شنبه, 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42789 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2422×
5 مولفه اثرگذار بر قیمت قوطی
8 اسفند 1401 ساعت: 18:39
شناسه : 237714
2

قیمت قوطی هم اما مشابه هر مقطع فولادی دیگر تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل و فاکتورها دچار تغییرات و نوسانات می شود. در این مورد شاید بتوانیم به 5 مورد به عنوان اثرگذار ترین موارد اشاره کنیم. در ادامه این 5 مولفه اثر گذار را بررسی خواهیم کرد و چگونگی تاثیر آن ها بر قیمت قوطی را توضیح خواهیم داد.

پ
پ

word image 237714 1 - 5 مولفه اثرگذار بر قیمت قوطی -

قوطی یکی از مهم ترین بخش ها یا به عبارت بهتر ستون و زیر ساز یک بنا است. همین نقش مهم و اثرگذار باعث اهمیت دوچندان قوطی در سازه شده است. امروز و باتوجه به افزایش قابل توجه هزینه های ساخت استفاده از محصولی به نسبت ارزان قیمت و در عین حال مقاوم می تواند گزینه ای مناسب برای ساخت با کیفیت اما ارزان تر باشد. قوطی هم با توجه به خواص و ویژگی های مطلوبی که دارد و در کنار عملکرد مناسب آن گزینه ی مناسبی برای استفاده در ساختمان سازی است.

قیمت قوطی هم اما مشابه هر مقطع فولادی دیگر تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل و فاکتورها دچار تغییرات و نوسانات می شود. در این مورد شاید بتوانیم به 5 مورد به عنوان اثرگذار ترین موارد اشاره کنیم. در ادامه این 5 مولفه اثر گذار را بررسی خواهیم کرد و چگونگی تاثیر آن ها بر قیمت قوطی را توضیح خواهیم داد.

قوطی آهن چیست؟

قوطی نوعی مقطع فولادی عمودی شکل است که از آن برای ایجاد استحکام و مقاومت مورد نیاز سازه استفاده می شود. در سازه یا نیروی وزن مستقیما به خود ستون وارد می شود یا فشار وارد شده به اجزا دیگر از طریق آن به زمین منتقل می شود. برای تولید ساختاری مشابه قوطی از مواد گوناگونی استفاده می شود که شاید بتوان گفت بین تمامی آن ها فولاد مناسب ترین گزینه است. قوطی سازه ای مقاوم تر، با دوام تر و در عین حال انعطاف پذیرتر در مقایسه با ستون های بتنی تولید می کند. به علاوه ی این که سبک وزن تر هستند و فرآیند ساخت سازه با آن ها بسیار ساده تر و البته سریع تر خواهد بود.

عوامل اثرگذار بر قیمت قوطی:

1.قیمت ورق:

قوطی نیز مشابه تمامی مقاطع فولادی درزدار دیگر از ورق فولادی تولید می شود. در نتیجه عمده ی قیمت نهایی آن به ورقی که از آن برای تولید استفاده شده است مربوط است. مجموعه ای از عوامل وجود دارد که خود قیمت ورق را دچار تغییرات می کند اما امروز در بازار فولاد ایران مهم ترین عامل ایجاد نوسان در قیمت ورق مربوط به بورس کالا است. با عرضه ی ورق فولادی در بورس کالا رنج قیمت ها تغییرات قابل توجهی پیدا کرد. این تغییرات به طبع باعث نوسان در قیمت تمامی انواع مقاطع فولادی از جمله قوطی شد. پیش از این نیز قیمت مقاطع سنگین یا اصطلاحا سیاه بار به واسطه ی حجم بالای تقاضا بازار نوسان زیادی داشت. بازار گسترده ی مصرف مقاطع فولادی سنگین باعث شده نسبت میزان عرضه به تقاضا تاثیر زیادی بر تحولات قیمت ها داشته باشد.

2.قیمت ارز:

علی رغم بومی بودن صنعت فولاد در کشور قیمت ارز تاثیر چشم گیری بر تحولات موجود در بازار فولاد دارد. به دو شکل قیمت ارز بر قیمت قوطی آهن یا به طور کلی قیمت فولاد اثر می گذارد.

