چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41419 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سنگ‌های زینتی در طلا و نقره
    09 فروردین 1402 - 15:22
    شناسه : 245893
    1

    سنگ‌های قیمتی در انواع زیورآلات نقره و طلا از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. سنگ‌ها با توجه به ارزشی که دارند در انواع مختلف قیمتی و نیمه قیمتی تقسیم می‌شوند. در این مقاله معروفترین سنگ‌های مورد استفاده در نقره و طلا را به شما معرفی خواهیم کرد.

    پ
    پ

    images 1680046131 642378334d814 - سنگ‌های زینتی در طلا و نقره - سنگ

    سنگ هایی که در ساخت نقره و طلا استفاده می شود:

    الماس

    الماس معروفترین سنگ قیمتی و سخت ترین ماده شناخته شده در جهان با گذشت چندین هزار سال هنوز که هنوزه بدون دخالت بشر ساخته می‌شود. الماس در اثر فشار زیاد و دمای بالا از کربن تشکیل می شود. در تراش الماس سطوح به شکلی ایجاد می‌شود که نور به بیشتر سطوح بتابد و زیبایی خیره کننده‌ای به آن بدهد.برند کارتیر در دستبند و گردنبند کارتیر گران قیمت خود از این سنگ استفاده می کند. از این سنگ در ساخت انواع جواهرات گران قیمت طلا استفاده می‌شود. این سنگ خواص درمانی زیادی مثل ایجاد تحرک و نشاط، نیروبخشی به مغز و رفع مشکلات گوارشی و …دارد. الماس پراکندگی بالایی نیز دارد. با عبور نور سفید از الماس، این پراکندگی زیاد باعث میشود که نور به رنگ های تشکیل دهنده خود تفکیک گردد.

    یاقوت

    این سنگ بعد از الماس جزء سخت‌ترین کانی‌ها محسوب میشود. این سنگ به صورت جهانی Ruby نام دارد. این سنگ چند وجهی مانند الماس می درخشد و رنگ آن مشابه سنگ گارنت است. قرمزی یاقوت به دلیل وجود کروم در سنگ است. در جهان سنگ یاقوت نماد عشق است. رنگ این سنگ طیفی از بنفش و قرمز است. یاقوت سرخ و یاقوت کبود از جمله یاقوت‌ هایی هستند که بیشترین قیمت را دارند و از محبوب ترین سنگ‌ها بعد از الماس شناخته می‌ شوند. یاقوت کبود رنگ‌بندی متفاوتی دارد و رنگ آبی آن در طراحی و ساخت جواهرات لوکس کاربرد دارد.

    مروارید

    مروارید گوهری است که در اعماق اقیانوس‌ها رشد می کند و نیازی به تراش و صیقل دادن ندارد. کلمه مروارید ریشه‌ای لاتین داشته و ریشه آن از واژه perna که نوعی صدف است گرفته شده است.

    مروارید در دو نوع طبیعی و پرورشی وجود دارد:

    مروارید طبیعی

    مروارید طبیعی به صورت کاملا طبیعی و بدون دخالت دست انسان در داخل صدف به وجود می آید. نحوه به وجود آمدن آن نیز به این صورت است که صدف ها وقتی جسم خارجی وارد آن میشود ماده ای برای خارج کردن آن ترشح میکنند و این ماده داخل صدف تبدیل به مروارید میشود.

    مروارید پرورشی

    این مرواریدها توسط انسان به وجود می آید، و همانطور که از نام آن پیداست پرورش یافته است این نوع مروارید در زمان کوتاهتری نسبت به مروارید طبیعی تولید میگردد و قیمت آن به مراتب پایینتر از مروارید طبیعی است.

    سنگ دُر نجف

    در به معنای مروارید است و این سنگ معنای مروارید نجف را دارد. در نجف جزو سنگ های کوارتزی محسوب می شود. این سنگ از لحاظ مذهبی دارای ارزش بالایی بوده و به دو رنگ شیشه‌ای و یا شیشه‌ای مایل به قرمز در طبیعت یافت می شود.

    سنگ فیروزه

    سنگی نیمه قیمتی است، این سنگ از دوران قدیم معروف به این بوده است که دارای قدرت ثروت، خوش شانسی و محافظت از شرارت را دارد به همین دلیل است که در تاج های پادشاهی از این سنگ استفاده می شده است. این سنگ در نیشابور به مقدار بالایی یافت میشود. فیروزه در زیورآلات ایرانیان، اعراب، مصر و بومیان آمریکا به کار می رفته است. انگشتر نقره فیروزه معروفترین اکسسوری این سنگ است.

    سنگ زمرد

    سنگ زمرد نماد عشق است. در این سنگ هرچه‌قدر رنگ سبز آن واضح‌تر باشد ارزش بالاتری دارد. زمرد در یونان باستان به معنای گوهر سبز است. در میان سنگ‌ های زمرد رنگ سبز آن بسیار خاص و منحصور به فرد می باشد. سنگ زمر در کنار گوهر های الماس، یاقوت کبود و سرخ از سنگ‌های قیمتی و گران بها محسوب می‌شود ولی برخلاف دیگر سنگ های قیمتی زمرد شکنندگی بیشتری دارد و نیاز به مراقبت زیادی در برابر رطوبت دارد.

