×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر

word image 238062 1 - 8 فایده ثابت شده خرما برای سلامتی -

خرما میوه درخت خرما است که در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان می روید. خرما در سال های اخیر بسیار محبوب شده است.

تقریبا تمام خرماهایی که در کشورهای غربی به فروش می رسند خشک می شوند.

بر اساس ظاهر خرما می‌توان تشخیص داد که آیا خرما خشک شده است یا خیر. پوست های چروک شده نشان دهنده خشکی آن ها است، در حالی که پوست صاف نشان دهنده شادابی است.

بسته به تنوع، خرمای تازه اندازه نسبتاً کوچکی دارد و از رنگ قرمز روشن تا زرد روشن متغیر است. ارقام پر مصرف شامل خرمای مدجول و دگلت نور است.

خرما جویدنی با طعمی شیرین است. آنها همچنین دارای برخی از مواد مغذی مهم هستند و دارای مزایا و کاربردهای مختلفی هستند.

در این مقاله ۸ مزیت سلامتی خوردن خرما و نحوه گنجاندن آن در رژیم غذایی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

  1. بسیار مغذی

خرمای پیارم مشخصات تغذیه ای عالی دارد.

از آنجایی که آنها خشک شده اند، محتوای کالری آنها بیشتر از اکثر میوه های تازه است. محتوای کالری خرما مشابه سایر میوه های خشک مانند کشمش و انجیر است

بیشتر کالری موجود در خرما از کربوهیدرات ها تامین می شود. بقیه از مقدار بسیار کمی پروتئین هستند. خرما با وجود کالری که دارد، علاوه بر مقدار قابل توجهی فیبر، حاوی برخی ویتامین ها و مواد معدنی مهم است.

یک وعده ۳.۵ اونسی (۱۰۰ گرمی) خرمای زاهدی ، مواد مغذی زیر را فراهم می کند

کالری: ۲۷۷

کربوهیدرات: ۷۵ گرم

فیبر: ۷ گرم

پروتئین: ۲ گرم

پتاسیم: ۱۵% DV

منیزیم: ۱۳% DV

مس: ۴۰% DV

منگنز: ۱۳% DV

آهن: ۵% DV

ویتامین B6: 15٪ DV

خرما همچنین دارای آنتی اکسیدان بالایی است که ممکن است به بسیاری از فواید سلامتی آن کمک کند

  1. سرشار از فیبر

دریافت فیبر کافی برای سلامت کلی شما مهم است.

با تقریباً ۷ گرم فیبر در یک وعده ۳.۵ اونسی، گنجاندن خرما در رژیم غذایی شما راهی عالی برای افزایش مصرف فیبر است

فیبر می تواند با جلوگیری از یبوست به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کند. با کمک به تشکیل مدفوع باعث حرکات منظم روده می شود

در یک مطالعه، ۲۱ نفر که ۷ خرما در روز به مدت ۲۱ روز مصرف کردند، بهبودی در دفعات مدفوع و افزایش قابل توجهی در حرکات روده نسبت به زمانی که خرما نمی‌خوردند، داشتند

علاوه بر این، فیبر موجود در خرما ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد. فیبر هضم را کند می کند و ممکن است به جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون بعد از خوردن غذا کمک کند

به همین دلیل، خرما دارای شاخص گلیسمی (GI) پایینی است که میزان سرعت افزایش قند خون شما پس از خوردن یک غذای خاص را اندازه می‌گیرد

خلاصه

خرما سرشار از فیبر است که ممکن است برای جلوگیری از یبوست و کنترل قند خون مفید باشد.

  word image 238062 2 - 8 فایده ثابت شده خرما برای سلامتی -

  1. سرشار از آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری ها

خرما آنتی اکسیدان های مختلفی را فراهم می کند که دارای تعدادی فواید سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری است.

آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، که مولکول های ناپایداری هستند که ممکن است باعث واکنش های مضر در بدن شما شوند و منجر به بیماری شوند

در مقایسه با انواع مشابه میوه‌ها، مانند انجیر و آلو خشک، خرما دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان است

در اینجا مروری بر سه آنتی اکسیدان قوی خرما آورده شده است:

فلاونوئیدها: فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند و پتانسیل آنها در کاهش خطر دیابت، بیماری آلزایمر و انواع خاصی از سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است

کاروتنوئیدها: ثابت شده است که کاروتنوئیدها سلامت قلب را ارتقا می دهند و همچنین ممکن است خطر اختلالات مربوط به چشم، مانند دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند

اسید فنولیک: اسیدهای فنولیک که به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته می شوند، ممکن است به کاهش خطر سرطان و بیماری قلبی کمک کنند

خلاصه

خرما حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها است که ممکن است به پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان، آلزایمر و دیابت کمک کند.

