پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چرا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟ اهمیت یادگیری JavaScript
    19 بهمن 1401 - 10:48
    شناسه : 234686
    1

    چرا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟ این سوالی است که بسیاری از افراد میپرسند. اگر می خواهید یک توسعه دهنده وب شوید، از خود می پرسید که چه زبان های برنامه نویسی را یاد بگیرید. آیا با ساده ترین آنها شروع می کنید؟ یا مفیدترین آنها؟ با وجود گزینه های بسیار این روزها، چرا جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟

    پ
    پ

    چرا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟

    چرا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟ این سوالی است که بسیاری از افراد میپرسند. اگر می خواهید یک توسعه دهنده وب شوید، از خود می پرسید که چه زبان های برنامه نویسی را یاد بگیرید. آیا با ساده ترین آنها شروع می کنید؟ یا مفیدترین آنها؟ با وجود گزینه های بسیار این روزها، چرا جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟

    بدون شک یادگیری جاوا اسکریپت یکی از ضروری ترین فعالیت ها در طراحی و توسعه وب سایت می باشد. با وجود فریم ورک های بسیار زیادی که کدهای آماده برای استفاده را ارائه می دهند، چرا جاوا اسکریپت را یاد بگیرید؟

    در این راهنما، بررسی خواهیم کرد که کاربرد جاوا اسکریپت چیست و آیا این زبان هنوز مفید است یا خیر. سپس به برخی از دلایل اصلی یادگیری زبان java script نگاه می کنیم و در نظر می گیریم که چرا جاوا اسکریپت را یاد بگیریم و سپس به سمت یادگیری فریم ورک های این زبان برنامه نویسی برویم.

    مطالب که در اینجا بررسی خواهیم کرد: 

    • جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟
    • چرا یادگیری js در سال 2023 توصیه می شود؟
    • چرا جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟
    • چرا ابتدا جاوا اسکریپت و بعد فریم ورک ها را یاد بگیریم؟
    • بهترین راه برای یادگیری جاوا اسکریپت چیست؟

    جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

    قبل از شروع دوره آموزش جاوا اسکریپت، مهم است که دقیقاً بفهمید جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد. این امر به ویژه هنگامی که صحبت از تسلط بر یک زبان برنامه نویسی جدید می شود مفید است.

    به زبان ساده، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که برای تعاملی کردن وب سایت ها استفاده می شود. اگر به ساختار اولیه یک وب سایت فکر می کنید، HTML دارید که محتوا و ساختار اصلی وب سایت را توصیف و تعریف می کند. سپس CSS دارید که به مرورگر می گوید که چگونه این محتوای HTML باید نمایش داده شود – تعیین مواردی مانند رنگ و فونت توسط css انجام می شود.

    images 1675771665 63e23f1157a4a - چرا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟ اهمیت یادگیری JavaScript - آموزش برنامه نویسی

    با HTML و CSS، وب سایتی دارید که خوب به نظر می رسد اما در واقع کار زیادی انجام نمی دهد. جاوا اسکریپت با افزودن قابلیت های بیشتر، به وب سایت جان می بخشد. این زبان مسئول عناصری است که کاربر می تواند با آنها تعامل داشته باشد، مانند منوهای کشویی، پنجره های مدال و فرم های تماس. همچنین برای ایجاد چیزهایی مانند انیمیشن ها، پخش کننده های ویدیویی و نقشه های تعاملی استفاده می شود.

    امروزه جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی همه منظوره به شمار می رود. به این معنی که در کل پشته نرم افزار اجرا می شود. محبوب ترین کاربرد آن در سمت کلاینت (با نام مستعار frontend) است، اما از زمانی که Node.js وارد صحنه شد، بسیاری از افراد جاوا اسکریپت را در سمت سرور (با نام مستعار backend) نیز اجرا می کنند.

    هنگامی که در سمت مشتری استفاده می شود، کد جاوا اسکریپت در مرورگر وب کاربر خوانده، تفسیر و اجرا می گردد. هنگامی که در سمت سرور استفاده می شود، روی یک کامپیوتر راه دور اجرا می شود. می توانید در راهنمای ما درباره تفاوت بین برنامه نویسی frontend و backend اطلاعات بیشتری کسب کنید.

    جاوا اسکریپت فقط برای ایجاد وب سایت استفاده نمی شود. همچنین می توان از آن برای ساخت بازی های مبتنی بر مرورگر و با کمک فریم ورک های خاص، برنامه های موبایل برای سیستم عامل های مختلف استفاده کرد. ایجاد کتابخانه‌ها و چارچوب‌های جدید نیز امکان ساخت برنامه‌های پشتیبان با زبان، مانند برنامه‌های وب و برنامه‌های سرور را فراهم می‌کند.

