چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 14 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • وجود یک‌میلیون و ۱۱۲ هزار بی‌سواد در کشور/ ۱۴ هزار بی سواد در گیلان
    24 آبان 1395 - 7:55
    شناسه : 23309
    0

    رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بر نقش مهم مرکز یادگیری محلی در توانمندی افراد تاکید کرد. به گزارش «بامردم»، علی باقرزاده بعد از ظهر امروز در نشست فرمانداران و رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها در استانداری گیلان ضرورت باسوادی اجتماعی را مورد تاکید قرار داد.   به گزارش فارس وی با بیان اینکه اگر امروز کسی نتواند […]

    پ
    پ

    رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بر نقش مهم مرکز یادگیری محلی در توانمندی افراد تاکید کرد.

    به گزارش «بامردم»، علی باقرزاده بعد از ظهر امروز در نشست فرمانداران و رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها در استانداری گیلان ضرورت باسوادی اجتماعی را مورد تاکید قرار داد.

     

    به گزارش فارس وی با بیان اینکه اگر امروز کسی نتواند از علم روز استفاده کند از سواد اجتماعی برخوردار نمی‌شود، افزود: کیفیت در سوادآموزی موجب رضایتمندی مخاطب و جامعه هدف می‌شود.

    رئیس سازمان نهضت سوادآموزی  شناخت مناسب از جامعه هدف را مهم دانست و تصریح کرد: رسیدن به آینده‌ای با سواد اقتصادی و اجتماعی مستلزم خواندن و نوشتن است.

    این مسؤول به ایجاد مرکز یادگیری محلی اشاره کرد و گفت: ایجاد این مراکز در توانمند کردن افراد که بتوانند با خواندن و نوشتن زندگی خود را به خوبی اداره کنند، مهم است.

    وی با اشاره به اینکه با همت دولت یازدهم شورای عالی پشتیبانی آموزش و پرورش در سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: برگزاری جلسات و تصویب مصوبات آن گره‌گشا بود و در سال ۹۴ و ۹۵ تعداد ۳ هزار و ۲۰۰ جلسه با تصویب ۱۲ هزار و ۷۰۰ مصوبه برگزار شد و تمام لایه‌های دولت برای اجرای کل مصوبات شکل گرفت.

    باقرزاده شرایط آموزشی نهضت سوادآموزی را کمک به بهبود زندگی دانست و تصریح کرد: آموزش در حد ابتدایی و بزرگسالان سه نتیجه قابل قبول و قابل دفاع دارد و در کاهش فقر موثر است.

    وی با بیان اینکه از مجموع بی‌سوادهای دنیا آموزش باسوادی ۱۷۱ میلیون در دنیا را از فقر نجات می‌دهد، ادامه داد: یک سال آموزش ۱۰ درصد درآمد فرد را به صورت میانگین افزایش می‌دهد.

    معاون وزیر آموزش و پرورش یک سال آموزش تحصیل شهروندان را در افزایش تولید ناخالص ملی تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: قانون اساسی ۱۲ سال تحصیل را رایگان کرده است.

    وی نتیجه دوم آموزش در حد ابتدایی و سوادآموزی را در افزایش ضریب سلامت افراد تاثیرگذار خواند و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش یونسکو، آموزش دوره ابتدایی احتمال بیماری‌های مهلک مانند مالاریا را ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

    باقرزاده بازگشت فایده اقتصادی را در افراد باسواد بالا دانست و گفت: اعتیاد با بی‌سوادی رابطه وسیعی دارد و آموزش باسوادی در فرآیند کشت، داشت و برداشت تاثیرگذار است.

    وی با اشاره به اینکه طبق آموزش فرهنگستان ۹۳ درصد معتادان کم‌سواد و یا با سابقه ترک تحصیل و فرار از مدرسه هستند، خاطرنشان کرد: طبق سرشماری سال ۹۰ از تعداد ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار نفر بی‌سواد بودند که عده‌ای باسواد شدند تعدادی آموزش ناپذیر بودند و برخی نیز از دنیا رفتند و بعضی اتباع خارجی بودند.

