×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

images 1678135716 640651a46fea0 - آشنایی با مهمترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی -

جراحی بینی یکی از عمل‌های زیبایی پرطرفدار و حساس است که مهم‌ترین چالش آن مربوط به نتایج است. زیباجویان بر روی نتیجه این جراحی بسیار حساس‌اند و مایل‌اند بهترین نتایج را مطابق میل خود دریافت کنند. علاوه بر این تغییراتی که در این جراحی ایجاد می‌شود ممکن است باعث ایجاد برخی عوارض شود. بنابراین اهمیت مراقبت‌های بعد از عمل بینی نسبت به سایر عمل‌ها دو چندان است.

در ادامه با ما همراه شوید تا به انواع مراقبت‌های بعد از عمل بینی و اهمیت آنها بپردازیم.

تغذیه بعد از عمل بینی

تغذیه صحیح به منظور بهبود بعد از عمل بینی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که سرعت بهبود عوارض عمل بینی را تعیین می‌کند. در ادامه به نوع تغذیه زیباجویان در روزهای بعد از عمل بینی اشاره می‌کنیم:

  1. در روز اول جراحی بهتر است تا ۱۲ ساعت چیزی نخورید و ننوشید. بعد از بیهوشی سیستم گوارش به خوبی کار نمی‌کند و بهتر است فشار مضاعف به آن وارد نکنید. بعد از ۱۲ ساعت می‌توانید میل کردن غذا را شروع کنید اما باید با غذاهای سبک شروع کنید. پاستا و مرغ یا سوپ گزینه خوبی هستند.
  2. در طول هفته اول بعد از عمل باید مراقب غذاهایی باشید که مصرف می‌کنید؛ بینی هنوز حالت گرفتگی دارد و تنفس دشوار است. بنابراین باید از خوردن غذاهایی که جویدن آنها سخت است اجتناب کنید؛ سبزیجات، سیب زمینی و پاستا گزینه مناسبی هستند. علاوه بر این بهتر است مصرف آب، میوه و سبزیجات را بالا نگه دارید.
  3. در هفته دوم پس از جراحی می‌توانید غذاهای جامد بیشتری مصرف کنید. رژیم غذایی غنی از پروتئین مثل پنیر، شیر، گوشت پرندگان و ماهی می‌تواند به بهبود سریع‌تر شما کمک کند. همچنین باید از خوردن غذاهایی که جویدن آنها سخت است، نمک، غذاهای تند، غذاهای چرب، فست فود و سایر غذاهای مضر را تا مدت‌ها محدود کنید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی در نتیاج آن بسیار حائز اهمیت است.بعد از عمل بینی بهتر است حداقل دو روز استراحت مطلق داشته باشید و فعالیت زیادی نداشته باشید. همچنین در ۴۸ ساعت اول می‌توانید از کمپرس سرد بر روی گونه‌ها در دو طرف بینی استفاده کنید تا تورم و کبودی بعد از عمل را به حداقل برسانید. البته باید توجه داشته باشید که کمپرس سرد بدون هر گونه فشار به بینی انجام شود.

برای استراحت بعد از عمل بینی حالت نیمه نشسته بهترین پوزیشن است؛ به طوری که سر همواره مقداری بالاتر از تنه قرار گیرد. برای کاهش درد و تورم بعد از عمل بینی بهتر است خوابیدن به گونه‌ای باشد که سر و قفسه سینه ۲۰ تا ۴۰ درجه بالاتر از سایر ارگان‌ها قرار بگیرد. به همین دلیل استراحت بعد از عمل بینی بهتر است همواره با دو بالش صورت گیرد.

 توجه داشته باشید که تا ۴۹ ساعت بعد از عمل زیبایی بینی ممکن است افزایش تدریجی تورم را شاهد باشید که پس از این مدت به مرور کاهش می‌یابد. به گفته متخصصان خوابیدن از پهلو اشکالی ندارد اما به منظور جلوگیری از تاثیرگذاری بر نتیجه عمل، بهتر است به صورت مرتب تغییر پوزیشن داشته باشید.

فعالیت بعد از عمل بینی

به عنوان یک قانون کلی زیباجویان تا ۶ هفته بعد از جراحی زیبایی بینی از فعالیت‌های سنگین و فعالیت ورزشی منع می‌شوند؛ چرا که ساختار بینی در حال تغییر و سازگاری با حالت جدید است و  هرگونه فشار به این ناحیه بر نتیجه نهایی عمل تاثیرگذار است. معمولا با یک فشار بدنی جزئی تورم و التهاب بینی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. همچنین بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند روی بهبود بخیه‌های بینی تاثیر بگذارد.

