سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41323 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2368×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نقش کسما در نهضت جنگل ” و برگزاری همایش معنادار آن در شهرستان انزلی
    27 آذر 1395 - 23:39
    شناسه : 24918
    0

    ” نقش کسما در نهضت جنگل ” و برگزاری همایش معنادار آن در شهرستان انزلی قاسم خوش سیما همانطور که مطلع شدیم همایش ” نقش کسما در نهضت جنگل ” بنا به هر دلیلی در بندر انزلی برگزار گردید و مسئولیت کم و کیف برگزاری در آن شهر نیز با همان کسانی خواهد بود که […]

    پ
    پ

    ” نقش کسما در نهضت جنگل ” و برگزاری همایش معنادار آن در شهرستان انزلی

    قاسم خوش سیما

    همانطور که مطلع شدیم همایش ” نقش کسما در نهضت جنگل ” بنا به هر دلیلی در بندر انزلی برگزار گردید و مسئولیت کم و کیف برگزاری در آن شهر نیز با همان کسانی خواهد بود که به بهانه ی نکوداشت یاد میرزای پرآوازه ، مردی را به یاد آوردند که در هر صورت متعلق به کل سرزمین گیل و دیلم و نام آشنای همه ی ایرانیان در تمام عالم است. جایی که لازم است در ابتدا و در هر صورت مراتب سپاس و قدردانی خود را از گروه برگزار کننده اعلام داریم کما آنکه اعتقادمان بر آن است بهتر بود با کمی سلیقه ی بیشتر یا تلاشی مضاعفتر آنرا در جایی – لااقل مرکز استان و شهر رشت – برگزار می نمودند که مردم ایران متعجب از عملکردشان نمی شدند و در ادامه به مراتب آن خواهیم پرداخت.
    در همین راستا و در گروههای مجازی به مطلبی برخوردیم که ظاهرا کانال تلگرامی منصوب به شهرستان صومعه سرا با انتشار آن سبب شده دبیر علمی همایش در مقام جوابیه مطلبی را منتشر نماید که لازم است به واکاوی آنچه تحت عنوان جوابیه مرقوم شده بپردازیم. ضمن آنکه بنده هیچ گونه اطلاعاتی مبنی بر ماهیت یا رسمی بودن کانال تلگرامی مربوطه ندارم، واقعی بودن چنین جوابیه ای را نیز تائید نمی کنم و تمام موارد این یادداشت بر اساس ” عین مفروضات موجود ” است.
    جوابیه دبیر علمی همایش ” نقش کسما در نهضت جنگل ” در مورد خبر منتشره به قرار زیر است، بدیهی است پاراگراف هایی که با عنوان (دبیر همایش) مشخص گردیده عینا و بدون دخل و تصرف از متن جوابیه استخراج شده اند.
    (دبیر همایش) سلام. همایش های مختلفی تاکنون به نام های :تمدن هخامنشی وکورش کبیر وحتی نهضت جنگل درخارج ازایران وبه ویژه انگلستان واسترالیا تاکنون برگزارشده که اخبار آن درایران بازتاب داده شده است.بااین مقدمه ، می توان گفت که می شود یک همایش حتی به نام کسمادریک نقطه ای ازگیلان برگزار شود.
