جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چگونه باتری اسیدی ups را شارژ کنیم؟
    17 اردیبهشت 1402 - 22:41
    شناسه : 251182
    0

    باتری‌های یو پی اس در حالت کلی می‌توانند به جهت تأمین برق در زمان نبود و قطعی جریان برق شهری کمک بسزایی به افراد در سازمان‌ها و مراکز مختلف کنند.

    پ
    پ

    معرفی باتری ups

    باتری‌های یو پی اس در حالت کلی می‌توانند به جهت تأمین برق در زمان نبود و قطعی جریان برق شهری کمک بسزایی به افراد در سازمان‌ها و مراکز مختلف کنند.

    باتری‌های یو پی اس انواع بسیاری دارد که نسبت به ویژگی‌های آن‌ها کاربرد‌های متفاوتی نیز خواهند داشت. در این مقاله همواره در ارتباط با باتری‌های اسیدی و همچنین باتری‌های یو پی اس اسیدی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

     معرفی باتری پو پی اس

    چگونه باتری اسیدی را شارژ کنیم؟

    باتری‌های اسیدی را می‌توان به روش شارژ جریان ثابت- ولتاژ ثابت یا به عبارتی به روش constant current constant voltage (CCCV)  شارژ کرد. جریان تنظیمی می‌تواند باعث افزایش ولتاژ ترمینال شود و تا به مقدار حد بالایی ولتاژ شارژ برساند. اما در این نقطه به علت اشباع جریان می‌تواند افت نماید.

    زمان شارژ بین ۱۲ الی ۱۶ ساعت می‌باشد. اما این مدت زمان برای باتری‌هایی که بزرگ‌تر هستند، می‌تواند بین ۳۶ تا ۴۸ ساعت نیز باشد.

    البته با جریان‌های شارژ بالاتر و همچنین بهره بردن از روش‌های شارژ چند مرحله‌ای می‌توانیم مدت زمانی که باید برای شارژ باتری اسیدی اختصاص بدهیم را کاهش دهیم و آن را به ۸ الی ۱۰ ساعت برسانیم. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که در این حالت مرحله شارژ با ولتاژ ثابت نمی‌تواند به صورت کامل انجام شود. در حالت کلی شارژ باتری‌های اسیدی به صورت آهسته انجام می‌گیرد و نمی‌توانیم این باتری‌ها را با سرعت شارژ سیستم‌های دیگر شارژ نماییم.

    تفاوت انواع باتری یو پی اس

    در صورتی که بخواهیم دو نوع از باتری‌های یو پی اس، یعنی باتری‌های نیکل کادمیوم و باتری‌های سرب اسید را با هم مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که رایج‌ترین نوع باتری که در سیستم‌های یو پی اس نیز بیشتر استفاده می‌شود و قابل شارژ می‌باشد، باتری‌های سرب اسیدی است.

     به طور معمول از این باتری‌ها به جهت ذخیره انرژی خورشیدی هم می‌توان استفاده کرد. این باتری‌ها نمی‌توانند جریان زیادی را تولید کنند و در خودروها نیز می‌توانند مورد استفاده  قرار بگیرند. در صورتی که باتری‌های سرب اسید یو پی اس خراب شود، می‌توانید آن را بازیافت نمایید.

    باتری‌های نیکل کادمیوم یو پی اس از اکسید نیکل هیدروکسید و فلز کادمیوم به عنوان الکترود استفاده می‌نماید. اگر این باتری استفاده نشود، می‌تواند به نوعی ولتاژ و بار الکتریکی را ذخیره نماید. در صورتی که در دمای پایین از این باتری‌ها نگهداری شود، عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

    انواع باتری‌های یو پی اس که می‌توانند شامل VRLA و باتری‌های سیلد و باتری‌های سلول مرطوب شوند، می‌توانند باتری یو پی اس اصل به جهت اطمینان از برق بی‌وقفه محسوب شوند. زیرا این باتری‌ها به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز خواهند داشت.

