یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41468 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • لزوم بهره‌مندی شبکه‌های بهداشت از ظرفیت نمایندگان مجلس در حوزه جوانی جمعیت/ همچنان ترویج فرزند آوری در مناطق، کم‌رنگ است
    28 خرداد 1402 - 4:00
    شناسه : 258010
    0

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه باید علاوه بر تشویق خیران سلامت به مشارکت در طرح فرزندآوری، می توان از ظرفیت نمایندگان مجلس نیز در راستای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، بهره گرفت، گفت: شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها می‌توانند با رایزنی و تبادل‌نظر، از ظرفیت وکلای حوزه انتخابیه، در راستای بهداشت باروری و درمان نازایی استفاده کنند.

    پ
    پ
    IMG 20230618 082722 104 - لزوم بهره‌مندی شبکه‌های بهداشت از ظرفیت نمایندگان مجلس در حوزه جوانی جمعیت/ همچنان ترویج فرزند آوری در مناطق، کم‌رنگ است -

    به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)، صبح امروز هفتمین قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با حضور دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اسماعیلی – مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعی از معاونین و مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.
    دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با تأکید بر تلاش همگانی در راستای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اظهار کرد: تمام مصوبات گذرانده شده در قرارگاه جوانی جمعیت، باید بدون کم‌وکاست اجرا و مستمراً پایش و ارزیابی شوند.

    وی با بیان اینکه باید علاوه بر تشویق خیران سلامت به مشارکت در طرح فرزندآوری، می توان از ظرفیت  نمایندگان مجلس نیز در راستای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بهره گرفت، افزود: شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های گیلان می‌توانند با رایزنی و تبادل‌نظر، از ظرفیت وکلای حوزه انتخابیه،  در راستای بهداشت باروری و درمان نازایی  استفاده کنند.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ذوق و خلاقیت یکی از مراکز بهداشتی در شهرستان آستانه‌اشرفیه پیرامون آموزش پیش از ازدواج و مراقبت‌های حین بارداری، خاطرنشان کرد: در سطح بهداشت و درمان فضاهای کافی و بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ فرزندآوری و آموزش پیش از ازدواج وجود دارد که می‌توان از این فضاها با ذوق، سلیقه و ابتکارات لازم، بهترین استفاده و بهره را در این راستا، کسب کرد.

    دکتر آشوبی با بیان اینکه وضعیت جمعیت در شهرستان‌های غربی نسبت به شرق استان، نسبتاً بهتر است، افزود: شهرستان تالش علیرغم داشتن وضعیت بهتر در مقایسه با شهرستان‌های استان در حوزه جمعیت، در معرض تهدید جمعیتی قرار دارد و باید مراقبت‌ها از جمعیت فعال و باروری آن، موردتوجه قرار بگیرد.

    وی از بهبود وضعیت ترویج و تبلیغ فرهنگ فرزندآوری در مراکز سلامت‌محور استان خبر داد و گفت: متأسفانه علیرغم درخواست و تأکیدات مکرر، هنوز بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و دهیاری ها اقدامی در رابطه با ترویج و تشویق به فرزندآوری انجام نداده و بعضاً بسیار کمرنگ است.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر تشدید نظارت، بررسی و پایش مستمر مصوبات شورای تأکید کرد و گفت: تشکیل کارگروه پایش مصوبات و بررسی ازآنچه تصویب و انجام می‌شود در تحقق سیاست‌های جمعیتی بسیار لازم و ضرورتی است.

    دکتر آشوبی با اشاره به فعالیت بخش nicu در زنده ماندن نوزادان پس از تولد، تصریح کرد: در گیلان، هفت فوق تخصص نوزادان در بخش دولتی فعالیت می‌کنند و بخش خصوصی علیرغم داشتن بخش، از وجود پزشکان فوق تخصص نوزادان، محروم است و باید تمهیدات لازم برای حضور پزشک در بخش خصوصی برای ارائه خدمات درمانی به نوزادان اتخاذ شود.

    وی همچنین بر لزوم تلاش و پیگیری همگانی در راستای بخشودگی مالیاتی مادران باردار و دارای فرزند و همچنین توسعه خدمات رفاهی به کارکنان در نظام سلامت به جهت حمایت از خانواده تأکید کرد.

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اسماعیلی – مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه طبق تعابیر اسلامی یک مسلمان باید حداقل سه خصلت حسنه داشته باشد، افزود: کسی که شهادت به وجود یگانگی خداوند متعال می‌دهد، باید به یاد داشته باشد که تنها خدای متعال باید به وی توفیق دهد، مستمراً به نفس خویش نهیب و تذکر بزند و همچنین نصایح و تذکرات پیرامون خود را قبول کند و سریعاً واکنش نشان ندهد.

    گفتنی است در این نشست، تعدادی از معاونین، مدیران و همچنین تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه جمعیت، گزارشی از برنامه‌ها، اقدامات، چالش‌ها و راهکارها برای برون‌رفت از چاله جمعیتی کنونی، ارائه کردند.

    به گزارش وبدا، قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده استان گیلان از ابتدای تشکیل تاکنون، 6 نشست برگزار کرده و 51 مصوبه را گذرانده که همه آن‌ها در دست اجرا قرار دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.