    انگشتر زمرد

    سواروسکی

    سواروسکی نوعی سنگ مصنوعی است که به دست انسان ساخته می‌شود. این سنگ شباهت زیادی به الماس دارد و در رنگاهای زیادی تولید می شود و به دلیل قیمت و کیفیت مناسبی که دارد محبوبیت جهانی پیدا کرده است. معروفترین اکسسوری ساخته شده از این سنگ گردنبند سواروسکی و انگشتر سواروسکی است.images 1680046453 64237975e9ba7 - سنگ‌های زینتی در طلا و نقره - سنگ

    انواع سنگ های سواروسکی را می توانید در نقرا تماشا کنید.

    سنگ عقیق

    کشور ایران یکی از تامین کنندگان بزرگ سنگ عقیق است. این سنگ بیشتر در رنگ‌های قرمز ، آبی ، سبز ، خاکستری در طبیعت یافت می شود. عقیق جزو سنگ های نیمه قیمتی به حساب می آید. معروف است سنگ عقیق در سحر و افسون گری کاربرد دارد!!

    سنگ های عقیق از تهنشین شدن ماده ای به نام سیلیس موجود در آب های زیر زمینی و در سنگ های آتشفشانی آذرین تشکیل میشود. این محلولها بر اثر تبلور ماگمای در حال سرد شدن و انباشت سیلیس در حفره توده سنگ بوجود می آیند. هرچه حفره های بستر سنگ وسیعتر باشد سنگ عقیق بزرگتر می شود.

    این سنگ بیش از سی رنگ متفاوت دارد. از جمله عوامل اصلی تأثیرگذار در رنگ آن میتوان به وجود ادخالهای مایع جامد گاز، و به ویژه حضور عناصر فلزی رنگزا مانند عنصر آهن، کروم، مس، منگنز، کبالت و نیکل اشاره نمود.

    images 1680046278 642378c6949ce - سنگ‌های زینتی در طلا و نقره - سنگ

    سنگ گارنت

    گارنت به دلیل شباهت زیادی که به دانه‌های انار دارد، نام آن از واژه لاتینی به معنای مانند دانه انار گرفته شده است. این سنگ رنگ‌های زیادی دارد و رنگ قرمز آن معروفترین نوع آن محسوب می گردد.گارنت ها در رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی، زرد، بنفش، قهوه ای، آبی، صورتی، و بی رنگ هستند.گارنتهایی با خواص انتقال نور از نمونه شفاف با کیفیت آن می توان به عنوان سنگ در جواهر سازی استفاده نمود. این سنگ نیمه قیمتی است.

    سنگ آمیتیست

    سنگ زیبای آمتیست مناسب متولدین ماه بهمن می باشد و در رنگ‌های مختلف بنفش و ارغوانی متغیر بوده که رنگ بنفش آن معروفترین  آمتیست محسوب است. این سنگ در قدیم نمادی از سر زندگی و شادی بوده است. یونانیان باستان بر این باور بوده‌اند شخصی که گوهر آمتیست را همراه خود داشته باشد از مستی و توهم دور خواهد ماند.در درمان چاکرا سنگ آمتیست مخصوص دردهای ناحیه سر مانند میگرن و فشارهای عصبی است و سیستم گردش خود در بدن را بهبود می‌بخشد. آمتیست در بسیاری از کشور های یافت می گردد. بیشترین استخراج این سنگ مربوط به کشورهای برزیل، آمریکا، اروگوئه، زامبیا است .

    images 1680046301 642378dd224ed - سنگ‌های زینتی در طلا و نقره - سنگ

    سنگ اونیکس یا باباغوری

    این سنگ یکی از زیباترین کانی‌های طبیعی است که در دو مدل مختلف مات و براق وجود دارد.این سنگ اغلب در نوع مات خود قابل استفاده در زیورآلات مثل گردنبند، دستبند و غیره است.اونیکس نوعی سنگ نیمه قیمتی و خاص محسوب می‌شود. سنگ اونیکس در کشورهایی مانند هندوستان، ماداگاسکار، برزیل و آمریکا یافت می گردد. این سنگ در اکثرا در طبیعت سیاه رنگ است بعضاً در رنگ‌های قهوه‌ای با خطوط سفید ویا قرمز نیز دیده میشود. در تالاری در شهر سن‌پترزبورگ کشور روسیه سرامیکی با جنس باباغوری و مرمر ساخته شده است. در مواردی دیگر برای استفاده‌ از این سنگ در قدیم کاسه و ظروف از جنس اونیکس استفاده می‌شده است.

    سنگ توپاز

    این سنگ رنگ‌ های متنوعی دارد. آبی، قهوه ای، عسلی ، قرمز صورتی، و سبز رنگ‌ های محبوب آن‌ است اما رنگ متمایل به آبی آن معروفتر است. رنگ‌ نارنجی با ته‌مایه صورتی توپاز هم از ارزش زیادی در میان سایر رنگ‌های این سنگ برخوردار است. اعتقاد یونانیان بر این بود که توپاز به رنگ طلایی پیوند عمیقی با خدای خورشید دارد و دارای ویژگی‌های خاصی مانند محافظت از صاحب خود را دارا می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.