×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

کشف یک قاره جدید از زیر آب بیرون آمده - کشف یک قاره جدید از زیر آب بیرون آمده - قاره جدید

به گزارش ثریا؛ قاره زلاندیا بخشی از یک ابر قاره به نام گوندوانا بود که حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش، بیشتر بخش غربی قطب جنوب و بخش شرقی استرالیا را شامل می‌شده.

 در طول سال‌ها و از نظر تاریخی گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد وجود قاره‌ای به نام “زلاندیا” یا “ته‌ریوآ مائوی” (به زبان مائوری) مطرح بود. طبق گزارش TN News، قاره زلاندیا بخشی از یک ابر قاره به نام گوندوانا بود که حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش، بیشتر بخش غربی قطب جنوب و بخش شرقی استرالیا را شامل می‌شده.

گفته می‌شود که اولین بار در سال ۱۶۴۲ آبل تاسمان، تاجر و ملوان هندی که از کشف “قاره بزرگ جنوبی” ناامید شده بود، این قاره را کشف کرده.

او با وجود ناکامی در کشف سرزمین جدید، با مائوری‌های محلی روبرو شده که در ابتدا از ورود او ناراضی بودند، ولی در نهایت، اطلاعات ارزشمندی را درمورد زمین‌های اطراف در اختیار آبل قرار دادند که از جمله آن‌ها وجود یک خشکی بسیار بزرگ در سمت شرق بود.

حالا دانشمندان بر سر وجود قاره‌ای به نام زلاندیا به توافق رسیده‌اند؛ قاره‌ای که بنا به دلایلی نامعلوم که دانشمندان در صدد درک آن هستند، از گوندوانا فاصله گرفته بود.

در سال ۲۰۱۷ بود که زمین‌شناسان این قاره که در تمام این مدت از دیدرس پنهان بود را پیدا کردند. حالا بخش عمده‌ای از قاره کشف شده زیر آب است و زمین‌شناسان موسسه تحقیقاتی Zealand Crown، از آن به عنوان نمونه‌ای یاد می‌کنند که نشان می‌دهد که چطور ممکن است چیزی به این واضحی تا مدت‌ها از دید‌ها پنهان مانده و سال‌ها طول بکشد تا کشف شود. تولوچ در این باره توضیح داده: «ما هنوز موفق به درک کامل این موضوع نشده‌ایم که چرا زلاندیا از گوندوانا دور شده است.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.