    آیا یادگیری جاوا اسکریپت در سال 2023 ارزش دارد؟

    دنیای توسعه وب دائما در حال آپدیت شدن است. با وجود ابزارهای جدید بسیاری که همیشه ظاهر می شوند، دانستن اینکه کجا باید تلاش خود را متمرکز کنید می تواند بسیار دشوار باشد. به عنوان یک توسعه‌ دهنده مشتاق، باید مطمئن شوید که آنچه یاد می‌گیرید همچنان در صنعت امروز کاربردی است.

    اگر در مورد این زبان شک دارید، اصلا نیاز به تردید نیست! توجه به این نکته مهم است که از زمان ایجاد جاوا اسکریپت در سال 1995، این زبان تقریباً در همه جای وب وجود دارد و احتمالاً به این زودی تغییر نخواهد کرد. طبق نظرسنجی توسعه دهندگان StackOverflow در سال 2022، این زبان رایج ترین زبان برنامه نویسی برای ده سال متوالی است. ایا هنوز به این فکر می کنید که چرا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟!

    images 1675771751 63e23f67c130c - چرا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟ اهمیت یادگیری JavaScript - آموزش برنامه نویسی

    در حال حاضر 94.5 درصد از وب‌ سایت‌ ها از آن استفاده می‌کنند و علیرغم اینکه در ابتدا به‌عنوان زبان سمت کلاینت طراحی شده بود، جاوا اسکریپت اکنون به سمت سرور وب‌ سایت‌ ها (به لطف Node.js)، دستگاه‌های تلفن همراه (به لطف React) راه پیدا کرده است.

    اگر به اندازه کافی دلیل برای یادگیری جاوا اسکریپت به دست آوردید، بهتر است تا یک آموزش جاوا اسکریپت پیدا کرده و همین حالا شروع به آموزش دیدن کنید، یکی از بهترین دوره ها در زمینه آموزش جاوا اسکریپت به زبان فارسی دوره js امیر رسولی می باشد که به صورت شفاف تمامی مباحث در آن مورد بررسی قرار گرفته است.

    چرا JavaScript یاد بگیریم؟

    واضح ترین دلیل برای یادگیری جاوا اسکریپت این است که امیدوار باشید یک توسعه دهنده وب شوید. حتی اگر به حرفه فناوری علاقه نداشته باشید، مهارت در این زبان به شما امکان می دهد تا از ابتدا وب سایت بسازید، مهارت بسیار مفیدی که در بازار کار امروز دارید! اگر می خواهید یک توسعه دهنده وب شوید، در اینجا برخی از دلایل اصلی که چرا باید جاوا اسکریپت یاد بگیرید، آورده شده است:

    images 1675771861 63e23fd55dea8 - چرا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟ اهمیت یادگیری JavaScript - آموزش برنامه نویسی

    متخصصان جاوا اسکریپت همه کاره هستند

    جاوا اسکریپت یک زبان فوق العاده همه کاره است. پس از تسلط بر آن، امکانات بی پایان است: می توانید در سمت کلاینت (frontend) با استفاده از Angular و در سمت سرور (backend) با استفاده از Node.js کد نویسی کنید.

    images 1675771893 63e23ff592064 - چرا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟ اهمیت یادگیری JavaScript - آموزش برنامه نویسی

    همچنین می‌توانید با استفاده از React.js، React Native و Electron برنامه‌های وب، موبایل و دسکتاپ توسعه دهید و حتی می‌توانید در یادگیری ماشینی فعالیت داشته باشید.

    اگر می خواهید یک توسعه دهنده frontend شوید، جاوا اسکریپت یک پیش نیاز است. با این حال، این تنها مسیر شغلی برای شما به عنوان یک متخصص JS نیست. تسلط بر این زبان برنامه نویسی کلیدی می تواند باعث شود که در توسعه فول استک، توسعه بازی ها، مهندسی نرم افزار امنیت اطلاعات، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی کار کنید.

    در نهایت، اگر به دنبال هر نوع پیشرفت یا حرفه مهندسی هستید، مهارت در این زبان تقریباً ضروری است.

    درامد و بازار کار خوب جاوا اسکریپت

    جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان است، بنابراین جای تعجب نیست که امروزه یکی از محبوب ترین مهارت ها در صنعت توسعه وب باشد. طبق گزارش Devskiller IT Skills and Hiring Report 2020، 72 درصد از شرکت ها به دنبال استخدام کارشناسان جاوا اسکریپت هستند. عبارت جستجوی “جاوا اسکریپت” را در سایت کار Indeed وارد کنید و بیش از 81000 شغل نیاز به این مهارت (در ایالات متحده) پیدا خواهید کرد. همین جستجو را در لینکدین انجام دهید و نتایج بیش از 110000 است.

