یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41479 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نکات تکمیلی جلوگیری از زنگ زدگی تیرآهن
    23 خرداد 1402 - 11:43
    شناسه : 256539
    0

    به نظر شما قیمت تیرآهن براساس چه فاکتورهایی محاسبه می‌شود؟ این قطعه در چه فرایندهایی کاربرد دارد؟ وقت آن رسیده که با ویژگی‌های این قطعه صنعتی پرمصرف بیشتر آشنا شوید. اگر بخواهیم بادوام‌ترین مصالح ساختمانی که تحمل تنش‌های سنگینی را دارد، معرفی کنیم، قطعا تیرآهن در صدر آنها جای می‌گیرد

    پ
    پ

    word image 256539 1 scaled - نکات تکمیلی جلوگیری از زنگ زدگی تیرآهن -

    نکات تکمیلی جلوگیری از زنگ زدگی تیرآهن

    به نظر شما قیمت تیرآهن براساس چه فاکتورهایی محاسبه می‌شود؟ این قطعه در چه فرایندهایی کاربرد دارد؟ وقت آن رسیده که با ویژگی‌های این قطعه صنعتی پرمصرف بیشتر آشنا شوید. اگر بخواهیم بادوام‌ترین مصالح ساختمانی که تحمل تنش‌های سنگینی را دارد، معرفی کنیم، قطعا تیرآهن در صدر آنها جای می‌گیرد

    این محصول که در آلیاژها، استانداردها و کاربردهای متنوعی تولید می‌شود، اگر به‌شکلی درست نگهداری نشوند، مستعد زنگ‌زدگی خواهند‌ بود.

    مسئله‌ای که در این مقاله مورد بحث ماست، تاثیر این آسیب بر تیرآهن و راه‌های پیشگیری از آن است که برای کارکنان این حوزه اهمیت شایانی دارد.

    همه‌چیز درباره مشکلات شایع زنگ‌زدگی و خوردگی آهن

    ویژگی‌های منحصربه‌فرد تیرآهن مانند دوام، استحکام و فاقد مضرات برای محیط زیست، موجب گسترش کاربری‌های آن در انواعی از صنایع شده است.

    اما متاسفانه نگهداری این قطعات با دشواری‌های بسیاری همراه است چراکه با قرارگیری در معرض اکسیژن، آب شور و محیط‌های خورنده دچار زنگ‌زدگی می‌شود و درواقع کیفیت خود را در پروژه‌های ساختمانی از دست می‌دهد. قطعا این مسئله در افت قیمت تیرآهن تاثیر بسزایی دارد.

    سوالی که ممکن است در این رابطه ذهن شما را مشغول کند، راجع‌به چگونگی فرایند زنگ‌زدگی باشد. درواقع تیرآهن متشکل از مولکول‌های آهن و کربن است که به‌واسطه لایه‌هایی به نام فریت و سیمنتیت به یکدیگر متصل شده‌اند.

    تماس این لایه‌ها با اکسیژن منجر به واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون خواهد شد که طی آن قطعه دچار زنگ‌زدگی می‌شود.

    چگونه باید از زنگ‌زدگی آهن جلوگیری کرد؟

    word image 256539 2 scaled - نکات تکمیلی جلوگیری از زنگ زدگی تیرآهن -

    درصورتی‌که فرایند اکسیداسیون جلوگیری و کنترل نشود، به‌مرور زمان، یکپارچگی قطعه تیرآهن را از بین برده و موجب تخریب آن می‌شود. به همین خاطر ما در ادامه راهنمایی ارائه داده‌ایم تا ضمن پیشگیری از این آسیب‌دیدگی، در هزینه‌های مصرفی جهت خرید دوباره تیرآهن نیز صرفه‌جویی شود.

    ایجاد پوشش‌های آلی روی تیرآهن

    وجود پوشش‌های روی قطعه به‌عنوان مانعی بین عناصر مخرب و مولکول‌های آهن عمل می‌کند. ممکن است این راهکار سبب افزایش قیمت تیرآهن باشد اما قطعا ارزش افزوده بیشتری برایتان خواهد داشت.

    اجرای اصولی

    مهم است که طراحی سازه شما به چه صورت است. به‌طور مثال اگر اجرای غیراصولی فونداسیون امکان مرطوب‌شدن تیرآهن‌های درون آن را افزایش دهد، این قطعه فولادی به‌سرعت دچار زنگ‌زدگی می‌شود.

    گالوانیزه‌کردن تیرآهن

    ایجاد پوشش بر روی سطح تیرآهن به‌عنوان حفاظی عمل خواهد کرد که از رسیدن مواد خورنده و آلاینده‌ها به قطعه فولادی پیشگیری می‌کند.

    ایجاد پوشش‌های پودری بر سطح تیرآهن

    این فرایند نیز عملکردی مشابه پوشش‌های ارگانیک دارد و به‌صورت الکترواستاتیک عمل می‌کند. به این معنی که با حرارت به تیر فولادی می‌چسبد و‌ آن را از عوامل مخرب دور نگه می‌دارد.

