جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • صدرنشین واقعی لیگ برتر بدون اشتباهات داوری/ اختلاف امتیاز شدید پرسپولیس و استقلال با سپاهان!
    23 بهمن 1401 - 10:26
    شناسه : 235161
    0

    با احتساب اشتباهات داوری پرسپولیس و استقلال با یک اختلاف امتیاز باید صدرنشینان واقعی لیگ برتر می شدند.

    پ
    پ
    - صدرنشین واقعی لیگ برتر بدون اشتباهات داوری/ اختلاف امتیاز شدید پرسپولیس و استقلال با سپاهان! - اشتباهات داوری
    فرهیختگان نوشت: نبود VAR در فوتبال ایران باعث شده تا اعتراضات به داوری در لیگ برتر بسیار بالاتر از حد معمول باشد و کمتر دیده شده که یک مربی پس از ناکامی تیمش از قضاوت مسابقه شکایت نداشته باشد و به آن اعتراض نکند. حالا دیگر تقریبا اکثر باشگاه‌ها در داستان داوری‌ها خود را متضرر دانسته و معتقدند اگر داوری مشکلی نداشت یا حداقل همانند اکثر کشورهای صاحب فوتبال، لیگ ما هم به تکنولوژی VAR مجهز شده بود و داوران از طریق کمک‌های ویدئویی صحنه‌های بحث‌برانگیز را بازبینی می‌کردند، نتیجه دیگری در دیدارهایشان رقم می‌خورد. در این شرایط تیم‌های مدعی قهرمانی هر کدام معتقدند بیشترین ضرر را از داوری‌ها متحمل شده‌اند و درصورتی‌که اشتباه داوری وجود نداشت شرایط بسیار بهتری در جدول رده‌بندی داشتند.

    به همین دلیل به بررسی این ادعا پرداخته ایم که سه مدعی اصلی قهرمانی در حال حاضر(سپاهان، پرسپولیس و استقلال) هر کدام در ۱۹ هفته‌ای که از رقابت‌های لیگ سپری شده است چقدر از داوری‌ها سود و زیان دیده‌اند و آیا این ادعا که قضاوت‌ها به ضرر آنها بوده یا به قول آنچه در برخی مصاحبه‌ها عنوان شده است آیا واقعا کسی به‌دنبال قهرمان کردن تیمی خاص است؟ پیش از بررسی داوری‌ها ذکر این نکته ضروری است که ملاک بررسی این اشتباهات نظرات سه کارشناس داوری در برنامه تلویزیونی فوتبال برتر است و البته ملاک تنها مربوط به دیدارهایی است که سوت‌های اشتباه در نتیجه بازی تاثیر داشته است.

    سپاهان (۶+ امتیاز سود)

    در هفته دوم رقابت‌های این فصل سپاهان در خانه میزبان نساجی بود که اتفاق نخست در این بازی یک صحنه مشکوک به خطای پنالتی در محوطه جریمه نساجی است که سپاهانی‌ها اعتقاد داشتند روی مغانلو خطا شده است اما محمدحسین ترابیان، داور مسابقه آن را اعلام نکرده است. در این صحنه کارشناسان داوری این برنامه نظرات مختلفی داشتند. یک رای به پنالتی، یک رای به ادامه بازی و همچنین اظهارنظر علی خسروی درباره اینکه صحنه واضح نیست باعث می‌شود تا اظهارنظر قطعی درباره این صحنه انجام نشود اما دقایقی بعد خطایی که مظاهری روی مهاجم حریف انجام داد به عقیده کارشناسان باید با کارت قرمز جریمه می‌شد که داور در این صحنه حتی خطا هم نگرفت و درحالی‌که بازی یک-یک در جریان بود این تصمیم در نتیجه بازی که با برتری ۲ بر یک سپاهان به پایان رسید اثرگذار بوده و درحقیقت شاگردان مورایس ۲ امتیاز سود کرده‌اند.

    در هفته سوم هم طلایی‌پوشان از داوری سود بردند و در حالی برابر گل‌گهر به تساوی ۲-۲ رسیدند که مرتضی منصوریان، داور مسابقه در دقیقه ۵ مسابقه یک پنالتی به سود تیم سیرجانی اعلام نکرده است و این بار سپاهان براساس نظر سه کارشناس داوری مذکور(عسگری، خسروی و مظفری‌زاده) یک امتیاز دیگر سود کرده است.

