دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41578 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2375×
راهکارهای جلوگیری از خشک شدن و ترکیدگی دستکش کار ایمنی در محیط های خشک و سرد
29 خرداد 1402 - 14:43
شناسه : 257146
1

استفاده از دستکش ایمنی در محیط های کار به خصوص شغل هایی که در شرایط سرما است یا با ابزار سرد مواجه هستند برای کارگران بسیار ضرورت دارد و دست های آنها را از خطراتی که ممکن است پیش بیاید نجات می دهد.

پ
پ

مقدمه

استفاده از دستکش ایمنی در محیط های کار به خصوص شغل هایی که در شرایط سرما است یا با ابزار سرد مواجه هستند برای کارگران بسیار ضرورت دارد و دست های آنها را از خطراتی که ممکن است پیش بیاید نجات می دهد.

معمولا جنس این دستکش ها به گونه ای است که اجازه ورود سرما به داخل خود را نمی دهند و همین موجب محافظت از دست افرادی می شود که به مدت بسیار طولانی مجبور هستند در جاهایی کار کنند که سرما وجود دارد و جزو سختی های کارشان محسوب می شود.

به طور کل دستکش ایمنی کار انواع و اقسام گوناگون دارند که هر کدام از آنها مناسب برای یک شرایطی به خصوص آب و هوای سرد یا گرم هستند، معمولا دستکش هایی که در این جور محیط ها به کار گرفته می شوند برای این که بالاترین کارایی خود را داشته باشند باید صحیح نگهداری شوند.

نگهداری صحیح از دستکش کار در حقیقت کمک می کند که دست ها در زمان انجام کار ایمنی بالاتری داشته باشند، برای این که چنین ایمنی ای را افراد استفاده کننده بتوانند به وجود بیاورند نیاز است که آگاهی های کافی در این زمینه را داشته باشند و به درستی به کار ببندند. برای نگهداری صحیح دستکش کار خود در ادامه با ایران سکو تولید کننده دستکش ایمنی همراه شوید.

word image 257146 1 - راهکارهای جلوگیری از خشک شدن و ترکیدگی دستکش کار ایمنی در محیط های خشک و سرد -

بهتر است از یک جنس با کیفیت استفاده شود:

یکی از بهترین راه کارهایی که برای جلوگیری از خشک شدن و ترکیدگی دستکش در محیط های سرد و خشک می توان اشاره کرد، استفاده از اجناس با کیفیت می باشد. معمولا دستکش هایی که در برابر برودت دوام بالایی دارند معروف به دستکش برودتی هستند.

این دستکش ها از دو لایه تشکیل شده اند، لایه داخلی از آستر پنبه ای و لایه بیرونی از جنس پارچه کامپوزیتی می باشد که تا زیر دمای منفی 150 درجه سانتیگراد می توانند مقاومت کنند. این دستکش ها به شدت عایق هستند و در برابر سرما به راحتی دچار خرابی نمی شوند.

معمولا طول این دستکش ها را تولیدکنندگان بلند در نظر می گیرند تا از قسمت ساعد کارگران هم بتواند محافظت نمایند. این دستکش ها چون قرار است در شرایط سخت به کار گرفته شوند قبل از ارسال به بازار آزمایش های سختی را می گذارند و از استانداردهای بالایی برخوردار هستند.

چک شوند تا قبل از شروع فعالیت دستکش ها خیس نباشند:

یکی از مهم ترین مسائلی که اگر قبل از شروع فعالیت با دستکش کار باید در نظر گرفته شود تا موجب سلامت بیشترش گردد خیس نبودنش می باشد. به طور کل دستکش هایی که خیس باشند و مورد استفاده قرار بگیرند احتمال این که دچار آسیب شوند بسیار زیاد است.

زمانی که سطح رویی دستکش خیس می شود و در معرض سرمای بسیار شدید قرار می گیرد، در حقیقت میزان نفوذ سرما به علت وجود آن خیسی افزایش می یابد و می تواند موجب رخنه بیشتر در بافتش شده و موجب ترکیدنش گردد.

به طور معمول بهتر است که فرد استفاده کننده قبل از شروع فعالیت چک کند که دستکش دچار خیسی نباشد، اگر دچار خیسی بود آن را خشک کند و یا این که از یک دستکش دیگر استفاده کند تا در زمان کار هیچ مشکلی برای دستانش و دستکش ها پیش نیاید.

در ادامه برای خواندن تفاوت دستکش لاتکس و نیتریل و کاربرد آنها در صنعت کلیک کیند.

اگر حین فعالیت خیس شدند خشک شوند:

بسیار پیش می آید که کارگر کار را شروع می کند و دستکش در حالت نرمال خود قرار دارد یعنی این که خیس نیست، اما در زمان انجام فعالیت ممکن است بر اثر برخورد با بعضی از چیزها خیس شود و این خیسی امکان دارد که در ادامه ایجاد مشکل کند.

