×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

word image 238706 1 - حمله سایبری چیست؟ -

در دنیای امروزی دیگر طلا و جواهرات بالاترین ارزش مالی را ندارند،بلکه چیز دیگری وجود دارد که از نظر ارزش مالی برا تمام کالاهای با ارزش جهان پیشی گرفته است و آن هم “اطلاعات” است.

امروزه تمامی سازمان ها از کوچک و بزرگ دارای اطلاعات محرمانه ای می باشد که این اطلاعات را در فضایی ابری ذخیره سازی میکنند که این فضای ابری می تواند اختصاصی یا عمومی باشد ،تفاوت های فضای ابری عمومی با اختصاصی بسیارند اما در هر صورت امنیت مهمترین فاکتور برای انتخاب فضای ابری است.

همانطور که در ابتدای محتوا اشاره کردیم اطلاعات از نظر ارزش از هر چیز دیگری پیشی گرفته است و به همین دلیل بسیاری از افراد متاسفانه از پشت سیستم اقدام به سرقت اطلاعات میکنند،

به عبارتی دسترسی به اطلاعات محرمانه ی شرکت ها و سازمان های مختلف حمله ی سایبری نام دارد.

لازم به ذکر است که حمله سایبری صرفا برای ربودن اطلاعات نیست و دلایل دیگری اعم از موارد زیر را داراست:

  • انتقال ویروس به سیستم
  • خراب کردن اعتبار برند نزد مشتریان
  • مشکلات مالی و ورشکستگی
  • ضربه به کاربران از طریق سرقت اطلاعات آنان

اما جالب است بدانید که حملات سایبری یکی از موضوعات جالب و پرطرفدار نیز میباشد به همین دلیل در این مقاله به ۷ مورد از معروف ترین حملات سایبری اشاره خواهیم کرد

Sony

اگر اهل بازی های پلی استیشنی باشید احتمال زیاد ماجرای این هک عظیم را میدانید.

عظیم از آن جهت که دیگر صحبت از درز اطلاعات ۳ یا ۴ میلیون کاربر نیست و بحث ۷۷ میلیون کاربر به میان است.

در این هک تمامی انگشت های اتهام به سمت سونی نشانه گرفته شد!چرا که سونی به راحتی می توانست جلوی این فاجعه را بگیرید و داده ها و اطلاعات کاربران بدون رمزگذاری و از SQL به مهاجمان تقدیم شد و به عبارتی هک اطلاعات ۷۷ میلیون کاربر در شرکت سونی به راحتی آب خوردن صورت گرفت.

و سونی هم که تفنگ انتقادات روی شقیقه اش نشانه گرفته شده بود مجبور به پرداخت غرامت به افرادی شد که از حساب های بانکی آنها سوءاستفاده شده بود همچنین ۱۵ میلیون دلار غرامت به دلیل عدم رعایت حقوق مشتریان به سازمان های جهانی پرداخت کرد.

Adobe

این شرکت که آن را با فتوشاپ میشناسید،یکی از بزرگترین شرکت های دنیا بوده و هک چنین سازمانی همواره در لیست معروف ترین حملات سایبری قرار خواهد گرفت ماجرای این حمله ی سایبری به این شرح میباشد که در اکتبر سال ۲۰۱۳ کمپانی اعلام کرد که اطلاعات ۳ میلیون کاربر به سرقت رفته است!

Yahoo

وقتی اسم شرکت های بزرگی همچون یاهو شنیده میشود تیم امنیتی قوی و غیرقابل هکی ترسیم میشود اما حقیقتا یاهو مثال نقضی با این باور است!

داستان این هک طولانی است و اخبار متفاوتی نیز که گاها ضد و نقیض است در این باره وجود دارد،اما فصل مشترک تمامی این اتفاق ها این است که لقب “عظیم ترین حمله سایبری تاریخ” به این هک تعلق دارد.

Nasa

حمله ی سایبری با ناسا عجیب ترین مورد این این لیست می باشد چرا که هکر یک تیم یا شرکت رقب نبود بلکه یک پسر ۱۵ ساله به اسم جیمز جاناتانِ بود!

در سال ۱۹۹۹ اتفاقی مثل بمب در آمریکا صدا میکند و آن هم حمله ی سایبری به دو سازمان مهم آمریکا یعنی ناسا و DoD وزارت دفاع آمریکا میباشد.

این حمله تیم مدیریت بحران ناسا را مجبور به خاموش سازی ۲۱ روزه ی شبکه ی ناسا کرد که هزینه ای میلیون دلاری را برای ناسا به بار آورد.

اما شاد این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه ممکن است؟

جیمز جاناتان در ابتدا اقدام به دانلود نرم افزار انحصاری ناسا به ارزش ۱.۷ میلیون دلار نمود سپس از طریق آن دسترسی های لازم برای هدف پیدا کرد

جیمز جاناتان در سن ۲۴ سالگی و با شلیک گلوله به سرش در حمام خانه خودکشی کرد.

Sina Weibo

چین از جمله کشورهایی است که نسخه ی بومی تمام شبکه اجتماعی های معروف را تهیه میکند و همانطور که چینی ها بجای گوگل از بایدو استفاده میکنند بجای توییتر نیز از سینا ویبو استفاده میکنند.

در مارس ۲۰۲۰ اتفاق بدی برای این شبکه اجتماعی ۵۰۰ میلیون کاربره افتاد که آن هم فاش شدن اطلاعاتی نظیر نام های واقعی، نام های کاربری سایت، جنسیت، مکان و… برای ۱۷۶ میلیون کاربر بود!

قضیه اینجا هم تمام نشد چرا که اطلاعاتی نظیر شماره تلفن های این کاربران در دارک وب به فروش میرسید.

کره جنوبی

اگر سریال شرلوک هلمز را دیده باشید متوجه میشوید که در یکی از قسمت ها درست در جایی که همه فکر میکنند مسئول هک موزه و بانک ها یک تیم هکری قوی می باشد متوجه میشوند هک در کار نیست و عامل های نفوذی اقدام به پخش اطلاعات میکنند.

قضیه هک کره جنوبی هم به همین روال است کره جنوبی در سال ۲۰۱۴ متوجه شد که سال ها است که دارد مورد سرقت اطلاعاتی قرار می گیرد که شامل هک ۲۰ میلیون حساب بانکی میشود!

اما در پشت پرده خبری از تیم هکر وجود نداشت و حقیقتا یک کارمند بود که تحت عنوان مشاور برای شرکت پرداخت (KCB) اطلاعات مشتریان را از طریق یک هارد اکسترنال از شرکت خارج میکرد و به شرکت ها میفروخت.

CardersMarket

این هک که در سال ۲۰۱۷ رخ داد حقیقتا می تواند به یک داستان جنایی جالب تبدیل شود.

داستان از آنجا شروع میشود که فردی به نام مستعار مرد یخی(Iceman) و بام واقعی مکس باتلر طی ۴۸ ساعت ۲ میلیون کارت اعتباری را هک و ۸۷ میلیون دلار خرید جعلی انجام داد که این حمله ی سایبری جزو بدنام ترین سوءاستفاده های اینترنتی در وب تلقی میشود.

اما نکته ی جنایی داستان اینجا است که قبل از اتفاقات اون با شناسایی یک باگ در سرویس dns به شهرت رسید و به همین دلیل توانست پیشنهادهای شغلی خوب با حقوقهای بالا دریافت کند،و همین مورد وسوسه ی این حمله ی سایبری بزرگی را در دل او کاشت که همانطور که میبینید عاقبتی جز ۱۴ سال زندان و پرداخت ۴ میلیون دلار غرامت برایش نداشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.