     تفاوت انواع باتری یو پی اس

    در صورت محافظت طولانی مدت، تا ۲۰ سال می‌تواند عمر کند و هزینه کمتری را نیز به دنبال خواهد داشت. اما باتری‌های VRLA یو پی اس طول عمر کمتری دارند و به نگهداری کمتری نیز احتیاج خواهند داشت. باتری‌های سلول مرطوب یو پی اس دوام بیشتری دارند و اغلب تعمیر و نگهداری بیشتری را احتیاج خواهند داشت. باتری‌های VRLA نیاز به تعمیر و نگهداری سالانه دارند در صورتی که باتری‌های سلول مرطوب به توجه سه ماهه نیاز دارند.

    چگونه باتری یو پی اس اسیدی را شارژ کنیم؟

    در روشی که به جهت شارژ باتریهای اسیدی قید شد، یعنی روش جریان ثابت- ولتاژ ثابت در حالت کلی سه مرحله را می‌توان دنبال کرد که این سه مرحله شامل شارژ جریان ثابت، شارژ حداکثری و درنهایت شارژ شناور می‌باشد.

    در شارژ جریان ثابت، در واقع بخش عمده‌ای از فرآیند شارژ صورت می‌گیرد و تقریباً می‌توانیم بگوییم که نصف زمانی که به جهت شارژ باتری‌های یو پی اس اسیدی نیاز است، در این مرحله صرف می‌گردد.

    در مرحله شارژ حداکثری میزان شارژ کمتری به باتری داده می‌شود و این خود موجب اشباع باتری می‌گردد. در نهایت در شارژ شناور تلفات ناشی از دشارژ یا تخلیه داخلی جبران می‌گردد.

    باتری در واقع در مرحله اول یعنی در مرحله جریان ثابت در طی ۵ الی ۸ ساعت تا حدود ۷۰ درصد شارژ می‌گردد. ۳۰ درصد باقی مانده از ظرفیت باتری‌های یو پی اس اسیدی با سرعت شارژ کمتری و همچنین، در حالت ولتاژ ثابت شارژ می‌شود که مدت زمان بین ۷ الی ۱۰ ساعت را به خود اختصاص می‌دهد.

     شارژ ولتاژ ثابت به نوعی برای سلامتی باتری بسیار حائز اهمیت می‌باشد. همچنین می‌توان آن را با استراحت کوتاه مدت بعد از صرف مدت زمان مناسبی مقایسه نمایید.

     چگونه باتری یو پی اس اسیدی را شارژ کنیم

    در صورتی که به طور پیوسته از این مرحله صرف نظر کنید، در واقع باتری در نهایت توانایی خود به جهت پذیرش شارژ کامل را از دست خواهد داد و به علت به وجود آمدن پدیده‌ای به نام سولفاته شدن باتری عملکرد آن به مرور زمان افت خواهد کرد.

     در مرحله سوم یا شارژ شناور در واقع شارژی است که می‌تواند باتری را در حالت شارژ کامل حفظ نماید. در ادامه از باتری‌های خوب بازار که عمر شارژ خوبی دارد باتری یو پی اس 6 ولت 12 آمپر ساعت ایبیزا ibiza مدل 6V12AH می‌باشد.

    دلایل خرابی باتری اسیدی

    باتری‌های اسیدی ممکن است که به دلایل متنوعی خراب شوند که در این بخش از مقاله به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد. به وجود آمدن اتصال در قطب‌های باتری می‌تواند یکی از دلایل خرابی باتری اسیدی باشد.

    همچنین شارژ بیش از حد باتری که موجب سولفات شدن آن و در نتیجه خرابی باتری می‌شود و یا مسدود شدن دریچه‌های باتری می‌تواند از دلایل خرابی باتری اسیدی محسوب شود. در صورتی که اصول نگهداری و همچنین سرویس باتری اسیدی را رعایت نکنید، ممکن است که باتری اسیدی خراب شود.

     دلایل خرابی باتری upd اسیدی

    تعمیر باتری یو پی اس اسیدی

    به جهت ترمیم و یا تعمیر باتری‌های یو پی اس اسیدی نیاز به شارژر قابل تنظیم خواهید داشت که بتوانید بیشتر از دو برابر ولتاژ نامی باتری به آن ولتاژ متصل نمایید. با این اقدام به نوعی به باتری شوک با ولتاژ وارد می‌کنید.

    در این حالت، باید کمی منتظر بمانید. در صورتی که ولتاژ باتری کاهش یافت، نشان می‌دهد که روند کار صحیح می‌باشد و باتری به شدت از پاور ساپلای جریان خواهد کشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.