شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • با روشهای شست و شوی فرش ماشینی در منزل برای عید آشنا شوید
    22 اسفند 1401 - 2:29
    شناسه : 241202
    0

    هرسال در چنین روزهایی شاهد تب‌و‌تاب خانه‌تکانی در بین همه ایرانی‌ها هستیم. امروزه در مقایسه با گذشته، افراد مشغله‌های بیشتری دارند، بنابراین طبیعی است که نسبت به قبل زمان و انرژی کمتری برای خانه تکانی آخر سال صرف کنند.

    پ
    پ

    هرسال در چنین روزهایی شاهد تب‌و‌تاب خانه‌تکانی در بین همه ایرانی‌ها هستیم. امروزه در مقایسه با گذشته، افراد مشغله‌های بیشتری دارند، بنابراین طبیعی است که نسبت به قبل زمان و انرژی کمتری برای خانه تکانی آخر سال صرف کنند. یکی از کارهای دغدغه‌آفرین در خانه تکانی تمیز کردن و نظافت فرش ماشینی است. چندین سال قبل پدر و مادرهای ما فرش‌ها را در حیاط آویزان می‌کردند و با ضربه زدن به فرش گردوخاک آن را از بین می‌برند. سپس فرش‌ها را در حیاط می‌شستند. اما افزایش تمایل به آپارتمان‌نشینی باعث شده تا شستشوی فرش‌ها در منزل کمی متفاوت‌تر از گذشته شود. همچنین با ظهور فرش ماشینی بسیار متنوع با انواع الیاف و بافت‌های گوناگون، نیاز به آگاهی دقیق از نحوه شستشوی آنها ضروری است. اگر شما هم به دنبال روش‌های استاندارد و سریع بر ای تمیز کردن فرش هستید، در این مقاله به کمک ما با شستشوی فرش ماشینی در منزل برای عید آشنا می‌شوید.

    شستشوی فرش ماشینی

    شست و شوی فرش ماشینی در منزل

    ازآنجایی‌که فرش‌ها یکی از وسایل لوکس و ظریف در دکوراسیون هستند و با توجه به قیمت فرش ماشینی ، دقت بیشتری برای نگهداری و تمیزکردن آنها لازم است. برخی فرش‌های ماشینی باید هر چند وقت یک‌بار شسته شوند. عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود که فرش چرک‌مرده شود و به‌راحتی تمیز نشود؛ بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، شست‌وشوی فرش ماشینی در منزل برای عید است. شست‌وشوی فرش در کل به دو روش منتهی می‌شود. شست‌وشو در منزل و شست‌وشو در مراکز قالی‌شویی.

    در مراکز قالی‌شویی نیز فرش‌ها را به روش‌های سنتی، نیمه مکانیزه و کاملاً مکانیزه می‌شویند. شستن فرش در روش سنتی کاملاً شبیه شست‌وشوی قدیمی است که در خانه‌ها انجام می‌شد. فقط برای خشک‌کردن فرش از ماشین‌ استفاده می‌شود. در روش نیمه مکانیزه خشک‌کردن توسط ماشین و شست‌وشو نیز با مدیریت انسان توسط ماشین‌آلات و تجهیزات مخصوص صورت می‌گیرد. در روش کاملاً مکانیزه نیز فرش را به طور کامل توسط تجهیزات و دستگاه‌های مخصوص می‌شویند.

    شستن فرش

    راه‌های تمیزکردن فرش در منزل

    قالی‌شویی‌ها ممکن است به دلیل حجم سفارش‌های بالا در شب عید، شست‌وشوی فرش شما را قبول نکنند. یا اینکه بنا به دلایلی مختلف مایل به شست‌‌وشوی فرش در قالی‌شویی نباشید؛ پس تنها راهی که پیش روش شماست، شستن فرش در منزل است. تمیزکردن فرش در منزل به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. مثل شست‌وشوی فرش به شکل قدیمی، استفاده از شامپو فرش و شست‌وشوی فرش با بخارشو.

    شستن فرش ماشینی به روش قدیمی

    زمانی که صحبت از شست‌وشوی فرش به میان می‌آید، تصویر نوستالژیک حضور همه اعضای خانواده در حیاط برای شست‌وشوی فرش به ذهنمان می‌آید. بله همه ما کمابیش با فرایند شست‌وشوی فرش‌ها به روش قدیمی آشنا هستیم. در این قسمت به ذکر نکات و موارد مهم اشاره می‌کنیم. قبل از شروع ابتدا پشت و روی فرش را بادقت بررسی کنید تا از وجود پارگی، سوراخ و بیدزدگی در آن باخبر شوید. در صورت مشاهده چنین مشکلاتی، ابتدا فرش خود را قبل از شست‌وشو تعمیر کنید تا عیوب آن برطرف شود. سپس به کمک کشیدن پارچه‌ای مرطوب روی سطح فرش، از رنگ‌ندادن آن اطمینان حاصل نمایید.

