×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

مخزن پلی­ اتیلن چیست؟

مخزن پلی اتیلن نوعی منبع پلیمری است که از آن برای ذخیره­ سازی سیالاتی مانند آب، انواع اسیدها و بازها استفاده می ­شود. این مخزن که در پروسه قالب­ گیری چرخشی تولید می ­شود، دارای ترکیباتی است که آن را در برابر بسیاری از آسیب ­های فیزیکی و شیمیایی حفظ می ­کنند؛ به همین دلیل مخازن پلی اتیلن را می­ توان در صنایعی مانند کشاورزی، داروسازی و … بکار برد. تهیه مخزن ­های پلی اتیلن نسبت به دیگر مخزن­ ها هزینه کمتری را برای تولید کننده و مصرف ­کننده به ­وجود می­ آورد. این منبع ­ها به­ راحتی جابجا می ­شوند و در انواع حالات قابل نصب هستند.

images 1677660382 63ff10deee3bd - مخزن پلی اتیلن تک لایه (بی ­رنگ) و مخزن سه لایه چه فرقی دارند؟ -

انواع مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن با توجه به پارامترهای خاصی مانند گنجایش، محل نصب، میزان استحکام، شکل و فرم مخزن و … به انواع مختلفی تقسیم می­ شوند. به عنوان مثال مخازن پلی اتیلن از نظر شکل چند نوع هستند: ارگونومیک افقی یا عمودی، مکعبی، منبع وان، انبساط فومدار، مکعبی و زیرپله.

images 1677660481 63ff1141e613b - مخزن پلی اتیلن تک لایه (بی ­رنگ) و مخزن سه لایه چه فرقی دارند؟ -images 1677660441 63ff11190c430 - مخزن پلی اتیلن تک لایه (بی ­رنگ) و مخزن سه لایه چه فرقی دارند؟ -

مقایسه مخزن تک لایه و سه لایه

دو مورد مهم از انواع مخازن پلی اتیلن، مخزن­های تک لایه و سه لایه هستند. این دو منبع شاید در بسیاری از ویژگی­ ها با یکدیگر مشابه باشند اما تفاوت ­های مهمی نیز در میان آنها وجود دارد:

عبور نور

قرار گرفتن مواد در معرض نور خورشید به ­راحتی می ­تواند باعث فساد آن­ها و از دست رفتن خواصشان شود؛ بنابراین یکی از مهم­ ترین نکات در هنگام تهیه مخزن پلی اتیلن، در نظر گرفتن میزان عبور نور آن است. مخزن­ های تک لایه از یک لایه پلیمری سفید رنگ تشکیل شده ­اند که ممانعت خاصی در برابر نور خورشید ایجاد نمی ­کند و به همین دلیل نمی ­توان از آنها برای ذخیره ­سازی طولانی مدت مواد استفاده کرد. البته این مخازن به دلیل وزن کمتری که دارند، برای حمل و نقل مواد شیمیایی مناسب هستند.

مخزن پلی اتیلن سه لایه مقاومت بیشتری نسبت به نوع تک لایه دارد؛ چراکه در ساخت آن از یک لایه پلی اتیلن سفید همراه با یک لایه پلیمر مقاوم در برابر پرتو UV استفاده شده است و در لایه اول مقدار مشخصی ماده پایدارکننده UV وجود دارد. مجموع این لایه ها سد محکمی را در برابر اشعه ­های خورشیدی ایجاد می­ کند و علاوه بر آن، از فساد آب آشامیدنی به دلیل وجود جلبک در آن یا دمای خیلی بالا یا خیلی پایین جلوگیری می­ کند. همین عوامل موجب شده ­اند تا از مخزن پلی اتیلن سه لایه در مناطق سردسیر و گرمسیر بیشتر استفاده شود.

کارکرد

مخزن پلی اتیلن تک لایه یا بی ­رنگ اغلب برای حمل و نقل مواد یا ذخیره ­سازی آنها در مکان­ های تاریک بکار می­رود اما از مخزن پلی اتیلن سه لایه برای نگهداری مواد شیمیایی مختلف یا دیگر سیالات در مکان ­هایی است که نور خورشید را به صورت مستمر دریافت می­ کنند.

