شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • طراحی نما و نکاتی که بایستی رعایت شود
    16 بهمن 1401 - 14:55
    شناسه : 233391
    0

    طراحی نما و اجرای آن از جمله مهمترین قسمت های ساخت و ساز به حساب می آید که خلاقیت طراح در زیبایی آن تاثیر گذار خواهد بود.

    پ
    پ

    طراحی نما و چالش ها

    امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در همه عرصه ها، معماری هم عقب نمانده و همگام با دیگر علوم (و چه بسا پیشتر) اقدام به بروز رسانی رویکردهای خود کرده است. یکی از زمینه هایی که با توجه به ابزارهای موجود کاملا تخصصی شده و خود به تنهایی یک حوزه کاری انحصاری به حساب می آید، طراحی نما است.

    طراحی نما در چند سال اخیر، به گونه ای ترند و تخصصی شده است که برای هر پیمانکاری، استخدام یک طراح نمای حرفه ای، دغدغه ی جدی به حساب می آید. از آن جایی که نمای هر سازه، پیشانی و صورت آن محسوب می شود و در کوتاه ترین نگاه کاربر کاملا به چشم می آید، طراحی و دیزاین اصولی آن بسیار حائز اهمیت است.

    نکته مهم در این راستا چنین است که مراجع ذیربط در حوزه ساختمان سازی هم اهمیت طراحی نما را به خوبی درک کرده اند و با برگزاری جلسات مختلف اقدام به تعیین مقررات و ضوابط کرده اند. هر سازه ای، قبل از اجرای نمای ساختمان خود، بایستی طرح نما را با مراجع مرتبط به اشتراک گذاشته و تاییدیه آن را اخذ کند. در غیر این صورت با جریمه های مالی یا حتی عدم اخذ گواهی پایان کار مواجه خواهد شد.

    تمامی این نکات را عنوان کردیم تا اهمیت بحث طراحی نما را تبیین کنیم. اگر کارفرما هستید یا به عنوان طراح در این حوزه می خواهید فعالیت کنید، بدانید که چه مسیر پر پیچ و خمی در انتظار شما خواهد بود!

    word image 233391 1 - طراحی نما و نکاتی که بایستی رعایت شود - آموزش طراحی نما

    اجرای نما، با تلفیقی از چندین متریال

    اقلیم و آب و هوای منطقه را در نظر بگیرید.

    فرقی نمی کند که در اینجا شما کارفرما هستید، یا پیمانکار و یا طراح… رعایت این نکات پایه و بنیادین به شدت برای شما ضروری خواهد بود. قبل از طراحی و اجرای نمای ساختمان خود، بایستی از شرایط جغرافیایی محیط خود مطلع باشید. در غیر این صورت ممکن است دچار خطاهای راهبردی شده و در انتخاب متریال و مصالح خود اشتباه کنید.

    اخیرا بسیاری از افراد در طراحی نما ساختمان خود بدون توجه به اقلیم، طراحی و اجرای نما را تنها بر اساس ترندهای بازار پیش می برند. به عنوان مثال مدتی است نماهای با سبک رومی در بازار روی نوار مد آمده است. همان گونه که بهتر می دانید اساس نماهای رومی با سنگ شکل می گیرد و استفاده از سنگ در اقلیم های گرم و خشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

    آب و هوای گرم و خشک سبب می شود تا بتن نگهدارنده سنگ پس از مدتی تابش نور خورشید، حالت چسبندگی خود را از دست داده و بیفتد! به علاوه این که سنگ ها خاصیت عایقی ندارند و گرما و سرما را از خود عبور می دهند. بر طبق تحقیقات، استفاده از نمای سنگ در اقلیم های گرم و خشک، موجب هدر رفتن 10 الی 20 درصد انرژی می شود.

