شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اشتغال زایی با استفاده از مدیریت پسماند
    15 آذر 1395 - 21:43
    شناسه : 24318
    0

    در بازدیدی که دکتر نجفی استاندار گیلان از روستای نمونه بدون بیکار دهنه سر شیجان داشت، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ، طرح های نمونه و همسو با محیط زیست را تشریح کرد. به گزارش «بامردم»،قربانعلی محمدپور که در این بازدید استاندار گیلان را همراهی می کرد گفت: با حمایت صندوق کارآفرینی امید و میراث فرهنگی و […]

    پ
    پ

    photo_2016-12-04_20-15-46

    در بازدیدی که دکتر نجفی استاندار گیلان از روستای نمونه بدون بیکار دهنه سر شیجان داشت، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ، طرح های نمونه و همسو با محیط زیست را تشریح کرد.


    به گزارش «بامردم»،قربانعلی محمدپور که در این بازدید استاندار گیلان را همراهی می کرد گفت: با حمایت صندوق کارآفرینی امید و میراث فرهنگی و اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در بخش های گردشگری و اکو توریسم ، تالاب گردی ، سایت پرنده نگری ، سایت سوارکاری ، صنایع دستی ، رستوران و غذاهای محلی و سایر شاخه های درآمدزا ، اشتغالزایی مناسبی در این روستا بوجود آمد که ماحصل آن اشتغال صد در صد نیروی کار این روستای نمونه بود .

    وی افزود: براساس آمارها، شاخص روستانشینی در گیلان در حال حاضر چیزی در حدود 40 درصد است که این میزان 10 درصد بیشتر از شاخص کل کشوری است و با توجه به دراختیار بودن مواهبی چون طبیعت زیبا و مثال زدنی و همچنین عرصه های آبی و جنگلی بی نظیر میتوان با برنامه ریزی دقیق راه هایی را جهت درآمد و اشتغال زایی معرفی کرد که نه تنها نیازی به سرمایه گذاری هنگفت در بخش صنایع ندارد بلکه با اندک سرمایه ای نیز ، همسو با طبیعت و محیط زیست به ایجاد شغل و درآمد پرداخت.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: روستای شیجان بخش خمام شهرستان رشت که در شرق تالاب انزلی قرار دارد به عنوان روستای بدون بیکار معرفی شده است چرا که تمام ساکنین فعال آن از طرح های اشتغالزایی دولت بهره مند شده اند و هم اینک با ایجاد تعاونی های محلی، روستاییان در زمینه های مختلف کشاورزی ، دام و آبزی پروری و طبیعت گردی امرار معاش می کنند .


    وی خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در قالب برنامه اجرایی فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی که با همکاری تیم کارشناسی جایکا کشور ژاپن در حال اجرا می باشد ، در بخش اکوتوریسم به منظور اجرای پروژه پایلوت مشترک در روستاهای حوزه تالاب انزلی کلیه روستاهای حوزه متصل به تالاب را مورد بررسی و شناسایی قرار داده است .

    مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: طرح تولید کمپوست یا کود آلی بعنوان یکی از طرح های درآمدزا در روستای دهنه سر شیجان مورد توجه حفاظت محیط زیست قرار دارد تا از طریق ترویج آن بتوانیم سرانه تولید زباله در منطقه را کاهش دهیم .

    براین اساس ، پروژه جمع آوری کارامد پسماند خشک قابل بازیافت و ترویج تولید و استفاده از کمپوست بعنوان یکی از فعالیت های پایلوت مشترک و تیم کارشناسی جایکا ژاپن و سازمانهای ایرانی از جمله اداره کل حفاظت منیط زیست گیلان ، دفتر امور روستایی استانداری و مسوولین روستای دهنه سر شیجان مورد توجه قرار گرفت.


    محمدپور خاطرنشان کرد: جمع آوری پسماند اورگانیک و زباله خشک قابل بازیافت و مدیریت پسماند در روستای دهنه سر شیجان و در نهایت ایجاد شغل و سرمایه برای روستاییان از اهداف اجرای این پروژه بود که در حوزه محیط زیست طراحی و اجرا شد .

    وی گفت: در راستای اجرای پروژه ، یک ایستگاه جمع آوری پسماند خشک و کمپوست در روستا احداث و راه اندازی شد که در آذر ماه 95 به بهره برداری رسید .

    وی آموزش روستاییان دهنه سر شیجان را در خصوص نحوه تولید کود آلی و مدیریت پسماند های تر و خشک از دیگر اهداف و اولویت های این پروژه دانست که در راستای اجرای آن کارگاه ها جلساتی با حضور کارشناسان تیم مطالعاتی پروژه در مدارس ، مسجد و دهیاری منطقه برگزار شد .

    محمدپور سرانه تولید زباله در روستای دهنه سر شیجان به ازای هر نفر در حدود 390 گرم برآورد کرد که با توجه به جمعیت 1130 نفری روستا این سرانه برای روستا در حدود 440 کیلوگرم در روز خواهد بود.


    نرخ بیکاری در استان گیلان از 15/6 درصد در سال 92 به حدود 10 درصد در شش ماهه نخست سال 95 تقلیل یافته و از این لحاظ در رتبه 23 تا 24 کشوری قرار گرفته است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.