لوگو تجاری تصویر و چهرهای ساده اما شاخص و تاثیرگذار از یک علامت تجاری است که طراحی دقیق و حساب شده آن، نقش موثری در ارزشگذاری بر نام تجاری (برند) دارد. طراحی این علامت نیز به همین دلیل از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. اصول طراحی لوگو تجاری بخشی از آموزش شیوههای تبلیغاتی است که سهم مهم و موثری در ماندگاری و موفقیت برندهای اصیل ایفا میکند. طراحی لوگو داروخانه نمونهای از این موارد است که رعایت اصول علمی طراحی، ماندگاری و تاثیر بالای آن را تضمین میکند.
در این مطلب به معرفی این اصول پرداخته و درباره پروسه طراحی و نکات مهم در آن با شما گفتگو میکنیم.
همچنین میخوانیم:
- لوگو تجاری چیست و در طراحی آن چه اصولی را باید در نظر داشت؟
- از روانشناسی رنگها در طراحی لوگو چه میدانیم؟
- آشنایی با تکنیکهای طلایی در طراحی لوگو
اصول طراحی لوگو تجاری: ساده، گویا، موثر!
لوگوها را میتوان بهدرستی پرچم و نماد هر برند نامید. برندهای تجاری برای معرفی بهتر خود و ایجاد تاثیر ماندگار نیازمند داشتن یک لوگوی قوی با طرحی اثرگذار و ماندگار هستند. طراحی حرفهای چنین نشانی بیشک نیازمند رعایت اصول و قواعد علمی است و تنها در این صورت میتوان انتظار تولید یک لوگو ماندگار در ذهن را داشت. ماندگاری که زمینه را برای به دست آوردن و حفظ مشتریان وفادار مهیا کرده و در موفقیت یک برند تجاری برای مدت طولانی تاثیرگذار است.
سادگی، بیان گویای هدف و تاثیرگذاری ماندگار ۳ اصل مهم در این زمینه و شرطهای اصلی برای داشتن یک لوگوی مفید و معتبر هستند.
به این منظور برندهای مختلف تجاری اقدام به طراحی چنین نشانهایی کرده و برای رسیدن به یک لوگوی ثابت و ماندگار تلاش زیادی میکنند.
در این بین نقش مهم طراحی قوی و اصولی را نمیتوان و نباید نادیده گرفت. این به معنای استفاده از سادهترین و کمترین خطوط در طراحی است که در عین سادگی، قوی و موثر عمل کرده و نقوشی ماندگار را برای ایجاد لوگو ثبت کنند. درست مانند آنچه در طراحی لوگوهای اصیل و ماندگار شاهد آن هستیم.
برندهای معتبر و معروف جهانی مثال خوبی در این مورد هستند. در همه این برندها سادگی و اصالت طرح و اشاره مستقیم آن به هویت برند تجاری، اصلیترین مشخصه لوگوی انتخابی برای آن بهشمار میآید. نظیر آنچه در تبلیغات ماندگار برندهای سرشناسی مانند مرسدس بنز، آدیداس، سامسونگ شاهد آن هستیم.
گرچه در برخی موارد مانند لوگوی برند ورزشی آدیداس، روند تغییرات تدریجی دیده میشود و در برخی نظیر مرسدس بنز، ثبات اصلیترین فاکتورهای مطرح است، اما ساده، نافذ و گویا بودن طرح بهعنوان بخشی مشترک در همه این نشانواره ها مطرح است.
۷ اصل طلایی در طراحی موفق لوگوهای ماندگار!
برای یک برند موفق یا برندی که رویای موفقیت را در سر میپروراند، داشتن یک لوگوی ماندگار با طراحی قوی که از اصول طراحی لوگو تجاری پیروی کند گام مهمی است. فرصتی برای بهتر دیده شدن و ثبت و حک نام و نشان برند در ذهن که در صورت مواعات اصول کاری قابل دستیابی است.
