×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

«این بود معنای رای ملت»، این همان جمله‌ای بود که دیروز از آغاز تا پایان مجلس در ذهن همه مرور می‌شد. از آن مجلس تا این مجلس آنقدر تفاوت بود که رای جلسه عصر نمایندگان به هر سه وزیر پیشنهادی قابل پیش‌بینی بود.

 به گزارش «بامردم»،تلاش‌ها با یک کلیدواژه تکراری جواب نداد، اسنادی که نه تنها نمایش داده نشد که آنها هم که روی میز رییس مجلس خاک می‌خورد، یکی پس از دیگری تکذیب می‌شد. معنای رای ملت دیروز در علامت‌هایی که نمایندگان مجلس روی برگه‌های رای نوشتند معلوم شد.
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نقشه‌های دلواپسان یکی پس از دیگری نقش بر آب شد و صحنه‌دار صحن سبز رنگ مجلس «امیدی‌ها» بودند؛ همان‌ها که با تکرارها و حضور پر شور مردم در انتخابات به مجلس فرستاده شدند تا پارلمان خانه تکانی شود. پارلمانِ تکانده شده دیروز در یک رقابت نفس‌گیر نشان داد که قدرت در این مجلس در دست کیست. نشان دادند که خواست مردم دیگر نه گفتن به آنهایی نیست که پیش از این «نه» از آن مجلس شنیده بودند. دیروز روز «ترمیم کابینه»، نه روز «همکاری دولت و مجلس» و نه روز «وزیر‌دار شدن سه وزارتخانه» بود اما بیشتر از هر چیز روز قدرت‌نمایی نمایندگانی بود که با رای ملت راهی بهارستان شده بودند.
دیروز دلواپسان برای رای نیاوردن یک وزیر به آب و آتش زدند. خطابه‌های تند علیه وزرای پیشنهادی خواندند اما بیشتر از هر چیز «تنها» بودند. «تنهایی» آنها زیر سایه قدرت امیدی‌ها مانده بود. امیدی که با اصولگرایان اعتدالی مجلس گره خورده بود و نتیجه نهایی را رقم زد. نتیجه همان چیزی شد که سه سال پیش باید می‌شد اما این‌بار بازیگران تغییر کرده بودند، کارگردانان هم با بازیگران همکار بودند و نتیجه شد همان چیزی که دلواپسان نمی‌خواستند. جمعیت‌شان معلوم شد. از آن جمعیت چند ساله‌ای که پارلمان‌ها را تسخیر کرده بودند حالا در پارلمان دهم تنها ٧٠ نفر باقی مانده‌اند؛ ٧٠ نفری که زیر سایه قدرت امید، فرصت آنچنانی ندارند.
قدر‌نمایی امید؛ این بود معنای رای ملت/وقتی نقشه‌های دلواپسان نقش برآب شد
روز پرحاشیه پارلمان
جلسه علنی مجلس دیروز ساعت ٨ صبح آغاز شد. در صحن که برای خبرنگاران باز شد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیش از همه دولتی‌ها در جایگاه وزرا نشسته بود. چهره‌های دولتی یک به یک می‌رسیدند. صالحی‌امیری و سلطانی‌‌فر دو وزیر پیشنهادی به همراه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور وارد صحن شدند. اسحاق جهانگیری، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، معصومه ابتکار، حسین دهقان، بیژن زنگنه، محمد نهاوندیان، ولی‌الله سیف، حجت‌الاسلام شهیدی، سیدعباس صالحی، هاشمی استاندار تهران، نوش‌آبادی و چهره‌‌های دیگر دولتی خود را به صحن مجلس رساندند. اگرچه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی نخستین دستور کار مجلس بود اما به دلیل تاخیر