پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • عواقب ضرب و جرح همسر و نحوه اثبات آن
    06 اردیبهشت 1402 - 14:25
    شناسه : 250030
    0

    شاید شما هم در اطرافیان خود علائم خشونت همسر را دیده باشید. ضرب و جرح همسر یکی از بزرگترین مشکلاتی است که میان هر زوجی به وجود می‌آید. ولی طبیعتا این کار بدون عواقب نبوده و کسی که مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرد می‌تواند طبق قانون، حقوق خود را دریافت کند.

    پ
    پ

    شاید شما هم در اطرافیان خود علائم خشونت همسر را دیده باشید. ضرب و جرح همسر یکی از بزرگترین مشکلاتی است که میان هر زوجی به وجود می‌آید. ولی طبیعتا این کار بدون عواقب نبوده و کسی که مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرد می‌تواند طبق قانون، حقوق خود را دریافت کند.

    هر چه پیش می‌رویم آمار ضرب و جرح بیشتر شده و سالانه بر درصد این موضوع افزوده می‌شود. قانون ایران از همان ابتدا عواقب ضرب و جرح همسر را مشخص کرده و به صورت کاملا جدی این موضوعات را پیگیری می‌کند. در این مطلب تصمیم داریم شما را با عواقب ضرب و جرح همسر آشنا کنیم.

    ضرب و جرح چیست؟

    حتما شما هم عبارت ضرب و جرح را زیاد شنیدید و حتما به صورت کلی معنای آن را می‌دانید ولی باید گفت که این دو کلمه معانی مختلفی داشته و جدا از هم تعریف می‌شوند. ضرب به معنای ضرباتی است که هیچ گونه خون ریزی، زخم باز یا شکستگی را ایجاد نمی‌کند.

    در مقابل جرح به ضرباتی گفته می‌شود که نتایج آن‌ها زخم باز، بریدگی بدن، شکستگی و… باشد. در کنار این دو، عبارتی به نام ضرب و شتم نیز وجود دارد. در این عبارت ضرب به همان صورتی معنا می‌شود که در ابتدا بیان کردیم ولی شتم به معنای فحش و ناسزا می‌باشد.

    images 1682501521 6448ef917fca7 - عواقب ضرب و جرح همسر و نحوه اثبات آن -

    مجازات و عواقب ضرب و جرح همسر در قانون ایران

    همانطور که گفتیم عواقب ضرب و جرح همسر در قانون ایران کاملا مشخص بوده و در این قسمت آن‌ها را بیان خواهیم کرد:

    قصاص

    قصاص یکی از راه‌هایی است که مجرم را به حق واقعی خود می‌رساند. البته اجرای این حکم دارای شرایط خاصی بوده و خیلی راحت انجام نخواهد شد. اولین شرط این است که مجرم به عمد همسر خود را کتک زده باشد.

    همچنین باید کاملا مساوی بوده و چیزی بیشتر از آسیبی که وارد کرده، به او وارد نخواهد شد. اگر عضو ناسالم یا عضو ناقص زن در اثر ضرب و جرح آسیب دیده باشد، عضو سالم مرد در حکم قصاص آسیب نخواهد دید.

    ممکن است ترس از مردن مجرم وجود داشته باشد که در این صورت نیز قصاص اجرا نخواهد شد. در آخر نیز باید بگوییم که عضو اصلی در مقابل عضو غیر اصلی قصاص نمی‌شود.

    دیه

    دیه به معنای پرداخت مبلغ مشخصی برای جبران خسارت است. در رابطه با ضرب و جرح همسر، خسارت وارد شده آسیب‌هایی است که به جسم و روح او وارد شده و به همین دلیل دیه یکی از عواقب ضرب و جرح همسر محسوب می‌شود.

    images 1682501546 6448efaab97cf - عواقب ضرب و جرح همسر و نحوه اثبات آن -

    اگر مرد به صورت غیر عمدی همسر خود را کتک زده یا این کار عمدی بوده ولی شرایط قصاص برقرار نیست، مجرم باید دیه پرداخت کند. میزان این دیه طبق جراحت وارد شده و توسط قاضی پرونده تعیین خواهد شد.

    حبس

    سومین گزینه در عواقب ضرب و جرح همسر، حبس می‌باشد. اگر مجرم به عمد همسر خود را مورد ضرب و جرح قرار داده و باعث ایجاد مشکلی دائمی در او شده است، باید قصاص شود. در صورت نبوده شرایط قصاص، به مدت 2 تا 5 سال حبس خواهد شد.

    البته اگر منجی علیه بخواهد، او باید دیه را نیز پرداخت نماید. این حقی است که می‌تواند در روند درمان کمک کننده باشد.

    آیا ضرب و جرح همسر می‌تواند حق طلاق را برای او به وجود آورد؟

    می‌دانید که در قانون ایران حق طلاق به صورت طبیعی متعلق به مرد بوده و زن در صورتی می‌تواند برای طلاق اقدام کند که در شرایط عسر و حرج قرار داشته باشد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا ضرب و جرح در این شرایط قرار دارد یا خیر؟

    در این راه بهتر است که با شرایط طلاق عسر و حرج آشنایی داشته باشید تا بدانید در چه صورت می‌توانید از این راه از همسر خود جدا شوید.

    طبق قانونی زمانی می‌توانید به دلیل ضرب و جرح از همسر خود طلاق بگیرید که این رفتار به صورت مکرر اتفاق افتاده باشد. در غیر این صورت با یک بار ضرب و جرح، زن نمی‌تواند از همسر خود جدا شود.

    images 1682501567 6448efbf13ef7 - عواقب ضرب و جرح همسر و نحوه اثبات آن -

    باید بعد از هر بار ضرب و جرح به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا با سند بتوانید این موضوع را اثبات کرده و برای گرفتن طلاق اقدام کنید. بهتر است قبل از هر چیزی با وکیلی مجرب در زمینه طلاق مشورت نمایید تا بهترین روش‌ها را به شما پیشنهاد دهد. تنها با جستجوی شماره بهترین وکیل طلاق در مشهد می‌توانید اطلاعات تماس را به دست آورده و به صورت تلفنی سوالات خود را بپرسید.

    چگونگی اثبات ضرب و جرح همسر

    برای این کار باید ابتدا شکایت خود را تنظیم کنید. در ابتدا به اداره پلیس مراجعه کرده و با گرفتن نامه رسمی به پزشکی قانونی بروید تا بعد از معاینه، ضرب و جرح شما مشخص شود.

    حالا باید به دادگاه مراجعه کرده و ثابت کنید این کار همسر شماست. اولین راه این است که همسرتان اقرار کند که شما را کتک زده است. روش دیگر این است که از شهادت شهود استفاده کنید. همچنین علم قاضی در این زمینه به شما کمک کرده و خیلی زود مجرم را پیدا خواهد کرد.

    یکی از راه‌هایی که خیلی کم استفاده می‌شود، قسامه است. یعنی قسم بخورید که این ضرب و جرح کار همسرتان بوده ولی معمولا خیلی کم از این روش استفاده خواهد شد.

    نتیجه گیری

    در این مطلب در رابطه با عواقب ضرب و جرح همسر صحبت کردیم و روش اثبات آن را نیز بیان کردیم. باید بدانید که ضرب و جرح موضوع کمی نبوده و بهتر است به جای سکوت، برای گرفتن حق خود اقدام کنید.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “عواقب ضرب و جرح همسر و نحوه اثبات آن”
    1. ممنون بابت محتوای خوبتون
      میخواستم بدونم چندبار ضرب و جرح باعث می شه که دادگاه حکم طلاق رو صادر کنه؟

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.