    تاثیر مشکلات زنگ‌زدگی بر قیمت تیرآهن

    اهمیت فرایند زنگ‌زدگی از آن جهت مهم است که عامل اصلی فرسودگی و نابودی تدریجی سازه به‌ شمار می‌رود.‌ اگر با راه‌حل‌هایی موثر و مهندسی‌شده از زنگ‌زدگی جلوگیری نشود، به خوردگی تبدیل خواهد شد و به‌طور حتم تمرکز تنش و پارامترهای هندسی عنصر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    همچنین کاهش ضخامت تیرآهن و استحکام خمشی آن، موجب سیر نزولی ظرفیت حمل قطعه خواهد شد.‌ به‌طور کلی کاهش کیفیت و عمر مفید محصول، موجب می‌شود که این قطعه ساختمانی توان خود را برای کاربری‌های مختلف از دست بدهد.

    در این حالت مصرف‌کنندگان ناچار به خرید مجدد تیرآهن خواهند شد که به افزایش هزینه تولید و‌ در نتیجه افزایش قیمت تیرآهن می‌انجامد. اگر مایل هستید که در رابطه با قیمت روز تیرآهن بیشتر بدانید، برای مطالعه مقالات مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

    نکات تکمیلی جهت پیشگیری از زنگ‌زدن آهن

    word image 256539 3 scaled - نکات تکمیلی جلوگیری از زنگ زدگی تیرآهن -

    انجام فرایندهایی که در طول ساخت قطعه تیرآهن به منظور پیشگیری از آسیب‌های وارده به آن انجام می‌شود، کافی نیست. اگر به رعایت نکاتی که در ادامه ذکر کرده‌ایم پایبند نباشید، نمی‌توانید به عمر طولانی‌مدت تیرآهن امیدوار باشید.

    • سعی کنید قطعات تیرآهن را به‌طور مرتب تمیز کنید چراکه گردوغبار و فضای غیربهداشتی، فرایند اکسیداسیون را تسریع می‌بخشد.
    • هرازگاهی حالت ظاهر تیرآهن را مورد بررسی قرار دهید. گاهی اوقات پدیدآمدن لکه‌های کوچک یا تغییر رنگ جزئی می‌تواند نشانه‌ای از آغاز زنگ‌زدن باشد.
    • طراحی سازه شما با قطعات تیرآهن بایستی به‌گونه‌ای باشد که از تهویه نامناسب، رطوبت و نشتی سقف دور بماند.
    • وجود یک تهویه مناسب از رطوبت حاصل از محیط‌های بسته پیشگیری می‌کند. در نتیجه شرایط برای واکنش‌های اکسایش از بین می‌رود.
    • رنگ‌زدن میلگردهای تیرآهن، روشی دیگر است که مانع از نفوذ عوامل آسیب‌زا به سطح قطعات خواهد شد.

    نگاهی به عوامل موثر در قیمت تیرآهن

    فلزات در صنایع تمام کشورها به‌عنوان زیرساخت پروژه‌ها نقش موثری داشتند. به همین خاطر نه تنها سیاست‌های داخلی بلکه شرایط خارج از کشور نیز در تعیین قیمت این مقطع فولادی تاثیرگذار است. به‌طور کلی عواملی که در حوزه قیمت تیرآهن امروز دخالت دارند، عبارت‌اند از:

    • تورم داخلی و خارجی
    • هزینه حمل‌ونقل
    • قیمت آهن خام
    • بورس کالا
    • کیفیت محصول
    • مواد اولیه به‌کار رفته
    • میزان عرضه و تقاضا
    • برند

    راهی به‌سوی کیفیت و قدرت با فولادسازان راه ابریشم

    تامین قطعات ساختمانی با کیفیتی مطلوب، چالشی است که در ساخت‌وساز پروژه‌ها با آن مواجه می‌شویم. واضح است که قطعات بی‌کیفیت پروژه‌تان را مختل کرده و هزینه‌های بسیاری را به شما تحمیل خواهد کرد.

    بنابراین؛ مهم است که این قطعات را از چه برندی تهیه می‌کنید؟ کارخانه فولادینو، با حضور 40 ساله خود در صنعت تولید مصالح ساختمان، یکی از بهترین‌ها برای خدمت‌رسانی به شما خواهد بود.

    این مجموعه در زمینه تامین و فروش انواع ‌پروفیل‌ها، مقاطع، میلگردها و ورق‌ها فعالیت مستمر دارد. شما کاربران عزیز با انتخاب محصولات فولادسازان راه ابریشم از کیفیت و‌پایداری تضمین‌شده برای پروژه خود، نهایت لذت را خواهید برد.

    word image 256539 4 - نکات تکمیلی جلوگیری از زنگ زدگی تیرآهن -

    جمع‌بندی

    می‌دانیم که قیمت تیرآهن و سایر قطعات صنعتی و ساختمانی با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور همواره درحال نوسان است. اما فاکتوری که تاثیر ثابتی بر این قیمت دارد، مسئله کیفیت است.

    آنچه که در بحث زنگ‌زدن آهن بیان کردیم، با نوع مواد اولیه و شرط مرغوب‌بودن آنها بی‌ربط نیست. به‌طور کلی همه ما می‌دانیم که آهن و فولاد به‌دلیل کارایی منحصربه‌فردشان مورد توجه سازندگان و صنعتگران بسیاری قرار دارد.

    بنابراین؛ کیفیت خوب به معنای ایمنی بالا، مقاومت مطلوب، طول عمر مفید و ظاهر زیباست که به شکوه یک ساختمان کمک بسیاری می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.