پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • قابلیت های هوشمند دوربین مداربسته تشخیص چهره، تشخیص حرکت و عبور از خط
    10 اسفند 1401 - 10:52
    شناسه : 238057
    0

    سیستم های مداربسته هر روزه در حال پیشرفت هستند. تکنولوژی و قابلیت های هوشمند در دوربین مداربسته باعث رفع نیاز کاربران در زمینه های مختلف شده است. در برخی از کاربری ها نیاز به تشخیص چهره افراد، تشخیص پلاک خودرو و مشاهده برخی از جزئیات دیگر در تصویر وجود دارد.

    پ
    پ

    word image 238057 1 - قابلیت های هوشمند دوربین مداربسته تشخیص چهره، تشخیص حرکت و عبور از خط - تشخیص چهره

    سیستم های مداربسته هر روزه در حال پیشرفت هستند. تکنولوژی و قابلیت های هوشمند در دوربین مداربسته باعث رفع نیاز کاربران در زمینه های مختلف شده است. در برخی از کاربری ها نیاز به تشخیص چهره افراد، تشخیص پلاک خودرو و مشاهده برخی از جزئیات دیگر در تصویر وجود دارد. سیستم های مداربسته امکان وجود این قابلیت ها را در دوربین های خود به وجود آورده است. از کاربردی ترین قابلیت های هوشمند دوربین مداربسته می توان به خواندن پلاک خودرو، تشخیص چهره، تشخیص حرکت و عبور از خط line crossing اشاره کرد. در ادامه به بررسی این قابلیت ها در دوربین مداربسته می پردازیم.

    دوربین های مداربسته هوشمند

    دوربین های مداربسته وظیفه ضبط فیلم و تصاویر محیط مورد نظر را بر عهده دارند. سیستم های مداربسته به صورت مداوم در حال تغییر و پیشرفت هستند. دوربین مداربسته هوشمند علاوه بر ضبط تصاویر محیط به هوش مصنوعی و قابلیت های هوشمند نیز مجهز است. هوش مصنوعی در دوربین مداربسته باعث ایجاد قابلیت هایی مانند تشخیص چهره، تشخیص پلاک خودرو، شمارش افراد، تشخیص حرکت و… شده است. به طور کلی دوربین های مداربسته دارای دو نوع تکنولوژی هستند. دوربین مداربسته با تکنولوژی آنالوگ و دوربین مداربسته با تکنولوژی تحت شبکه (IP). سیستم مداربسته تحت شبکه دارای قابلیت های هوشمند بیشتری در مقایسه با سیستم مداربسته آنالوگ است.

    قابلیت دوربین های تشخیص چهره

    یکی از جدیدترین قابلیت های هوشمند دوربین مداربسته، قابلیت دوربین های تشخیص چهره است. در بین انواع قابلیتهای هوشمند، تشخیص چهره جذاب و کاربردی است. دوربین های مدار بسته مجهز به این قابلیت می توانند چهره افراد مختلف را پردازش کرده و تشخیص دهند. این دوربین ها با استفاده از الگوریتم هایی که در نرم افزار آن ها تعریف می شود کار می کنند. این الگوریتم ها شامل فاصله بین چشم ها، ابروها، خطوط صورت، بینی و …. است. از دوربین های تشخیص چهره اغلب در پروژه های جنایی و پلیسی استفاده می شود. از مزایای استفاده از دوربین تشخیص چهره می توان به جمع آوری مدارک لازم هنگام وقوع جرم و کمک به پیدا کردن سریعتر مجرمین اشاره کرد. قابلیت تشخیص چهره تنها در دوربین های مداربسته با تکنولوژی تحت شبکه وجود دارد.

    word image 238057 2 - قابلیت های هوشمند دوربین مداربسته تشخیص چهره، تشخیص حرکت و عبور از خط - تشخیص چهره

    motion detection چیست

    قابلیت هوشمند دیگر در دوربین مدار بسته motion detection نام دارد. motion detection چیست؟ حالت های ضبط در سیستم مداربسته متفاوت هستند. حالت ضبط پیش فرض در دوربین مداربسته، ضبط به صورت 24 ساعته است. اما حالت ضبط دیگری نیز در سیستم مدار بسته وجود دارد که motion detection یا تشخیص حرکت دوربین مداربسته نام دارد. اگر حالت ضبط دوربین مداربسته خود را بر روی تشخیص حرکت قرار دهید، دوربین تنها زمانی که حرکتی در تصویر رخ دهد شروع به ضبط تصاویر می کند. در این حالت دوربین در تمام مدت در حال بررسی تصاویر است. هنگامی که کوچکترین تغییر و یا حرکتی در تصویر رخ دهد، دوربین شروع به ضبط تصاویر محیط می کند. این دوربین ها ممکن است حتی تغییر نور در محیط را حرکت در تصویر تشخیص دهند و شروع به ضبط کنند.

    اغلب دوربین های مداربسته امروزی دارای قابلیت تشخیص حرکت هستند. دوربین های مداربسته motion detection در انواع دوربین های بولت، دام، اسپید دام و با تکنولوژی آنالوگ و تحت شبکه تولید می شوند. مهم ترین مزیت استفاده از این دوربین ها صرفه جویی در فضای ذخیره سازی تصاویر است. زیرا در این حالت تنها تصاویر در زمانی که تغییر و رویدادی در تصویر رخ دهد ثبت می شوند. اما در حالت 24 ساعته تصاویر محیط به صورت مداوم در حال ضبط هستند.

    سیستم عبور از خط line crossing

    یکی از فناوری هایی که در چند سال اخیر به سیستم مداربسته افزوده شده است، سیستم عبور از خط line crossing است. با استفاده از این قابلیت می توانید در قسمتی از محیط یک خط فرضی رسم کنید. در این حالت هنگام عبور هر فرد از این خط سیستم شروع به اعلام هشدار به کاربر می کند. ممکن است در محیط مورد نظر شما منطقه ای از حساسیت بالایی برخوردار باشد، در این صورت می توانید با استفاده از این قابلیت ورود و خروج افراد به آن منطقه را کنترل کنید. در ادامه به برخی از کاربردهای سیستم عبور از خط line crossing اشره می کنیم.

    1. در زمان هایی که در منزل حضور ندارید می توانید از قابلیت عبور از خط فرضی استفاده کنید. با رسم خط فرضی در مقابل ورودی و خروجی ها می توان از ورود افراد متفرقه مطلع شد.
    2. از این قابلیت در مناطق و پروژه های نظامی و امنیتی استفاده می کنند.
    3. از این قابلیت می توان در چهارراه ها برای رعایت قوانین توسط رانندگان و یا عابرین پیاده استفاده کرد.
    4. ممکن است در محیط کار و شرکت ها برخی از اتاق ها دارای حساسیت بالا باشند. در این صورت می توانید از تکنولوژی عبور از خط فرضی در این مناطق استفاده کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.