    برای روز و شب نمای خود برنامه داشته باشید

    قطعا همه ما در شهرهای مختلف، ساختمان هایی را دیده ایم که نورپردازی و طراحی نما آن ها در شب چنان دلرباست که چشم ها را به خود خیره می کند. اما اگر همان ساختمان را در روز مشاهده کنیم، چنان سلب و بی روح است که بسیار راحت چشم از آن برداشته می شود.

    طراحی نما ساختمان باید به گونه ای باشد که هم در روز و هم در شب جاذبه مخصوص به خود را داشته باشد. اصطلاحا در علم معماری می گویند، برای نمای ساختمان خود سناریو طراحی کنید! طراحی سناریو برای نمای روز و شب، نیازمند تفکری خلاق است که هر طراح و معماری از پس آن بر نمی آید. به همین منظور نیاز است تا طراحان در دوره های اساتید خبره و زبده آموزش ببیند تا خالق تفکرات معمارانه شوند.

    word image 233391 2 - طراحی نما و نکاتی که بایستی رعایت شود - آموزش طراحی نما

    طراحی ویلایی

    در طراحی نما،کارایی را فدای زیبایی نکنیم!

    این که توقع داشته باشیم، کارفرمایان دارای ذهنیات معماری باشند، شاید به وقوع نپیوندد! پس نیاز است که یک طراح قبل از ایده پردازی برای طراحی نما، مشتری یا کارفرمای خود را اقناع سازی کند. قطعا به عنوان طراح با مشتریانی روبرو شده اید که با مشاهده یک نما، اصرار به کپی برداری از آن داشته اند و این موضوع برای شما قابل هضم نبوده است…

    هر طراح حرفه ای به خوبی می داند که اصلی ترین وظیفه ی یک معمار تلفیق زیبایی و کارایی به بهترین نحو ممکن می باشد. پس با انجام طراحی که اولویت آن زیبایی باشد و رابط کاربری را لحاظ نکند، خودتان و تخصص تان را زیر سوال نبرید!

    البته که همواره تلفیق این دو اصل همیشه سخت بوده است و نیازمند روزها و ماه ها تلاش و پشتکار است. برای ارتقا شغلی خود می توانید از دوره طراحی نما مجموعه معمار نما که تمامی این موارد در آن آموزش داده شده است، استفاده کنید.

    برای ساختمان، نور طبیعی کافی تامین کنید.

    اگر چه که مواضع نورگیری یک ساختمان، پیش از ساخت توسط نقشه های معماری مشخص می شود، اما درصد قابل توجهی از آن هم توسط طراح نما قابل تغییر است. در طراحی نما، از حداکثر اندازه پنجره برای نورگیری استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که ابعاد درب و پنجره تان غیر اصولی نشود و همچنین نور خیره و آزار دهنده افراد داخل ساختمان را آزار ندهد.

    نور طبیعی، موجب نشاط و سرزندگی فضا می شود و همچنین می تواند عملکرد و سبک زندگی افراد حاضر در محیط را تحت تاثیر قرار دهد.

    اگر به عنوان معمار یا طراح در بازار ساخت و ساز فعالیت دارید، پیشنهاد می کنیم همواره از دوره ها و کارگاه های اساتید برتر استفاده کنید و علم و تخصص خودتان را به روز نگه دارید.

    word image 233391 3 scaled - طراحی نما و نکاتی که بایستی رعایت شود - آموزش طراحی نما

    طراحی نما ساده و مینیمال

    مجموعه معمار نما به عنوان برگزار کننده دوره طراحی نما به صورت پک های آموزشی، این بستر را برای شما علاقمندان به طراحی نما فراهم کرده است تا از تکنیک ها و ترفندهای منحصر به فرد طراحی نما بهره مند شوید. برای شرکت در دوره آموزش طراحی نما معمار نما، کافیست از قسمت دوره ها، پکیج مورد نظر خود را تهیه کنید.

    همچنین علاوه بر دوره های آموزشی، طراحی نما و دکوراسیون داخلی توسط مهندسین مجرب، در این مجموعه انجام می شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.