مقاومت در برابر خوردگی

مخزن ­های پلی اتیلن سه لایه به دلیل داشتن تعداد لایه بیشتر و موادی که موجب استحکام این لایه ­ها می شوند، از مقاومت بیشتری در برابر مواد شیمیایی خورنده برخوردار هستند. مقاومت مخزن تک لایه بسیار کمتر از مخزن ­های سه لایه است.

قیمت

مراحل تولید مخزن پلی اتیلن سه لایه نسبت به مخزن تک لایه پیچیده ­تر بوده و در فرایند آن هم از مواد اولیه بیشتری استفاده می ­شود؛ همین امر موجب شده است تا قیمت مخزن سه لایه کمی بالاتر از مخزن ­های پلی اتیلن بی­ رنگ باشد.

تشخیص مخزن سه لایه و تک لایه (بی ­رنگ)

  1. یکی از ساده­ ترین راه ­های تشخیص مخزن پلی اتیلن تک لایه از سه لایه، دیدن سایه دست در مخزن است. اگر در یک فضای روشن قرار داشته باشید و دستتان را روی مخزن تک لایه قرار دهید، می ­توانید سایه آن را در سمت دیگر مخزن ببینید. این در حالی است که مخزن­ های پلی اتیلن سه لایه توانایی عبور نور از خود را ندارند و به همین دلیل نمی ­توان سایه دست را در آن مشاهده کرد.
  2. یک منبع نور مانند چراغ گوشی همراه را در مخزن قرار دهید و درب آن را ببندید. اگر درون مخزن کاملا تاریک شد، مخزن پلی اتیلن شما از نوع سه لایه است اما اگر بعد از بستن درب، توانستید نور را از داخل آن ببینید، از نوع تک لایه است.
  3. وقتی مایعی را در مخزن تک لایه می ­ریزید، می­ توانید ببینید که مایع تا چه سطحی بالا آمده است اما در مخزن­ های پلی اتیلن سه لایه این امکان وجود ندارد.

سخن پایانی

برای خرید یک مخزن مناسب، باید از تفاوت ­های مخزن پلی اتیلن یک لایه (بی ­رنگ) و سه لایه مطلع باشیم و شرایط محیطی اعم از وجود یا عدم وجود نور را در نظر بگیریم. اگر در این زمینه سوالی دارید، می ­توانید آن را در قسمت نظرات برایمان بنویسید تا همکاران ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

سوالات متداول

  1. آیا از مخزن پلی اتیلن سه لایه می­توان برای ذخیره کردن فرمیک اسید استفاده کرد؟ خیر. با اینکه توانایی مخازن سه لایه در نگهداری از اسیدها بالا است، اما به دلیل قدرت بالای این اسید، باید از مخازن مخصوصی برای این کار استفاده کرد.
  2. برای منازل مسکونی و آپارتمان ها مخزن افقی سه لایه بهتر است یا مخزن عمودی سه لایه؟ مخزن افقی و مخزن عمودی تفاوت هایی دارند که شما با اطلاع از این تفاوت ها می توانید تصمیم بگیرید برای آپارتمان خود مخزن افقی انتخاب کنید یا مخزن عمودی. لینک زیر فرق مخزن افقی و عمودی را به طور کامل شرح داده است.

https://saednews.com/.post/mkhzn-amody-ya-mkhzn-afgy-hr-anchh-lazm-ast-drmord-tfaot-ayn-do-bdanyd-7q2z

  1. قیمت مخزن پلی اتیلن ۲۰۰۰ لیتری چقدر است؟ بسته به تعداد لایه­ های مخزن، قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود.
  2. استحکام مخزن پلی اتیلن تک لایه بیشتر است یا مخزن سه لایه؟ استحکام مخزن پلی اتیلن سه لایه بیشتر است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.