چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 14 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چرا باید از کابل هوایی یا کابل خودنگهدار استفاده کنیم؟
    22 بهمن 1401 - 15:19
    شناسه : 235082
    0

    استقبال بی نظیری که کابل های هوایی در چند سال گذشته با آن مواجه شده اند، قابل توجه است. این استقبال که توجه ها را به خود جلب کرده است، به دلیل کاربردها و مزایای بی نظیر کابل های خودنگهدارنده می باشد. البته لازم به ذکر است اولین بار در سال ۱۹۵۵ در فرانسه از کابل های خودنگهدار استفاده شد. این کابل ها در همان ابتدا نیز جایگزین مناسبی برای شبکه های فشار ضعیف بودند. در این مقاله کابل های هوایی، مزایا، کاربرد و انواع آنها را به طور جامع بررسی خواهیم کرد.

    پ
    پ

    علل استفاده از کابل خودنگهدار

     

    استقبال بی نظیری که کابل های هوایی در چند سال گذشته با آن مواجه شده اند، قابل توجه است. این استقبال که توجه ها را به خود جلب کرده است، به دلیل کاربردها و مزایای بی نظیر کابل های خودنگهدارنده می باشد. البته لازم به ذکر است اولین بار در سال ۱۹۵۵ در فرانسه از کابل های خودنگهدار استفاده شد. این کابل ها در همان ابتدا نیز جایگزین مناسبی برای شبکه های فشار ضعیف بودند. در این مقاله کابل های هوایی، مزایا، کاربرد و انواع آنها را به طور جامع بررسی خواهیم کرد.

    کابل هوایی (خودنگهدار) چیست؟

    انواع کابل خودنگهدار معمولاً برای نصب هوایی در فضای باز روی تیرها استفاده می شود. ویژگی این کابل ها در نوع طراحی آن ها است که با توجه به محیط نصبشان ساختار یافته اند. از آنجایی که این کابل های هوایی در بیرون نصب می شوند، به اندازه کافی قوی هستند تا در برابر بلایای طبیعی، آسیب یا سرقت توسط انسان مقاومت کنند. این نوع کابل برای زمین های مسطح یا مناطق کم ارتفاع مستعد نوسانات کمتر، مفید است.

    هادی این کابل ها از نوع آلومینیوم بوده و یک لایه عایق روی آن را پوشانده است. کابل های خودنگهدار اغلب به رنگ مشکی یا خاکستری تولید می شوند. همچنین روش نصب آن ها ساده است. برای نصب کابل های خودنگهدار، می شود از خطوط هوایی موجود در بیرون جاده ها استفاده کرد. این امر منجر به دوره های کوتاه تر ساخت و ساز و کاهش هزینه ها می شود.

    مزایای استفاده از کابل خودنگهدار

    مزایای استفاده از کابل های هوایی عبارتند از:

    • این کابل ها ایمنی بیشتری نسبت به سیم های بدون روکش دارند.
    • نصب این کابل ها نسبتا آسان است.
    • کابل های هوایی با هادی آلومینیومی، قیمت کمتری نسبت به کابل های مسی دارند.
    • در برابر آسیب های محیطی و خوردگی مقاوم هستند.
    • استفاده از کابل های خودنگهدار تلفات الکتریکی را کاهش می دهد.
    • کابل های هوایی هزینه های نصب و نگهداری را کاهش داده و مقرون به صرفه هستند.
    • می توان از کابل های هوایی برای توزیع برق در مناطق روستایی، شهری، جنگلی یا حتی ساحلی استفاده کرد.
    • مزیت اصلی کابل های هوایی در شبکه توزیع برق هوایی است. جایی که این نوع کابل ها می توانند در فشار ضعیف 6.0/1 و فشار متوسط 12/20 برای مناطق مختلف تامین انرژی داشته باشند.

    کابل های هوایی چه مزایا و کاربردهایی دارند

    کاربرد کابل هوایی خودنگهدار

    نصب کابل هوایی در بالای زمین بر روی تیرها یا برج ها امکان پذیر است و این کار می تواند نیاز به حفاری زیرزمینی را از بین ببرد. این نوع از نصب، زمانی مفید است که زمین ناهموار، صخره ای یا هر دو بوده و حفاری در آن هم بسیار مشکل باشد. با این حال، ترجیح داده می شود کابل فیبر نوری در عمق زمین دفن شود تا از آسیب های تصادفی که ممکن است منجر به هزینه های بالای تعمیر شود، جلوگیری گردد. بنابراین کاربردهای کابل خودنگهدار عبارتند از:

    • کاربردهای هوایی و تامین انرژی
    • ارائه راه حل برای مناطقی که کابل کشی زیرزمینی در آنها مشکل است یا زمین هایی که گرفتن مجوز حفاری از مراجع مدنی برای آنها امکان پذیر نیست.

    ویژگی های کابل هوایی خودنگهدار

    • عملکرد نوری، مکانیکی و محیطی عالی
    • استحکام کششی بسیار بالا
    • قدرت خرد شدن بالا
    • کاربرد در LAW، WAN و سایر سیستم های ارتباطی
    • گیره و نصب آسان
    • فشار باد زیاد را می تواند تحمل کند.

    انواع کابل خودنگهدار

    کابل های هوایی، دو نوع خودنگهدارنده و سیم چرخشی دارند. این نوع از دسته بندی به دلیل روش نصب کابل های هوایی می باشد. کابل های هوایی خودنگهدار به عنوان کابل های تمام دی الکتریک یا ADSS هم شناخته می شوند. کابل ها از فلز قوی ساخته شده و می توانند به کابل دیگری یا حتی به یک پیام رسان متصل شوند.

    برخی از پرکاربردترین کابل های فیبر نوری هوایی عبارتند از GYTC8S، GYXTC8S، GYXTC8Y و … . کابل ADSS از تعدادی لوله های حاوی فیبر تشکیل شده است. با این حال از پرکننده ها برای حفظ هندسه کابل استفاده می شود. دو تا دوازده الیاف دارای کد رنگی در هر لوله که با یک ژل مسدود کننده آب، پر شده، و به طور آزاد گذاشته شده است. لوله ها در اطراف استحکام مرکزی دی الکتریک رشته شده و در یک ژاکت بسته شده اند. سپس یک نوار متورم کننده آب به صورت مارپیچ دور هسته کابل پیچیده شده است.

    ویژگی های کابل خودنگهدار

    کلام پایانی

    در این مقاله، علت استقبال بی نظیر از کابل های هوایی را متوجه شدیم. این کابل های مقرون به صرفه که برای تامین انرژی به کار می روند، عملکرد نوری، مکانیکی و محیطی عالی دارند؛ به همین دلیل امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده اند.

    یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید سیم و کابل، خراسان الکتریک می باشد. با توجه به توضیحات گفته شده، اگر قصد خرید سیم و کابل خراسان الکتریک با بهترین کیفیت و معقول ترین قیمت را دارید، می توانید با شماره 21331144550 تماس بگیرید یا به سایت اینترنتی ما مراجعه نمایید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.