    (پاسخ به جوابیه ) هیچ شکی در این مورد وجود ندارد و در مقدمه یادرآور شدیم شخصیت سیاسی اجتماعی میرزا کوچک جنگل می تواند الگویی برای تمام نهضت های آزادی بخش جهان باشد. اما برگزاری چنین همایشی در بریتانیا، مسکو،تهران و حتی رشت با اجرای آن در انزلی و شهرهای غیر مرتبطی از این دست متفاوت است.زیرا می توان برای کامبرای استرالیا و اتاوای کانادا نقش بین المللی در نظر گرفت، تهران دارای نقش ملی است و رشت به عنوان زادگاه میرزا و مرکز استان گیلان دارای نقش مرجع بومی است اما با وجود شهری مانند صومعه سرا چه نقشی را می توان برای انزلی تعریف کرد قطعا دلیل محکمه پسندی نخواهیم یافت.
    (دبیر همایش) اما پرسش جدی که چرا این همایش درانزلی برگزارشد؟ هر همایشی می باید ازسوی افراد ویا مقامات دولتی حمایت شود.متاسفانه مقامات ذینفوذ شهرستان صومعه سرا که خود می باید متولی برگزاری این همایش می شدند، دست کمک برگزارکنندگان را نفشردند.
    (پاسخ به جوابیه ) کدام درخواست کتبی دال بر تائید چنین ادعایی وجود دارد لطفا منتشر فرمائید تا از حقوق حقه ی مردم فرهیخته ی شهرستان صومعه سرا به نحو مقتضی دفاع گردد.
    (دبیر همایش) حال باتوجه به عدم همکاری مقامات بلندپایه ی شهرستان صومعه سرا آیا می بایستی همایش جایگاه کسما درنهضت جنگل به تعویق می افتاد ویا فراموش می شد؟
    (پاسخ به جوابیه ) در هیچکدام از این سالها چنین امر مهمی به تعویق نیافتاده و فراموش نشده است.
    (دبیر همایش) برگزارکنندگان همایش با گفتگو ورایزنی بامقامات دلسوز وگیلان دوست قبول زحمت نموده وامکانات سالن اجتماعات آموزش وپرورش رادراختیار مجریان همایش قراردادند.
    (پاسخ به جوابیه ) آیا چنین درخواست مکتوبی از مسئولین اداره ی آموزش و پرورش شهرستان صومعه سرا وجود دارد که با آن مخالفت شده باشد؟
    (دبیر همایش) نهادهای دیگر استان هم به کمک آموزش وپرورش استان آمد وجناب دکتر نوبخت هم به حامیان مادی ومعنوی مجریان همایش پیوست.
    (پاسخ به جوابیه ) با تشکر از جناب نوبخت آیا امکان آن وجود نداشت حمایت مالی و معنوی فوق در شهرستان صومعه سرا صرف گردد؟ آیا جذابیت های دیگری برای اجرا در انزلی وجود داشته است؟
    (دبیر همایش) بیش از۳۰مقاله به دبیرخانه رسید که ۱۷مقاله برتر درمجموعه مقالات به چاپ رسید و۸مقاله هم برای سخنرانی برگزیده شد.آقایان همتایی، شکوهی راد، فلاحی، عباسی، آریاپاد، یوسفدهی وواحدی پور به ایرادسخن پرداختند.کلیپ ، نمایش وموسیقی به صورت زنده توسط گروه استاد ناصرمسعودی هم ازبخش های دیگر همایش کسما بود.
    (پاسخ به جوابیه ) به نظر شما امکان عملی شدن چنین اموری در شهرستان صومعه وجود نداشت؟ آیا صومعه سرا را فاقد آب، برق، اکسیژن و یا حیات می دانید؟

