×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

گیاهخواری با طول عمر ارتباط مستقیمی دارد - گیاهخواری با طول عمر ارتباط مستقیمی دارد - ارتباط گیاهخواری با طول عمر

ارتباط گیاهخواری با طول عمر

امروزه تحقیقات بسیار زیاد و گوناگونی در رابطه با فواید و مضرات استفاده از رژیم های غذایی گیاهخواری وجود دارد. بسیاری از افراد بر این عقیده اند که استفاده از رژیم رژیم های غذایی گیاهخواری برای بدن مفید است و بسیاری دیگر نظری عکس دارند.

حرف های ضد و نقیض زیادی در مورد رژیم گیاهخواری می شنویم. برخی می گویند این رژیم کامل نیست و می تواند سلامت فرد به خصوص کودکان را در معرض خطر قرار دهد. برخی دیگر به شدت طرفدار این رژیم هستند و می گویند گیاهخواری از بسیاری سرطان ها پیشگیری و از بروز چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند.

گیاهخواری یک مدل ثابت غذاخوردن نیست که فقط در آن منابع حیوانی حذف شود. انواع مختلفی از گیاهخواری با درجه های مختلف حذف منابع حیوانی وجود دارد که از ماهی گیاهخواری، ماکیان گیاهخواری، شیر تخم مرغ گیاهخواری تا انواعی که نه تنها صرفا گیاهخوارند بلکه گیاهان را خام می خورند (خام گیاهخواران) متفاوت هستند اما یکی از متعادل ترین رژیم های گیاهخواری شیر تخم مرغ گیاهخواری است که در آن فرد لبنیات و تخم مرغ را به عنوان منبع پروتئینی دریافت می کند.

بر اساس مطالعات اخیر نشان داده شده رژیم گیاهخواری سبب کاهش مرگ و میر و کاهش خطر بسیاری از بیماری های مزمن از جمله فشار خون بالا، نشانگان متابولیک، دیابت و بیماری ایسکمیک قلبی خواهد شد.

نسبت مرگ ومیر در افراد گیاهخوار از غیرگیاه خوار کمتر است

در همین راستا پژوهشگران مطالعه ای را طراحی و ۷۳۳۰۸ زن و مرد را طی ۶ سال مورد مطالعه قرار داده و تمامی علل مرگ ومیر در این افراد را بررسی کردند. به همین جهت پرسشنامه ای را طراحی و به بررسی عادات غذایی شرکت کنندگان پرداختند و آنها را به ۵ گروه دسته بندی کردند:غیرگیاهخوار، نیمه گیاهخوار، گیاهخوارانpesco (که غذاهای دریایی نیز استفاده می کردند) ،گیاخواران-لاکتو-اوو (که لبنیات وتخم مرغ استفاده می کردند)، گیاهخواران مطلق.

در بررسی نهایی مشاهده شد گروه گیاهخوار افرادی بودند با خصوصیاتی شامل، طول عمر بیشتر، بسیار باسوادتر، تمایل بیشتر به ازدواج، تمایل کمتر به مصرف الکل یا سیگار، تمایل بیشتر به ورزش و اندام مناسب تر.

برخی از شواهد نشان می دهند که الگوی های رژیم غذایی گیاهخواری ممکن است سبب کاهش مرگ ومیر شود ولیکن این امر هنوز کاملا به تایید نرسیده است.

به طور متوسط در طول ۶ سال این مطالعه ۲۵۷۰ مورد مرگ ومیر در میان شرکت کنندگان گزارش شد که به طور کلی ۶ مرگ در هر ۱۰۰۰ نفر در طول هرسال بود.

نتایج نشان دادند که نسبت مرگ ومیر در میان گیاهخوران نسبت به غیرگیاهخوران ۱۲ درصد کمتر بود.

این ارتباط در گروه مردان مشهودتر بود و کاهش معنی داری در مرگ ومیر ناشی از بیماری قلبی و بیماری های ایسکمیک قلبی در گروه گیاهخواران مرد نسبت به غیرگیاهخواران مشاهده شد، ولیکن در بین زنان کاهش معناداری گزارش نشد.

بررسی ها نشان دادند که مرگ ومیر در بین تمامی انواع گیاهخوارن نسبت به غیرگیاهخواران کمتر بوده است.

نکته عملی:علی رغم تمامی موارد مثبتی که پیرامون رژیم های گیاهخواری بیان شد، باز هم نگرانی هایی در مورد کمبود ریزمغذی ها در این افراد به چشم می خورد، لذا در صورتی که شما گیاهخوار هستید یا تصمیم گرفته اید که برنامه گیاهخواری را الگوی خود قرار دهید پیشنهاد می کنیم جهت داشتن یک برنامه غذایی متنوع و متعادل، مشاوره را در یک مرکز تغذیه و رژیم درمانی در اولویت برنامه های خود قرار دهید.

شفا آنلاین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.