نکات و تکنیکهای طراحی که برای این هدف باید دنیال شوند را میتوان در ۷ اصل زیر مرور کرد:
سادگی: ساده بودن طرح لوگو گرچه اصلیترین نقش را در ماندگاری آن ندارد، اما اهمیت بالایی داشته و مسیر را برای طراحی حرفهای و ایجاد اثری ماندگار فراهم میکند. دلیل این موضوع را میتوان در ریشه روانشناسی این کار جستجو کرد. دوری از ابهام و ترسیم خطوط ساده و صریح، نقش مهمی در به خاطر سپردن طرح داشته و ماندگاری و دوام آن را در حافظه افراد تضمین میکند. به همین دلیل است که نقوش و طرحهای ساده با گذشت زمان نه تنها از خاطر انسان محو نمیشوند، بلکه بیش از پیش در ذهن حک و تثبیت میشوند.
علاوه بر این، با خطوط ساده تفهیم طرح برای تعداد بیشتری از مردم در هر گروه سنی و موقعیت اجتماعی امکانپذیر بوده و لوگوی تجاری مورد نظر به اصطلاح مخاطب بیشتری خواهد یافت.
چندمنظوره و قابل استفاده در موقعیتهای مختلف: رعایت اصول طراحی لوگو تجاری طراح را ملزم میکند تا سفارش را بهنحوی طراحی کند که قابلیت بازنشر داشته و در موقعیتهای مختلف قابل استفاده باشد. امکان چاپ یک لوگوی پیچیده، مبهم و دارای اجزای بسیار بر روی بسیاری از متریال مختلف یا وجود ندارد و یا در صورت اجرا از کیفیت پایینی برخوردار است. به این ترتیب یک طراح حرفهای، در همان مراحل ابتدایی یا میانی کار، خطوط و نقوش اضافه را از طرح لوگو حذف کرده و ضمن باقی گذاشتن خطوط اصلی طرح، آن را غنی، قوی و موثر و نافذ میکند!
استفاده هوشمندانه از رنگها: در صورتی که از رنگها در طراحی خود استفاده میکنید، لازم است از مفهوم و تاثیر هر رنگ در لوگو نیز آگاه باشید. به عبارت دیگر رنگ مورد استفاده باید بخش مهمی از پیام لوگوی شما را بیان کند. همچنین لازم است رنگها متناسب با سن و شخصیت اکثریت کاربران برند تجاری انتخاب و استفاده شوند. برای مثال اصلیترین و بیشترین مخاطبان برندهای ورزشی جوانان هستند. بر این اساس انتخاب رنگهای جذاب از دیدگاه جوانان و متناسب با سن و شرایط این قشر سنی و بهکارگیری آن در طراحی لوگو نقش مهمی در موفقیت و تاثیرگذاری آن خواهد داشت. بر همین اساس رنگهای زنده و حامل انرژی مانند قرمز در لوگوهای ورزشی کاربرد بیشتری دارند.
قابلیت تبدیل به طرح سیاه و سفید: اگر دقت کرده باشید، اغلب برندهای موفق و جهانی طرحهای خود را با کمترین میزان تنوع رنگی تولید کرده و شرایط را برای استفاده همان لوگوها به شکل سیاه و سفید نیز فراهم میکنند. دلیل اصلی این موضوع مواردی است که میتواند نیاز به استفاده از لوگو را در چنین شرایطی فراهم کند.
رعایت تناسب: وجود تناسب بین اجزای لوگو در میان اصول طراحی لوگو تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است. یک طرح بیتناسب با موضوع مورد نظر، هرگز نمیتواند به لوگویی موفق و ماندگار تبدیل شود. تنها با در نظر گرفتن زمینه فعالیت هر برند تجاری و تمرکز بر آن در زمان طراحی لوگو، میتوان طرحی متناسب با آن ارائه کرد. به این منظور مرحله تعامل با مشتری، تحقیق در مورد تاریخچه فعالیت های برند و بیش از همه تمرکز بر شرایط و موقعیت فعلی آن بسیار مهم است.