    (دبیر همایش) بیش از۴۰۰نفر در سرویس غذاخوری مورد پذیرایی قرار گرفتند وبیش از۳۰۰نفر هم درساعت ۵عصر برای استماع بخش پایانی همایش که مراسم اهدای جوایز وموسیقی بود درسالن همایش حضورپرشکوه داشتند.
    (پاسخ به جوابیه ) شهرستان صومعه سرا نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که هیچکدامشان در آن روز گرسنه نخوابیدن و اگر هدف خورد و خوراک بود که شهرمان لذیذ ترین غذاهای عالم را دارد.
    (دبیر همایش) بخش قابل ملاحظه ای ازمردم علاقمند به شناخت هویت خود باتوجه به برودت هوا ودوری راه خودرابه همراه خانواده های شان به بندرانزلی رسانده بودند.این همایش به اذعان همگان راضی کننده بود.
    (پاسخ به جوابیه ) استغفرالله بیچاره میرزا که در برودت هوا جان و سر باخت اما چنین منتی بر سر کسی نگذاشت.مهمتر آنکه چگونه و با چه روشی ” همگان ” اذعان رضایت نمودند خود جای سوال دارد.
    (دبیر همایش) دعوت ازعالی ترین مقام گیلانی دولت کار کمی نیست واین دعوت رامی توان ازوجوه تحسین آمیز همایش دانست.
    (پاسخ به جوابیه )به نظر نمی رسد شخصیت فرهنگی جناب استاندار یا جناب نوبخت – که از قبل در در استان تشریف داشتند – چنین باشد که برای مقام عالی میرزای جنگل منتی بگذارند کما آنکه رهبر فرزانه ی نظام نیز در مورد این شخصیت شامخ می فرمایند: ميرزاكوچكِ شجاع، يك نمونه و يك مسطوره (نمونه) است.
    (دبیر همایش) تا جایی که جناب دکتر نوبخت قول مساعد برای پیگیری ایجاد موزه ملی نهضت جنگل رادر کسما داد.
    (پاسخ به جوابیه ) بدون تردید اگر همایش در صومعه سرا برگزار می شد واژه ” پیگیری ” از جمله ی بالا حذف می گردید و روزنامه نگران صومعه سرایی می نوشتند: دکتر نوبخت قول مساعد برای ایجاد موزه ملی نهضت جنگل رادر کسما دادند.
    (دبیر همایش) معمول همایش سخنرانی مقامات سیاسی در نوبت صبح است.اما بخش علمی همایش درنوبت عصربا تلاش فراوان درصدد خرسندسازی مردم بود که تحسین حضار رابه همراه داشت.
    (پاسخ به جوابیه ) خرسندسازیتان مستدام باد.
    (دبیر همایش) همایش بدون صرف هزینه نیست وای کاش همه ویابخش اعظم همایش هابه همایش های فرهنگی، علمی واجتماعی اختصاص یابد.هیچ همایشی صدرصدی وآرمانی نیست .
    (پاسخ به جوابیه ) هزینه با در نظر گرفتن خروجی هایی که جسارتا دردی از مردم دوا کند.
    (دبیر همایش) اما بی هنری باانتقاد متفاوت است.بی هنری درنادیده گرفتن محاسن وزیبایی هاست.هنر هم دردیدن زیبایی ها ودوری ازعیبجویی هاست.
    (پاسخ به جوابیه ) … خواجه در بند نقش ایوان است. این نوع بازی با کلمات در اصل ماجرا تاثیری ندارد.
    (دبیر همایش) امیداست که کانال …. توسط مدیرخود بتواند کفایت برگزاری یک همایش رادر موردی خاص درصومعه سرا به عهده گیرد وبه همگان ثابت کند که به جای عیب جویی ، هنر برگزاری یک همایش منطقه ای را دارد.این گوی واین میدان!
    (پاسخ به جوابیه ) وظیفه ی یک روزنامه نگار برگزاری همایش و ایفای نقش تدارکاتچی نیست بلکه آنچه در دنیا موجب شکوفایی های درخشانی شده روزنامه ها و منتقدینی بوده اند که هنرشان پرده برداری از کج روی ها خصوصا در عرصه های اجتماعی است و بهتر است از روند مثبتی که در جامعه ی ایرانی جان تازه ای گرفته اینگونه برنتابیم و برای اصلاح امور آنرا به فال نیک بگیریم.
    بدون تردید اسناد و مدارکی وجود دارد که نقش بی بدیل کسما در قیام جنگل را تائید می کند، موضوع بحث ما نیست و برپایی چنین همایش هایی چه در صومعه سرا و کسما برگزار شود و چه در بند خمیر هرمزگان، مشکلی را از مردم حل نمی کند بلکه موضوع مهمتر که هیچگاه در همایش های اینچنینی به آن پرداخته نمی شود آن است که چرا با گذشت یک قرن از آن واقعه، کسما همانی است که در صد سال پیش بود و نتایج وجود چنین فرصت و در حقیقت برند تاریخی، اجتماعی و بین المللی برای آن قسمت از سرزمین مادریمان چیست؟ سوال آن است به فرض ناتوانی صومعه سرا در اجرای چنین همایشی – که اصلا قابل قبول نیست – چرا نباید مدعوین نداشته های این شهرستان را ببیند مگر صومعه سرا جزیره ای خودمختار است یا آنکه تکه ای از همین سرزمین می باشد که نخستین شهید استان را تقدیم انقلاب اسلامی ایران نموده و اهدای ۵۰۰ شهید دیگر را در کارنامه خدماتش به این سرزمین دارد.
    در ادامه اهمیت موضوع به آن اندازه بوده که چنین رفتاری را نوعی …… به مردم و مسئولین شهرستان صومعه سرا بدانیم و پیگیر صحت و سقم موضوع باشیم. بر همین اساس طی تماس تلفنی با فرماندار شهر، این پرسش را جویا شدیم که اصولا چرا باید چنین همایشی از سوی کسانی در خارج از صومعه سرا پیگیری گردد، ثانیا چرا با همان هایی که به هر دلیلی وارد این داستان شده اند همکاری لازم را نداشته اید؟

