جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب
    26 اردیبهشت 1402 - 13:15
    شناسه : 252076
    0

    برای روشن شدن موضوع لازم است در ابتدا با گیربکس و سازوکار آن آشنا شویم. گیربکس یک قطعه مهم در خودروها و دیگر ماشین آلات است که برای تنظیم سرعت دور موتور و آماده‌سازی وسیله نقلیه برای حرکت استفاده می‌شود. گیر بکس در واقع مجموعه‌ای از دنده‌های مکانیکی است که با تغییر اندازه و چیدمان آن‌ها، قابلیت تنظیم سرعت و نیروی خروجی را به موتور می‌دهد.

    پ
    پ

    تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب

    گیربکس یکی از اجزای اصلی در سیستم‌های انتقال حرکت است و بدون‌شک اسم آن را به عنوان یکی از اجزای اصلی اتومبیل هم شنیده‌اید. سیستمی که حرکت را از موتور به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و سرعت حرکت اتومبیل را تعیین می‌کند. گیربکس‌ها از گذشته تا کنون در صنعت ماشین‌سازی تحولات زیادی داشته‌اند. اکنون نیز در خودروها، گیربکس‌های اتوماتیک به کار برده می‌شوند که مزایای زیادی نسبت به گیربکس‌های دنده‌ای دارند؛ اما گاهی اوقات این نوع گیربکس‌ها با مشکلاتی همراه هستند. تقه زدن گیربکس، مخصوصا در دنده عقب، یکی از مشکلات رایج در مورد گیربکس‌های اتومات است. در ادامه در مورد علت این مشکل و برطرف کردن آن توضیح داده می‌شود. همچنین بهترین مرکز برای مشاوره در مورد قیمت گیربکس، خرید وفروش گیربکس، فیلتر گیربکس تویوتا یاریس، توربین مزدا 3 و خودرهای دیگر معرفی می‌شود.

    گیربکس چیست؟

    برای روشن شدن موضوع لازم است در ابتدا با گیربکس و سازوکار آن آشنا شویم. گیربکس یک قطعه مهم در خودروها و دیگر ماشین آلات است که برای تنظیم سرعت دور موتور و آماده‌سازی وسیله نقلیه برای حرکت استفاده می‌شود. گیر بکس در واقع مجموعه‌ای از دنده‌های مکانیکی است که با تغییر اندازه و چیدمان آن‌ها، قابلیت تنظیم سرعت و نیروی خروجی را به موتور می‌دهد.

    images 1684045240 64607db8a22f2 - تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب -

    گیربکس در ماشین چه وظیفه‌ای دارد؟

    گیربکس در ماشین، برای تغییر دادن نسبت دورهای موتور به منظور انتقال گشتاور به چرخ‌ها و در نتیجه حرکت خودرو، استفاده می‌شود. یک گیربکس معمولا به دو بخش تقسیم می‌شود: گیربکس اصلی و دیفرانسیل.

    • گیربکس اصلی: برای تنظیم نسبت دور موتور و چرخ‌ها به کار می‌رود. در هنگامی که نسبت دور موتور برای کارایی بهینه یا انتقال بهتر گشتاور به چرخ‌ها به میزان بیشتری نیاز دارد، نسبت دور موتور و چرخ‌ها تنظیم می‌شود.
    • دیفرانسیل: برای توزیع گشتاور به چرخ‌ها و جلوگیری از سر خوردن و از دست دادن کنترل خودرو در موقعیت‌هایی که چرخ‌ها با شرایط متفاوتی مواجه می‌شوند، به کار می‌رود.

    به طور خلاصه، گیربکس در ماشین برای تنظیم نسبت دور موتور و چرخ‌ها، توزیع گشتاور به چرخ‌ها و حفظ کنترل خودرو برای راننده، به کار می‌رود.

    تفاوت گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک

    حال برای اینکه بتوان مشکل تقه زدن گیربکس اتوماتیک را بیان کرد، تفاوت دو نوع گیربکس را در ماشین‌ها بررسی می‌کنیم. در ماشین‌های با گیربکس دنده‌ای، راننده باید نسبت دور موتور و چرخ‌ها را به شکل دستی تنظیم کند. این نوع گیربکس، شامل دنده قدرت و دنده سرعت می‌شود که از محور دستی برای تغییر دادن نسبت دور موتور برای مناسب کردن آن با سرعت خودرو استفاده می‌شود.

    در ماشین‌های با گیربکس اتوماتیک، نسبت دور موتور و چرخ‌ها به طور خودکار تنظیم می‌شود؛ بدون نیاز به اعمال تغییر دستی توسط راننده. یکی دیگر از اختلافات دو نوع گیربکس قیمت آن‌هاست؛ معمولا قیمت گیربکس اتومات از نوع دنده‌ای بیشتر است.

