پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41445 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • همه چیز در مورد بوستر پمپ آتش نشانی
    24 اسفند 1401 - 3:57
    شناسه : 241544
    0

    یکی از انواع بوستر پمپ های مورد استفاده در صنایع مختلف بوستر پمپ آتش نشانی نام دارد و وظایف بسیار متفاوتی نسبت به بوستر پمپ های آبرسانی و معمولی دارد و نیاز هر ساختمان بلند و مراکز صنعتی و تاسیساتی هستند تا در صورت بروز حریق از خظرات احتمالی جانی و مالی به سرعت جلوگیری شود.

    پ
    پ

    یکی از انواع بوستر پمپ های مورد استفاده در صنایع مختلف بوستر پمپ آتش نشانی نام دارد و وظایف بسیار متفاوتی نسبت به بوستر پمپ های آبرسانی و معمولی دارد و نیاز هر ساختمان بلند و مراکز صنعتی و تاسیساتی هستند تا در صورت بروز حریق از خظرات احتمالی جانی و مالی به سرعت جلوگیری شود.

    C:\Users\ali\Desktop\InShot_20211122_230633104-1024x1024.jpg

    بوستر پمپ آتش ‌نشانی چیست؟

    به صورت کلی زمانی که چندین پمپ آب را به دو صورت عمودی و یا افقی به همراه یک پنل الکترونیکی قرار میگیرد بوستر پمپ مینامیم . حال در بوستر پمپ آتش نشانی این پمپ ها باید با تامین هد و دبی همراه باشند تا بتوانند تجهیزاتی را که برای اطفا حریق در مکان های مختلف مانند ساختمان های با ارتفاع بلند و اماکن تجاری باشد . از طرفی تمامی بوستر پمپ هایی که تولید میشوند و در بازار عرضه می شوند باید استاندارد های NFPA را داشته باشند . همچنین بوستر پمپ های آتش نشانی برای اطفا حریق با فشار بالا در مدار قرار می گیرند و آبی که در شبکه نیاز هست برای اطفا حریق را تامین میکنند . همچنین از جایی که این نوع بوستر پمپ ها نسبت به دیگر بوستر پمپ های معمولی بسیار کم کار میکنند و هر چند سال یک بار شاید روشن شوند خطراتی مثل گیرپاژ را شاید محتمل شوند که راح حل این مشکل نصب مدار فرمان است که بتنواند هر چند وقت یکبار بوستر پمپ آتش نشانی را روشن کند تا دچار خسارت و زیان نشود

    تفاوت بوستر پمپ آتش‌ نشانی و آبرسانی چیست؟

    مطمئن هستیم بوستر پمپ مهم ترین و اصلی ترین تجهیزی است که برای افزایش فشار آب در مکان های مختلف استفاده می شود و به صورت کلی در ایران ما دو نوع بوستر پمپ داریم به نام های بوستر پمپ آبرسانی و آتش نشانی که در ساختار به صورت کلی بسیار به هم شباهت دارند و تفاوت آنچنانی نمیتوان در آنها پیدا کرد اما از نام آنها مشخص است که برای چه مقصودی استفاده می شود به صورت کلی بوستر پمپ های آبرسانی برای پمپاژ آب در خانه ها و کشاورزی و صنعتی هست و نام آنها را بوستر پمپ دور ثابت هم مینامند اما بوستر پمپ آتش نشانی فقط برای اطفای حریق مورد استفاده است و نام دیگر آنها بوستر پمپ دور متغیر است و دارای اینورتر و پرشر ترانسیمیتر در تابلو برق خود است .

    C:\Users\ali\Desktop\WhatsApp-Image-2021-10-28-at-01.50.15-2-839x1024.jpeg

    اصول طراحی بوستر پمپ آتش نشانی استاندارد

    برای طراحی استاندارد یک بوستر پمپ آتش نشانی معیار های مختلفی را از نظر مهندسی باید در نظر گرفت اما بدون شک مهم ترین آناه میزان آبی که نیاز هست تا به طبقات مختلف برسد و محاسبه فشار آب برای آنها است . به طور کل در طراحی ها از هوزریل و جعبه آتش نشانس استفاده می شود .