معمولا در چنین شرایطی بهتر است که کارگر، کار را متوقف کند و با یک پارچه خیسی را رفع نموده و یا به دستکش استراحت بدهد تا به مرور زمان خشک شود. خشک بودن دستکش موجب می شود تا قدرت نفوذ سرما در بافت آن تا حد زیادی کاهش بیابد و موجب ترکیدگی اش نشود.

در حقیقت دستکشی که در مجاورت مایعاتی مثل آب قرار می گیرد و بعد در محیط خیلی سرد به کار گرفته می شود بدون این که خشک باشد دچار ضعف می شود. آبی که در بافت نفوذ کرده به عنوان جسم تیز عمل می کند و دستکش را دچار ترکیدگی می کند و موجب بی مصرف شدنش می شود.

word image 257146 2 scaled - راهکارهای جلوگیری از خشک شدن و ترکیدگی دستکش کار ایمنی در محیط های خشک و سرد -

اگر از جنس دستکش از چرم می باشد بهتر است چرب شود:

بعضی از دستکش های ضد برودت با روی بیرونی چرم تولید می شوند، طبق اطلاعاتی که وجود دارد چرم اگر به خوبی مورد مراقبت قرار نگیرد در برابر سرما به راحتی دچار ترکیدگی می شود تا زیبایی و دوامش را از دست بدهد.

به طور کل بهتر است افرادی که از دستشک چرمی در محیط سرما استفاده می کنند آنها را بعد از استفاده خشک کرده و به روغن های مخصوص چرم آغشته کنند تا بافتش بر اثر روغن از خشکی دربیاید و به مرور زمان کیفیتش را از دست ندهد و خراب نشود.

اگر علاقمند به خواندن مطالبی درباره نحوه صحیح انتخاب دستکش کار هستید به مقاله اختصاصی در این باره مراجعه فرمایید.

مواظب باشید برای دستکش نوسان دمایی شدید ایجاد نشود:

یکی از بزرگ ترین دلایلی که معمولا موجب می شود تا دستکش ها به راحتی در برابر سرما دچار ترکیدگی و خرابی شوند نوسان دما می باشد. کارگر بدون این که آگاهی کافی در این زمینه داشته باشد ابتدا دستکشش را به ابزار داغ می زند و در ادامه در شرایط سرد قرار می دهد.

زمانی که چنین اتفاقی بیفتد و دستکش از حال و هوای گرم ناگهان در شرایط خیلی سرد قرار بگیرد بافتش به شدت آسیب پذیر می شود، در حقیقت دستکشی که این دو مرحله را پشت سر هم تجربه کند ناگهان مولکول هایش دچار از هم پاشیدگی می شود.

این از هم پاشیدگی مولکولی معمولا خود را به صورت ترکیدگی یا پارگی در قسمت رویی دستکش نشان می دهد، عملا وقتی چنین اتفاقی بیفتد دستکش دیگر قابلیت استفاده در شرایط دشوار گرمایی و سرمایی را ندارد و نمی تواند از دستان کارگر محافظت نماید.

word image 257146 3 scaled - راهکارهای جلوگیری از خشک شدن و ترکیدگی دستکش کار ایمنی در محیط های خشک و سرد -

تعویض به موقع دستکش در زمان فعالیت طولانی:

فعالیت های طولانی در محیط های سرد و خشک یکی از مواردی هستند که معمولا باعث ترکیدگی و خرابی دستکش می شوند، برای این که چنین اتفاقی رخ ندهد به طور کل بهتر است که کارگران یک جفت دستکش اضافه نیز به همراه خود داشته باشند.

دستکش ها علیرغم این که در برابر برودت مقاوم هستند، ولی برودت شدید به مدت طولانی می تواند آسیبی را به لایه های رویی آنها وارد نماید، به همین دلیل بعد از دو ساعت بهتر است دستکش با یک دستکش دیگر تعویض شود.

زمانی که دستکش را به موقع در زمان فعالیت تعویض نمایید در حقیقت دارید به بافت دستکشی که به مدت دو ساعت در برابر سرما قرار داشت فرصت می دهید که با استراحت کردن خود را احیا نماید و دچار خرابی نشود تا در آینده این قابلیت را داشته باشد که مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید و دانستید برای این که دستکش ایمنی در محیط های سرد و خشک دچار ترکیدگی نشود بهتر است که استفاده کنندگان نحوه صحیح نگهداری آنها را در نظر بگیرند، در نظر گرفتن همین موارد تا حد زیادی شرایط را برای سالم ماندن آنها فراهم می آورد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید دستکش های برودتی این آمادگی را دارد تا محصولاتش را برای شما کارگران عزیز ارسال کند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی شرکت ما تماس حاصل فرمایید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.