خاص و منحصربهفرد: یکی از ویژگیهای مهم در طراحی لوگو تجاری، خاص و متمایز بودن آن است. هرگونه تقلید و کپیکاری در طرح لوگو ارزش آن را از بین برده و مفهوم نشان انحصاری را به کلی تغییر میدهد. از آنجا که لوگوی هر برند تجاری باید یادآور همان برند بوده و نام و نشان آن را در ذهن مشتری زنده کند، با استفاده از طرح و نشان دیگری یا زیادهروی در تقلید از طرحهای مشابه، در واقع لوگوی برند تقلید شده را جایگزین برند مورد نظر خود کرده و به شهرت و ماندگاری نام آن ضربه میزنید! هرچند الهام گرفتن از الگوهای طراحی برندهای مشهور غیر معمول نیست، اما این کار باید بسیار ناملموس و در حد جزئی انجام شود تا به ماهیت برند تبلیغ کننده آسیب نزده و امکان طراحی لوگو تجاری خاص و انحصاری را از بین نبرد. ضمن آنکه الگوبرداری یا بهعبارتی کپیکاری در این مورد، از نظر اخلاقی کاری ناشایست بوده و جلوه منفی بین عموم دارد و میتواند به شهرت برند مورد نظر آسیب وارد کند.
مدرن، ماندگار و بیزمان: استفاده از نمادهای زمانی برخلاف اصول طراحی لوگو تجاری بوده و آنها را دارای تاریخ انقضاء و مدت مصرف میکند. موردی که هر طراح خلاق و نوآور بهشدت از آن پرهیز میکند. انتظار هر برند تجاری موفق از یک لوگوی تاثیرگذار، قابلیت ماندگاری و دوام طولانی مدت است.
البته این مورد را نباید با ثبت و حفظ تاریخچه برند و بهخاطر سپردن اصالت آن یکی دانست. منظور از طراحی مدرن لوگو، پاک کردن دیرینه برند نیست و حتی در صورت تغییر تدریجی لوگو لازم است از طرح اصلی و نشانههای آن در لوگوی جدید آثاری باقی بماند.
از تنوع لوگوهای تجاری بیشتر بدانیم!
اگر قصد انتخاب لوگو برای برند تجاری خود را دارید، لازم است در کنار رعایت اصول طراحی لوگو تجاری، با تنوع این تولیدات نیز آشنا باشید. انواع لوگو تجاری اصولا در ۳ نوع تصویری، نوشتاری و ترکیبی طراحی میشوند. انتخاب نوع لوگو بستگی مستقیم به کاربردهای آن داشته و به کسب و کار برند مورد نظر ارتباط دارد.
بسیاری از بهترین لوگوها به ویژه برای کسب و کارهای نوپا و کوچک، نمونههای ترکیبی هستند. در این نمونهها استفاده از حروف در کنار کاربرد هوشمندانه و هدفمند اشکال هندسی و خطوط، نقش مهمی در ثبت لوگوها در ذهن بیننده ایفا میکند. اشکال هندسی اصلی و شناخته شده نظیر مربع، مثلث و دایره هر یک نشان و نماد موارد خاصی بوده و در طراحی حرفهای باید به آن توجه شود.
سخن آخر
اصول طراحی لوگو تجاری امروزه به ترکیبی از هنر و علم طراحی تبدیل شده و نقش مهم و عمدهای در موفقیت برندهای تجاری یافته است. هزینههای مرتبط با این کار نیز بسته به شهرت برند و حساسیت این طراحی متفاوت بوده و برای شخص طراح مسئولیت کاری مشخصی ایجاد میکند.
صرف زمان و بهکارگیری اطلاعات لازم برای داشتن یک طرح قوی برای لوگو، از این نظر که تا مدتها بهعنوان نماد و نشان یک برند باقی مانده و در ذهن کاربران حک میشود بسیار مهم است.
بر این اساس پیشنهاد میشود ضمن مشاوره با کارشناسان فن، زمان، انرژی و هزینه لازم برای این کار صرف نموده و از نتایج جالب و تاثیرگذار آن برخوردار شوید.
https://baamardom.ir/?p=231987