    در حالت کلی، اختلاف اصلی بین گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک، در دسترسی راننده به نسبت دور موتور و چرخ‌هاست؛ به این صورت که در گیربکس دنده‌ای، راننده باید دنده‌ها را به صورت دستی تغییر دهد، در حالی که در گیربکس اتوماتیک، نسبت دور موتور و چرخ‌ها به صورت خودکار تنظیم می‌شود و راننده نیازی به دستی انجام دادن آن ندارد. هرچند این مزیت در نوع اتومات وجود دارد، اما در بعضی از موارد تقه زدن در گیربکس مشکلاتی را برای راننده به وجود می‌آورد. در ادامه این مشکل بیان می‌شود.

    images 1684045240 64607db8aaebf - تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب -

    مشکل تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب

    تقه زدن یا لغزش گیربکس اتوماتیک در دنده عقب ممکن است به دلیل چندین عامل مختلف اتفاق بیفتد. به طور کلی، دنده عقب در گیربکس اتوماتیک یک جایگاه نسبتا پرخطر است و ممکن است برای گیربکس و موتور نیز صدمات جدی بر جای بگذارد. دلایل اصلی تقه زدن گیربکس می‌تواند موارد زیر باشد:

    1. کمبود روغن: کمبود روغن در گیربکس اتوماتیک می‌تواند به شکلی نادرست عمل کند و در نتیجه تقه زدن گیربکس به وجود آید.
    2. خرابی در سیستم کنترل گیربکس: یکی از دلایل شایع برای تقه زدن در گیربکس اتوماتیک، خرابی در سیستم کنترل گیربکس است. این خرابی هنگامی رخ می‌دهد که یکی از اجزای موتور راه‌اندازی نمی‌شود.
    3. سایر مشکلات مکانیکی: گیربکس اتوماتیک شامل بسیاری از قطعات مکانیکی است؛ بنابراین مشکلاتی مانند خرابی در اجزای مختلف گیربکس، ترمز، جلوبندی یا لوله‌های هیدرولیک در زیرساختار گیربکس، می‌تواند باعث تقه زدن در گیربکس اتوماتیک شود.
    4. سنگینی بار خودرو: به دلیل سنگینی بار خودرو، گیربکس باید بیشتر کار کند تا بتواند حرکت را تولید کند. در نتیجه، هنگامی که گیربکس بار سنگینی را متحمل شود، ممکن است تقه بزند.

    در صورتی که تقه زدن مکرر در گیربکس اتوماتیک رخ داد، بهتر است به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید. در صورتی که نیاز به فروش گیربکس معیوب و خرید گیربکس جدید داشته باشید، توصیه می‌شود از مراکز معتبر مانند گیربکس هاب آن را تهیه کنید؛ زیرا بهترین مرکز خرید و فروش گیربکس، توربین مزدا 3، فیلتر گیربکس تویوتا یاریس و انواع قطعات مرتبط در خودروهای دیگر است.

    فیلتر گیربکس چه نقشی در گیربکس دارد؟

    یکی از مهم‌ترین وظایف فیلتر گیربکس این است که جلوی ورود ذرات آلودگی به داخل سیستم گیربکس را می‌گیرد و از آسیب دیدن قطعات موجود در سیستم گیربکس جلوگیری می‌کند. فیلتر گیربکس بسیاری از خودروها، داخل پوسته‌ای آلومینیومی قرار دارد که باز شدن آن امکان دسترسی به وسایل داخل گیربکس را فراهم می‌کند. اندازه و جنس فیلتر گیربکس بسته به نوع گیربکس و مدل خودرو متفاوت است، ولی به طور کلی باید به صورت دوره‌ای تعویض یا تمیز شود تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

    images 1684045240 64607db8af34e - تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب -

    جمع‌بندی؛ نکات مهم برای خرید گیربکس

    دانستیم که گیربکس یکی از اجزای اصلی ماشین به شمار می‌رود؛ بنابراین در صورتی که با مشکلاتی مانند تقه زدن گیربکس مواجه هستید، در صورت جدی بودن مشکل بهتر است آن را تعویض کنید. در انتهای مطلب نکات مهمی را که برای خرید گیربکس باید به آن‌ها توجه کنید، بیان می‌کنیم:

    1. تعیین نوع و سازنده گیربکس
    2. اطمینان از وضعیت فنی در هنگام خرید گیربکس
    3. بررسی شکستگی و آسیب‌های جسمی گیربکس
    4. کسب اطلاعات از قیمت گیربکس
    5. مشاوره از طریق متخصصین گیربکس هاب برای انتخاب

    گیربکس هاب بهترین مرکز برای خرید گیربکس، توربین مزدا ۳، فیلتر گیربکس تویوتا یاریس و خودروهای دیگر، همچنین مشاوره در مورد خرید و فروش گیربکس است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.