یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41469 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • جمعیت فعال گیلان فرصت طلایی برای فرزندآوری است/ نقش برجسته اساتید در تغییر اندیشۀ «ازدواج‌هراسی» و «مسئولیت‌گریزی»
    24 خرداد 1402 - 3:56
    شناسه : 257994
    0

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعیت فعال در استان را فرصت طلایی برای فرزندآوری دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به جمعیت سالمندی، این پنجره تا سال ۱۴۳۰ بسته شود.

    پ
    پ
    photo144177860954749891 2 - جمعیت فعال گیلان فرصت طلایی برای فرزندآوری است/ نقش برجسته اساتید در تغییر اندیشۀ «ازدواج‌هراسی» و «مسئولیت‌گریزی» -

    به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)، دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در جشنواره شهید مطهری در سالن همایش‌های دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت با اشاره به جایگاه رفیع معلمی، اظهار کرد: به فرموده امام حسین علیه‌اسلام، هر فردی، انسانی را از گمراهی به‌سوی شناخت حق و حقیقت راهنمایی کند و او نیز پاسخ مثبت دهد، به‌اندازه آزادی یک بنده، پاداش خواهد گرفت.

    وی با اشاره به نصایح امامین انقلاب در رابطه با مقام معلم و استاد، افزود: از منظر امام خمینی رحمه الله علیه، «معلم» امانت‌داری است که غیر از همه امانت‌ها، انسان نیز امانت اوست و همچنین امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، معلمان و اساتید را پایه ریز تمدّن نوین می‌داند چراکه اگر نیروی انسانی شایسته نباشد، تمدّنی به وجود نخواهد آمد.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جشنواره آموزشی شهید مطهری را فرصتی برای تجلیل و تکریم اساتید عرصه آموزش پزشکی دانست و گفت: این جشنواره مجالی برای شناسایی و معرفی فرایندهای آموزشی مطلوب کشوری، دانشگاهی و همچنین نوآوری، ابداع و معرفی فرایندهای جدید به‌منظور ارتقاء آموزش پزشکی است.

    دکتر آشوبی، القای رفتار و کردار حسنه را یکی از پیامدهای معلم و استاد خوب دانست و گفت: استاد آن‌کسی نیست که آموخته‌ها را به شاگردان و دانشجویان بیاموزد، بلکه استاد آن‌کسی است که چگونه آموختن، چگونه زیستن و چگونه رفتار کردن را به دانشجو و متعلم، القا و منتقل کند.

    وی با اذعان به اینکه شهید استاد مرتضی مطهری و همچنین شهید دکتر مصطفی چمران الگوی کاملی برای اساتید و معلمان ما هستند، گفت: این شهیدان بزرگوار، اساتیدی هستند که در درست اندیشیدن، درست عمل کردن، درست زیستن و درست آموختن، خبره و در تراز انقلاب و اسلام و عالمی عامل در قول و فعل بودند.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه امروزه قشر دانش‌آموز و دانشجو بیش از هر زمان دیگری نیاز به راهنمایی و الگوپذیری از قشر نخبه و فرهیخته جامعه ازجمله اساتید، اعضای هیئت‌علمی، پزشکان، معلمان و مربیان دارد، تصریح کرد: اساتید اگر متشرع باشند، دانشجویان و پرورش‌یافتگان دیندار خواهند شد، اگر سخت‌کوش باشند، آن‌ها نیز اهل تلاش و ممارست خواهند بود و یا اگر در حوزه آموزش و خلاقیت و نوآوری پیشگام باشند، یقیناً نسل پیش رو اهل‌فن، درایت، فناور و روشنفکر خواهند بود.

    دکتر آشوبی یکی از برجستگی‌های شهیدان مطهری و چمران را توجه به مقوله جمعیت و فرزندآوری برشمرد و گفت: این اساتید در کنار علم، تهذیب، تزکیه نفس، تعلیم و خلق نیکو در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری نیز برای ما نمونه و مثال‌زدنی هستند؛ الگویی که امروزه بیش از هر زمان دیگری آحاد جامعه به‌ویژه قشر فرهیخته اساتید دانشگاه، به آن نیازمند است.

    وی، وضعیت جمعیتی در استان گیلان را بسیار بحرانی توصیف کرد و گفت: اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شرعاً و قانوناً مکلف بر ترویج و تسهیل فرزندآوری و حمایت از خانواده هستند.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام اینکه نرخ رشد جمعیت در گیلان تقریباً برابر ۰.۰۱ و این شاخص در کشور حدود ۱/۰ است، گفت: استان گیلان ازنظر تراکم جمعیت رتبه دوازدهم را در کشور دارد و می‌طلبد در حوزه جمعیت، زادآوری افزایش پیدا کند.

    دکتر آشوبی بابیان اینکه جمعیت جوان (۲۹-۱۵ سال) و میان‌سال (۶۴-۳۰ سال) جز جمعیت فعال محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمارهای جمعیتی، در حال حاضر، بیش از ۷۳ درصد از جمعیت استان گیلان جزو جمعیت فعال هستند.

    وی جمعیت فعال در گیلان را پنجره جمعیتی و فرصت طلایی دانست و گفت: استان گیلان از حیث جمعیت فعال، در وضعیت بهتری قرار دارد که ناشی از افزایش جمعیت موالید دهه ۱۳۵۵-۱۳۶۵ است که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک فرصت طلایی یا به عبارتی پنجره جمعیتی نامید.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه پنجره جمعیتی استان گیلان از سال ۱۳۷۵ شروع‌شده، تصریح کرد: بنابر کارشناسی‌های سازمان ثبت‌احوال گیلان، پیش‌بینی می‌شود با توجه به جمعیت سالمندی، این پنجره تا سال ۱۴۳۰ بسته شود.
    دکتر آشوبی بابیان اینکه می‌توان به‌سرعت، غفلت صورت گرفته را در جمعیت ازدست‌رفته گیلان، جبران کرد، افزود: تلاش برای تغییر اندیشه در رابطه با «ازدواج‌هراسی»، «مسئولیت‌گریزی» و همچنین «فرزندآوری» در جامعه، اساسی بوده و نقش اساتید و اعضای هیئت‌علمی در آن، بسیار پررنگ و مؤثر است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.