پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • همه چیز درباره دستگاه یو پی اس
    06 اسفند 1401 - 2:30
    شناسه : 237244
    1

    دستگاه یو پی اس وظیفه تامین برق در مواقع اضطراری و قطعی برق را به عهده دارد که دارای انواع مختلفی است. امروزه از این دستگاه ها به وفور در مراکز مختلفی استفاده می شود و می توان گفت بدون استفاده از آن ها بسیاری از خدمات صورت نگرفته و خسارات جبران ناپذیری به وجود می آید.

    پ
    پ

    دستگاه یو پی اس

    دستگاه یو پی اس دقیقا چیست؟

    UPS در واقع مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply یا همان منبع تغذیه بی وقفه بوده که جریان برق مورد نیاز وسایل برقی مصرف کننده را در زمان نبود برق می تواند تامین کند. این سیستم برق اضطراری پس از برقراری مجدد جریان برق شهری، برق شبکه را تنظیم و ثابت نگه می دارد تا به دستگاه های متصل صدمه ای وارد نشود.

    در واقع دستگاه یو پی اس هنگامی که برق شهری قطع می شود، بلافاصله و بدون وقفه وارد مدار شده و برق مورد نیاز را تامین می کند به صورتی که نیازی به ریست کردن یا خاموش کردن دستگاه نباشد. سیستم یو پی اس وظیفه دارد تا از وسایل الکتریکی حساس در مقابل نوسانات موجود محافظت کرده و مانع از تعمیرات و عقب افتادگی های هزینه دار شود.

    دستگاه یو پی اس چگونه کار می کند؟

    روش کار دستگاه یو پی اس بدین صورت است که شارژر آن با استفاده از یک سو کننده ها می تواند باتری را به صورت همزمان شارژ کند. در مواقعی که مشکلات برقی وجود دارد و یا برق قطع شده است نیز بدین صورت عمل می کند که در کوتاه ترین زمان ممکن جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل کرده و برق دستگاه های متصل را تامین کند.

    تفاوت دستگاه یو پی اس با استابلایزر

    از آن جایی که دستگاه یو پی اس با استابلایزر تفاوت های بسیاری دارند، به هیچ عنوان نمی توان آن ها را با یکدیگر مقایسه کرد. بسیاری افراد تصور می کنند که با خرید یو پی اس دیگر به تهیه و استفاده از استابلایزر نیازی نیست. همین موضوع سبب شده تا صدمات، آسیب ها و خسارات خیلی جدی به وسیله ها از جمله تجهیزات پزشکی و سایر تجهیزات حساس وارد شود.

    استفاده از استابلایزر یا یو پی اس به نیاز مصرف کننده بستگی دارد، در مکان هایی که نیاز مبرم به برق وجود داشته و با قطع شدن برق امکان بروز خسارت های بزرگ و جبران ناپذیر وجود دارد، استفاده از ups توصیه می شود. اما از آن جایی که میزان قطعی برق به ویژه در شهرهای بزرگ کمتر است، استابلایزر از لحاظ اقتصادی برای مصارف خانگی به صرفه تر است.

    انواع یو پی اس موجود در بازار

    انواع یو پی اس موجود در بازار

    یو پی اس های موجود در بازار به سه دسته کلی یو پی اس آفلاین، یو پی اس آنلاین و یو پی اس لاین اینترکتیو تقسیم می شوند.

    یو پی اس آفلاین

    یو پی اس های آفلاین مدل بیسیک این سه مدل بوده و در حالت معمولی از منبع اصلی، برق را گرفته و بین باتری و منبع برق اصلی سوئیچ می کند. این مدل که می تواند به صورت خودکار با تشخیص قطع شدن برق به برق باتری سوئیچ شود، اغلب برای محافظت از مودم ها، کامپیوتر ها و دیگر سخت افزار ها به کار می رود.

    یو پی اس آنلاین

    در یو پی اس های آنلاین برق ورودی پس از یکسوسازی و تبدیل به ولتاژ مستقیم و تصحیح ورودی یعنی پاک سازی آن از نویز، جهت شارژ باتری مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت یو پی اس های آنلاین با آفلاین در این است که هیچ زمانی انتقالی میان منبع برق و باتری وجود نداشته و سبب می شود تا زمان انتقال صفر باشد.

    یو پی اس لاین اینترکتیو

    با افزودن منتقل کننده خودکار به یو پی اس آفلاین، یو پی اس لاین اینترکتیو داریم تا دارای قابلیت کاهش و افزایش ولتاژ خروجی باشد. این یو پی اس ها با شارژ کردن باتری هنگام قطع برق، برق باتری را به جریان DC تبدیل کرده تا باعث صدمه زدن به دستگاه نشود.

    کاربرد های متداول دستگاه یو پی اس

    دستگاه یو پی اس کاربردهای گوناگونی در شرایط و مکان های مختلف دارد که در ادامه به برخی از کاربرد های متداول آن می پردازیم.