رییس‌جمهور و دانش آشتیانی مجلس وارد دستور دوم خود شد که بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی بود. حسن روحانی، رییس‌جمهور هم با نیم ساعت تاخیر خود را رساند. علی مطهری نایب رییس مجلس به همراه تابش به استقبال او رفتند. با فاصله اندکی محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید در حالی که ظاهری سرماخورده و بیمار داشت خود را به رییس‌جمهور رساند. تجمع نمایندگان در اطراف رییس‌جمهور آنقدر بود که علی لاریجانی رییس مجلس ناچار شد به نمایندگان برای نشستن بر صندلی‌های‌شان تذکر دهد. اگرچه مجلس در حال بررسی لایحه بود اما کمتر نماینده‌ای بر صندلی خودش نشسته بود. در جای‌جای مجلس کلونی‌های سه نفره، پنج نفره و بیشتر نمایندگان شکل گرفته بود. فراکسیون‌های سیاسی مجلس مشغول لابی‌ها و رایزنی‌های خودشان بودند. اطراف وزرای پیشنهادی هم لحظه‌ای خالی نمی‌شد. قبل از ورود مجلس به بررسی صلاحیت وزرا، مجتی ذوالنور از اعضای فراکسیون ولایت کنار صندلی صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد رفت و بیش از به ١۵ دقیقه با او صحبت کرد. بعضی از اعضای فراکسیون امیدی‌ها هم حاضر بودند. ذوالنور که حرف‌هایش با صالحی‌امیری تمام شد این‌بار تابش بود که کنارش رفت و با لحنی جدی دقایقی با او صحبت کرد.
قدرت‌نمایی امید
امیدی‌ها دیروز آرام و قرار نداشتند. هر گوشه صحن را که نگاه می‌کردی یکی دو عضو فراکسیون امید مشغول رایزنی بودند. عبدالکریم حسین‌زاده و محمود صادقی در حلقه‌ای از نمایندگان اصولگرا با کوهکن و کوچکی‌نژاد صحبت می‌کردند. صندلی عارف هم یکی از کانون‌های بحث و رایزنی بود. برای دقایقی حجت‌الاسلام مازنی و شیخ و چند نفر دیگر از نمایندگان روحانی مجلس اطراف او حلقه زده بودند. کمی بعد فریده اولاد قباد، زهرا ساعی و نعمتی هم اضافه شدند. گوشه‌ای دیگر نقوی حسینی در تلاش برای متقاعد کردن بیگدلی و لاهوتی بود. این را از حرکات دست نقوی حسینی می‌شد حدس زد. گفت‌وگوی آنها آنقدر گرم شد که قسیم عثمانی از فراکسیون امید و محمد دهقان و ابطحی از فراکسیون اصولگرایان هم به آنها اضافه شدند.
تحرک فراکسیون زنان مجلس
پس از سال‌هایی که زنان در حاشیه‌ترین بازیگران مجلس بودند این مجلس با نمایندگان زنی مواجه است که فعال‌ترین‌ها و پویاترین‌ها هستند. دیروز فراکسیون زنان مجلس هم به شکل محسوسی پرتحرک بود. تقریبا هیچ کدام از آنها بر صندلی‌های خودشان ننشسته بودند. حتی فاطمه حسینی که بعد از فضاسازی‌ها علیه خود و پدرش صفدر حسینی حضور بی‌سر و صدا و کم تحرکی در مجلس داشت، فعالانه مشغول رایزنی بود. پروانه سلحشوری، طیبه سیاووشی، زهرا سعیدی، فاطمه سعیدی، زهرا ساعی، فریده اولاد قباد، پروانه مافی و سهیلا جلودارزاده مشغول بحث و گفت‌وگو و جلب رای بقیه نمایندگان بودند. سلحشوری رییس فراکسیون زنان قبلا به «اعتماد» گفته بود که رای این فراکسیون حمایت از هر سه وزیر پیشنهادی است. حالا آنها برای به کرسی نشاندن رای‌شان تلاش می‌کردند.
