شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • محوطه سازی
    07 اردیبهشت 1402 - 8:43
    شناسه : 250078
    1

    محوطه سازی در حال حاضر یک حرفه که تخصص خاص خود را دارد. و یک روش طراحی و هنری است که طبیعت و فرهنگ را با هم ترکیب می کند و توسط معماران محوطه سازی انجام می شود. امروزه ، طراحی محوطه به عنوان پیوندی بین معماری منظره و طراحی باغ عمل می کند. این شامل عناصری از هنر، محیط زیست، معماری، مهندسی و جامعه شناسی در مطالعه و عمل طراحی محیط ها (در فضای باز و داخل ساختمان) در مقیاس های مختلف است.

    پ
    پ

    محوط سازی ویلا

    محوطه سازی

    محوطه سازی در حال حاضر یک حرفه که تخصص خاص خود را دارد. و یک روش طراحی و هنری است که طبیعت و فرهنگ را با هم ترکیب می کند و توسط معماران محوطه سازی انجام می شود. امروزه ، طراحی محوطه به عنوان پیوندی بین معماری منظره و طراحی باغ عمل می کند. این شامل عناصری از هنر، محیط زیست، معماری، مهندسی و جامعه شناسی در مطالعه و عمل طراحی محیط ها (در فضای باز و داخل ساختمان) در مقیاس های مختلف است.

    یک هدف بلند مدت ممکن است ایجاد یک باغ خود نگهدارتر باشد. این شامل تمام جنبه های مراقبت از بهداشت کلی گیاه، انتخاب مناسب گیاه، کاهش ورودی ها و قابلیت نگهداری است.

    زمینه طراحی منظر بسیار گسترده است، اما چند نمونه از انواع پروژه محوطه سازی عبارتند از:

    • محوطه سازی پارک های عمومی و زیرساخت های عمومی.

    روف گاردن ها ، رستوران ها و باغ رستوران ها ، باغ های میوه

    • باغ های گیاه شناسی، درختکاری ها، راه های سبز و ذخایر طبیعی

    • امکانات تفریحی، مانند زمین های بازی، زمین های گلف

    • محوطه سازی برای ساختمان های عمومی، ساختمان های آموزشی، مسکن، ساختمان های صنعتی، توسعه تجاری و برنامه ریزی مسکونی، کارخانه ها

    • محوطه سازی در بزرگراه ها، پل ها و جاده ها

    • جاذبه های گردشگری و تفریحات تاریخی، تحقیق، ارزیابی و حفاظت از باغ های تاریخی

    • مخازن، سدها، نیروگاه ها، بازیابی از کاربردهای صنعتی معدنی یا پروژه های صنعتی بزرگ و کاهش

    • کاهش و توسعه ساحلی و فراساحلی

    • طراحی زیست محیطی (هر جنبه ای از طراحی که اثرات مخرب بر محیط زیست را با ادغام با فرآیندهای طبیعی و پایداری به حداقل می رساند)

    • معماران محوطه سازی مسئول ایجاد مناطقی هستند که “زندگی بین ساختمان ها، در شهرها شبیه طبیعت امکان پذیر می کند.” آنها اغلب از طراحی فراتر می روند تا چارچوب ها و مقرراتی را برای مکان و شکل دهی شهر ارائه کنند که به ساکنان و دولت اجازه می دهد مکان های سبزتر و بهتری برای همه بسازند.

    محوطه سازی باغ

    اهمیت طراحی محوطه سازی

    مناظر حس زیبایی به ملک می بخشد. چه یک منطقه مسکونی و چه یک مجتمع تجاری، مناظر همیشه مرکز جذب بوده اند. محوطه سازی مناسب منظره در چند سال گذشته به ویژه با توجه به آب و هوای ما اهمیت پیدا کرده است. محوطه سازی بسیار فراتر از زیباسازی حیاط، مکانی برای استراحت، سرگرمی است و با حداقل فعالیت های انسانی می تواند محلی برای حفاظت باشد.

    مناظر برای محیط زیست ضروری هستند زیرا از منابع کمتری استفاده می کنند، از چرخه حیات پشتیبانی می کنند، شکوفایی گیاهان و جانوران را امکان پذیر می کنند و نتایج سرمایه گذاری بلندمدت را ارائه می دهند. از آنجایی که جمعیت جهان همچنان در حال رشد است و منابع ما رو به اتمام است، افزودن مناظر کاملاً فکر شده کمک بسیار مهمی به زمین می کند.

    محوطه سازی باغ مدرن

    حفظ و حراست

    مهمترین مزیت طراحی محوطه، حفظ و حراست از طبیعت است. با افزایش اثرات شهرنشینی بر مناظر طبیعی و طبیعت در مناطق شهری، طراحی منظره راه حلی برای مسائل زیست محیطی ارائه می دهد و از منابع طبیعی و اکولوژی محافظت می کند.