    در عین حال، به نظر می رسد تقاضای جهانی برای این زبان بیشتر از تخصص موجود در بازار باشد. طبق این گزارش HackerRank برای سال 2023، جاوا اسکریپت پنجمین زبان محبوبی است که شرکت ها در توسعه وب به دنبال آن هستند، چهار برابر بیشتر از نزدیک ترین رقیب خود Bash.

    images 1675771917 63e2400d3f98f - چرا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟ اهمیت یادگیری JavaScript - آموزش برنامه نویسی

    محبوبیت فزاینده TypeScript همچنین به محبوبیت جاوا اسکریپت کمک می کند تا ثابت بماند. نه تنها متخصصان جاوا اسکریپت مورد تقاضا هستند و دستمزد خوبی نیز دارند. در ایالات متحده، توسعه دهندگان جاوا اسکریپت به طور متوسط ​​سالانه حقوق پایه 103590 دلار در سال دریافت می کنند.

    جاوا اسکریپت مناسب مبتدیان است

    در مقایسه با بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر، جاوا اسکریپت یکی از مبتدی ترین نقاط ورود به دنیای کدنویسی را ارائه می دهد. نکته مهم در مورد js این است که بر روی هر مرورگر وب مدرن نصب می شود , نیازی به راه اندازی هیچ نوع محیط توسعه نیست، به این معنی که می توانید بلافاصله برنامه نویسی را با جاوا اسکریپت شروع کنید!

    یکی دیگر از مزایای یادگیری جاوا اسکریپت به عنوان اولین زبان برنامه نویسی شما این است که بازخورد فوری دریافت می کنید. با حداقل مقدار کد، بلافاصله نتایج قابل مشاهده را خواهید دید. همچنین یک انجمن JS بزرگ در سایت‌هایی مانند Stack Overflow وجود دارد، بنابراین با یادگیری این زبان، پشتیبانی زیادی خواهید داشت.

    نه تنها برای مبتدیان مناسب است، بله مهارت های قابل انتقال بسیار ارزشمندی را برای شما فراهم می کند. جاوا اسکریپت از سبک های برنامه نویسی شی گرا، کاربردی و ضروری پشتیبانی می کند.  مهارت هایی که می توانند به هر زبان جدیدی که ممکن است بعداً یاد بگیرید مانند پایتون، جاوا یا C++ منتقل شوند.

    این زبان مقدمه ای مهم برای اصول و شیوه های کلیدی است که در طول حرفه خود به عنوان یک توسعه دهنده با خود همراه خواهید داشت.

    چرا ابتدا جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟

    بسیاری از افراد مبتدی بعد از اینکه تصمیم میگیرند چرا باید جاوا اسکریپت یاد بگیرند، قصد یادگیری این زبان با استفاده از فریم ورک ها را دارند. بهتر است تا ابتدا زبان خام جاوا اسکریپت را بدون استفاده از فریم ورک ها و موارد دیگر یاد بگیرید و سپس سراغ بخش های دیگر بروید.

    بهترین راه برای یادگیری جاوا اسکریپت چیست؟

    اگر می‌خواهید به هر نوع توسعه‌ دهنده وب تبدیل شوید، باید زبان اصلی js را بیاموزید و ابتدا باید با جاوا اسکریپت (زبان خام) شروع به یادگیری کنید.

    بهترین راه برای شروع یادگیری جاوا اسکریپت این است که عملی کار کنید. مانند بسیاری از موارد، منابع خوب زیادی در وب برای آموزش جاوا اسکریپت به خودتان وجود دارد. با این حال، اگر رویکرد ساختارمندتری می‌خواهید، یک دوره آموزشی توسعه وب را در نظر بگیرید. دوره آموزش جاوا اسکریپت امیر رسولی به صورت سرفصل بندی شده می باشد و یک آموزش پروژه محور و عملی است که می تواند در مسیر آموزش جاوا اسکریپت کمک بسیاری به شما داشته باشد.

    هر مسیری را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که زمان کافی را صرف یادگیری همه اصول اولیه کرده اید. هنگامی که جاوا اسکریپت را از درون به بیرون بشناسید، به خوبی مجهز می شوید تا با زبان های پیچیده تر وب مقابله کنید و همچنین مزایای آن را به فرد بعدی که از خود می پرسد چرا جاوا اسکریپت را یاد بگیرید در حالی که گزینه های کدنویسی دیگری وجود دارد نشان دهید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.