    در هفته یازدهم سپاهانی‌ها راهی رفسنجان شدند تا با قضاوت یاسر همرنگ به مصاف مس این شهر بروند که در نیمه نخست رامین رضاییان روی بازیکن حریف مرتکب خطا شد که دو کارشناس داوری فوتبال برتر معتقد به خطای پنالتی بودند که همرنگ چنین اعتقادی نداشت و به این ترتیب زردها در این دیدار هم از داوری یک امتیاز سود کردند.

    شانزدهمین بازی سپاهانی‌ها در این فصل بسیار حساس و البته جنجالی دنبال شد. جدال با استقلال که رقابت نزدیکی با هم در بالای جدول دارند درنهایت با برتری ۲ بر یک سپاهان به پایان رسید اما اتفاق مهم این مسابقه در همان نیمه نخست رخ داد جایی‌که شهریار مغانلو به اعتقاد کارشناسان داوری این برنامه باید به‌دلیل خطای خشن روی بازیکن حریف با کارت قرمز اخراج می‌شد و براساس آنچه در محاسبه اشتباهات تاثیرگذار مرسوم است سپاهانی‌ها از عدم اخراج مهاجم خود که اتفاقا پنالتی دقایق پایانی بازی را گرفت ۲ امتیاز سود کردند. البته در دیدار هفته ۱۵ با مس کرمان گل سالم این تیم خطا گرفته شد و در هفته‌های ۱۸ و ۱۹ نیز برابر گل‌گهر و فولاد دو پنالتی برای این تیم گرفته نشد که در نتیجه نهایی تاثیری نداشت و در امتیازگیری این تیم خللی ایجاد نکرد.

    پرسپولیس (۳- امتیاز ضرر)

    شاگردان گل‌محمدی در این فصل سود و زیان زیادی از داوری داشته‌اند که تا پیش از هفته هفدهم و تقابل آنها با فولاد خوزستان همه آنها بی‌تاثیر بوده و در نتیجه حاصل‌شده در بازی اثرگذار نبوده است. اما در جدال پرحاشیه و جنجالی در اهواز برابر فولاد که با حواشی زیادی هم همراه بود و تا مدت‌ها درباره اتفاقات آن بازی بحث شد یک پنالتی برای این تیم گرفته نشد تا این تیم فرصت تساوی برابر تیم خوزستانی را از دست بدهد. ضربه‌ای که مدافع فولاد به ران شیخ دیاباته زد به عقیده کارشناسان داوری برنامه فوتبال برتر پنالتی بود و قرمزها برای نخستین بار در این فصل یک امتیاز از اشتباهات داوری ضرر کردند. یک هفته بعد و در هجدهمین دیدار این تیم در لیگ برتر نیز یک بار دیگر داوری به ضرر این تیم بود و این بار مرتضی منصوریان بود که همانند موعود بنیادی‌فر یک پنالتی برای این تیم نگرفت. البته قرمزها معتقد بودند که داور دو بار از اعلام پنالتی به سود آنها خودداری کرده است اما پیش از صحنه‌ای که روی دیاباته در محوطه جریمه آلومینیوم خطا صورت گرفته است این بازیکن در موقعیت آفساید صاحب توپ شد و به این ترتیب دو اشتباه داوری یکی به سود و دیگری به ضرر این تیم رخ داده است. درنهایت قرمزها دو امتیاز دیگر هم از داوری ضرر کردند تا در مجموع سه امتیاز از اشتباهات داوری از دست داده باشند.

    البته در هفته پنجم عدم اخراج سروش رفیعی و اشتباه داور در اعلام پنالتی به سود هوادار در نتیجه تاثیر نداشت. یک هفته بعد هم برابر نفت مسجدسلیمان دو پنالتی برای سرخپوشان و یک پنالتی هم برای حریف گرفته نشد و گل دوم پرسپولیس هم آفساید بود اما درنهایت هر کدام از دو تیم دو بار از داوری سود بردند که در نتیجه نهایی تغییری ایجاد نمی‌کرد. در هفته هفتم پنالتی اعلام‌شده برای شاگردان گل‌محمدی هم اشتباه بود که این ضربه البته تبدیل به گل نشد. در هفته نهم عدم اخراج فرشید باقری از مس رفسنجان و دو هفته بعد یک پنالتی گرفته‌نشده برابر مس کرمان تاثیری در برد این تیم در بازی نداشت. در بازی با نساجی در هفته پانزدهم هم دو بازیکن از تیم شمالی و وحید امیری از پرسپولیس اخراج نشدند که تاثیر بر برتری پرگل تیم یحیی نداشت. یک هفته بعد پنالتی قرمزها برابر ذوب‌آهن گرفته نشد که البته آنها این بازی را بردند. در هفته نوزدهم هم به عقیده کارشناسان داوری گل دوم پرسپولیس در موقعیت آفساید به ثمر نرسید.

