چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 14 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نکات حقوقی برای خرید خانه که باید بدانید
    07 اسفند 1401 - 13:33
    شناسه : 237555
    0

    خرید آپارتمان یکی از مهمترین خریدهایی است که هر فرد در طول زندگی خود انجام می دهد به همین دلیل دانستن اطلاع از ضوابط و اصولی که می تواند به یک فرد در خرید ملک کمک کند برای فرد ضروری می باشد. چرا که برخی مواقع مشکلاتی مانند عهد شکنی از سمت هر کدام از طرفین معامله اتفاق می افتد.

    پ
    پ

    خرید آپارتمان و یا اجاره آن، یکی از چالش برانگیزترین کارهایی است که همه ی افراد به نوعی با آن درگیر هستند. به همین دلیل است که افراد باید نکات حقوقی برای خرید خانه را به خوبی بدانند و اطلاعات کاملی را کسب کنند تا در این مسیر هوشمندانه عمل کنند. مسائل حقوقی یکی از موارد مهمی است که هر فردی باید اطلاعات کاملی از آن داشته باشد زیرا مهمترین قدم برای خرید ملک می باشد.

    خرید آپارتمان یکی از مهمترین خریدهایی است که هر فرد در طول زندگی خود انجام می دهد به همین دلیل دانستن اطلاع از ضوابط و اصولی که می تواند به یک فرد در خرید ملک کمک کند برای فرد ضروری می باشد. چرا که برخی مواقع مشکلاتی مانند عهد شکنی از سمت هر کدام از طرفین معامله اتفاق می افتد.

    نکات مهم حقوقی برای خرید خانه

    به هنگام خرید خانه باید مواردی را در نظر بگیرید که هر کدام اهمیت بالایی دارند و باید همه نکات حقوقی برای خرید خانه را مورد بررسی قرار دهید البته اکثر افراد به این موارد توجه نمی کنند که برخی از آن ها در این معامله دچار زیان شده اند.

    images 1677334774 63fa18f69fa03 - نکات حقوقی برای خرید خانه که باید بدانید -

    • اسناد مربوط به ملک را مورد بررسی قرار دهید:

    در اولین قدم باید مدارک شناسایی ملک را ارزیابی کنید. هر سندی می تواند واقیت ها را به شما نشان دهد تنها بازدید ملک و پسندیدن آن را در نظر نگیرید بلکه باید تمامی مدارک را به طور دقیق بررسی کنید هر آنچه که مالک می تواند از شما پنهان کند را می توانید در آن بدانید و بی خبر نمانید. مندرجات اسناد ملک را به خوبی مطالعه کنید و بدانید که مهمترین اسنادی که باید به آن توجه داشته باشید سند مالکیت ملک است که ممکن است تک برگی و یا دفترچه ای باشد.

    گواهی پایان کار بسیار اهمیت دارد که به آن بنچاق گفته می شود و باید آن را به خوبی بررسی کنید. نکات مهمی که باید در اسناد به آن ها توجه داشته باشید:

    • موقعیت ملک
    • مساحت و متراژ ملک
    • شناسایی آخرین مالک
    • مشخصاتی که با بازید خانه به شما معرفی شده است را در سند بیابید مانند: پارکینگ، انباری، انشعابات و …
    • محدودیت های نقل و انتقال (در رهن بودن)

    توجه داشته باشید که شما باید اصل سند ملک را مطالعه و مورد بررسی قرار دهید و به هیچ وجه به کپی ها اکتفا نکنید.

    • بررسی وضعیت سند ملک:

    قدم بعدی که باید آن را محکم بردارید وضعیت سند ملک مورد معامله می باشد. به هنگام معاملات ملکی نه تنها باید به شناسایی اشخاص حقوقی و حقیقی بپردازید بلکه حتما وضعیت مورد معامله از نظر ثبت اسناد در دفتر اسناد رسمی، وثیقه ای و توفیقی بودن، توابع و ملحقات و … را مشخص و بررسی کنید.

    سندهای ملکی با یکدیگر متفاوت می باشند برخی از آن ها خانه های قولنامه ای، برخی ملک وکالتی و … هستند، لذا به هنگام خرید و عقد قرارداد باید از وضعیت سند به خوبی مطلع باشید. اگر هر گونه شبهه و شکی در رابطه با وضعیت سند برایتان پیش آمده است حتما مدارک بیشتری از فروشنده در خواست کنید . شما می توانید با استفاده از کد رهگیری از طریق سامانه دفتر اسناد و املاک کشور هر آنچه نیاز دارید را دریافت و استعلام بگیرید.

    images 1677334799 63fa190f4b383 - نکات حقوقی برای خرید خانه که باید بدانید -

    • دقت به طرح های عمرانی شهری

    یکی از مهمترین موارد برای خرید خانه توجه به طرح های عمرانی شهری می باشد. برخی از ملک ها بی توجهی به طرح های عمرانی دولتی و شهرداری در مسیر آن ها قرار گرفته اند. این نوع ملک ها قابل نقل و انتقال هستند اما در نهایت مالک باید در مقابل دریافت مبلغی آن را به دولت واگذار کند که این در واقع این مبلغ دریافتی پایین تر از ارزش واقعی ملک می باشد.

    این موضوع را نمی توانید با بررسی سند و یا پرونده های ثبتی متوجه شوید بلکه تنها راه آن پرس و جو از شهرداری منطقه ای که ملک در ان واقع شده است، می باشد.

    • تطابق ملک با وضعیت موجود آن:

    قبل از پرداخت بیعانه و یا ثبت مبایعه نامه، حتما ملک را مشاهده و تمام موارد آن را به خوبی بررسی کنید. عیوب ان را بیابید و در نظر داشته باشید که اگر حتی دو طرف معامله این نقص ها را پذیرفته باشند باز هم واجب ایت که مشخصات را به صورت دقیق در متن قولنامه درج کنید و به آن ها به طور دقیق اشاره کنید.

    • وجه مورد معامله را یکجا پرداخت نکنید

    یکی از نکات بسیار مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که قبل از تحویل گرفتن کامل ملک نباید وجه مورد معامله را به طور کامل پرداخت کنید. تحویل ملک زمانی است که شما به صورت دقیق آن را به طور مجدد بررسی کنید و به شکل دریافت فیزیکی آن را تحویل بگیرید و کارهای ثبتی و انتقال ملک را به طور کامل طی کرده باشید.

    • ثبت و تنظیم سند

    یکی از مهمترین  نکات حقوقی برای خرید خانه، که نه خریدار و نه فروشنده را وارد دعاوی حقوقی نکند این است که هر گونه تنظیم و انتقال ملک باید در دفانر اسناد رسمی و سامانه ثبت اسناد املاک صورت بگیرد و زمانی که برای نوشتن قولنامه یا مبایعه نامه به دفانر مشاورین املاک مراجعه می کنید حتما تاکید زیادی برای دریافت کد رهگیری در زمان تنظیم قرارداد داشته باشید.

    یکی از بهترین روش ها برای مسائل حقوقی در هنگام عقد قرار داد های ملک سپردن این موارد به یک متخصص در حوزه ملک است مجموعه ملکاژان دارای تیم حقوقی و متخصص در زمینه های عقد قرارداد است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.