شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آیا زن می‌تواند بدون اجازه شوهرش خانه اجاره کند؟
    12 بهمن 1401 - 17:23
    شناسه : 232743
    0

    در زندگی مشترک، خیلی از اوقات ممکن است زن و شوهر با اختلافی مواجه شوند. با توجه به اینکه در این سال‌ها، سطح تحمل زوجین بسیار پایین آمده است، خیلی از خانم‌ها به دنبال ترک منزل شوهر هستند. اما آیا او می‌تواند بدون اجازه شوهرش این کار را انجام دهد؟ آیا زن می‌تواند جدا از […]

    پ
    پ

    در زندگی مشترک، خیلی از اوقات ممکن است زن و شوهر با اختلافی مواجه شوند. با توجه به اینکه در این سال‌ها، سطح تحمل زوجین بسیار پایین آمده است، خیلی از خانم‌ها به دنبال ترک منزل شوهر هستند. اما آیا او می‌تواند بدون اجازه شوهرش این کار را انجام دهد؟ آیا زن می‌تواند جدا از شوهرش زندگی کند؟ آیا اگر زن خانه را ترک کند، به او مهریه تعلق می‌گیرد؟ این‌ها سوالاتی هستند که ممکن است در ذهن هر زنی شکل بگیرند. برای رسیدن به پاسخ این سوالات و سوالاتی از این قبیل، می‌توانید به خواندن این مطلب ادامه دهید.

    898 - آیا زن می‌تواند بدون اجازه شوهرش خانه اجاره کند؟ -

    اجاره خانه بدون اجازه شوهر

    پاسخ به این سوال بسته به شرایط شما دارد. دقت داشته باشید که گاهی اوقات، شوهر نمی‌تواند خانه مناسبی برای همسرش آماده کند. در این شرایط، زن می‌تواند در آن خانه حضور پیدا نکند. اما این موضوع با اینکه زن بدون اجازه همسرش خانه دیگری را اجاره کند، کاملا متفاوت است. اما اگر شوهر شما خانه مناسبی برایتان فراهم کرده باشد، نمی‌توانید بدون اجازه وی خانه دیگری اجاره کنید. این کار در قوانین کشور نوعی جرم به حساب نمی‌آید؛ اما عواقبی به همراه خواهد داشت.

    تفاوت ترک منزل توسط زن و اجاره خانه بدون اجازه شوهر

    دقت داشته باشید که این دو موضوع، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. درست است که در برخی ویژگی‌ها، مشابه هم هستند، اما از منظر قانون، دو حکم جداگانه برایشان مطرح می‌شود. همانطور که گفتیم، این مرد است که باید خانه‌ای برای زندگی مشترک با همسرش آماده کند. این موضوع، الزام تهیه مسکن را از روی زن بر می‌دارد. در حقیقت زن نمی‌تواند بدون اجازه شوهر، برای اجاره خانه جدیدی اقدام کند. این موضوع در صورتی امکان‌پذیر است که شوهر این اجازه را به همسرش داده باشد. در این گونه مواقع، زن می‌تواند طبق قانون، خانه جدیدی را اجاره کرده و بدون هیچ دغدغه‌ای، در آن زندگی کند.

    همچنین، گاهی اوقات هم ممکن است به دلیل برخی مشکلات، زن بتواند خانه جداگانه‌ای برای خودش اجاره کند. اگر زن بتواند در دادگاه دلایل موجهی ارائه کند، قاضی این حق را به زن خواهد داد تا این کار را انجام دهد. به عنوان مثال، اگر مرد در خانه به همسرش آسیب برساند، زن می‌توان بدون اجازه وی، خانه را ترک کرده و خانه جدیدی برای خودش پیدا کند. اما زنی که بدون اجاره همسرش بخواهد این کار را انجام دهد، در قانون کشور ناشزه نامیده می‌شود و طبق قوانین، حکم‌هایی برایش در نظر گرفته می‌شود.

    حکم ترک خانه زن بدون اجازه شوهر

    طبق  قوانین اسلامی و کشور و با توجه به ماده 1108، زنی که بدون اجازه همسرش خانه را ترک کند، از حق دریافت نفقه محروم می‌شود. به علاوه، مرد می‌تواند برای صدور مجوز ازدواج مجددش اقدام نماید. در واقع با توجه به اینکه همسر اولش از وی تمکین نکرده است، مرد می‌تواند با اجازه دادگاه، همسر دومی برای خود اختیار کند. دقت داشته باشید که دادگاه اجازه طلاق را هم برای مرد قرار داده است؛ اما اگر مرد بخواهد از این طریق همسر خود را طلاق دهد، باید مهریه او را هم پرداخت کند. این یعنی حق مهریه زن در این موارد پایمال نخواهد شد.

    آیا زن می‌تواند جدا از شوهرش زندگی کند؟

    دقت داشته باشید که وظیفه زن طبق قوانین، زندگی در کنار همسرش است. این یعنی اگر زن دلیل موجهی نداشته باشد، به هیچ عنوان نمی‌تواند منزل شوهرش را ترک کند. شوهر هم طبق قوانین باید در این مدت نفقه زن را پرداخت کند. اما اگر به هر دلیل شوهر بتواند عدم تمکن زن را اثبات کند، دیگر الزامی برای پرداخت نفقه وجود نخواهد داشت. یکی از مواردی که به عنوان عدم تمکین زن شناخته می‌شود، همین مسئله ترک خانه شوهرش است.

    اما اگر می‌خواهید حق زندگی در خانه جداگانه را داشته باشید، باید قبل از ازدواج این موارد را پیش بینی کنید. معمولا برخی از بانوان قبل از عقد، شروطی را برای همسر خود تعیین می‌کنند که این اجازه را به وی خواهد داد. در واقع این افراد، شرط انتخاب محل سکونت را به نام خود ثبت کرده‌اند و شوهر نمی‌تواند مانع از این کار شود. این افراد با توجه به قانون، جزو زنان ناشزه به شمار نخواهد رفت و می‌توان در هر زمانی، این کار را انجام دهد.

    ترک منزل، حق انتخاب مجازات با مرد!

    همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، زن اگر بدون اجازه همسرش بخواهد خانه‌اش را ترک کند، با یکسری عواقبی مواجه خواهد شد. قانون دست مرد را در این گونه موارد کمی باز گذاشته است. مرد حتی می‌تواند بدون طلاق دادن شما، با زن دیگری ازدواج کند. در این مدت، حتی شما از دریافت نفقه نیز محروم خواهید بود. به همین دلیل هم توصیه می‌شود قبل از انجام این کار، حتما با بهترین وکیل در مشهد مشورت کنید.

    به علاوه، اگر در خانه شوهرتان مورد آزار و اذیت واقع می‌شوید، باید بتوانید این موارد را در دادگاه به اثبات برسانید. در غیر این صورت، باز هم این شما هستید که ضرر خواهید کرد! مرد در این گونه موارد می‌تواند به راحتی شما را طلاق دهد؛ گرچه کمتر کسی حاضر می‌شود این کار را انجام دهد. چرا که باید مهریه شما را پرداخت کند. معمولا مردان به سراغ راهکارهای دیگری برای تنبیه همسر خود می‌روند.

    اگر شما هم بخواهید برای طلاق اقدام کنید، کار بسیار دشواری پیش رو خواهید داشت. چرا که با توجه به حکم دادگاه، شما یک زن ناشزه به حساب می‌آیید و طلاق دادن شوهرتان تقریبا غیر ممکن است. مگر اینکه راهکارهای عملی این مسئله را از یک وکیل حاذق و مجرب درخواست کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.