    اگر نمیدانید هوزریل چست باید گفت به قرقره های آتش نشانی که در مکان های مختلف برای انتقال آب استفاده می شود می گویند که باید به صورت استاندارد نصب و انتخاب شود . هر کدام از هوزریل ها قابلیت پوشش دادن 800 متر مربع آب را دانرد که عدد قابل ملاحظه ای میباشد و برای بیشتر کردن سطح زیر بنا از جعبه آتش نشانی استفاده می شود .

    طبق استاندارد های جهانی که مورد تایید هستند مقدار آب برای اینکه آتش خاموش شود دو برابر در نظر گرفته می شود پس یه دو هزریل و دو جعبه آتش نشانی برای هر محل نساز هست تا نصب شود .

    همچنین انتظار میرود پس از نصب بوستر پمپ آتش نشانی فشاری حدود 120 تا 140 درصد نامی را در شرایط نرخ جریان صفر ایجاد کند . و بیشترین نرخ جریان مورد نظر هم معادل با 150 درصد در فشاری معادل 65 درصد فشار نامی باشد . در مجموعه کنترل پمپ طراحی و محاسبه بوستر پمپ های آتش نشانی توسط مهندسین مجرب و دوره دیده صورت میگیرد که مجموعه ما در ساخت انواع بوستر پمپ های مختلف بیش از 25 سال سابقه دارد و تمامی تجهیزات به صورت تمام دارای گواهی نامه و تاییدیه هستند پس با خیال راحت میتوانید ساخت و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی خود را به ما بسپارید .

    بوستر پمپ آتش نشانی چگونه کار می‌کند؟

    بوستر پمپ آتش نشانی فشار آب را به شکلی کلی دریک مقدار مشخص نگه میدارد و زمانی که نیاز باشد تا افزایش فشار داشته باشد توس سنسور ها و حس گرایی که در بوستر پمپ تهیه شده فشار آب را به صورت اتوماتیک افزایش میدهد و افت فشار به صورت فوری جبران می شود . همچنین این نوع بوستر پمپ ها فشاری معادل 120 تا 140 درصد نامی خود را در شرایط نرخ جریان صفر میکند . در وضعیت های مختلف پمپ اصلی و پمپ های دیگر به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می شوند متعاقباً تابلو برق فرمان استاپ را برای الکتروموتور/دیزل موتورِ پمپ صادر می‌نماید. اگر پمپ اصلی به هر دلیلی نتواند روشن شود با فرمان تابلو برق، پمپ رزرو وارد مدار شده و به ایفای نقش خود مبنی بر تامین فشار مورد نیاز سیستم می‌پردازد.

    C:\Users\ali\Desktop\e97252e8-1efb-4e1b-ae57-a30cf45d274c.jpg

    انواع بوستر پمپ آتش نشانی

    به صورت کلی ما بوستر پمپ های آتش نشانی را به دو دسته دور ثابت و دور متغیر تقسیم میکنیم که هر کدام مزیت ها و معایب خود را دارند که در ادامه هر دو این نوع بوستر پمپ های آتش نشانی را توضیح خواهیم داد :

    بوستر پمپ دور ثابت آتش نشانی :

    اگر در یک ساختمان و یا مکان نیاز به افزایش فشار آب به صورت مشخص و معین عمچنین حفظ فشار آب ورودی و خارجی داشته باشیم باید سراغ بوستر پمپ های دور ثابت برویم همچنین این نوع میتواند نوسانات آب را در خروج از آب تنظیم کند و ثابت نگهدارد . از مزایای که این نوع بوستر پمپ های ثابت آتش نشانی دارند میتوان به ثابت بودن فشار آب به صورت دقیق ، جریان پرفشار آب ، ذخیره مقدار اضافی در منبع دیافراگمی و مناسب بودن برای خاموش کردن آتش و اطفای آن اشاره کرد .

