شنبه, 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42789 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2422×
آموزش پرورش مرغ گوشتی با تورنگ طلایی
15 اسفند 1401 ساعت: 12:51
شناسه : 239086
1

جوجه‌هایی که برای تولید گوشت پرورش می‌یابند به عنوان جوجه‌های گوشتی شناخته می‌شوند. جوجه‌ای که برای پختن و مصرف پرورش داده می‌شود دارای گوشتی لطیف و پوستی نرم شکل پذیر با بافتی صاف است.

پ
پ

جوجه‌هایی که برای تولید گوشت پرورش می‌یابند به عنوان جوجه‌های گوشتی شناخته می‌شوند. جوجه‌ای که برای پختن و مصرف پرورش داده می‌شود دارای گوشتی لطیف و پوستی نرم شکل پذیر با بافتی صاف است. برخی از جوجه‌های گوشتی امروزی در سن 42 روزگی (6 هفتگی) ممکن است به وزن 2 کیلوگرم برسند. به عبارت دیگر، جوجه‌ها حدود 2 گرم در هر ساعت یا 47 گرم در روز وزن به دست می‌آورند. در واقع، در هفته پنجم و ششم، سرعت رشد آنقدر سریع است که هر ساعت 4 گرم به آن‌ها اضافه می‌شود. اما چرا برای پرورش مرغ گوشتی به این اطلاعات نیاز داریم؟

Z:\Article\نغمه تورنگ طلایی - طیور\تصاویر\12.jpg

جوجه اردک تورنگ طلایی هدف از کسب این اطلاعات، درک میزان حساسیت و رشد سریع مرغ گوشتی است. بنابراین پیش بینی چنین عملکردی بدون مدیریت شایسته غیرممکن است. مدیریت جوجه‌های گوشتی از آماده‌سازی سوله برای ورود جوجه‌ها تا بازاریابی و ارزیابی عملکرد آنها در این بخش پوشش داده می‌شود. شما می‌توانید سالانه 8000 جوجه گوشتی را در برای پرورش مرغ گوشتی در مقیاس کوچک پرورش دهید که به واسطه آن درآمد مناسبی نیز کسب نمایید. به هر حال در این نوشتار از نغمه تورنگ طلایی در مورد پرورش مرغ گوشتی در سالن کوچک صحبت خواهیم کرد.

مزایای پرورش جوجه و مرغ گوشتی

مرغ تخمگذار محلی گلپایگانی شما می‌توانید به راحتی مرغ گوشتی را در یک سالن کوچک پرورش دهید. برخی از مزایای پرورش مرغ گوشتی به شرح زیر است:

  • می‌تواند به عنوان یک تجارت جانبی در کنار حرفه اصلی شما انجام شود.
  • پروتئین حیوانی را به شکل گوشت مرغ گوشتی تولید می‌کند.
  • بازگشت سریع و مداوم سرمایه از طریق پرورش جوجه‌های گوشتی
  • کود جمع آوری شده از مزارع مرغ گوشتی می‌تواند برای محصولات زراعی استفاده شود زیرا از نظر مواد معدنی غنی شده است.
  • می‌تواند مشکلات بیکاری و سوء تغذیه را کاهش دهد.
  • تولید کالاهای مرتبط با حمایت از شرکت‌های تولید کننده فست فود، مزارع پرورش، واکسن، دارو، لوازم خانگی و خوراک را افزایش می‌دهد

امکانات مورد نیاز برای پرورش مرغ گوشی در سالن کوچک

جوجه محلی گلپایگان تورنگ برای پرورش مرغ گوشتی در یک سالن کوچک به زمین، برق، آب، قفس مناسب جوجه‌ها، پرورش دهندگان، دان خوری، آبخوری‌ها، خوراک، داروها، واکسن‌ها، وسایل حمل و نقل، نیروی انسانی، دانش کافی برای مدیریت آن‌ها، امنیت، انبار، فریزر و… نیاز است. هر جوجه گوشتی به 1 فوت مربع فضا نیاز دارد. بنابراین برای پرورش 1000 قطعه جوجه گوشتی به یک سازه 1000 فوت مربعی نیاز است.

روش‌های پرورش مرغ گوشتی در سالن کوچک

معمولاً در سالن‌های کوچک می‌توانید به روش‌های زیر مرغ گوشتی خود را پرورش دهید:

پرورش مرغ گوشتی در محدوده آزاد

در این شرایط به پرندگان اجازه داده می‌شود آزادانه در بیرون پرسه بزنند و فقط در شب به آنها مسکن یا پناه داده می‌شود. هیچ دستورالعمل خاصی برای مسکن، لوازم، غذا خوردن یا حتی پیشگیری از بیماری وجود ندارد. در کشور ما پرندگان بومی‌ متعددی به این شیوه پرورش می‌یابند. اکثر این پرندگان به عنوان یک سرگرمی‌ پرورش داده می‌شوند و هر گونه سود به عنوان یک امتیاز محسوب می‌شود. تعداد پرندگان پرورش داده شده در هر واحد بین 10 تا 15 عدد محدود خواهد شد.