آرامش در پس سخنرانی رییس‌جمهور
صحن ناآرام مجلس اما با شروع سخنان رییس‌جمهور کاملا آرام شد و نمایندگان بر صندلی‌های‌شان مستقر شدند. این اما آرامش قبل از توفان بود. رییس‌جمهور حدود ۴٠ دقیقه از سخنانش را به دستاوردهای دولت در سیاست خارجی و اقتصاد اختصاص داد و ٢٠ دقیقه پایانی را درباره وزرای پیشنهادی و ترمیم کابینه سخن گفت. این موضوعی بود که با واکنش مکرر اصولگرایان مجلس همراه شده بود. در اثنای سخنان رییس‌جمهور، محمد دهقان و بعد از او کریمی قدوسی به جایگاه هیات رییسه رفتند و با علی لاریجانی صحبت کردند. در ادامه هم قاضی‌پور، کوهکن، حاجی دلیگانی و ادیانی درباره غیرمرتبط بودن سخنان رییس‌جمهور با بحث وزرای پیشنهادی تذکر دادند. اما لاریجانی تذکر آنها را وارد ندانست و گفت طبق آیین نامه رییس‌جمهور می‌تواند درباره برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی صحبت کند و سخنان رییس‌جمهور از این چارچوب خارج نبوده است.
 توزیع شبنامه علیه وزرای پیشنهادی
هرچه بود در ١۵ دقیقه پایانی سخنان رییس‌جمهور دوباره تحرکات نمایندگان از سر گرفته شد. عبدالکریم حسین‌زاده و محمود صادقی دقایقی با عارف صحبت کردند و بعد از آن هر دو باهم به گوشه انتهایی صحن رفتند. تعدادی از چهره‌های فراکسیون امید از جمله طیبه سیاووشی و علیرضا رحیمی هم به دنبال آنها به قسمت انتهایی صحن رفتند. اندکی بعد جعفرزاده ایمن آبادی از اعضای فراکسیون مستقلین هم به آنها پیوست. این تحرکات آنها ظاهرا بی‌ارتباط به انتشار شبنامه‌ای علیه سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نبود. عبدالکریم حسین‌زاده بعد از پایان جلسه علنی مجلس و رای اعتماد به وزرا در جمع خبرنگاران از تشکیل کمیته مدیریت صحن در روز رای‌گیری به سه وزیر پیشنهادی سخن گفت. او گفت: پیش‌بینی کردیم نوع ادبیاتی که سخنرانان به کار می‌برند و احتمال کاغذپراکنی و توزیع شبنامه و برخی بداخلاقی‌های دیگر در صحن، می‌توانند در رای نمایندگان تاثیر بگذارند و به این دلیل این کمیته مدیریت صحن را با حضور روسای سه کمیته بررسی کارنامه وزرا یعنی آقای داوود محمدی برای وزارت آموزش و پرورش، محمدعلی وکیلی برای وزارت ورزش و جوانان و مهدی شیخ برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌همراه محمود صادقی و بهرام پارسایی و بنده تشکیل دادیم. موضوع انتشار شبنامه در مجلس موضوعی بود که لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین در تذکری از آن پرده برداشت. او در تذکرش خطاب به لاریجانی گفت: نوشته‌هایی در داخل صحن پخش شد. این نوشته‌ها خلاف اخلاق بود و ذهن نمایندگان را نسبت به برخی وزرای پیشنهادی منفی می‌کند. لاریجانی هم تذکر او را وارد دانست و گفت هر متنی برای انتشار در صحن باید با هماهنگی هیات رییسه باشد و از هیات رییسه خواست تا به این موضوع رسیدگی کند.
