×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

یکی از ویژگی های مهم شهرِ خلاق، پویا بودن است. یعنی شهر باید اوج پویا بودن و قدرت خود را نشان دهد. آقای مهندس آفتابی! آیا شهر انزلی شهر پویایی است؟

آقای مهندس سعید آفتابی، عضو هیات رییسه ی شورای شهر بندرانزلی در دیدار با جمعی از فرهیختگان و اساتید دانشگاه های غرب گیلان درباره ی ثبت انزلی در یونسکو به عنوان شهر خلاق مواردی را مطرح کردند و تحلیل و نقدی به آن وارد دانستیم که با شما در میان می گذاریم.
آقای مهندس آفتابی اظهار داشتند: “در تلاشیم تا با کمک نخبه های دانشگاهی، شهر انزلی را در یکی از زمینه های گردشگری ساحلی، صنایع دستی و یا تنوع در غذاهای محلی در شبکه ی شهرهای خلاق یونسکو عضو کنیم. این پروسه حداقل یک سال زمان می خواهد و در این راه باید مردم، مسئولان و به ویژه نخبگان انزلی چی ما را یاری کنند.”

یکی از اهدافی که شهر خلاق دنبال می کند این است مسافران و گردشگران به جای اینکه بیایند و چند جاذبه یا مکان خاص که از قبل وجود دارد را ببینند، با زندگی مردم که در شهر بصورت روزانه جاری است آشنا بشوند و بدین صورت است که توسعه ی پایدار شکل میگیرد.
آقای مهندس آفتابی! مسافران چطور می توانند با زندگی عادی مردم انزلی ارتباط برقرار کنند؟ با پل کج و معوجی که شما و همکارانتان بنا کردید و با استفاده از آن مسافران را از پشت شهرداری به خیابان پاسداران و بعد به سمت بیرون شهر راهی می کند؟ یا با خیابان گلستانی که به هیچ وجه مِن الوجوه جای پارک ندارد و کوچه های آن نیز پُر است؟

یکی از ویژگی های مهم شهرِ خلاق، پویا بودن است. یعنی شهر باید اوج پویا بودن و قدرت خود را نشان دهد. آقای مهندس آفتابی! آیا شهر انزلی شهر پویایی است؟ مثلا در حوزه ی صنایع دستی آیا مردم انزلی تولید کننده ی صنایع دستی هستند یا کارگاه وجود دارد که برای مسافر جاذبه ایجاد کند؟ جنس چینی موجود در بازار و به فراموشی سپرده شدن صنایع دستی بومی انزلی خود یکی از مواردی است که نشان دهنده ی عدم پویایی شهر است.
وقتی چیزی برای ارائه که نشانه ی خلاقیت باشد نداریم و هیچ اراده ای هم برای تغییر این رویه نیست پس ظرف یک سال این مورد قابل دستیابی نیست.
اصلا فرض بر اینکه شش ماهه شما بتوانید این عنوان را کسب کنید. وقتی شهر از نظر زیرساختی آمادگی این موارد را ندارد و شما نتوانید در بازه ی زمانی که یونسکو برای ارزیابی کمی و کیفی کار قرار می دهد، خواسته های آن ها را برآورده کنید، انزلی به راحتی از لیست شهر خلاق یونسکو خارج خواهد شد. آقای مهندس! یونسکو عنوان شهرِ خلاق را کیلویی نمی دهد.

شما کدام ویژگی را در شهر انزلی میبینید که این مورد را مطرح می کنید؟ اصلا با روح شهر خلاق آشنایی دارید؟ با موارد مطرح شده در بالا به این نتیجه می رسیم که شهر انزلی نه تنها زیرساخت لازم برای تبدیل شدن به شهر خلاق را ندارد، بلکه هیچ اراده ای هم برای ایجاد این زیرساخت ها وجود ندارد. و با توجه به دو جمله ی قبل می توان این نتیجه را گرفت که مطرح کردن این مورد توسط جناب مهندس آفتابی با هدف تحت تاثیر قرار دادن مخاطب انجام شده است.
البته از این موارد اظهار نظرها از جناب مهندس کم نبوده است. مثلا برای دفاع از آقای پورشعبان در انتخاب شهردار در مقابل این انتقاد که ایشان سابقه ی مدیریت شهری نداشته اند، گفت: مورینیو هم بازیکن موفقی نبود، اما مربی بزرگی شد. یا وقتی تعدادی از اعضای شورا به هزینه های جاری چشمگیر شهرداری اعتراض داشتند، ایشان گفتند: هزینه های جاری دولت هم بیشتر از عمرانی است و بیش از ٨٠ درصد از بودجه ی کشور جاری است!!!
امیدواریم روزی برسد که مسئولان توجه بیشتری به شعور مخاطب داشته باشند و در آخر باید اذعان داشت که ما مردم انزلی مشتاق پیشرفت و تبدیل شهر به شهرِ خلاق هستیم، اما در عصر فناوری اطلاعات چشم و گوش بسته نیستیم و به امیدِ واهی دل خوش نمی کنیم.


 منبع: گیل پرس نیوز | انتشاردهنده: علیرضا پرندوش

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.