جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نکات طلایی شستشوی موکت
    25 اسفند 1401 - 22:02
    شناسه : 241943
    0

    موکت یک کفپوش مناسب و در عین حال دردسرساز محسوب می‌شود. چرا که از یک سو وجود این کفپوش می‌تواند خانه را گرم و نرم کند و از سوی دیگر شستشوی صحیح و موکت شویی به نسبت کار سخت و دشواری است.

    پ
    پ

    word image 241943 1 - نکات طلایی شستشوی موکت -

    موکت یک کفپوش مناسب و در عین حال دردسرساز محسوب می‌شود. چرا که از یک سو وجود این کفپوش می‌تواند خانه را گرم و نرم کند و از سوی دیگر شستشوی صحیح و موکت شویی به نسبت کار سخت و دشواری است. علاوه بر این با وجود اینکه موکت‌ها در معرض رفت‌وآمد هستند به سرعت کثیف و آلوده می‌شوند. به همین منظور شما باید برای شستن آن به صورت دوره‌ای اقدام کنید. در واقع یک بار شستن آن کافی نیست. بنابراین لازم است هر سال یا هر 18 ماه یکبار حتما موکت را بشویید تا آلودگی و باکتری از روی آن از بین برود. شستشوی صحیح موکت باعث افزایش طول عمر، عدم وجود گردوغبار در هوای اتاق، زیباتر به نظر رسیدن خانه و… می‌شود. اما آیا روش خاصی برای شستشوی موکت نیاز است؟ ما در ادامه این مقاله به چندین نکته طلایی در خصوص شستن موکت پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

    word image 241943 2 - نکات طلایی شستشوی موکت -

    نکات مهم در شستشوی موکت

    همانطور که در بالاتر بیان شد، شستشوی صحیح موکت امر بسیار مهمی است. اگر شما دغدغه شستشوی صحیح آن را دارید بهترین راهکار بهره از خدمات قالیشویی‌هاست. به عنوان مثال اگر شما در میرداماد زندگی می‌کنید بهترین روش شستشوی موکت، بهره از خدمات قالیشویی در میرداماد است. اما به طور کلی برای شستشوی موکت باید به نکات زیر توجه نمایید:

    • قبل از شستن موکت‌ها باید سطح آن را به خوبی جاروبرقی بکشید تا همه گردوغبار موجود روی آن از بین برود. چنانچه لکه‌ای مشاهده کردید، قبل از موکت شویی ابتدا اقدام به از بین بردن آن کنید. برای این منظور می‌توانید از لکه‌بر استفاده کنید.
    • برای از بین بردن لکه قبل از شستن، ابتدا باید نوع لکه را مشخص کنید و بعد از لکه‌بر مخصوص استفاده نمایید. نکته قابل توجه این است که لکه‌ها را تا تازه هستند بشویید. چرا که گذشت زمان موجب مقاومت بیشتر لکه شده و آن را به خورد بافت موکت می‌دهد.
    • پس از اینکه به وسیله یک لکه‌بر مناسب، لکه موکت را از بین بردید، آن را در مکانی مناسب پهن و سپس بشویید. برای شستشوی موکت بهتر است از آب ولرم استفاده کنید. چرا که اگر از آب گرم بهره بگیرید، موکت از حالت طبیعی خارج خواهد شد. همچنین باید جریان آب به صورت دوشی باشد. چرا که فشار مستقیم آب از شلنگ ممکن است به الیاف موکت آسیب جدی وارد کند. موکت را جهت خواب آن باید شست.
    • برای شستن موکت حتی از مواد شستشوی خنثی بهره بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید مقداری از پودر دستی را درون یک آب حل کنید. علاوه بر پودر دستی، مایع ظرفشویی و پودر صابون نیز برای شستشوی موکت گزینه مناسبی خواهند بود.
    • برای شستن موکت به هیچ عنوان نباید از مواد شوینده حاوی کلر استفاده کنید. پس از اینکه به طور کامل موکت شسته شد باید آن را همانند فرش و قالیچه‌ها، لوله کنید و چند ساعتی در گوشه‌ دیوار به صورت ایستاده قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا آب اضافی موکت از آن خارج گردد. پس از انجام این کار آن را در یک مکان مناسب پهن نمایید تا به طور کامل خشک شود.
    • خشک کردن موکت یکی از مراحل مهم و به اصطلاح مرحله پایانی شستشوی موکت است. برای این منظور می‌توانید یک داربست چهارپایه‌ای تهیه کنید و موکت را روی آن پهن کنید. چرا که جریان هوا می‌تواند موجب خشکی کامل موکت شود. برای خشک کردن موکت‌ها به هیچ عنوان آن را زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. چرا که نور مستقیم و اشعه خورشید به الیاف موکت شما آسیب جدی وارد می‌کند و در برخی مواقع باعث پوسیدگی آن می‌شود. برای خشک شدن کامل موکت از هیچ وسایل گرمایشی نظیر بخاری، رادیاتور، شومینه و… استفاده نکنید. برای خشک کردن اصلا آن را از جایی آویزان نکنید.

