرندوش

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.