    اخراج علیرضا بیرانوند در دیدار پرسپولیس و آلومینیوم

    استقلال (۵- امتیاز ضرر)

    نخستین اشتباه تاثیرگذار به ضرر آبی‌های پایتخت در هفته پنجم اتفاق افتاد. جایی‌که شاگردان ساپینتو در دیداری سخت برابر پیکان با تساوی بدون گل زمین مسابقه را ترک کردند اما سه کارشناس داوری اعتقاد داشتند که برخورد توپ به دست فلاح در محوطه جریمه پیکان یک خطای پنالتی واضح به سود استقلال بود که داور مسابقه از اعلام آن خودداری کرد تا در همان هفته‌های آغازین لیگ ساپینتو و تیمش ۲ امتیاز از داوری ضرر کنند.

    سه هفته بعد در دیدار با فولاد اتفاقات عجیبی رخ داد و هواداران استقلال معتقد بودند که داور ۴ پنالتی برای تیم‌شان اعلام نکرده است که البته کارشناسان داوری برنامه موردنظر چنین اعتقادی نداشتند. آنها تصمیم حمید حاج‌ملک در عدم اعلام پنالتی در سه صحنه ابتدایی را درست تشخیص دادند و حتی در مورد چهارم که علیرضا کوشکی روی رضا میرزایی ظاهرا خطا کرده بود نیز دو نفر از آنها معتقد به خطا نبودند اما پس از بررسی صحنه‌های داوری، میثاقی، مجری برنامه اعلام کرد که چندین کارشناس دیگر داوری معتقد بودند که این صحنه پنالتی است و در مجموع رای به پنالتی بودن این صحنه داده شد تا به این ترتیب آبی‌ها دو امتیاز دیگر ضرر کنند.

    در دیدار هفته شانزدهم نیز همان‌طور که پیش از این توضیح داده شد این تیم در بازی برابر سپاهان یک امتیاز از عدم اخراج مغانلو ضرر کرد تا مجموع ضرر این تیم از داوری به عدد ۵ برسد. البته این تنها مواردی نیست که این تیم در بازی‌هایش با اشتباهات داوری مواجه می‌شود. در بازی هفته ششم برابر نساجی یک پنالتی به سود آنها گرفته نشد که البته چون این بازی را بردند تاثیری در نتیجه نهایی نداشت. در هفته نهم مقابل ذوب‌آهن نیز همین اتفاق رخ داد که در آنجا هم بازی را بردند.

    در آبادان و در حالی‌که استقلال برای مصاف با صنعت نفت در هفته سیزدهم راهی این شهر شده بود یک صحنه بحث‌برانگیز در بازی وجود داشت که خطای هند صالح حردانی در میانه میدان با کارت زرد جریمه شد و درحالی‌که دو نفر از این سه کارشناس معتقد بودند این موقعیت صددرصد گل نبوده و اخراج نداشته اما برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد داشتند که حردانی باید اخراج می‌شد اما درنهایت این اجماع صورت نگرفت و رای به این داده شد که همان کارت زرد کافی بوده است.

    در هفته چهاردهم و مصاف این تیم برابر مس رفسنجان که در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد هم هر کدام از دو تیم یک پنالتی طلبکار شدند که با توجه به تساوی بدون گل این مسابقه، هیچکدام نمی‌توانند امتیازی را از این اشتباهات داوری طلب کنند.

    در هفته هجدهم هم یک پنالتی برای استقلال و اخراج بازیکن مس از دید داور دور ماند که در نتیجه نهایی تاثیری نداشت. هفته گذشته نیز در جریان دیدار این تیم برابر نفت مسجدسلیمان یک پنالتی برای حریف آبی‌ها گرفته نشد و البته در صحنه‌ای که پنالتی قایدی توسط گلر نفتی‌ها مهار شد به‌دلیل اینکه پای او روی خط دروازه قرار نداشت باید این ضربه تکرار می‌شد که حاج ملک چنین تصمیمی نگرفت اما این اتفاقات هم در نتیجه نهایی بی‌تاثیر بود

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.