سیستم نیمه فشرده

در این سیستم آب و مقداری غذا در یک پناهگاه شبانه مجزا برای مرغ گوشتی فراهم می‌شود. زمین پوشیده از خاک است. این پناهگاه دارای حصاری در اطراف خود خواهد بود که فضای کافی برای چرا در طول روز در اختیار مرغ‌ها قرار می‌دهد. بدیهی است که میزان فضای چرا بستگی به مساحت زمین محصور شده توسط حصار دارد. اگرچه این رویکرد برای پرورش اردک و بوقلمون نسبت به جوجه رایج تر است اما مرغ گوشتی در مقیاس کوچک نیز به این شیوه پرورش داده می‌شود.

سیستم فشرده

به دلیل پیشرفت در توانایی پرندگان برای رشد و تولید، سیستم‌های گسترده و نیمه گسترده به ندرت در کشور ما به صورت تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقایسه با سیستم‌های نیمه گسترده یا گسترده، همه سیستم‌های این دسته امکان تولید پرندگان بیشتری را در یک فضای معین فراهم می‌کنند. هیچ فضایی در خارج از خانه ارائه نخواهد شد. این نشان می‌دهد که آنها در خانه ای محبوس هستند که در آن به غذا، آب و سایر ملزومات دسترسی دارند. سیستم فشرده برای پرورش جوجه‌ها به صورت قفس، لت و بستر عمیق است. بسترها و قفس در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم داخلی نام دیگر سیستم فشرده است.

مکان پرورش دهنده برای جوجه‌ها

جوجه‌ها باید به محض ورود از جعبه‌های جوجه خارج شوند در پرورشگاه نگهداری شوند. به محض رسیدن جوجه‌ها اقدامات زیر را انجام دهید.

1- منقار جوجه‌ها را بلافاصله در آب فرو کنید تا نوشیدن آب را یاد بگیرند. سپس آن‌ها را در محل پرورش‌شان قرار دهید.

2- توصیه می‌شود برای تعیین کیفیت جوجه‌ها نمونه ای از جوجه‌ها را از هر یک از جعبه‌های جوجه بررسی کنید. این همچنین به شناسایی مرگ و میر، در صورت وجود، در طول سفر کمک می‌کند. در غیر این صورت، جعبه جوجه‌ها را می‌توان به سرعت وارونه کرد و همه جوجه‌ها را در نزدیک محل پرورش جوجه رها کرد. در این زمان، شمارش جوجه‌ها بسیار مهم است.

3- مهم است که جوجه‌ها را به دقت زیر نظر داشته باشید تا جوجه‌های ضعیف را شناسایی کرده و به جوجه‌هایی که نمی‌توانند به دنبال غذا و آب باشند کمک کنید.

4- به همان اندازه مهم است که جوجه‌ها را تماشا کنید تا مطمئن شوید که همه آنها واقعاً غذا می‌خورند. ممکن است لازم باشد با گرفتن تصادفی چند عدد از آنها و بررسی وجود خوراک در کیسه زیرین پوست‌شان مراقب تغذیه و عدم گرسنگی آن‌ها باشید.

5- در دو هفته اول به ازای هر 100 جوجه باید دو آبخوری وجود داشته باشد. اما اگر در هر مولد 300 جوجه وجود داشته باشد باید شش آبخوری تدارک دیده باشید.

6- حدود 4 ساعت قبل از ورود جوجه‌ها، آبخوری‌ها را پر کنید.

7- برای کمک به جوجه‌ها در تشخیص بین خوراک و شن در کف بستر، خوراک را روی کاغذ بپاشید.

8- بهتر است ظروف آشامیدنی تمیز تهیه کنید و آب شیرین را حداقل دو بار در روز توزیع کنید. خوراک نیز به همان شیوه، حداقل دو بار در روز ارائه می‌شود.

9- نوشیدنی‌ها باید با احتیاط در آبخوری قرار گیرند. آنها باید در یک موقعیت افقی نگهداری شوند تا از ریختن در کف قفس جلوگیری شود.

Z:\Article\نغمه تورنگ طلایی - طیور\تصاویر\7.jpeg

تغذیه جوجه گوشی در سالن کوچک

استارتر جوجه‌های گوشتی، یک جیره متعادل استاندارد است که باید بدون محدودیت (ad libitum) تهیه شود. در دو روز اول به ازای هر 1000 جوجه 5 کیلوگرم دانه ترک خورده به جوجه‌ها تغذیه می‌شود. همانطور که مرغ گوشتی بزرگتر می‌شود، آبخوری‌های زنگوله ای و همچنین تغذیه کننده‌های خطی یا آویزان را می‌توان اضافه کرد و به تدریج جایگزین برخی از دانخوری‌ها و آبخوری‌های فعلی می‌شود.

برای جلوگیری از رقابت غیرضروری و نوک زدن یکدیگر، فضای کف و فضای کافی برای دان و نوشیدنی باید به میزان کافی فراهم شود. 450 سانتی متر مربع و 900 سانتی متر مربع به ترتیب برای جوجه‌های گوشتی تا سن 4 هفتگی مورد نیاز است. فضای آبخوری مربوطه 1.5 و 2.5 سانتی متر درنظر گرفته می‌شود.

اگر قصد خرید جوجه گوشتی برای پرورش در سالن‌های کوچک را دارید، همین حالا با کارشناسان ما در گروه نغمه تورنگ طلایی تماس بگیرید.

Z:\Article\نغمه تورنگ طلایی - طیور\Banners\5.jpg

ایده پویا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.