از طرفی فعالیت کنترل شده و مناسب برای بهبود شما لازم است؛‌چرا که خونرسانی را افزایش داده و باعث افزایش سرعت بهبود عوارض بعد از عمل می‌شود. پیاده روی ملایم دو هفته بعد از عمل به عنوان یک تکنیک برای کسب نتیجه مناسب و بهبود سریع‌تر توصیه می‌شود.

images 1678135739 640651bb26efc - آشنایی با مهمترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی -

حمام کردن بعد از عمل بینی

داشتن بهداشت مناسب برای سپری کردن دوره نقاهت لازم است؛ اما برای استحمام و به خصوص شستشوی سر و صورت دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. دوش گرفتن تا ۳ روز بعد از عمل جراحی بینی خطرات زیادی مثل ریسک عفونت یا افزایش التهاب را به دنبال دارد. آب ولرم و بخار آب برای زخم‌های ناحیه تحت درمان مضر است.

بنابراین برای شستشو بهتر است از دستمال مرطوب یا اسفنج استفاده کنید. اسفنج‌های مخصوص حمام بهترین گزینه برای شستشوی بدن در چند روز اول بعد از جراحی هستند. همچنین توصیه می‌شود هنگام شستشوی موها، سعی کنید به میزان کمتری آب یا بخار با بینی‌تان تماس پیدا کند و موها تحت کشش قرار نگیرند. پس از ۷۲ ساعت می‌توانید دوش بگیرید اما باید توجه داشته باشید که تا دوش گرفتن معمولی و راحت باید چند روز صبر کنید.

نحوه چسب زدن بعد از عمل بینی

معمولا بلافاصله بعد از عمل جراحی بینی، ناحیه نوک بینی دچار تورم می‌شود. چسب زدن با ایجاد فشار خفیف از ورم کردن بیش از حد و تغییر نتایج جراحی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل نحوه چسب زدن بعد از عمل بینی یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های دوره نقاهت این جراحی به حساب می‌آید. معمولا خود پزشک چسب بعد از عمل بینی را استفاده می‌کند تا وابسته به نوع بینی و ضخامت پوست از چسب استفاده کند.

اگر خودتان از چسب استفاده می‌کنید باید بدانید که نحوه چسب زدن بعد از عمل بینی بسیار مهم است. ابتدا باید پوست را با آب و صابون بشویید و سپس تیغه بینی را با پنج تکه چسب بپوشانید. هر تکه باید نیمی از چسب قبلی را بپوشاند. در مرحله آخر باید یک تکه چسب را به صورت U شکل بچسبانید تا سوراخ‌های بینی مسدود نشوند. این چسب باید به بینی فشار وارد نکند و هر دو تا سه هفته روز یکبار تعویض شود.

استفاده از کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی است که تاثیر قابل توجهی در رفع تورم و کبودی بینی و اطراف آن خواهد داشت. کمپرس یخ می‌بایست در ۴۸ ساعت ابتدایی بعد از عمل انجام شود. در استفاده از کمپرس یخ باید نکاتی را مد نظر قرار دهید:

  • پخ یخ را باید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی نواحی متورم قرار دهید
  • از قرار دادن یخ به صورت مستقیم روی بینی خودداری کنید
  • از کمپرس یخ به صورت فشاری استفاده نکنید
  • کمپرس را به مدت طولانی روی یک نقطه قرار ندهید
  • سعی کنید سه بار در روز از کمپرس یخ استفاده کنید

images 1678135758 640651ce0357a - آشنایی با مهمترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی -

سایر مراقبت‌های بعد از عمل بینی

  • تا ۶ هفته باید از فعالیت سنگین و رفتن به استخر خودداری کنید
  • از استعمال دخانیات و الکل تا ۴ هفته اجتناب کنید
  • بدون استفاده از کرم ضد آفتاب در معرض آفتاب قرار نگیرید
  • تا ۴ هفته تورم بینی به مرور کاهش می‌یابد و به حد قابل قبولی می‌رسد
  • نتیجه نهایی بعد از عمل بسته به نوع پوست ۶ ماه تا ۱ سال بعد دیده می‌شود

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم رعایت مراقبت‌های بعد از عمل بینی اهمیت زیادی در کسب نتایج ایده آل و کاهش عوارض جراحی دارد. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که با رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، علاوه بر تجربه بهبودی سریع‌تر، خطراتی که ممکن است مشکلات درمان ناپذیر ایجاد کنند را از بین می‌برد. بنابراین توصیه می‌کنیم در رعایت دقیق دستورالعمل‌های پزشک بعد از جراحی کوشا باشید.

منبع : وب سایت نورسا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.