    موکت شویی در خانه یکی از خدمات مهم قالیشویی‌ها محسوب می‌شود. به جای بهره از روش‌های سنتی می‌توانید از قالیشویی‌های معتبر درخواست کنید تا موکت‌های شما در منزلتان بشویند. در این حالت نه تنها اذیت نمی‌شوید بلکه به موکت کمترین آسیب وارد خواهد شد.

    word image 241943 3 - نکات طلایی شستشوی موکت -

    مزایای موکت ‌شویی در محل

    به طور کلی شست‌وشو در محل دارای مزایای زیر است:

    • شستن در کمترین زمان: اگر برای شستن موکت‌های منزل خود عجله دارید، بهترین راهکار برای شما شستن موکت در محل است.
    • جلوگیری از چروک شدن موکت: بسیاری از موکت‌ها هنگام حمل‌ونقل از قالیشویی به منزل دچار چروک شدن می‌شوند به گونه‌ای که جای تای موکت ممکن است چند روز برروی آن باقی بماند. اما هنگام شستن موکت در محل این اتفاق نخواهد افتاد.
    • شست‌وشوی عمقی جلوی مشتری: اگر نگران تمیز شستن موکت خود در قالیشویی هستید، بهترین گزینه برای شما شست‌وشو در محل است. در این حالت شما می‌توانید خودتان نظاره‌گر باشید.
    • مقرون به صرفه: همیشه هزینه موکت‌شویی در محل ارزان‌تر و به نسبت سایر روش‌ها مقرون به صرفه‌تر است.

    انواع روش‌های شست‌و‌شوی موکت

    به طور کلی موکت‌شویی به دو روش زیر انجام می‌شود که عبارتند از:

    غیرمکانیزه

    روش غیرمکانیزه موکت‌شویی یک روش بسیار قدیمی است. در این روش خبری از شستن موکت توسط قالیشویی نبود و فرد هرگاه که تصمیم به شستن موکت خود می‌گرفت آن را در حیاط منزل پهن می‌کرد و موکت را می‌شست. این روش مشکلات بسیار زیادی را به دنبال داشت که گاهی این مشکلات منجر به خراب شدن و در نهایت تعویض موکت می‌شد.

    مکانیزه

    در این روش همه‌چیز فرق کرد و دیگر خبری از خود فرد نبود. در روش مکانیزه برای شستن موکت از دستگاه‌ها و مواد شوینده مخصوص هر نوع موکت استفاده می‌شود. روش مکانیزه خود به تنهایی دارای روش و شیوه‌های مختلفی است که برخی از آنها عبارتند از: دستگاه‌های موکت‌شوی مخصوص، دستگاه‌های موکت‌شو با بخار، دستگاه‌های مخصوص موکت‌شو با اسپری مکش که این موارد شیوه‌های مکانیزه‎ای است. اکثر قالیشویی‌های خوب از این روش‌ها برای شست‌وشوی موکت استفاده می‌کنند. در قالیشویی‌ها متناسب با نوع و جنس موکت شما یکی از روش‌های ذکر شده انتخاب می‌شود.

    پایان

    موکت‌ها یکی از کفپوش‌های پرطرفدار هستند که در بسیاری از خانه‌ها و دفاتر اداری از آنها استفاده می‌کنند. موکت یکی از اجزای مهم در دکوراسیون داخلی خانه یا محل کار به حساب می‌آید. بنابراین شستن آن امر مهمی است که باید به آن توجه نمایید.

    منبع

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.