×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

word image 232000 1 scaled - چگونه یک DXF برای برش لیزر آماده کنیم؟ -

 

ساخت یک DXF

چطور یک DXF بسازیم که آماده ی برش لیزر باشد؟ هر برنامه CAD باید قادر به دادن خرجی DXF از یک طرح اولیه یا هر طرح هندسی دیگری باشد. اینجا چند گزینه موجود را باهم بررسی می کنیم:

فیوژن ۳۶۰ درجه

فیوژن ۳۶۰ درجه ساخته شده با اتودسک آزاد و توانمند است و ترجیح اولیه ماست. فیوژن ۳۶۰ درجه با ویژگی گریز از مرکزی که دارد بسیار راه دست است و استفاده از آن جالب و هیجان انگیز می باشد. اما وقتی که کارتان به آن وابسته شود هزینه هایتان نیز بالا خواهد رفت.

QCAD

یک ادیتور آزاد و مخصوص DXF . یعنی با QCAD از ابتدای کار فایل هایتان با فرمت DXF ذخیره می شود. این ادیتور ممکن است اندکی قدیمی و بد دست بنظر برسد اما در توانمندی آن جای هیچ شکی نیست.

همچنین در هنگام چینش آیتم هایتان فراموش نکنید جوری در کنار هم قرار گیرند که کمترین دور ریز را داشته و میزان ضایعات کمتر با برش لیزر داشته باشید.

آن شیپ (OnShape)

قبلاً آزاد و راحت بود اما اکنون ممکن است دیگر اینطور نباشد. آن شیپ (OnShape) یک پلتفرم CAD مبتنی بر سرویس ابری می باشد که ما در گذشته از آن استفاده می کردیم. انتخاب یک سطح و ساخت طرح اولیه بر آن برای خروجی گرفتن در آن شیپ (OnShape) بسیار آسان است.

سالید ورکس (SolidWorks)

قدرتمند اما گران، سالید ورکس (SolidWorks) کم و بیش یک ابزار مهندسی استاندارد صنعتی می باشد.

ایلستریتور (Illustrator)

ایلستریتورِ ادوبی (Adobe Illustrator) می تواند برای خروجی DXF گرفتن مناسب باشد. ایلستریتور (Illustrator) روش مرسوم برای گرفتن فایل آماده برش از یک طرح هنری می باشد. البته DXF های خروجی گرفته شده از ایلستریتور (Illustrator) ممکن است همیشه هم آماده برش نبوده و نیازمند اندکی اضافه کاری در CAD باشند.

از ابزار نرم افزاری دیگری نیز می توان برای آماده کردن طرح برای برش لیزر استفاده کرد. نرم افزار های CAD تقریباً همیشه طرح های بهتر و دقیق تری نسبت به برنامه های هنر محور مانند Illustrator ارائه می دهند. اما CAD همیشه ابزار مناسبی برای ساخت وِکتور از تصاویر شطرنجی (raster) در اختیارتان نمی گذارد و گاهاً در طرح هایی مانند لوگو ها می تواند آزاردهنده باشد.

ما پروژه های بسیار هیجان انگیزی داریم که تبدیل طرح هنری تان به یک طرح آماده برش را عملی بسیار ساده و آسان می سازد. منتظر باشید!

نمونه هایی از DXF های بد و خوب برای برش لیزر

برای برش لیزر قطعه فلزی سفارشی تان، نیاز به طرح DXF ای داریم که خطوط بیرونی آن واضح بوده و قطعه مورد نظر در درون آن شکل بگیرد. برای نمونه طرح زیر یک طرح مناسب برای برش است:

دیدید چطور یک طرح مناسب، قطعه مورد نظر را درون خطوط بیرونی می سازد؟ DXF شما نباید شامل بعد، جدول، خطوط مرکزی، و یا خطوط های باز باشد. همچنین در نظر داشته باشید که هیچ یک از خطوط نباید با یکدیگر مماس یا منقطع باشند. حال با هم چند نمونه از DXF های نامناسب و ناکارآمد را خواهیم دید. علت نامناسب بودن هر طرح زیر آن عنوان شده است:

DXF برای برش لیز

DXF نامناسب – همانطور که می بینید طرح شامل خطوط در مرکز طرح یکدیگر را قطع می کنند

DXF برای برش لیز

DXF نامناسب – طرح شامل دو طرح دیگر داخل خود می شود. مشخص نیست که دقیقاً کدام مربع قطعه مورد نظر برای برش لیزر می باشد.

DXF برای برش لیز

DXF نامناسب – خط بلند عمودی یک “خط باز” می باشد. این خط هم کل طرح را به دو قسمت تقسیم کرده، و هم از خطوط خارجی طرح بیرون زده است.

DXF برای برش لیز

DXF نامناسب – خطوط بیرون متن داخلی طرح بخش هایی می سازند که از طرح بیرون خواهد افتاد. برای مثال قسمت خالی وسط حرف P و یا فضای خالی وسط ۰ به کل طرح متصل نبوده و پس از برش به تکه هایی جدا و بی مصرف تبدیل خواهند شد.

قانون اساسی برش لیزر این است که هر خطی که داخل طرح دیده می شود، نمایانگر مسیریست که لیزر قرار است برش دهد، و نتیجه نهایی برش باید یک قطعه واحد به هم پیوسته فلزی باشد. طرح مورد نظر شما نباید شامل هرگونه متن و یا هر عامل دیگری که قرار نیست برش بخورند باشد.

خب! حال می دانیم که چطور طرحی مناسب برش لیزری می باشد و در انتخاب یا طراحی، چه نکاتی را باید رعایت کرده و از چه نکاتی باید پرهیز کنیم. بنابراین منتظر چه هستید؟ همین حالا بروید و طرح مورد نظرتان را برای برش لیزر فایبر ، مس و یا .. آماده کنید! فقط مراقب باشید که طرح تان با موارد ذکر شده مغایرت نداشته باشد! برای برش لیزر آن هم ما به شما مجتمع برش صنعتی شیت لیزر را معرفی می کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.