    بوستر پمپ دور متغیر آتش نشانی :

    به صورت کلی تفاوت این نوع بوستر پمپ با بوستر پمپ قبلی حالت برنامه ریزی آن هست که به لطف وسیله ای به نام اینورتر انجام می شود و شما میتوانید با استفاده از الگوی مصرف بوستر پمپ خودتان را تنظیم کنید . به شکلی که در درون فرمان بوستر پمپ از یک کنترلر استفاده شده است و فشار آب را به صورت هوشمند تنظیم میکند و نیاز به هیچ نوع دخالت انسانی هم نیاز ندازد .

    اگر بخواهیم بخ صورت کلی این فرایند را توضیح دهیم میتوان گفت زمانی که نیروی فشار خارجی از بوستر پمپ از فشار پایین تری برخوردار است سوییچ ترانسمیتر در خروجی کاهش فشار را احساس کرده و دستور کنترل فرمان برای انتقال صادر می شود .

    از مزیت های بوستر پمپ آتش نشانی میتوان به : ثابت بودن فشار آب ، کاهش بسیار هزیننه ها در سرویس ، کاهش بسیار زیاد استفاده از برق و صرفه جویی اقتصادی و کوچک بودن این نوع بوستر پمپ ها نسبت به دورثایت اشاره کرد .

    چه ساختمان‌هایی نیازبه تأییدیه سازمان آتش ‌نشانی دارند؟

    به صورت کلی ساختمان هایی که 6 طبقه روی همکف ساخته شدند نیاز به تایید از سازمان آتش نشانی دارند اما در برخی موارد در تهران هم دیده شده که ساختمان های 5 طبقه هم باید تاییده از آتش نشانی بگیرند . همچنین اگر نمیدانید ساختمان شما نیاز به تاییدیه دارد یا نه میتوانید با مراجعه به وبسایت کنترل پمپ و تماس با مشاوران ما در مورد ساختما خودتان مشاوره رایگان دریافت تایدد کنید .

    C:\Users\ali\Desktop\InShot_20220413_121657271-1024x1024.jpg

    انتخاب وخرید بوستر پمپ آتش نشانی

    برای اینکه یک بوستر پمپ آتش نشانی را قیمت گذاری کرد و به خریدار فروخت عوامل بسیار زیادی را باید در نظر گرفت که میتواند به جنس ، شرکت سازنده پمپ ها ، جنس شیر ها و قدرت آنها اشاره کرد که بسیار متفاوت هستند .

    پس برای اینکه قیمت واقعی یک بوستر پمپ مورد نیاز خود را بدانید بهترین کار این است که میزان بودجه خود را در نظر بگیرید و با کارشناسان کنترل پمپ در تماس باشید و همچنین نیازهایی که این بوستر پمپ قرار است برای شما مهیا کند را هم اعلام کنید تا بهترین انتخاب برای شما گرفته شود تا در آینده دچار ضرر و زیان مالی بر سر خرید بوستر پمپ نشوید !

    پس با خیال راحت با ما در تماس باشید تا مشاوره رایگان دریافت کنید !

    سوالات متداول شما در مورد بوستر پمپ آتش نشانی

    کاربرد اصلی بوستر پمپ های آتش نشانی چیست ؟

    زمانی که شما نمیتوانید فشار مورد نیاز ساختمان و یا یک محلی را با استفاده از پمپ مهیا کنید نیاز به نصب یک بوستر پمپ آتش نشانی دارید و اکثرا در ساختمان های جدید که مرتفع می باشند از بوستر پمپ برای آبرسانس استفاده میکنند .

    آیا از بوستر پمپ آتش نشانی در آبیاری کشاورزی هم استفا ده می شود یا نه ؟

    بله از این نوع بوستر پمپ در آبیار کشاورزی به صورت کامل می شود استفاده کرد و مناسب است .

    آیا بوستر پمپ های آتش نشانی باید تاییده داشته باشند ؟

    بله تمامی بوستر پمپ های آتش نشانی تولیدی گروه کنترل پمپ دارای تاییده ان اف پی ای 20 هستند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.