شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نورپردازی فضای مسکونی | اصول نور فضای داخل ساختمان
    16 اردیبهشت 1402 - 22:49
    شناسه : 251108
    0

    مشاوران شرکت مهندسی روشنایی آراشید توصیه می‌کنند قبل از هر اقدامی برای خرید، فعالیت‌هایی که در هر یک از این فضاها انجام می‌دهید را لیست کنید. با این کار مکان‌هایی که به نور نیاز دارند شناسایی و ارزیابی می‌شوند. با توجه به این اطلاعات یک مشاور نورپردازی حرفه ای نوع و تعداد و محل نصب چراغ ها را تعیین می‌کند. 

    پ
    پ

    با نورپردازی فضای مسکونی به شکل اصولی، آرامش را در فضای خانه جای دهید

    بعد از یک روز کاری سخت، اتاق نشیمن جایی است که در آن آرام می‌گیریم، اتاق خواب جایی است که در آن خستگی روز را با یک خواب آرام برطرف می‌کنیم و آشپزخانه فضایی است که نیازهای غذایی خانواده را در آن تامین می‌کنیم.
    هر کدام از این فضاها مبلمان و ویژگی‌های خود را دارند: مبلمان راحت، تختخواب و میز غذاخوری مناسب. اما  آنچه در همه فضاهای موجود در خانه مشترک است، نور و روشنایی آن است. نور عاملی است که می‌تواند حال و هوا‌ی فضا را متفاوت کند، به چشمان آرامش دهد و خواب آرامی را نوید بخشد.

    نورپردازی فضای مسکونی

    نورپردازی فضای مسکونی چگونه باید باشد؟

    مشاوران شرکت مهندسی روشنایی آراشید توصیه می‌کنند قبل از هر اقدامی برای خرید، فعالیت‌هایی که در هر یک از این فضاها انجام می‌دهید را لیست کنید. با این کار مکان‌هایی که به نور نیاز دارند شناسایی و ارزیابی می‌شوند. با توجه به این اطلاعات یک مشاور نورپردازی حرفه ای نوع و تعداد و محل نصب چراغ ها را تعیین می‌کند.

    نورپردازی مناسب و استاندارد اتاق نشیمن

    در اتاق نشیمن فعالیت‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هر فعالیت نیاز به لایه نوری جداگانه‌ای دارد، مطالعه، کارهای دستی، کارهای ظریف یا حتی دورهمی خانوادگی از این دست فعالیت‌ها هستند که در اتاق نشیمن انجام می‌شوند.

    لایه‌های نوری مورد نیاز به توصیه شرکت مهندسی روشنایی آراشید

     روشنایی محیطی برای تامین روشنایی عمومی

    وظیفه اصلی روشنایی محیطی ارائه یک روشنایی ملایم و یک‌دست به فضا است. نور محیطی تامین کننده روشنایی اصلی است که اجازه حرکت و جابجایی را به ساکنین می‌دهد. برای گفتگو یک فضای آرام فراهم میکند و احساس امنیت را ارتقا می‌دهد.

     روشنایی وظیفه‌ای

    عملکرد روشنایی وظیفه‌ای تامین نور مورد نیاز برای فعالیت‌هایی مانند: مطالعه، کارهای دستی، کارهای ظریف یا حتی دورهمی خانوادگی است. برای تامین نور وظیفه‌ای لازم است منابع روشنایی به منطقه مورد نظر هدایت شوند.

    از مزایای لایه بندی نور این است که  نور وظیفه‌ای در صورت عدم نیاز خاموش می‌شود. این لایه نوری می‌تواند بوسیله چراغ‌های مولتی ترک یا مغناطیسی که به تازگی بسیار محبوب شده‌اند تامین شود.

     روشنایی تاکیدی

    از نورپردازی تاکیدی یا برجسته برای نورپردازی فضای مسکونی در اتاق نشیمن برای برجسته کردن معماری خاص مثل یک دیوار تزئین شده،  تابلو، عکس‌های خانوادگی، جزئیات معماری و سایر المان‌های دکوری استفاده می‌شود.

    برای تامین نور تأکیدی می‌توان از چراغ‌های دیواری، چراغ های ترک یا ریلی،  نورهای توکار و نورهای ریلی مگنتی استفاده کرد. علاوه بر زیبایی شناسی، می توان از نورپردازی تاکیدی برای اهداف عملی مانند کاهش خیرگی استفاده کرد.

    در برخی از هتل ها از این روش استفاده می کنند تا تابلوها و موارد مهم و مورد نیاز را بیشتر به مشتریان نشان دهند. نورپردازی هتل همراه با روشنایی تاکیدی جلوه خاصی به مجموعه خواهد داد.

     نورپردازی فضای مسکونی

     روشنایی تزئینی

    نورپردازی تزئینی بیشتر جنبه زیبایی و بصری دارد . وسایل روشنایی تزئینی سفارشی، مانند چراغ‌های آویز شیشه‌ای رنگارنگ، نمونه‌هایی از این نوع نورپردازی هستند. در نورپردازی رستوران هم می توان از این نور تاکیدی استفاده کرد تا جلوه بیشتری به محیط بدهیم.

    نورپردازی مناسب و استاندارد اتاق خواب

    اتاق خواب یکی از مهمترین قسمت‌های خانه است زیرا مکان استراحت و آرامش است و در طراحی نورپردازی آن باید به داشتن یک نور یکنواخت و آرامش بخش توجه نمود. یک نور یکنواخت برای نور عمومی و یک نور وظیفه‌ای برای مطالعه می‌تواند در طراحی نورپردازی اتاق خواب در نظر گرفته شود. نور وظیفه‌ای با قرار دادن چراغ‌های رومیزی در کنار تختخواب تامین می‌شود.

