دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41579 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2375×
در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد؟ (حقوق زن در طلاق توافقی)
29 خرداد 1402 - 13:55
شناسه : 257135
0

طلاق توافقی درواقع نوعی از طلاق است که در آن زن و شوهر باهم برای مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزند و… به توافق می‌رسند و  دادگاه هم به آن احترام می‌گذارد. درواقع طلاق توافقی سریع‌ترین و کم‌دردسرترین نوع طلاق است. حال سؤال اینجاست که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد؟ حضانت فرزندان در این نوع طلاق به عهده کیست؟

پ
پ

طلاق توافقی درواقع نوعی از طلاق است که در آن زن و شوهر باهم برای مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزند و… به توافق می‌رسند و  دادگاه هم به آن احترام می‌گذارد. درواقع طلاق توافقی سریع‌ترین و کم‌دردسرترین نوع طلاق است. حال سؤال اینجاست که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد؟ حضانت فرزندان در این نوع طلاق به عهده کیست؟

برای طلاق توافقی چند مرحله باید طی شود؟

همان‌طور که گفته شد ازآنجایی‌که طلاق توافقی بسته به توافق طرفین انجام می‌شود، سریع‌ترین و راحت‌ترین نوع طلاق است. در این راه ممکن است با مشکلاتی هم مواجه شوید که مراجعه به یک وکیل طلاق توافقی در مشهد می‌تواند راهکار خوبی باشد برای اینکه دادگاه و قاضی را قانع کنید که برای ادامه زندگی مناسب هم نیستید. اما برای آشنایی بیشتر شما با آن در ادامه مراحل این نوع از طلاق را به طور کامل شرح می‌دهیم.

مرحله اول

شما باید به سامانه تصمیم مراجعه کرده و ثبت‌نام کنید. بعد از آن باید به یکی از مراکز معرفی شده در سامانه مراجعه کرده تا مراحل مشاوره انجام شود تا مشاوران گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر کنند.

مرحله دوم

بعد از اینکه گواهی عدم انصراف از طلاق صادر شد، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بروید تا دادخواست طلاق توافقی‌تان را ثبت کنید.

 برای مراحل توافقی چند مرحله باید طی شود؟

مرحله سوم

در مرحله بعد زوجین به دادگاه ارجاع شده و در آنجا شعبه را تعیین می‌کنند. سپس زن و شوهر باید به دادگاه مراجعه کرده و برای حقوق مالی با یکدیگر به توافق برسند. تا دادگاه بعد از توافقات زوجین، گواهی عدم سازش را صادر کند. برای اینکه روال کار سریع‌تر پیش برود و شما دور از فضای آشفته دادگاه باشید، توصیه می‌شود از یک وکیل مجرب کمک بگیرید.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم بعد از دریافت گواهی عدم سازش و قطعیت آن، تا 3 ماه بعد از قطعیت فرصت دارید که به یکی از دفاتر طلاق مراجعه کنید. با مراجعه به این دفاتر ثبت و جاری کردن صیغه طلاق انجام می‌شود.

حقوق زن در طلاق توافقی به چه صورت است؟

حقوق زن در طلاق توافقی به دو دسته حقوق مالی و غیرمالی تقسیم‌بندی می‌شود. حقوق مالی مثل مهریه، اجرت سال مثل و… و حقوق غیرمالی مثل حضانت فرزند است.

حضانت فرزند

طبق قانون حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی به عهده مادر است و بعد از آن به پدر تعلق می‌گیرد. انتخاب پدر یا مادر برای فرزندان تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند، غیرممکن است. دختران بعد از 9 سالگی و در پسران بعد از 15 سالگی این امکان وجود دارد که تصمیم بگیرند تمایل دارند در کنار پدر باشند یا مادر. البته در نظر داشته باشید که شرایطی مثل جنون، اعتیاد، اشتهار به فساد، سوءاستفاده از طفل و ازدواج مادر باعث سلب حضانت می‌شود.

