×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

باران پاییزی بارندگی 4 - هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۱/۰۱؛ هشدار بارش‌های سیل‌آسای بهاری در ۱۱ استان -

به گزارش تسنیم، مطابق تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا سامانه بارشی در کشور فعال بوده و برای تمام استان‌ها بارندگی پیش‌بینی شده است.

امروز بارش‌ها در شمال خوزستان، غرب لرستان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، شمال قزوین، آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و برخی مناطق همدان و مرکزی شدت خواهد داشت و رگبار، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی با احتمال رگبار تگرگ انتظار می‌رود.

چهارشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، شرق تهران، شمال قم و مرکزی، برخی مناطق استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بارش‌ها از شدت بیشتری برخوردار بوده و برای شرق کشور بارش تگرگ پیش بینی شده است.

پنجشنبه 3 فروردین در یزد، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی بارش روی می‌دهد و سامانه بارشی به‌تدریج از شرق کشور خارج می‌شود.

روز جمعه در اکثر مناطق کشور جو آرام همراه با افزایش نسبی دما حاکم می‌شود و از اوایل شب در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و اردبیل افزایش ابر و رگبار پراکنده روی می‌دهد.

به گزارش تسنیم، شنبه هفته آینده در مناطقی از دامنه‌های زاگرس در استان‌های آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و ارتفاعات کرمان افزایش ابر، وزش باد و بارش پیش‌بینی شده است.

یکشنبه آینده به‌تدریج با ورود سامانه بارشی جدید به کشور در کل نوار غربی مناطقی از بوشهر، فارس، اصفهان و دامنه‌های جنوبی البرز بارش‌ها آغاز می‌شود. در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان بارش‌ها شدت بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در نیمه غربی کشور و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مناطق شرقی و شمال شرق کاهش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

امروز خلیج‌فارس و شرق دریای عمان و از چهارشنبه تا جمعه نیمه شرقی خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/01/01

زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/02

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/01/01: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال سمنان، شمال فارس، هرمزگان، گیلان و مازندران.

چهارشنبه 1402/01/02: کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، خوزستان، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/01/01

زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/02

نوع مخاطره: وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/01/01: سمنان، یزد، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان،

چهارشنبه 1402/01/02: فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، تهران، البرز، قم

اثر مخاطره: در صورت خیزش گردوخاک توام با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیا از ارتفاعات و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: در نواحی مستعد گردوخاک اجتناب از حضور در فضای باز و سفرهای غیر ضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید حداکثر سرعت 40 نات(حدود 75 کیلومتر بر ساعت)

زمان شروع: صبح سه‌شنبه 1402/01/01

زمان پایان: ظهر جمعه 1402/01/04

نوع مخاطره: سه شنبه 1402/01/01: افزایش سرعت باد تا 30 نات و ارتفاع امواج تا 2 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان) ، تا 3 متر در تنگه هرمز

چهارشنبه 1402/01/02:افزایش سرعت باد تا 40 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان)، تا 3 متر در تنگه هرمز و تا 2.5 متر در دریای عمان.

پنجشنبه 1402/01/03:افزایش سرعت باد تا 30 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان)، تا 2 متر در تنگه هرمز و تا 3 متر در دریای عمان.

جمعه 1402/01/04:افزایش سرعت باد تا 30 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان) وتا 2 متر در تنگه هرمز و دریای عمان.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/01/01: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز.

چهارشنبه 1402/01/02: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز.

پنجشنبه 1402/01/03: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز و منطقه ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، در استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

جمعه 1402/01/04: منطقه ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: آسیب به شناورهای سبک و نیمه سنگین، صیادی و تفریحی، آسیب به تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، آسیب به تأسیسات ساحلی، اختلال در تردد های دریایی

توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل، آمادگی دستگاه های امداد رسان در مناطق دریایی به ویژه تنگه هرمز.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای نسبتاً سرد

زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1402/01/02

زمان پایان: پیش از ظهر پنجشنبه 1402/01/03

نوع مخاطره: کاهش 3 تا 5 درجه دما و احتمال آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/02: گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران.

پنجشنبه 1402/01/03: گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد.

اثر مخاطره: آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان

توصیه: تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و استفاده از جیره غذایی پر انرژی برای دام و طیور.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید غربی ،افزایش ارتفاع موج در سواحل حداکثر تا 2.5 متر و در فراسواحل حداکثر تا 3.5 متر

 زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1402/01/02

زمان پایان: صبح پنجشنبه 1402/01/03

  نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد، بیشینه سرعت وزش باد در مناطق نزدیک ساحل تا 28 نات و در فراساحل حدود 36 نات، بیشینه ارتفاع امواج در مناطق نزدیک ساحل تا 2.5 متر و در فراساحل تا 3.5 متر .

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان.

 اثر مخاطره: غرق شدن شناگران ، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی،خسارت به شناورهای سبک، صیادی، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

 توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.