    شرکت مهندسی روشنایی آراشید توصیه می‌کند:

    اگر فضای اتاق کوچک است، چراغ‌های کوچک‌تر متصل به دیوار در دو طرف تخت، انتخاب خوبی هستند و نور کافی را تامین می‌کنند. برای تامین نور محیطی از چراغ‌های خطی توکار که نور یکدستی را تامین می‌کنند استفاده نمایید.

    بنابراین، نورپردازی (چه مسکونی و چه تجاری) یکی از مهمترین عناصری است که در طراحی داخلی باید در نظر گرفته شود، که به این معنی است که باید در مراحل اولیه به آن پرداخته شود و برای رسیدن به اثر مورد نظر، با توجه به نوع کاربری، به خوبی فکر شود.

    معماری و نور باید یکدیگر را تقویت کنند و به عنوان دو بخش وابسته به هم از یک تجربه یکپارچه عمل کنند. همانطور که نورمن فاستر می‌گوید: “معماری بیان ارزش‌ها است” داستانی را روایت می‌کند. و نورپردازی معماری نقش مهمی در انتقال آن داستان ایفا می‌کند و اغلب آن را زنده می‌کند.

    نورپردازی مناسب و استاندارد آشپزخانه

    علاوه بر نور محیطی یکنواخت، داشتن یک نور وظیفه‌ای برای آشپزخانه بسیار اهمیت دارد. نور محیطی برای حرکت و رفت و آمد توسط چراغ‌های سقفی توکار خطی تامین میشوند. یک نور آویز روی پیشخوان نور کافی وظیفه‌ای برای پخت و پز را فراهم کرده و از حوادث احتمالی هنگام تهیه غذا و خرد کردن جلوگیری می‌کند.

    همچنین یک چراغ آویز بر روی جزیره یا میز ناهارخوری نور کافی برای صرف غذا در نورپردازی فضای مسکونی را تامین خواهد کرد.

    نورپردازی مناسب و استاندارد سرویس‌ها و حمام

    روشنایی بخش مهمی از حمام و سرویس فضای مسکونی است که علاوه بر تامین نور عمومی، حمام را دلپذیر و دنج نشان می‌دهد. مشاوران شرکت مهندسی روشنایی آراشید توصیه می‌کنند از چراغ‌های دیواری متقارن در دو طرف آینه، استفاده شود تا نور وظیفه‌ای تامین شده و سایه ها به حداقل خود محدود شوند.

    چراغ‌های دیواری  و سقفی بصورت لاین‌های نوری علاوه بر تامین نور عمومی، محیط آرامش بخش و گرم ایجاد می‌کنند.

    نورپردازی فضای مسکونی از طراحی تا اجرا

    در نورپردازی منزل از آنجائیکه برای فعالیت‌های مختلف و فضا‌های گوناگون باید لایه‌های نوری جداگانه‌ای در نظر گرفت، یک مشاور روشنایی و نورپردازی بخوبی می‌تواند در کنار شما یا معمار داخلی یک طراحی روشنایی مناسب و استاندارد را ارائه دهد.

    برای مثال در اتاق نشیمن هنگام تماشای تلویزیون به میزان شدت روشنایی زیادی نیاز نیست ولی هنگام کار‌های دستی یا مطالعه به شدت روشنایی بیشتری نیاز است. همچنین متوجه شدیم در یک فضای مسکونی، طراحی روشنایی سالن نشیمن با آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس ها متفاوت است چون نیازهای روشنایی در این فضاها متفاوت است.

    شرکت مهندسی روشنایی آراشید در تمام مراحل از طراحی روشنایی تا اجرا در کنار شما خواهد بود. مراحل طراحی تا اجرای نورپردازی فضای مسکونی از قرار زیر است:

    1. اطلاعات اولیه را از شما دریافت می‌کنیم.
    2. با توجه به: هر فضا، فعالیت‌ها، نیازهای روشنایی، رنگ سقف و دیوار و دکوراسیون، طراحی و شبیه سازی اولیه و انتخاب نوع چراغ انجام می‌شود.
    3. در صورت تایید طرح روشنایی اولیه، جانمایی چراغ ها قطعی شده و لیست خرید چراغ نهایی می‌شود و هزینه‌ها محاسبه و اعلام می‌گردد.
    4. با تایید، چراغ ها تهیه و پروژه اجرا می‌شود.
    5. تعمیرات و نگهداری و گارانتی محصولات و صرفه جویی هزینه از قوانین الزامی شرکت مهندسی روشنایی آراشید می‌باشد.

    شرکت مهندسی روشنایی آراشید وظیفه خود می‌داند که:

    مشاوره اولیه رایگان نورپردازی فضای مسکونی به مشتریان ارائه داده و هماهنگ با معمار داخلی و سلیقه کارفرما مراحل طراحی و اجرا را انجام دهد و محصولات با کیفیت ، به روز و با قیمت مناسب را پیشنهاد دهد. تیم اجرایی این شرکت با تخصص و تعهد سعی می‌کنند بهترین اجرا را ارائه دهند.

    نحوه ارتباط با شرکت مهندسی روشنایی آراشید

    کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه مهندسی برای مشاوره رایگان تلفنی همیشه در خدمت هستند. همچنین ما در نورپردازی مغازه ، نورپردازی ویلا ، نورپردازی فضای مسکونی و همه مکان هایی که نیاز به این روشنایی دارند فعال هستیم. جهت مشاوره با شماره های شرکت درج شده در وب سایت www.arashidlight.ir، اینستاگرام این شرکت به آدرس: @arshid.lighting تماس حاصل فرمایید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.