بیشتر بخوانید: شرایط حضانت فرزندان بعد از طلاق به چه صورت خواهد بود؟

images 1687162243 64900d83c3ae8 - در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد؟ (حقوق زن در طلاق توافقی) -

مهریه زن در طلاق توافقی

یکی از حقوق زن بعد از طلاق، مهریه است که می‌توان گفت از چالش‌برانگیزترین مواردی است که زوجین هنگام طلاق با آن برخورد می‌کنند. این که مهریه کامل یا نیمی از آن پرداخت شود بستگی به روابط زناشویی آنها دارد. طلاق توافقی هم از این قاعده مستثنی نیست. اما با این تفاوت که زوجین برای دریافت یا عدم دریافت مهریه باید باهم به توافق برسند. گاهی خانم مهریه‌اش را در ازای دریافت حضانت فرزند می‌بخشد.

نفقه زن در طلاق توافقی

از دیگر حقوق زن در زمان عقد دائم نفقه اوست. باید به این نکته توجه داشته باشید که زمانی به زن مهریه تعلق می‌گیرد که به شوهرش تمکین داشته باشد. نفقه شامل هزینه‌های مربوط به خوراک، پوشاک، درمان و… که میزان پرداخت آن به شرایط زندگی زن بستگی دارد. نکته قابل‌توجه این است که حتی اگر زن شاغل هم باشد همسرش موظف است نفقه او را بپردازد.

بعد از طلاق در زمان عده هم نفقه به زن تعلق می‌گیرد. حتی اگر خانم هنگام طلاق باردار باشد مرد موظف است تا زمان وضع‌حمل نفقه او را بپردازد. در صورتی که حضانت فرزندان هم با خانم باشد، برای دریافت نفقه فرزند بعد از طلاق، باید مراحل قانونی طی شود که برای اشنایی با این مراحل می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

اجرت‌المثل در طلاق توافقی

اجرت‌المثل به دلیل انجام خدماتی مثل شست‌وشو، شیردادن به فرزند، تهیه غذا و… به زن تعلق می‌گیرد. نکته قابل‌توجه اینجاست که دریافت این حق باید در عقدنامه ثبت شده باشد و به‌صورت رایگان انجام نشده باشد؛ بنابراین زن می‌تواند بعد از طلاق یا فوت همسرش اجرت‌المثل را مطالبه کند.

 مهریه زن در طلاق توافقی

نحله در طلاق توافقی

یکی دیگر از حقوق زن بعد از طلاق نحله است. زمانی که دادخواست طلاق از جانب مرد به دادگاه ارائه شود، قاضی می‌تواند متناسب با شرایط مالی مرد به‌منظور رفاه و امرارمعاش زن، بخشی از اموال مرد را به زن بدهد. البته لازم به ذکر است  که نحله در طلاق توافقی به زن تعلق نمی­­گیرد.

بیشتر بخوانید: در صورتی که شما در زندگی مشترک خود مورد خشونت قرار گرفته‌اید، می‌توانید با عواقب ضرب و جرح همسر و نحوه اثبات آن آشنایی پیدا کنید تا بدانید که چطور می‌توانید حق و حقوق خود را از طریق قانون دریافت نمایید.

طلاق توافقی در دوران عقد

گاهی دوران عقد را عدم نزدیکی و رابطه زناشویی می‌دانند. شرایط پرداخت مهریه در طلاق توافقی و غیر آن تفاوتی ندارد. در هر دو صورت ملاک پرداخت مهریه باکره بودن یا نبودن خانم است. مگر اینکه خانم مهریه‌اش را بخشیده باشد.

جمع بندی

دراین مقاله درباره طلاق توافقی صحبت کردیم. اشاره­ای به این مورد داشتیم که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می­گیرد. سعی براین داشتیم شما را با انواع حقوق زن در طلاق آشنا کنیم تا با اشراف کامل دادخواست­تان را به  دادگاه ارائه دهید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.