شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چاپ کتاب در کشورما، به طرز اشتباه و خیانت‌آمیزی ساده است / هنر و مشخصاً شعر، یک تفنن نیست
    16 اردیبهشت 1402 - 17:40
    شناسه : 255643
    1

    رضا شالبافان شاعر و مترجم چند عنوان کتاب معتقد است  چاپ کتاب در کشورما، به طرز اشتباه و خیانت‌آمیزی ساده است و هرکسی با یک مبلغ پایین می‌تواند کتاب شعر با هر کیفیتی چاپ کند.

    پ
    پ

    در ادامه گفت‌گوی اختصاصی رسانه یاورمردم با هنرمندان به سراغ رضا شالبافان شاعر و مترجم چند عنوان کتاب رفته‌ایم. وی از سال ۷۴ فعالیت‌های هنری خود را در حوزه شعر آغاز و طی سال‌های اخیر چندین مجموعه غزل چاپ و منتشر کرده است.

    گفت‌وگوی صمیمی و خواندنی خبرنگار ما سید جواد اسدی با رضا شالبافان را در ادامه می‌خوانیم.

    رضا شالبافان

    خواهشمندیم که خودتان را برای آشنایی بیشتر خوانندگان با زبان خود معرفی بفرمایید؟

    رضا شالبافان هستم، از سال ۷۴ شاگرد ادبیات و مشخصاً غزل می‌باشم.

    چند کتاب تا به امروز چاپ کرده‌اید، لطفاً در مورد آن‌ها کمی توضیح دهید.

    مجموعه‌های غزل در آینه‌ها سال ۷۷، پنجمین روز سال ساعت بیست ۱۳۹۰، زندگینامه‌ی مهرداد ششم ۱۳۹۵، تاریخ تغزل باستان ۱۳۹۸، عیلام بعد از حمله‌ی آشوربانیپال ۱۴۰۰ و ترجمه‌های پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی، لاله‌ی سیاه نوشته الکساندر دوما و … از بنده چاپ و منتشرشده است.

    فرایند چاپ کتاب در کشورمان به چه صورت هست؟ دوستانی که قصد چاپ کتاب دارند باید چه فرایندی را طی کنند؟

    متأسفانه چاپ کتاب در کشورما، به طرز اشتباه و خیانت‌آمیزی ساده است. هرکسی با یک مبلغ پایین می‌تواند کتاب شعر با هر کیفیتی چاپ کند. وزارت ارشاد هم نسبت به بوسه و آغوش حساس است ولی نسبت به ضعف‌های آشکار شعری هیچ حساسیتی ندارد. کتاب‌های غزل فراوانی با ایرادهای وزنی به‌راحتی چاپ می‌شود. ظاهرا وزارت ارشاد به‌کل خودش را از بررسی کیفی کتاب‌های شعر کنار کشیده است. نشرها هم آنقدر زیاد و غیرتخصصی شده‌اند که در ازای مبلغ کمی حاضر هستند چشمشان را بر ضعف‌های کتاب ببندند، البته اگر خودشان متوجه ضعف‌ها و اشتباهات بشوند. نشرهایی که دلسوزانه و به‌صورت حرفه‌ای در زمینه‌ی ادبیات در حال فعالیت هستند بسیارکم می‌باشد.

    زمانی باور داشتم که همه باید کتاب چاپ بکنند و جامعه کتاب‌های ضعیف را پالایش خواهد کرد، ولی امروز دارم می‌بینم که آنقدر کتاب بی‌کیفیت به بازار سرازیر شده که کتاب باکیفیت در آن گم می‌شود و مخاطب ادبیات نمی‌تواند کتاب باکیفیت را پیدا کند و درنتیجه ممکن است قید آن را بزند.

    شما سالهاست شعر می‌سرایید و شعر می‌خوانید و کوله باری از تجربه به همراه دارید و خون‌دل خورده‌ی شعر هستید، چه توصیه‌ای برای جوانانی که به‌تازگی پا در این راه می‌گذراند دارید؟

    توصیه‌ام به جوان‌ها این است که هنر و مشخصاً شعر، یک تفنن نیست و آگه نمی‌توانند تمام‌قد در خدمت ادبیات باشند، مخاطب ادبیات بمانند.

    و سؤال آخر اینکه رابطه شما با کتاب الکترونیکی و صوتی چگونه است؟

    در دنیای تکنولوژی امروز، چاره‌ای جز رفتن به سمت کتاب الکترونیکی و صوتی نیست، باید پذیرفت که محمل‌های جدیدتر برای مخاطب جذاب‌ترند تا کتاب کاغذی به شیوه‌ی سنتی. اگر نپذیریم دچار همین بحرانی می‌شویم که کتاب شعر امروز با آن دست‌به‌گریبان است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.