    کاربرد یو پی اس در صنعت برق

    از دستگاه یو پی اس در کارخانه های صنعتی، خودرو سازی، پتروشیمی، بیمارستان ها و مراکز درمانی، مخابرات، مناطق صنعتی و … به وفور استفاده می شود. استفاده از این دستگاه در کارخانجات، بیمارستان ها و مخابرات بسیار ضروری و حائز اهمیت است، چرا که نوسانات برق و یا قطعی آن می تواند ضررهای جبران ناپذیری را به بار آورد.

    کاربرد یو پی اس در اداره ها

    از آن جایی که در اداره ها حفظ اطلاعات و آسیب ندیدن آن ها بسیار ضروری بوده، استفاده از دستگاه یو پی اس یک امر اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال در سیستم های بانکی، به منظور ارائه خدمات سریع تر و بهتر به کاربران، ارتباط با سرور، ارتباط میان شعبه های مختلف و … نیاز به استفاده از یو پی اس به چشم می آید.

    کاربرد یو پی اس در ساختمان ها و منازل مسکونی

    استفاده از یو پی اس های کوچک در منازل با توجه به میزان مصرف، بسیار کاربردی است. تامین روشنایی و تامین برق تجهیزات الکترونیکی همچون کامپیوتر، پکیج ها و تلویزیون از موارد استفاده این دستگاه است. چرا که نوسانات ناگهانی برق شهری می تواند به وسایل برقی آسیب وارد کرده که در صورت استفاده از یو پی اس می توان این خسارات و صدمات را کاهش داد.

    کاربرد یو پی اس در سیستم های امنیتی

    word image 237244 3 - همه چیز درباره دستگاه یو پی اس - یو پی اس

    استفاده از دستگاه یو پی اس در سیستم های امنیتی، دوربین های مدار بسته، دزدگیر و … امری واجب و ضروری است. معمولا مجرمان برای عدم شناسایی و راحت تر پیش بردن کارهای خود اقدام به قطع سیستم برق کلی مجموعه های حساس می کنند که با وجود سیستم های یو پی اس این کار غیرممکن می شود.

    چه زمانی باید از یو پی اس استفاده کرد؟

    همان طور که درباره یو پی اس ها گفتیم، این دستگاه ها از وسایل در برابر نوسانات برق محافظت کرده و برق مورد نیاز آن ها را در این شرایط و هنگامی که برق قطع است تامین می کنند. از این رو شما می توانید در زمانی که نوسانات برق زیاد است و نگران این موضوع هستید که به وسایل برقیتان آسیبی وارد نشود از آن ها استفاده کنید.

    چگونه یک یو پی اس خوب انتخاب کنیم؟

    جهت انتخاب یک دستگاه یو پی اس خوب باید نکات اصلی و مهم را در رابطه با آن بدانید و زمان خرید به آن ها توجه کنید.

    امکان تنظیم پارامتر ها

    نکته اولی که در هنگام خرید دستگاه یو پی اس باید به آن توجه کنید، امکان تنظیم پارامتر هاست. تمامی یو پی اس ها دارای پارامتر های مختلفی بوده که به عملکرد درست و بهتر یو پی اس کمک می کنند. تنظیمات این پارامتر ها توسط شرکت تولید کننده یو پی اس و یا خود کاربران صورت می گیرد.

    توان مصرفی مورد نیاز

    توان مصرفی دستگاه مورد نظر یکی دیگر از این نکات است که باید هنگام خرید آن را در نظر بگیرد و حتما با توجه به آن دستگاه یو پی اس مورد نیازتان را تهیه کنید. برای به دست آوردن این مقدار توان تمامی دستگاه هایی که می خواهید به یو پی اس متصل شوند را با یکدیگر جمع کنید.

    قابلیت و زمان پشتیبانی

    همان طور که می دانید از دستگاه یو پی اس جهت تامین برق مورد نیاز در زمان قطعی برق استفاده می شود، از این رو مهم است که این دستگاه تا چه زمانی می تواند این برق را تامین کند. برای در نظر گرفتن این نکته باید به باتری یو پی اس توجه کنید تا مدت زمان پشتیبانی آن را متوجه شوید.

    از کجا یک یو پی اس با کیفیت بخریم؟

    فروشگاه اینترنتی آی تی اهورا معتبر ترین و بهترین مرکز جهت خرید دستگاه یو پی اس با کیفیت است. شما می توانید با مشاوران این مرکز مشورت کنید تا بتوانید مناسب ترین محصول را متناسب با نیازمندی خود خریداری نمایید. از این رو به شما توصیه می کنیم جهت تهیه یو پی اس به این مرکز مراجعه کنید تا در کمترین زمان ممکن بهترین محصول را تهیه کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.