    وجود یک‌میلیون و ۱۱۲ هزار بی‌سواد در کشور

    رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: از تعداد بی‌سوادهای مذکور، اکنون یک‌میلیون و ۱۱۲ هزار نفر بی‌سواد در کشور هستند که سهم گیلان از این نرخ، ۱۴ هزار نفر است و این عدد در یکی دو سال آینده باید به صفر برسد.

    وی مرکز یادگیری محلی را فرصتی برای آموزش‌های فردی در زندگی دانست و یادآور شد: آثار امروز فردی که مدرسه نمی‌رود باید در آینده هزینه کرد.

     باقرزاده استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی تأمین امکانات، بازدید مستمر از کلاس‌های سوادآموزی و… را در جذب افراد بی‌سواد برای باسوادی مهم دانست و متذکر شد: برای تحصیل‌کرده‌های کشور تاکنون ۷۰ هزار فرصت شغلی در زمینه آموزش بی‌سوادها ایجاد شده که سهم گیلان ۲ هزار نفر است.

    ۱۴هزار بیسواد در گیلان/ بیسوادی اثرات منفی در توسعه کشور دارد

    استاندار گیلان با بین اینکه بیسوادی اثرات منفی در توسعه کشور دارد، اظهار کرد: رسیدن به جایگاه اول کشوری، شایسته گیلان است.
    همچنین  به گزارش   شبستان محمدعلی نجفی، استاندار گیلان در این جلسه  اظهار کرد: بحث بیسوادی اثرات منفی را در توسعه کشور و عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، امنیتی و… می تواند  به همراه داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه طبق گزارشات اتفاق های خوبی در عرصه مبارزه با بیسوادی در استان شاهد هستیم، گفت: ما به دنبال این هستیم که به جایگاهمان که رتبه اول در ریشه کنی بیسوادی در کشور است، دست یابیم.

    دکتر نجفی در ادامه به معضل بیکاری اشاره و استان گیلان را در استانی موفق در کاهش این رتبه اعلام کرد و افزود: در زمینه بیکاری بیست و چهارمین استان کشور بودیم اما اکنون هفتمین استان اشتغالزای کشور هستیم.

    گیلان دارای ۱۴ هزار بیسواد است

    مهدی حاجتی ، مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان نیز در این نشست بیان کرد: با توجه به گفتمان همگانی نهضت سوادآموزی در استان، گام بسیار بلندی در سال ۹۵ برای شورای پشتیبانی نهضت سواد آموزی برداشته شده است.

    وی با بیان اینکه در سطح کشور وضعیت ما در مقایسه با سال قبل بسیار خوب است، افزود: چهار سال قبل در سال ۹۰ و در آخرین سرشماری نفوس و مسکن بی سوادان ما ۸۰ هزار نفر بودند که امروز به ۱۴ هزار نفر رسیده است.

    حاجتی در ادامه تصریح کرد: بر اساس تکلیف سازمانی بایستی امسال چهار هزار و ۸۰۰ نفر بیسواد را تحت پوشش کلاس های سوادآموزی قرار بدهیم که تا کنون چهار هزار و ۱۴۸ نفر ثبت نام کرده اند.

    وی اظهار کرد: هفت مصوبه در شورای آموزش و پرورش داشتیم که حرف اول در تمام این مصوبات در خصوص رقم معضل بیسوادی استان بود که خوشبختانه با ابلاغ استاندار توانستیم این هدف را عملیاتی کنیم.

    حاجتی در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده در سازمان سواد آموزی اظهار کرد: بیمه همگانی آموزش دهندگان، تجلیل از آموزش دهندگان، تالیف کتاب های ویژه آموزش دهندگان و گیرندگان، از جمله کارهایی است که انجام شده است.

    وی همچنین در ادامه با اشاره به بخش نوسازی و تجهیز مدارس نیز با تاکید بر اینکه دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات آموزش و پرورش نیست، به برگزاری همایش خیرین مدرسه ساز در دی ماه سال جاری اشاره و اذعان کرد: با حمایت استاندار اختصاص ۲۰ درصد از درآمد نفت و گاز به آموزش و پرورش کمک بسیار بزرگی بود که امیدواریم همین کمک را در ساخت، تجهیز و نوسازی مدارس استان نیز داشته باشیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.