    محوطه سازی این توانایی را دارد که با احیای تالاب ها، جنگل ها، دیگر زیستگاه های طبیعی، اکولوژی ها را التیام و متعادل کند. این وضعیت را می توان با کمک چشم اندازهای برنامه ریزی شده و هوشمند که منجر به حفاظت از تنوع زیستی بومی، بهبود چرخه های طبیعت و در نتیجه جلوگیری از سیل و مسائل دیگر می شود، کنترل کرد.

    آلودگی شهری را کاهش می دهد

    یک محوطه سازی برنامه ریزی شده، گیاهان و جانوران مناسب و مواد پایدار می تواند به کاهش آلاینده ها در محیط کمک کند. بسیاری از شرکت های تولیدی و شهرهای شلوغ برای پذیرش مناظر در معماری و محیط زیست خود آماده شده اند. به عبارت دیگر، محوطه سازی به تصفیه هوای مناطق مجاور کمک می کند. آنها می توانند کیفیت هوای بیرون و داخل خانه را تصفیه کنند.

    سلامتی را افزایش می دهد

    مدتی نشستن در طبیعت می تواند تاثیر مثبتی بر افراد و وضعیت روحی آنها داشته باشد. این تمرین با افزایش اعتماد به نفس و تمرکز باعث افزایش بهره وری افراد شاغل می شود. به عبارت دیگر، هر چه فضای سبز بیشتری داشته باشید، سلامت روان شما نیز بهتر است.

    word image 250078 4 - محوطه سازی - طراحی محوطه

    برای محوطه سازی چه اصولی باید رعایت شود؟

    اصول محوطه سازی دستورالعمل هایی هستند که می توانند برای ترجمه مفاهیم اساسی محوطه سازی به ویژگی های خاص مورد استفاده قرار گیرند. این شامل هفت ویژگی است که وقتی به درستی بررسی شود، به هر طرحی اجازه می دهد منسجم، سازگار و زیبا باشد. این ایده ها همچنین بر ظاهر، جریان و عملکرد طراحی تأثیر می گذارد.

    سادگی

    برای حفظ طرح مرتب و ایمن، اولویت بندی کنید که چه چیزی مهم است و چه چیزی نیست. اگر طراحی ساده و به خوبی تعریف شده باشد، حفظ و بهبود عملکرد آسان تر خواهد بود.

    تعادل

    هر چیزی که در یک طرح گنجانده شده است دارای وزن بصری است. مفهوم تعادل این است که اطمینان حاصل شود که شما از وزن کلی طرح آگاه هستید. هر دو طرف یکدیگر را در یک رویکرد موازنه رسمی منعکس می کنند، در حالی که تعادل غیررسمی برابر است اما برابر نیست. هر دو قادر به همکاری هستند.

    تنوع

    برای ایجاد جذابیت بصری، باید از انواع اشکال، اندازه ها و اشکال استفاده کرد. با این حال، سادگی را فقط برای ایجاد گزینه های مختلف فدا نکنید.

    تاکید

    استفاده از بافت، فرم یا رنگ برای برجسته کردن عناصر طرح، چشم را جذاب می کند و آن را در طرح هدایت می کند، اما تمرکز بیش از حد باعث آشفتگی می شود.

    توالی

    استفاده از انتقال در مقیاس گیاهی، فرم و اجزای بافتی به عنوان توالی نامیده می شود. یک سکانس بدون مشکل و جذاب با تغییر تدریجی یک قطعه در یک زمان ایجاد می شود. اتغییر سریع از یک گیاه بلند به یک گیاه کوتاه، یا از یک گیاه با بافت ریز به یک گیاه با بافت سخت، به خوبی کار نمی کند.

    مقیاس/نسبت

    مقیاس به بزرگی عناصر منظره اشاره دارد، در حالی که نسبت به نحوه اتصال آنها به یکدیگر اشاره دارد. موارد موجود در مقیاس محوطه شما باید متعادل باشد. دیوار یا درختی که به طور قابل توجهی بزرگتر از هر چیز دیگری در باغ است، چشم را از بقیه آن دور می کند.

    آینده طراحی محوطه سازی

    در دهه آینده، انتظار می‌رود فناوری همچنان بر روند کار محوطه سازی و پیشرفت نرم‌افزار طراحی تأثیر بگذارد که بر نحوه طراحی پروژه‌های معماران منظره تأثیر می‌گذارد. این تأثیر می تواند به گونه ای گسترش یابد که چرخه عمر پروژه های محوطه را افزایش دهد.