    فرماندار اسماعیل پور نیز اظهار داشتند تاکنون هیچ درخواست کتبی مبنی بر انجام چنین همایشی به دبیرخانه ی فرمانداری شهرستان نرسیده است به علاوه آنکه لااقل طی زمان حضور خود در این شهرستان، شاهد دو همایش بزرگداشت برای مقام میرزا بوده است.
    همایش سال گذشته در محل سالن فارابی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان که به همت عالی ریاست وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای سید محمود رزمیگر و با حضور حدود ۵۰۰ نفر مدعو برگزار گردید و در مرحله ی بعدی یعنی سال جاری نیز همایش میرزا در بخش گوراب زرمیخ این شهرستان که بنا به گفته فرماندار میدان و مجسمه ی میرزا نیز رونمایی شده است.ایشان ادامه دادند به طور غیر رسمی از وی تقاضای تامین منابع مالی جهت برگزاری همایش شده است که قطعا عقل سلیم حکم می کند چنانچه اعتباری برای این کار پیش بینی شده باشد قاعدتا کار توسط بالاترین مقام اجرایی همان دستگاه و با محوریت مدیریت مالی و کارشناسان ذیربط انجام خواهد شد.
    حال مهمترین پرسش استراتژیک آن است – در صورت وجود حسن نیت – چنانچه مشکل عمده نداشتن اعتبار ریالی و مجوز لازم از سوی متولیان مربوطه ی شهرستان باشد چرا با توجه به تامین مالی مورد نیاز از طرف دکتر نوبخت چنین همایشی در شهرستان صومعه سرا و مجموعه ی مجلل مهرگان برگزار نگردید. جایی که چنانچه با جبهه گیری مقامات شهرستان مواجه می گردیدند با وجود افرادی مانند معاون رییس جمهور و استاندار محترم، چنین اتفاقی غیر ممکن بود و نشان می دهد اصل ماجرا می تواند موارد دیگری باشد که…
    در پایان با همه ی بی مهری هایی که تاکنون به نقش کسما در نهضت جنگل شده است این همایش را می توان یکی از محکمترین بی مهری های ممکن دانست که پس از گذشت صد سال از آن روزها در بوق و کرنا بنوازیم که مردم شهرستان صومعه سرا نتوانستند یک همایش را برگزار کنند که البته هیچ اعتقادی به خروجی های آن نداریم کما آنکه همایش هایی به مراتب بزرگتر و استاندارتر در همین روزهای اخیر ذیل عنوان ” پدافند غیر عامل ” در این شهرستان انجام شده است.
    به هیچ عنوان منکر مشکلات و معظلات کوچک و بزرگمان نیستیم اما کارهای بسیار بزرگ تری نیز در این شهرستان و دراین بلاد محقق گردیده است که بر همگان واضح و مبرهن است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.