تندبادِ دانش
قدر‌نمایی امید؛ این بود معنای رای ملت/وقتی نقشه‌های دلواپسان نقش برآب شد
بعد از پایان سخنان رییس‌جمهور نوبت به بررسی صلاحیت وزرا رسید. نخستین وزیر پیشنهادی دانش آشتیانی برای وزارت آموزش و پرورش بود. کسی که اصولگرایان در یک هفته گذشته خط و نشان‌های زیادی برایش کشیده بودند و سابقه و رویکرد سیاسی‌اش را بهانه‌ای برای عدم رای به او می‌دانستند. قابل پیش‌بینی بود که سخنرانی موافقان و مخالفان او حتما با حاشیه‌هایی همراه خواهد شد. همینطور هم شد. هرچقدر حشمت‌الله فلاحت پیشه و اسدالله عباسی به عنوان نخستین مخالفان دانش آشتیانی مخالفت نرم و آرامی با دانش آشتیانی داشتند و بیشتر برنامه‌ها و سوابق کاری او را دستمایه مخالفت‌شان کردند اما سیدحسین نقوی حسینی با طرح اتهاماتی به رویکرد سیاسی دانش آشتیانی حمله کرد. این موضوع البته با واکنش‌های زیادی همراه شد. نقوی حسینی با شدت و حدت در آغاز سخنانش خطاب به رییس‌جمهور گفت: « شما که از سوابق دانش آشتیانی در دوران جنگ به عنوان مزیت ایشان صحبت کردید باید بدانید رییس‌جمهور دوران جنگ خودش سر فتنه و عامل امریکا در فتنه بوده است. حالا شما می‌گویید آقای دانش آشتیانی عضو ستاد جنگ بوده است؟!» او که چند بار عبارت «رییس‌جمهور دوران جنگ و سر فتنه» را تکرار کرده بود سپس اشاره کرد که « نخست‌وزیردوران جنگ سر فتنه بوده است ». اما سخنان نقوی حسینی که به اینجا رسید مصطفی کواکبیان و قاسم میرزایی شروع به اعتراض به سخنانش کردند. نقوی حسینی هم گفت می‌خواهید جو را شلوغ کنید تا من حرف نزنم؟ بعد با فریاد ادامه داد: آقای رییس‌جمهور ما انقلابی نفهم هستیم؟ آقای رییس‌جمهور انقلابی‌ها می‌فهمند متهم نکنید درست نیست. مگر در دولت جنابعالی به من رای داده نشد، احترام بگذارید ما انقلابی هستیم. این سخنان نقوی حسینی با فریاد احسنت حاجی دلیگانی و کریمی قدوسی همراه شد. نقوی حسینی در جای دیگری از سخنانش خطاب به نمایندگان گفت: «باید در گور جوابگوی رای‌مان باشیم؛ نگران نباشید که دولت فلان کار را می‌کند، دولت هیچ کاری نمی‌کند.» که بعد از این عبارت او هم محمد دهقان فریاد احسنت سرداد. نقوی حسینی نامه‌ای از یک خواهر شهید درباره دانش‌آشتیانی و پوشه‌ای از مدارکی علیه عملکرد دانش‌آشتیانی را به لاریجانی داد و دانش آشتیانی را تهدید کرد که فیلمی از او را در مجلس پخش کند. نقوی حسینی که اشاره ضمنی سخنانش رو به دانش آشتیانی بود گفت کسی که در دل راضی به شکست دولت جمهوری اسلامی باشد، صهیونیست است و بعد با این جمله سخنانش را به پایان رساند «به فتنه‌گرانی که عامل امریکا بودند و به چهره نظام چنگ کشیدند، رای ندهید»‌. در حین پایین آمدن نقوی حسینی از پشت تریبون، غلامرضا تاجگردون با فریاد به سخنان نقوی حسینی اعتراض کرد و بعد به سمت صندلی نقوی حسینی رفت. عبدالکریم حسین‌زاده و محمود صادقی او را همراهی کردند. علی مطهری و غلامعلی حیدری هم خودشان را رساندند. از آن طرف هم اصولگرایانی همچون زاهدی و کوهکن آمدند. بحث داغی میان تاجگردون و کوهکن در گرفت. یکی از نمایندگانی که در آنجا حاضر بود بعد از جلسه به خبرنگار اعتماد گفت: تاجگردون و امیدی‌ها حرف‌شان این بود که اگر سندی علیه فردی همچون دانش آشتیانی دارید چرا آن را تکثیر نمی‌کنید و به نمایندگان نمی‌دهید؟ چرا با حرکات نمایشی یک پوشه را به عنوان سند به هیات رییسه می‌دهید؟ متهم کردن افراد با برچسب‌های نخ نما شده چه سودی دارد. به گفته این نماینده از آن سو هم کوهکن گفته بود شما حق ندارید سخنانی را بی‌اطلاع به رهبری نسبت دهید. این اما پایان ماجرا نبود. چه آنکه وقتی شیخ و جعفرزاده به عنوان موافقین دانش آشتیانی پشت تریبون رفتند یک بار دیگر فضای مجلس توفانی شد. بعد از شیخ هم نوبت به جعفرزاده از اعضای فراکسیون مستقلین رسید تا در موافقت و حمایت از دانش آشتیانی سخن بگوید. جعفرزاده که از جانبازان دوره جنگ است و روی ویلچر می‌نشیند بدون اینکه پشت تریبون برود از همان صندلی خود شروع به صحبت کرد. او گفت: «دین ما دین دفاع از مظلوم است و دین اخلاق‌مداری است؟ داستان فتنه تا کی باید زنده نگه داشته شود؟ اگر فردی فتنه‌گر است که باید محاکمه شود، ساکتین فتنه هم که به دلیل منافع‌شان، ساکت بودند و کاسب فتنه هم که برای این پست نامزد نمی‌شود.» سخنان جعفرزاده بارها با فریاد احسنت نمایندگان همراه می‌شد. در حالی که او در حال سخنرانی بود تعداد زیادی از نمایندگان فراکسیون امید از جمله فاطمه سعیدی، حجت‌الاسلام مازنی، بهرام پارسایی، موسوی، رحیمی، حضرتی، فاطمه حسینی، پروانه مافی، سلحشوری و پزشکیان اطرافش جمع شده بودند. بعد از اظهارات جعفرزاده هم محمود صادقی، نماینده تهران نخستین کسی بود که نزدیک او آمد و به نشانه قدردانی از سخنانش دست او را بوسید.
آشتی جعفرزاده و نقوی‌حسینی
بعد از آن نوبت به دانش آشتیانی رسید تا از خودش دفاع کند. او که به همه اتهامات پاسخ داد این را هم خطاب به نقوی‌حسینی گفت که من حتی یک ساعت هم بازداشت نبوده‌ام. اگر آقای نقوی‌حسینی مدرکی دارد آن را به هیات رییسه بدهد اما اگر ندارد باید از همین تریبون به مردم بگوید که اینطور نبوده است. این سخنان او با فریاد احسنت نمایندکان همراه شد. او به دفاع از خودش ادامه داد و در سخنانش تاکید کرد من حامی رهبری هستم. یا در جایی دیگر گفت من در هیچ برنامه و تجمعی که بخواهد به انقلاب و نظام ضربه بزند شرکت نداشته‌ام. این جملات دانش آشتیانی مکرر با فریاد احسنت نمایندگان قطع می‌شد. حاشیه‌های سخنان موافقان و مخالفان دانش آشتیانی اما به اینجا ختم نشد. چه آنکه در ادامه و درحال بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نقوی‌حسینی به انتهای صحن جایی که جعفرزاده نشسته بود آمد و با او صحبت کرد. کاظم جلالی و بهروز نعمتی هم حاضر بودند. کاظم جلالی که لنز دوربین‌ها و نگاه پرسشگرانه خبرنگاران را دید دست نقوی‌حسینی را در دستان جعفرزاده گذاشت و به عکاسان گفت این تصویر را ثبت کنید. آقایان با هم وحدت کردند تا وزیر آموزش و پرورش رای بیاورد. بعد به شوخی گفت: البته این یک توطئه است! اما در ادامه جلسه دیروز بررسی صلاحیت صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد هم بی‌حاشیه نبود. شرایط صالحی امیری اگرچه از قبل مناسب‌تر از دانش‌آشتیانی ارزیابی می‌شد و در گمانه زنی‌های اولیه به عنوان یکی از دو وزیری که برای رای آوردن کار سختی در پیش نخواهد داشت ذکر می‌شد اما ماجرا برای او بعد از سخنان مجتبی ذوالنور کمی تغییر کرد. ذوالنور اگرچه روز قبل از آن و زمانی که سه وزیر پیشنهادی در جلسه فراکسیون روحانیون حاضر شده بود گفته بود حجت شرعی برای مخالفت با سه وزیر ندارد اما به عنوان نخستین مخالف صالحی امیری پشت تریبون قرار گرفت و از نامه ٩ صفحه‌ای صحبت کرد که صالحی امیری به همراه ٨ نفر دیگر در جریان رویدادهای بعد از انتخابات ٨٨ خطاب به وزیر اطلاعات وقت نوشته بودند؛ نامه‌ای که به اعتقاد ذوالنور کاملا در مقابل سخنان رهبری و در حمایت از فتنه‌گران نوشته شده بود. حالا بهتر معلوم شد که چرا در آغاز جلسه علنی ذوالنور بیش از ١۵ دقیقه با صالحی امیری سخن گفت. به هر حال تابش به عنوان موافق صالحی‌امیری پشت تریبون قرار گرفت و گفت اگر نامه‌ای وجود دارد آن را در اختیار نمایندگان قرار دهید تا‌ آنها بخوانند و خودشان تصمیم بگیرند. این پیشنهاد تابش با فریاد احسنت نمایندگان همراه شد.