    مراحل کار

    1. بعد از کسب اطمینان از سلامت فرش، آن را بادقت غبارگیری کنید. برای غبارگیری، فرش را روی سطحی مرتفع یا یک میله قرار دهید و با چوب به آن ضربه بزنید. به عبارتی باید فرش را کاملاً بتکانید تا گردوخاک از آن خارج شود. همچنین می‌توانید فرش را به‌صورت کامل و دقیق جاروبرقی بکشید. استفاده از جاروبرقی مطمئن‌تر و بی‌خطرتر است.
    2. فرش را بر روی سطحی که تمیز است قرار دهید. سپس با شیلنگ آن روی آن آب بگیرید.
    3. سپس محلول مناسب (مخلوطی از شامپو فرش و پودر دستی) را درست کنید.
    4. زمانی که اطمینان حاصل کردید که فرش کاملاً خیس است، مواد شوینده را به مقدار استاندارد روی آن بریزید.
    5. فرچه‌ای استاندارد را روی سطح فرش بکشید. برای جلوگیری از واردشدن آسیب به فرش، جهت حرکت فرچه از بالابه‌پایین یا برعکس باشد.
    6. توجه کنید که ریشه‌های فرش را هم به‌آرامی و بادقت فرچه بکشید.
    7. فرش را به‌دقت با جریان آب از بالابه‌پایین آب‌کشی نمایید تا کف از آن خارج گردد.
    8. برای جلوگیری از زرد شدن فرش، به کمک یک پارو و حرکت آن در جهت خاب فرش، آب را به طور کامل از فرش خارج نمایید.
    9. فرش را بادقت لوله کنید. هر لایه که لوله شد، پشت فرش را هم آب‌کشی نمایید.
    10. برای خارج‌شدن کامل آب از داخل فرش، آن را روی سطحی شیب‌دار قرار دهید.
    11. بعد از خروج آب اضافی، فرش را پهن کنید تا کاملاً خشک شود و هیچ رطوبتی در آن نماند.
    12. در فصول گرم سال که تابش نور خورشید زیاد است، با قراردادن پارچه‌ای سفید، شدت تابش نور به فرش را کاهش دهید.

     استفاده از شامپو فرش

    روش شست‌وشوی قدیمی برای زمانی است که یک فرش بسیار کثیف است و می‌خواهید به طور کامل شسته شود. زمانی که فضای کافی برای شست‌وشوی فرش را ندارید یا اینکه در بیشتر مواقع فرش شما چندان کثیف نیست و تمیزکردن سطحی آن نیز جوابگو است، در این شرایط یکی از راه‌های مناسب، استفاده از شامپو فرش است. مراحل استفاده اصولی از شامپو فرش به شرح زیر است:

    1. ابتدا بادقت فرش را جاروبرقی بکشید.
    2. طبق راهنمای موجود بر روی شامپو، محلول شست‌وشو را آماده نمایید.
    3. یک اسفنج، یک تکه ابر یا یک تکه پارچه تمیز را به کف آغشته نمایید.
    4. آن را در جهت خاب فرش، روی فرش بکشید. بهتر است شامپو کشیدن را از بالای اتاق شروع کنید و به سمت پایین بروید.
    5. بعد از نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه، فرش را جاروبرقی بکشید.

    شستن فرش ماشینی

    چطور فرش را با بخارشوی تمیز کنیم؟

    یکی از روش‌های شست‌وشوی فرش ماشینی در منزل، استفاده از دستگاه بخارشوی است. این روش مخصوص فرش‌هایی است که زیاد کثیف نیستند و یا اینکه پرز و گردوخاک زیادی ندارند. در مرحله اول فرش را جاروبرقی بکشید تا هرگونه گردوخاک و آشغال از روی آن محو شود. به این نکته توجه کنید که قبل از شروع کار با بخارشوی، حتماً همه لکه‌های موجود بر روی فرش از بین رفته باشند. بعد از آماده‌سازی دستگاه بخارشوی که شامل تمیزکردن و پرکردن مخزن آن با آب و محلول پاک‌کننده مناسب است، دستگاه را روشن کنید تا شروع به کار کند. دمای استاندارد برای محو لکه‌ و آلودگی صددرجه سانتی‌گراد است. سپس دستگاه را بر روی فرش بکشید.

    توجه کنید که هر بار که دستگاه را روی فرش می‌کشید، خطوط تمیزی ایجاد می‌شود. زمانی که خط تازه‌ای را ایجاد کردید، سعی کنید خط قبلی را هم پوشش دهید. بعد از پایان فرایند تا چند ساعت روی فرش راه نروید تا فرش کاملا خشک شود.

    بهترین روش شست‌وشوی فرش

    در این مقاله سعی کردیم شما با روش‌های مختلف شستن فرش ماشینی آشنا کنیم. بهترین روش شستن فرش وجود ندارد؛ زیرا انتخاب روش مناسب بستگی به جنس الیاف فرش شما، کیفیت آن، نوع بافت فرش و کیفیت رنگ‌بندی آن دارد. پیشنهاد ما به شما این است که حتماً قبل از اقدام به این کار نسبت به فرش خود اطلاعات لازم را کسب کنید و بهترین و کم‌خطرترین محلول شوینده را انتخاب نمایید. در نظر داشته باشید، بهترین فرش ماشینی هم نیاز به شستن دوره ای دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.