    علاوه بر این، نگرانی های زیست محیطی، از جمله تغییرات آب و هوا، فضای سبز و کیفیت هوا، فشار اجتناب ناپذیری دارد. فناوری‌های جدید ساختمانی مانند چاپ سه بعدی در مقیاس بزرگ به معماران کمک می‌کند تا آینده بهتری را برای زیستگاه‌های طبیعی ایجاد کنند.

    چگونه سبک مناسب محوطه سازی باغ را پیدا کنید که متناسب با طراحی خانه شما باشد

    هنگام ایجاد یک باغ جدید، می توان از هر موضوعی استفاده کرد زیرا بیشتر گیاهان غذایی گیاهان زینتی جذابی هستند. به عنوان مثال، درختان زیتون، درختچه ها می توانند برای ایجاد سبک های باغ غیررسمی و رسمی استفاده شوند. درختان نیز گزینه های عالی برای ایجاد باغ های رسمی هستند.

    سبک های محوطه‌سازی باغ عناصر و ایده‌های زیبایی‌شناختی را ارائه می‌دهند که به عنوان دستورالعمل‌هایی برای شما عمل می‌کنند تا بر اساس آن محوطه سازی کنید. داشتن یک موضوع باعث ایجاد حس هماهنگی در طراحی شما می شود تا بتوانید به باغی کاربردی و زیبا برسید.

    انواع تم های محوطه سازی

    تم بوته ای

    باغ هایی که بوته زیاده استفاده شده به سبک غیر رسمی هستند. این بیشتر در مورد ایجاد الگوهایی است که با الگوهای موجود در طبیعت یکسان است. این یک سبک پایدار برای باغ شما است زیرا می تواند یکپارچه با چشم انداز طبیعی مطابقت داشته باشد. این موضوع را می توان برای مناطق کوچک و بزرگ اعمال کرد. این بهترین سبک برای جذب حیات وحش به باغ شما در نظر گرفته می شود.

    تم استوایی

    باغ های استوایی احساس آرامش را ایجاد. این موضوع برای مناطق ساحلی مانند شمال کشور عالی است. همچنین برای هر فضایی مناسب است و نیاز آبی متوسطی دارد. با پرورش گیاهان استوایی با نمایش گل های خودنمایی کننده و شاخ و برگ سرسبز، جلوه ای شبیه جنگل ایجاد کنید.

    تم جنگلی

    این تم کاملاً شبیه تم گرمسیری است، اما برای مکان هایی که بارندگی زیاد است مناسب است. همچنین، این تم یک انتخاب عالی برای مناطق بزرگتر است که می تواند به راحتی با چشم انداز اطراف خود ترکیب شود. درختان بومی، کوه‌نوردان و درختان جنگل‌های بارانی از ویژگی‌های گیاهان عالی برای این نوع باغ‌ها هستند.

    تم مدرن امروزی

    این نوع باغ‌ها سبک‌های رسمی باغ‌های بومی، با چیدمان مینیمالیستی، تزئینات مدرن جالب و گیاهان برجسته هستند. تمیز و ساده بودن بهترین راه برای نزدیک شدن به چنین مضمونی است تا از یک اثر نامرتب جلوگیری شود. کاشت انبوه می تواند برای ایجاد حس فضا و عمق موثر باشد. این تم برای مناطق کوچک بسیار عالی است زیرا یک باغ نمایشی چشمگیر در حیاط ها یا باغ های کانتینری ایجاد می کند. این فقط حداقل نیاز آب را نیز دارد.

    برای اطمینان از اینکه باغ شما منعکس کننده سبک شخصی شماست، تم ها را می توان ترکیب کرد. گیاهان زیادی با معانی نمادین مختلف وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به موضوع انتخابی شما گره زد.

    چگونه بهترین تم را برای حیاط خود انتخاب کنید

    هنگام تصمیم گیری در مورد تم برای باغ خود، نگاه کردن به معماری ویلا محل خوبی برای شروع است. سبک و خطوط معماری خانه خود را در طراحی محوطه خود تکمیل کنید.

    آیا دوست دارید حس طبیعی تری در فضای بیرونی خود ایجاد کنید؟ آیا ایده های محوطه سازی دارید که می خواهید اجرا کنید، مانند اضافه کردن اشکال هندسی و ساختارهای فراوان در باغ خود؟ آیا می خواهید باغ شما دارای رنگ های خاصی باشد؟ همه این سوالات می توانند به شما در انتخاب یک تم باغ و محوطه حیاط کمک کنند.

    اگر به دنبال خدمات حرفه ای طراحی باغ و محوطه سازی هستید، ما می توانیم به نیازهای محوطه سازی شما کمک کرده و راهنمایی های بیشتری به شما ارائه دهیم، لطفاً برای رزرو مشاوره در محل با شرکت معماری آرسس تماس بگیرید

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.