 در حالی که کلونی‌های لابی‌گر نمایندگان ادامه داشت، موافقان و مخالفان سلطانی‌فر هم سخنان‌شان را آغاز کردند. بررسی صلاحیت سلطانی‌فر با کمترین حاشیه برگزار شد. اما هر چه جلسه به پایان خود نزدیک می‌شد تحرکات دولتی‌ها و نمایندگان فراکسیون‌های امید و مستقلین برای رای آوردن هر سه وزیر بیشتر می‌شد. از چهر‌های دولتی، صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، ظریف و هاشمی استاندار تهران و دهقان وزیر دفاع بیش از همه با نمایندگان گفت‌وگو می‌کردند. در این میان صالحی‌امیری هم به داخل صحن و میان نمایندگان رفت و با خیلی از‌ آنها رو‌در‌رو گفت‌وگو کرد. بعضی از این گفت‌وگو‌ها حالتی تنش‌آلود داشت. از جمله وقتی صالحی‌امیری با پژمان‌فر و زاهدی گفت‌وگو می‌کرد هر دو طرف حالتی جدی داشتند و دست‌های‌شان را به نشانه تاکید بالا و پایین می‌بردند. نمایندگان زیادی دور‌ آنها جمع شدند. در نهایت هم صالحی‌امیری سخنانش را گفت و حلقه این نمایندگان را ترک کرد. گفت‌وگوی صالحی‌امیری با حجت‌الاسلام طباطبایی از نمایندگان اصولگرا هم جالب بود. او با نشان دادن متنی به طباطبایی و تاکید بر آن ظاهرا تلاش می‌کرد او را متقاعد کند. از سوی دیگر جبار کوچکی‌نژاد نماینده اصولگرا هم کنار صندلی فاطمه حسینی و هاجر چنارانی رفت و بیش از ١۵ دقیقه با‌ آنها گفت‌وگو کرد. در میان گفت‌وگو هر کدام از‌ آنها برنامه یکی از وزرای پیشنهادی را در دست گرفته و بر قسمت‌هایی از آن تاکید می‌کردند. احمدی امیرآبادی هم بیش از بیست دقیقه با کولیوند صحبت می‌کرد که سخنان‌ آنها ههم حالتی مشاجره‌ای داشت. بحث میان‌ آنها در نهایت با پادرمیانی پزشکیان خاتمه پیدا کرد.
پایان خوش برای امید
هر چه بود بعد از پایان سخنان موافقان و مخالفان رای‌گیری برای وزرا آغاز شد. فضای مجلس و چهره امیدی‌ها آرام و مطمئن بود. هنوز شمارش آرا به اتمام نرسیده بود که برخی اعضای فراکسیون امید همچون فتحی، پارسایی با نشان دادن علامت سه و بالا بردن دست‌شان با خوشحالی پیروزی فراکسیون امید و مستقلین را اعلام کردند. کمی بعد هم علی لاریجانی رسما اعلام کرد: سلطانی فر با ١٩٣، صالحی امیری با ١٨٠ و دانش‌آشتیانی با ١۵٧ رای به عنوان وزرای ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفتند.


منبع: اعتماد/انتشاردهنده: علیرضا پرندوش

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.