اول این که دستگاه های مصرفی در صنعت فولاد وارداتی هستند. در نتیجه هزینه ی خریداری و حتی نگه داری آن ها بر اساس نرخ ارز محاسبه می شود.

دوم مربوط به تاثیری است که نرخ ارز بر حجم صادرات دارد. با افزایش نرخ ارز تمایل تولیدکننده بیشتر به صادرات محصولات تولیدی است تا فروش داخلی. در صورتی که این حجم صادرات از جانب دستگاه های بالا دستی کنترل نشود و صادرات بدون توجه به نیاز بازار ادامه پیدا کند به تدریج موجودی بازار داخلی کاهش پیدا می کند. این کاهش با بر هم زدن نسبت عرضه به تقاضا باعث می شود قیمت قوطی در بازار داخلی افزایش پیدا کند.

word image 237714 2 - 5 مولفه اثرگذار بر قیمت قوطی -

3.هزینه های تولید:

عوامل موثر بر هزینه های تولید تاثیر دو برابری بر قیمت قوطی می گذارد. یک بار با تاثیری که بر هزینه ی تولید ورق دارند و بار دیگر با اثری که بر هزینه های تولید خود قوطی می گذارند. هزینه ی تولید شامل مجموعه ای از عوامل مثل هزینه ی سوخت مصرفی، هزینه ی نیروی کار و … است.

در ایران صنعت فولاد به خاطر عدم بهره مندی از دستگاه های جدید و تکنولوژی روز دنبا بر خلاف سایر کشورهای پیشرفته چون ژاپن همچنان صنعتی انرژی بر است. گرچه قیمت حامل های انرژی در ایران در مقایسه با سایر کشورها به صرفه است اما همچنان هزینه ی سوخت در کل هزینه های تولید مبلغ قابل توجهی است.

4.بعد مسافت:

هر مرحله از تولید قوطی در کارخانه ای مجزا انجام می شود. گاها این کارخانه ها فاصله ی زیادی با هم دارند. همین باعث شده هزینه ی حمل و نقل بر قیمت نهایی همه انواع مقاطع فولادی به ویژه قوطی اثر داشته باشد. این تاثیر برای قوطی بیشتر است چرا که هم وزن زیادی دارد و هم نسبتا ابعاد بزرگتری در مقایسه با سایر مقاطع فولادی دارد. این باعث می شود تعداد کمی از این مقاطع بتواند ظرفیت خودرو را به طور کامل پرکند. چه از لحاظ ابعاد و چه از نظر ظرفیت وزنی. در صورتی که خود قوطی یا حتی ورق آن وارداتی باشد تاثیر بعد مسافت بیشتر خواهد بود.

با وجود این نکته اما گروه صنعتی صبا جزء معدود مجموعه های تامین کننده ی سیاه بار است که محصولات را با قیمتی برابر با تولیدکنندگان به دست مصرف کنده می رساند. صباپروفیل یکی از قوی ترین مجموعه ها در زمینه ی تولید مقاطع مبلی است.

5.ابعاد و ضخامت قوطی:

قوطی مشابه اکثر انواع مقاطع فولادی به صورت شاخه ای به فروش می رسد و قیمت آن ها نیز براساس وزن هر شاخه مشخص می شود. وزن شاخه طبیعتا وابسته حجم فولادی است که برای تولید مورد استفاده قرار گرفته است. ابعاد سطح مقطع و ضخامت ورق تعیین می کند چه میزان فولاد در یک شاخه قوطی مورد استفاده قرار گرفته است. بدیهی است هر چه اندازه ی سطح مقطع بزرگتر و ضخامت ورق بیشتر باشد وزن و به دنبال آن قیمت قوطی نیز افزایش پیدا می کند.

ضخامت این نوع قوطی ها می تواند مقداری بین 2 تا 20 میلی متر باشد. اغلب مقاطع فولادی 6 متری تولید می شوند اما قوطی جز معدود مواردی است که هم با طول 6 متر و هم 12 متر تولید می شود. مصرف کننده با توجه به نیاز خود می تواند قوطی را به طول مورد نظر خود برش بدهد. ابعاد سطح مقطع آن ها اما بسیار متفاوت است. می تواند مربعی با اضلاع 100 در 100 تا 140 در 140 میلی متر باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.