×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

word image 232518 1 - در مناقصات ارزیابی شکلی به عهده کیست؟ - مناقصات

اگر مناقصات را فرایندی رقابتی در نظر بگیریم، همواره در هر مرحله اشخاص حقوقی از این فرایند حذف می‌شوند و آخرین نفری که در فرایند مناقصه باقی می‌ماند برنده مناقصه خواهد بود. یکی از روش‌های حذف مناقصه گران در فرایند بررسی کامل بودن مدارک ارسالی آن‌ها، ارسال مدارک مطابق مهلت قانونی تعیین شده، بررسی مدارک از لحاظ خوانا بودن، داشتن امضا و مهر و … است.

به این نوع از ارزیابی‌ها که به ماهیت و محتوای اسناد ارسالی توجهی نکرده و تنها اسناد را از لحاظ شکلی و غیرمحتوایی بررسی می‌کند، ارزیابی شکلی می‌گویند. ارزیابی شکلی در تمامی مراحل ارزیابی در فرایند مناقصات برگزار شده و پیش نیاز انجام ارزیابی فنی و محتوایی در هر مرحله است. اشخاص حقوق می توانند به سامانه مناقصات مراجعه کرده و شرایط و مدارک لازم جهت شرکت در مناقصه در مهلت زمانی مقرر را آماده کنند. اگر تمایل دارید با مفاهیم ارزیابی شکلی و نحوه انجام آن آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ارزیابی شکلی چیست؟

ارزیابی شکلی شامل بررسی کامل بودن اسناد و بررسی امضای این اسناد، بررسی خوانا بودن و غیر مشروط بودن پیشنهاد قیمت است. مناقصه گزار قبل از بررسی پیشنهادات، ارزیابی شکلی پیشنهادات را انجام می‌دهد. در ارزیابی شکل بررسی می‌شود که آیا پیشنهادات قابل قبول بوده و با شرایط مناقصه تطابق دارد یا خیر؟ جزئیات ارزیابی شکلی در بند ح ماده ۲ قانون برگزاری مناقصات لحاظ شده است.

ارزیابی شکلی در مرحله ارزیابی مالی

ارزیابی شکلی توسط کمیسیون مناقصه در مرحله مالی انجام می‌شود. مراحل ارزیابی شکلی شامل مراحل ذیل است:

  • باز کردن پاکت پیشنهاد قیمت مناقصه گر
  • بررسی پیشنهادات مناقصه گران از لحاظ کامل بودن مدارک، در این مرحله اگر لزوم ارائه آنالیز قیمت بیان شده باشد، می‌بایست آنالیز قیمت مناقصه گر ارائه شود و در غیر اینصورت مطابق ارزیابی شکلی پیشنهاد مناقصه گر به دلیل عدم ارائه آنالیز قیمت حذف می‌شود.
  • بررسی امضاهای مجاز و قابل قبول و امضا داشتن تمامی اسناد مورد نیاز
  • بررسی پیشنهادات از نظر خوانا بودن
  • بررسی پیشنهادات از نظر غیرمشروط بودن قیمت‌های پیشنهادی

ارزیابی شکلی مناقصات در تمامی مراحل مناقصه به خصوص مناقصه دولت پیش از بررسی مدارک از لحاظ محتوایی و ماهوی از لحاظ خوانا بودن، کامل بودن، با مهر و امضا بودن و … انجام می‌گیرد.

علاوه بر ارزیابی شکلی یاد شده در مراحل مختلفی از انجام مناقصات انواع دیگری از ارزیابی چون ارزیابی کیفی، ارزیابی فنی و ارزیابی مالی انجام می‌گیرد. در سه نوع ارزیابی یاد شده پیش از انجام ارزیابی محتوایی در هرکدام از انواع ارزیابی ابتدا ارزیابی شکلی انجام می‌پذیرد.

word image 232518 2 - در مناقصات ارزیابی شکلی به عهده کیست؟ - مناقصات

ارزیابی شکلی در ارزیابی کیفی

مطابق با ماده ۱۲ قانون برگزاری مناقصات در ارزیابی کیفی مناقصه گران موارد ذیل مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • تضمین کیفیت در خصوص محصولات و خدمات ارائه شده
  • داشتن تجربه و دانش در زمینه و فعالیت مورد نظر
  • داشتن حسن سابقه
  • داشتن پروانه کار یا داشتن گواهینامه صلاحیت
  • داشتن توان مالی مناقصه گر برای انجام فعالیت مورد نظر

ارزیابی شکلی در مرحله ارزیابی کیفی نیز صورت می‌گیرد. در خصوص تضمین کیفیت محصولات و خدمات داشتن گواهینامه های استاندارد لازم معتبر و به روز می‌تواند به عنوان یکی از المان های ارزیابی شکلی در ارزیابی کیفی محسوب شود. در ارزیابی شکلی تجربه و دانش مناقصه گر داشتن مستنداتی مبنی بر سابقه شرکت، داشتن مدارک لازم که نشان دهنده تخصص شرکت در حوزه فعالیت مورد نظر باشد و … می‌تواند جزئی از ارزیابی شکلی به حساب آید.

در بررسی حسن سابقه داشتن مستنداتی مربوط به تأییدیه از کارفرمایان قبلی در این زمینه مؤثر است. مناقصه گران می بایست مدارکی دال بر حسن انجام کار و تأییدیه از کارفرمایان فبلی را به عنوان مدارک ارزیابی کیفی در مدارک خود لحاظ نمایند تا در ارزیابی شکلی توسط کمیسیون مناقصات مردود نشوند. موجود بودن پروانه کار و یا موجود بودن گواهینامه صلاحیت به عنوان ارزیابی شکلی محسوب می‌شود. داشتن مدارکی مالی که توان مالی مناقصه گر برای انجام کار را اثبات می‌کند می‌تواند به عنوان ارزیابی شکلی در مرحله ارزیابی کیفی لحاظ گردد. برای آگاهی از مناقصات بنیاد مسکن خوزستان می توانید وارد لینک شوید و در صورت داشتن شرایط لازم در آن شرکت نمایید.

ارزیابی شکلی در ارزیابی فنی و بازرگانی

منظور از ارزیابی فنی و بازرگانی بررسی مشخصات، استانداردها، کارایی، دوام و سایر ویژگی‌های فنی و بازرگانی محصولات و خدمات است. حال موجود بودن مدارکی که مشخصات محصولات و خدمات را به طور کامل مشخص کند همراه با تأییدیه رسمی از سازمان مورد نظر به همراه مهر و امضا نظیر داشتن کاتالوگ می‌تواند گونه ای از ارزیابی شکلی در این مرحله باشد. وجود مدارکی که استانداردهای مربوط به کالا و خدمات ارائه شده را نشان می‌دهد، وجود این مدارک می‌تواند به عنوان ارزیابی شکلی در مرحله ارزیابی فنی و بازرگانی لحاظ گردد. لازم به یادآوری است که ارزیابی شکلی تمامی اسناد فنی و بازرگانی پیش از انجام ارزیابی محتوایی و ماهوی آن ها انجام می‌گیرد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.