یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41468 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • دولت جاخالی داد/ مشکلات مربوط به تغییر ساعت کار به مجلس مربوط است
    23 خرداد 1402 - 12:09
    شناسه : 256572
    0

    با گذشت یک هفته از ابلاغ تغییر ساعات ادارات توسط دولت، روزنامه دولت اذعان کرد کهانتقادها از سوی مردم و کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس شنیده می‌شود و این در حالی است که مبنای این تصمیم دولت به مصوبه مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد.

    پ
    پ

    ساعت کار - دولت جاخالی داد/ مشکلات مربوط به تغییر ساعت کار به مجلس مربوط است - تغییر ساعت کار

    روزنامه دولت، ایران نوشت: عمده این انتقادها به آماده نبودن مردم برای تغییر در سبک زندگی باز می‌گردد که طبیعتاً این ساعت کاری جدید ایجاد می‌کند.

    با توجه به اینکه خصوصاً در پایتخت همه افراد برای حضور در محل کار از منطقه‌ای نزدیک به محل کار خود، حاضری نمی‌زنند و حتی از شهرهای اطراف مانند کرج یا شهریار و پرند و…. به تهران می‌آیند، ساعت بیداری و حرکت مردم به سمت محل کار را حالا می‌توان بین ساعت 4:30 تا 5:15 متغیر در نظر گرفت.

    با یک محاسبه ساده درمی‌یابیم که در این صورت فرد باید بین 9 تا 10 شب خواب باشد و این در حالی است که در باقی ارکان زندگی خصوصاً در فصل تابستان، چنین تغییری در سبک زندگی خصوصاً در شهرهای بزرگ بی‌معناست.

    از پخش سریال‌ها و برنامه‌های جذاب تلویزیونی تا دیدارهای شبانه و تفریحات و ساعت کار پاساژها و… (ساعت کار بازار و بیشتر فروشگاه‌ها ۱۰ صبح به بعد است و اغلب تا 12 شب باز هستند) که بگذریم، اینکه بتوان الگوی خواب فردی که عادت داشته از ساعت 11 شب به بعد بخوابد را با این سرعت تغییر داد تقریباً محال است و در همین یک هفته مشخص است که بیشتر افراد به جای تغییر الگوی زندگی حالا به کاهش ساعت خواب خود اشاره می‌کنند.

    از سوی دیگر تغییر ساعت ادارات در حالی اعلام شده که بطور مثال ساعت کاری مهدهای کودک تغییری نکرده است و والدینی که کودکان کوچک دارند حالا مانده‌اند که چطور 5 صبح کودکشان را که خیلی هم شب قبل زود نخوابیده بیدار کنند تا با خود به محل کار یا خانه مادر و پدری ببرند یا مرخصی بگیرند تا مهدکودک‌ها در ساعت 7 باز شود و کودکانشان را آنجا بسپرند!

    از سوی دیگر حالا ساعت کاری بانک‌ها از 6 صبح تا 13 است و اوج حضور مردم در بانک‌ها را بین 12 تا یک مشاهده می‌کنیم و خلوتی بانک‌ها در ساعت 6 تا 8 صبح مشهود است. در ادارات هم وضع به همین منوال است و کاهش بهره‌وری در ادارات را حالا باید شاخص دیگری در کنار صرفه‌جویی در مصرف انرژی دانست چون در غیاب ارباب رجوع حالا کارمندان در ساعت اولیه کاری جز گپ و گفت دوستانه یا جبران کمبود خواب در محل کار ندارند.

    باز از سوی دیگر تعاملات بخش‌های اداری و خصوصی حالا دچار چالش‌هایی شده است. حجم بیشتری از کار ارتباطی این دو بخش دولتی و غیردولتی باید در ساعات محدودتری انجام شود. مثلاً سازمان بورس ساعت کاری‌اش مانند قبل و 8:45 تا 12:30 است. بازار ساعت کاری‌اش تغییر نکرده، ساعت طرح ترافیک مانند قبل است اما ساعت کار ناوگان حمل و نقل عمومی بنا به مصوبه دولت تغییر کرده و عملاً ساعت کاری این ناوگان بیشتر شده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.