  1. ممکن است سلامت مغز را ارتقا دهد

خوردن خرما ممکن است به بهبود عملکرد مغز کمک کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که خرما برای کاهش نشانگرهای التهابی مانند اینترلوکین ۶ (IL-6) در مغز مفید است. سطوح بالای IL-6 با خطر بالاتر بیماری های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است

علاوه بر این، مطالعات دیگری از جمله مطالعات حیوانی نشان داده اند که خرما برای کاهش فعالیت پروتئین های آمیلوئید بتا که می توانند پلاک هایی در مغز ایجاد کنند، مفید است

هنگامی که پلاک ها در مغز جمع می شوند، ممکن است ارتباط بین سلول های مغزی را مختل کنند، که در نهایت می تواند منجر به مرگ سلول های مغز و بیماری آلزایمر شود

یک مطالعه حیوانی نشان داد که موش‌هایی که با غذای مخلوط با خرما تغذیه می‌شدند، حافظه و توانایی یادگیری و همچنین رفتارهای مرتبط با اضطراب کمتری نسبت به موش‌هایی که خرما را مصرف نمی‌کردند، به‌طور قابل‌توجهی بهتر بودند

خواص بالقوه تقویت مغز خرما به محتوای آنتی اکسیدان های شناخته شده برای کاهش التهاب از جمله فلاونوئیدها نسبت داده شده است

با این حال، مطالعات انسانی بیشتری برای تایید نقش خرما در سلامت مغز مورد نیاز است.

خلاصه

خرما ممکن است برای کاهش التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک در مغز مفید باشد، که ممکن است برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مهم باشد.

  1. ممکن است کار طبیعی را ترویج کند

خرما به دلیل پتانسیل آنها برای ترویج و تسهیل زایمان دیررس در افراد باردار مورد مطالعه قرار گرفته است.

خوردن این میوه ها در چند هفته آخر بارداری ممکن است باعث افزایش گشاد شدن دهانه رحم و کاهش نیاز به زایمان القایی شود. آنها همچنین ممکن است در کاهش زمان زایمان مفید باشند.

یک متاآنالیز قدیمی‌تر در سال ۲۰۱۱ با بررسی مطالعاتی که در آن افراد باردار قبل از موعد مقرر خرما مصرف می‌کردند، نشان داد افرادی که خرما می‌خوردند نسبت به کسانی که خرما را نمی‌خوردند مدت زمان کمتری زایمان می‌کردند، اما همچنین اشاره می‌کرد که ارتباط بین خوردن خرما و تحویل سریعتر نیاز به تحقیق بیشتر دارد (۲۱).

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ روی ۱۵۴ فرد باردار نشان داد کسانی که خرما می‌خورند در مقایسه با کسانی که خرما مصرف نمی‌کنند بسیار کمتر احتمال دارد که القا شوند (۲۲).

مطالعه سوم نتایج مشابهی را در ۹۱ فرد باردار که از هفته ۳۷ بارداری روزانه ۷۰ تا ۷۶ گرم خرما مصرف می کردند، نشان داد. آنها به طور متوسط ۴ ساعت کمتر از کسانی که خرما نمی‌خوردند، زایمان فعال داشتند (۲۰).

اگرچه به نظر می رسد خوردن خرما به تقویت زایمان و کاهش مدت زایمان کمک می کند، تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات مورد نیاز است.

نقش خرما در بارداری احتمالاً به دلیل ترکیباتی است که به گیرنده های اکسی توسین متصل می شوند و به نظر می رسد اثرات اکسی توسین را در بدن تقلید می کنند. اکسی توسین هورمونی است که باعث انقباضات زایمان در هنگام زایمان می شود (۲۳).

علاوه بر این، خرما حاوی تانن است، که نشان داده شده است که به تسهیل انقباضات کمک می کند. آنها همچنین منبع خوبی از قند طبیعی و کالری هستند که برای حفظ سطح انرژی در طول زایمان ضروری هستند (۲۳).

