پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • استابلایزر های ولتاژ
    02 خرداد 1402 - 22:17
    شناسه : 253611
    0

    مشکل برق باعث شده است تا از استابلایزر ها در تمام حوزه ها استفاده شود. شاید کاربرد استابلایزر بیشتر در منازل، ادارات و بیمارستان ها باشد. از این دستگاه معمولا در کنار تک تک مصرف کننده های حساس و گرانقیمت استفاده می شود. مثلا در منازل یخچال، تلویزیون، لباسشویی و … با توجه به قیمت بالای آنها به تثبیت کننده ولتاژ نیاز دارند. اگر تعداد زیاد باشد می توان از دستگاه استابلایزر مرکزی در کنار جعبه فیوز استفاده کرد.

    پ
    پ

    یکی از دغدغه های بسیار مهم در جوامع امروزی بحث نوسانات شدید ولتاژ برق است. عوامل زیادی بر روی کیفیت ولتاژ تاثیر می گذارند. از مهمترین آنها می توان به افزایش جمعیت، افزایش خطوط توزیع برق، گرمای هوا و … اشاره کرد. یکی از راه های حفاظت از تجهیزات برقی استفاده از استابلایزر ولتاژ است.استابلایزر ها در ابعاد کوچک به خوبی می توانند با دقت خیلی بالا، افت ولتاژ و نوسانات برق را کنترل می کنند.  دستگاه تثبیت کننده ولتاژ قابلیت های دیگری نیز دارند و به عنوان محافظ برق خیلی قوی عمل می کنند.

    images 1684766235 646b7e1ba0c77 - استابلایزر های ولتاژ -

    استابلایزر چست؟

    اگر قصد خرید تثبیت کننده ولتاژ را دارید در ابتدا باید بدانید استابلایزر چیست و چرا باید از آن استفاده کرد. در خیلی محیط ها شاید احساس کرده باشید یک وسیله برقی به زور کار می کند و یا یک پمپ آب توان کار با حداکثر توان را ندارد. در همچین مواقعی معمولا ولتاژ برق ضعیف می باشد. برای تنظیم ولتاژ استابلایزر باید نصب شود. همچنین استابلایزر علاوه بر تقویت ولتاژ ضعیف می تواند ولتاژ بیش از حد استاندارد را کاهش دهد. از ویژگی های اکثر استابلایزر ها می توان به حفاظت از وسایل برقی در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار اشاره کرد.

    انواع استابلایزر ولتاژ

    شاید اکثر افرادی که تخصص کافی در زمینه استابلایزر ندارند فکر می کنند همه استابلایزر ها یک کار را انجام می دهند. شاید در عمل درست باشد ولی اینکه تنظیم ولتاژ را با چ دقت و راندمانی انجام می دهند. مهم است. انواع استابلایزر های کاربردی و اصلی شامل استابلایزر رله ای، استابلایزر سروموتوری و استاتیک می شود. هر کدوم از اینها با اسم های دیگری نیاز بیان می کنند. استابلایزر رگولاتوری ، استابلایزر سوئیچینگ و ترانس اتوماتیک این مورد ها هستند. اکثر مصرف کننده ها تکفاز هستند و بعضی از آنها سه از به همین دلیل استابلایزر ها نیز به صورت تکفاز و سه از تولید می شوند.

    کاربرد استابلایزر

    مشکل برق باعث شده است تا از استابلایزر ها در تمام حوزه ها استفاده شود. شاید کاربرد استابلایزر بیشتر در منازل، ادارات و بیمارستان ها باشد. از این دستگاه معمولا در کنار تک تک مصرف کننده های حساس و گرانقیمت استفاده می شود. مثلا در منازل یخچال، تلویزیون، لباسشویی و … با توجه به قیمت بالای آنها به تثبیت کننده ولتاژ نیاز دارند. اگر تعداد زیاد باشد می توان از دستگاه استابلایزر مرکزی در کنار جعبه فیوز استفاده کرد.

    images 1684766193 646b7df1b289f - استابلایزر های ولتاژ -

    دستگاه های پزشکی نیز بخصوص در بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و …. معمولا گرانقیمت و وارداتی هستند و به شدت باید از آنها محافظت شود. مثلا دستگاه های تصویر برداری، سونوگرافی و … در هر شهری به تعداد خیلی کمی موجود است و یکی از آنها بخواهد از مدار خارج شود مردم آنجا با مشکلات فراوانی روبرو می شود.

    مورد بعدی لیزر موهای زاید و دستگاه های زیبایی هستند. کار کردن با آنها باعث افت ولتاژ می شود و در صورتی که مقدار ولتاژ تغییرات زیادی داشته باشد قسمت حساس دستگاه آسیب می بیند.

    تفاوت استابلایزر با محافظ برق

    تا به اینجا با استابلایزر آشنا شدیدم و در ادامه به بررسی محافظ برق و مقایسه آن با استابلایزر می پردازیم. محافظ برق امکان تنظیم ولتاژ را ندارد و فقط می تواند از بازه ای که خارج شد آن را قطع کند. همین ویژگی نیز می تواند در خیلی مواقع از مصرف کننده ها محافظت کند. استابلایزر نیز خود یک محافظ برق خیلی قوی است و می تواند ولتاژ برق را نیز تنظیم کند. از کاربرد محافظ برق می توان به استفاده از آن برای یخچال، تلویزیون، اسپیلت و … اشاره کرد. این که نوسان ولتاژ را چگونه از بین ببریم در یک مقاله دیگر کامل توضیح داده شده است و راه حل استفاده از استابلایزر رله ای ، سرو موتوری یا استاتیک است.

    images 1684766143 646b7dbf737d3 - استابلایزر های ولتاژ -

    معرفی بهترین برند ایرانی استابلایزر

    تحقیق و توسعه در زمینه تولید استابلایزر از نیم قرن پیش در ایران شروع شده است و شرکت فاراتل توانسته است استابلایزر های با کیفیتی روانه بازار کند استابلایزر های فاراتل معمولا با ظرفیت پایین ساخته می شود. برند بعدی استابلایزر آلجا است که محصولات سروموتوری و رله ای را به صورت خانگی و صنعتی تولید می کنند. قطعات استفاده شده در دستگاه وارداتی هستند و مونتاژ آنها در داخل کشور انجام می شود. اما به روز ترین و جدید ترین شرکتی که گوی سبقت را ربوده است پرنیک است. استابلایزر پرنیک یکی از دقیق ترین نمونه های داخلی است که تمام هوشمند هستند.

    کلام پایانی

    با وجود گرانی های روزافزون در تمام حوزه ها چ بهتر است که از بسیار از هزینه های اضافی جلوگیری کنیم. مثلا وسایل برقی گرانقیمت که داریم از آنها در برابر تنش های ولتاژ نظیر رعد و برق و نوسانات ولتاژ جلوگیری کنیم. خرید استابلایزر از شرکت های شناخته شده نظیر نوانیا با وبسایت novania.ir  می تواند مشکلات مورد نظر را برطرف نماید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.