×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

حتما کلماتی مانند روبوستا یا عربیکا را در کافی شاپ‌ها شنیدید. حتی ممکن است به صورت کلی مطالبی را در رابطه با آن‌ها بدانید ولی با جزئیات ویژگی‌های این قهوه‌ها آشنایی نداشته باشید. به همین دلیل در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با انواع دان قهوه آشنا کنیم تا با تمامی ویژگی‌های نوشدنی مورد علاقه خود آشنا شوید.

images 1677649823 63fee79fb03b3 - شناخت محبوب ترین انواع دان قهوه -

آشنایی با انواع دان قهوه

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با انواع دان قهوه صحبت کنیم بهتر است به این اشاره کنیم که قهوه در ابتدا به صورت میوه بوده و از درخت چیده می‌شود. میوه قهوه قرمز بوده و شکلی شبیه به گیلاس دارد.

بعد از اینکه این میوه‌ها از روی درخت چیده می‌شوند، دانه‌های آن‌ها را درمی‌آورند. این دانه‌ها سبز بوده و قهوه از همین دانه‌ها درست می‌شود. مرحله بعدی، رست قهوه است. دانه‌های سبز رنگ قهوه داخل دستگاه رست قهوه قرار گرفته و به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شوند.

حالا دان قهوه آماده پودر شدن می‌باشد. بعد از پودر شدن آن‌ها، می‌توانید به کمک دستگاه قهوه ساز یا قهوه جوش، این نوشیدنی را آماده کنید.

دانه‌های مختلف قهوه، دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. برخی کافئین بیشتری داشته و برای افرادی مناسب است که می‎خواهند مدت زیادی باانرژی باشند. حتی طعم آن‌ها متفاوت است. برخی تلخ‌تر بوده و برخی ترش‌تر هستند. این ویژگی‌ها به روش کشت قهوه بستگی دارد. در ادامه انواع دان قهوه را معرفی خواهیم کرد:

دان قهوه عربیکا (Arabica)

معروف‌ترین مورد از میان انواع دان قهوه، عربیکا می‌باشد. تقریبا ۶۰% از قهوه‌های جهان، عربیکا هستند. این دانه‌ها بسیار خوش طعم بوده و تاریخچه آن‌ها به ارتفاعات اتیوپی برمی‌گردد. در واقع اولین دانه‌های عربیکا در این ناحیه به وجود آمدند.

در قرن هفتم میلادی، این نوع دان قهوه در عربستان (یمن کنونی) بسیار محبوب بود. به همین دلیل نام آن را عربیکا گذاشتند.

یکی از نکاتی که باید در رابطه با دان قهوه عربیکا بدانید این است که روش کشت آن در مقایسه با سایر انواع دان قهوه، سخت‌تر بوده و به همین دلیل قیمت بالاتری دارد. در حالت کلی اصل قهوه، عربیکا بوده و بالاترین کیفیت را دارد. این دان قهوه بین ۰.۸ تا ۱.۴ درصد کافئین دارد.

images 1677649802 63fee78a7e0e6 - شناخت محبوب ترین انواع دان قهوه -

دان قهوه روبوستا (Robusta)

دومین مورد از انواع دان قهوه، روبوستا نام دارد. دان قهوه روبوستا در جنوب صحرای آفریقا به وجود آمده است. امروزه نیز این قهوه بیشتر در آفریقا و اندونزی کشت می‌شود. در ویتنام خیلی از افراد فقط قهوه روبوستا خورده و این به دلیل محبوبیت بالای این نوع از انواع دان قهوه در این کشور است.

قیمت دانه‌های روبوستا از دانه‌های عربیکا کمتر بوده و این باعث شده تا مقرون به صرفه باشد. دلیل این قیمت پایین این است که روبوستا نسبت به عربیکا مقاومت بیشتری داشته و می‌توان آن را در ارتفاعات کم نیز کشت کرد. در حالت کلی این دان قهوه با شرایط محیطی و آب و هوایی مختلفی جور است.

از نظر ظاهری نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. دانه‌های روبوستا گردتر و بزرگتر از تمامی انواع دان قهوه است. باید این نکته را نیز بیان کنیم که دانه‌های قهوه روبوستا نسبت به بیماری و آفت‌های مختلف مقاوم‌تر هستند.

طعم قهوه روبوستا کمی تلخ‌تر از عربیکا بوده و همچنین کافئین بیشتری (حدود ۱.۷ تا ۴ %) دارد. به همین دلیل افرادی که نیاز به انرژی زیادی در طول روز دارند، از دان قهوه روبوستا استفاده می‌نمایند.

دانه قهوه لیبریکا (Liberica)

سومین نوع از انواع دان قهوه، لیبریکا است. عطر و طعم لیبریکا بسیار پررنگ است و به همین دلیل همیشه مقدار کمی از آن را با سایر انواع دان قهوه مخلوط می‌کنند تا طعم و عطر خیلی خوبی به وجود بیاید.

طرفدارن دان قهوه لیبریکا خیلی خاص هستند چرا که طعم این قهوه حالت دودی دارد. اگر به ظاهر این دان قهوه نگاه کنید، نمی‌توانید نظم خاصی را مشاهده کنید چرا که به صورت کلی، ظاهری نامنظم دارد.

کشورهای اندونزی، مالزی و فیلیپین، اماکنی هستند که قهوه لیبریکا در آن رشد می‌کند. مقدار دان قهوه لیبریکا به قدری کم است که به صورت کلی ۲ درصد از کل قهوه جهان را تشکیل می‌دهد.

images 1677649843 63fee7b3e1ac3 - شناخت محبوب ترین انواع دان قهوه -

دانه قهوه اکسلسا (Excelsa)

چهارمین و آخرین نوع از انواع دان قهوه، اکسلسا نام دارد. در گذشته اکسلسا به عنوان دان قهوه جداگانه در نظر گرفته می‌شد ولی بعد از مدتی که دانشمندان بیشتر در رابطه با آن تحقیق کردند، اکسلسا را در دسته بندی لیبریکا قرار دادند.

این دان قهوه در آفریقای جنوبی رشد کرده و بسیار به دان لیبریکا شباهت دارد. در حالت کلی طعم قهوه اکسلسا و لیبریکا بسیار متفاوت بوده و اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که به دنبال تجربه طعمی متفاوت هستید، می‌توانید این نوع دان قهوه را امتحان کنید.

منبع

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. hamid sahebkar

    من از انواع دان قهوه فقط ربوستا و عربیکا رو میشناختم. ممنون که اطلاعات خوبی در اختیارمون قرار دادید با این محتوا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.