خلاصه

خرما زمانی که در چند هفته آخر بارداری مصرف شود ممکن است زایمان طبیعی را برای افراد باردار تسهیل کند.

  word image 238062 3 - 8 فایده ثابت شده خرما برای سلامتی -

  1. شیرین کننده طبیعی

خرما منبع فروکتوز است که نوعی قند طبیعی است که در میوه ها یافت می شود (۱).

به همین دلیل خرما بسیار شیرین است و همچنین طعم لطیفی شبیه کارامل دارد. آنها به دلیل مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هایی که در اختیار دارند، جایگزینی عالی برای شکر سفید در دستور العمل ها هستند.

بهترین راه برای جایگزینی خرما به جای شکر سفید، درست کردن خمیر خرما است، همانطور که در این دستور العمل آمده است. از مخلوط کردن خرما با آب در مخلوط کن درست می شود. یک قانون کلی این است که شکر را با خمیر خرما با نسبت ۱:۱ جایگزین کنید.

به عنوان مثال، اگر در دستور غذا به ۱ فنجان شکر نیاز دارید، آن را با ۱ فنجان رب خرما جایگزین می کنید.

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه خرما سرشار از فیبر و مواد مغذی است، اما همچنان کالری نسبتاً بالایی دارد و بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

خلاصه

خرما به دلیل طعم شیرین، مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هایش، جایگزین سالمی برای شکر سفید در دستور العمل ها است.

  1. سایر مزایای سلامتی بالقوه

مردم ادعا می کنند خرما دارای چند فواید دیگر برای سلامتی است که هنوز به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

سلامت استخوان ها: خرما حاوی مواد معدنی متعددی از جمله فسفر، کلسیم و منیزیم است. همه اینها به دلیل پتانسیل آنها برای جلوگیری از شرایط مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان مورد مطالعه قرار گرفته است (۱، ۲۳).

کنترل قند خون: خرما به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین، فیبر و آنتی اکسیدان‌های پایین، توانایی کمک به تنظیم قند خون را دارد. بنابراین، خوردن آنها ممکن است از مدیریت دیابت حمایت کند (۲۵، ۲۶).

اگرچه این فواید بالقوه برای سلامتی امیدوارکننده هستند، اما قبل از نتیجه گیری به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

خلاصه

برخی ادعا می کنند خرما سلامت استخوان ها را تقویت می کند و به کنترل قند خون کمک می کند، اما این اثرات به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

  1. به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید

خرما فوق العاده همه کاره است و یک میان وعده خوشمزه درست می کند. آنها اغلب با غذاهای دیگر مانند بادام، کره آجیل یا پنیر نرم ترکیب می شوند.

خرما همچنین بسیار چسبنده است که باعث می شود به عنوان چسب در محصولات پخته شده مانند کلوچه ها و میله ها مفید باشد. همچنین می‌توانید خرما را با مغزها و دانه‌ها ترکیب کنید تا تنقلات سالم یا توپ‌های انرژی‌زا درست کنید.

علاوه بر این، می‌توانید از خرما برای شیرین کردن سس‌ها مانند سس‌های سالاد و ماریناد استفاده کنید یا آن‌ها را با اسموتی و بلغور جو دوسر مخلوط کنید.

توجه به این نکته ضروری است که خرما کالری بالایی دارد و طعم شیرین آن باعث سهولت در خوردن آن می شود. به همین دلیل بهتر است در حد اعتدال مصرف شوند.

خلاصه

روش های مختلفی برای خوردن خرما وجود دارد. آنها معمولاً به صورت ساده خورده می شوند اما می توانند در سایر غذاهای محبوب نیز گنجانده شوند.

خرما میوه ای سالم است که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آنها سرشار از چندین ماده مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند که همگی ممکن است فواید سلامتی از بهبود هضم تا کاهش خطر بیماری را داشته باشند.

راه های مختلفی برای افزودن خرما به رژیم غذایی وجود دارد. یکی از روش های محبوب خوردن آنها به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در غذاهای مختلف است. آنها همچنین یک میان وعده عالی درست می کنند.

یافتن خرما به شکل خشک آن آسان‌تر است، اگرچه این خرما نسبت به میوه‌های تازه کالری بیشتری دارد، بنابراین مصرف آن در حد اعتدال مهم است.

خرما قطعا ارزش افزودن به رژیم غذایی خود را دارد، زیرا هم مغذی و هم خوشمزه است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.