شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41462 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • قربانی کردن برای دفع بلا
    05 تیر 1402 - 9:55
    شناسه : 258072
    0

    در آیه دوم سوره کوثر شاهد این هستیم که خداوند به پیامبر (ص) می‌فرمایند: «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ(کوثر/۲) پس براى پروردگارت نمازگزار و قربانى کن.»

    پ
    پ

    word image 258072 1 - قربانی کردن برای دفع بلا -

    امام محمدباقر (ع) می‌فرمایند: خداوند قربانی کردن و غذا دادن را دوست دارد. از این رو ما مسلمانان اغلب برای رفع بلا اقدام به قربانی کردن می‌نماییم. اما قربانی کردن بدون اینکه گوشت قربانی را بین فقرا تقسیم کنیم؛ اثری بر رفع بلا نخواهد داشت. بلکه اگر بی هدف اقدام به کشتن حیوان و ریختن خون نماییم؛ از نظر خداوند گناه کرده‌ایم. دفع بلا با قربانی کردن از جمله آیین‌هایی است که در تمامی ادیان به آن توصیه شده است و حتی مسیحیان و یهودیان نیز به این روش سعی در رفع بلا می‌نمایند؛ اما تفاوتی که در اسلام به آن یاد می‌شود این است که مسلمانان با هدف و نیت نزدیکی و قرب به خدا قربانی کرده و سپس اقدام به پخش قربانی در بین نیازمندان و مستمندان، اعضای خانواده و دوستان می‌نمایند. اگر بخواهیم ریشه کلمه قربانی را بررسی کنیم، به کلمه قرب یا همان نزدیکی انسان به خدا می‌رسیم. پس می‌توان گفت فواید قربانی کردن نه تنها رفع بلا است بلکه نزدیکی به خدا مهم‌ترین هدف از این اقدام به شمار می‌آید.

    فواید قربانی کردن برای دفع بلا

    قربانی برای دفع بلا از جمله ابتدایی‌ترین فواید قربانی کردن به شمار می‌آید. از جمله فواید این کار باید به موارد زیر اشاره داشت:

    بخشیده شدن گناهان با قربانی کردن

    در احادیث بسیار زیادی آماده است که قربانی کردن باعث بخشیده شدن گناهان می‌شود. از جمله این احادیث می‌توان به حدیث نبوی اشاره کنیم که در آن پیامبر (ص) می‌فرمایند: “با ریختن اولین قطره خون قربانی، صاحبت قربانی آمرزیده می‌شود.” (من لا یحضره الفقیه،ج۲،ص۲۱۴)

    با قربانی کردن از نعمت‌های خداوند قدرانی می‌شود

    در آیه دوم سوره کوثر شاهد این هستیم که خداوند به پیامبر (ص) می‌فرمایند: «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ(کوثر/۲) پس براى پروردگارت نمازگزار و قربانى کن.» در تفسیر این آیه آماده است که خداوند در مقابل نعمت‌هایی که به پیامبر ارزانی داشته از او خواسته است که نماز خوانده و قربانی بکند. به این شکل ما مسلمانان در زمانی که یک نعمت بزرگ از جانب خداوند دریافت کنیم با کمک گرفتن احکام قربانی کردن، از خداوند تشکر می‌کنیم. درست مانند زمانی که خداوند به فرزندی عطا می‌کند، ماشین یا خانه خریداری می‌کنیم، در کار خود به موفقیت بزرگ می‌رسیم.

    قربانی کردن و غلبه بر هوای نفس

    خداوند به روشنی در آیه 37 سوره حج بیان کرده است که از قربانی بی‌نیاز است و این کار به افزایش تقوای شما می‌انجامد. لَنْ یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکِنْ یَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْکُمْ. هرگز گوشت‌هایشان وخون هایشان به خدا نمی‌رسد، بلکه تقوای شما به او می‌رسد.»

    قربانی کردن تسلیم بودن در برابر خدا و کاری است که مسلمانان در مبارزه با هوای نفس انجام می‌دهند. از این رو طبق آیه صریح قران می‌توان نتیجه گرفت که با قربانی کردن می‌توانید به هوی نفس خود غلبه کنید.

    کمک به نیازمندان و مستمندان

    در ابتدای متن نیز گفته شده که قربانی کردن بدون پخش گوشت آن در میان افراد نیازمند نمی‌تواند ثواب داشته باشد. از این رو بر افرادی که از نظر مالی تمکن دارند؛ لازم است که با قربانی کردن و پخش آن میان نیازمندان، نه تنها در نزد خدا عزیز شوند بلکه به رفع هنجارهای اجتماعی ناشی از مشکلات مالی نیز کمک کنند. لازم به ذکر است که اهدای گوشت قربانی در میان نیازمندان از دستوران قرآنی نیز است در جایی که در آیه 22 سوره حج آمده است که «فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ. پس از آنها بخورید و به درمانده مستمند بخورانید.»

    قربانی برای دفع بلا

    در آخر نیز می‌توان به رفع بلا با کمک قربانی اشاره داشت. در مورد این موضوع نمی‌توان آیه صریح از قرآن را بیان نمود اما این کار یعنی قربانی به جهت رفع بلا از سیره علما و بزرگان دین ما به شمار می‌آید. چراکه قربانی کردن و اهدای گوشت آن به نیازمندان، به شکلی صدقه محسوب می‌شود و همان‌طور که در احادیث آمده است، صدقه هفتاد بلا را دفع می‌کند.

    قربانی عقیقه

    یکی از انواع قربانی کردن قربانی عقیقه است که طبق احکام قربانی بهتر است روز هفتم تولد نوزاد انجام گیرد. این قربانی برای دفع چشم زخم از کودک تازه به دنیا آمده و رفع بلا از او انجام می‌گیرد. البته برای این کار مستحب زمان مشخصی وجود ندارد و تا زمانی که فرزند شما به حج مشرف می‌شود می‌توانید این کار را انجام دهید. عقیقه به عنوان یکی از آداب مستحب دارای نحوه ذبح، انتخاب حیوان و نحوه مصرف گوشت احکام بسیار دقیقی دارد. به طوری که توصیه می‌شود اگر تصمیم دارید شتر یا گاو قربانی کنید؛ بهتر است که از جنس ماده و اگر گوسفند یا بز قربانی می‌کنید، از جنس نر انتخاب شوند.

    انواع قربانی کردن

    قربانی کردن از نظر اما صادق (ع) به دو دسته واجب و مستحبی تقسیم می‌شود. قربانی کردن در مراسم حج به عنوان یکی از اقسام قربانی کردن واجب است و دیگر قربانی کردن‌ها همگی مستحب بوده و با هدف نزدیکی به خدا انجام می‌شود. از جمله حیواناتی که در دین اسلام مجاز به قربانی کردن آن هستید به موارد زیر می‌توان اشاره داشت:

    قربانی کردن گاو

    همان‌طور که می‌دانید گاو با حجم بسیار بالای گوشتی که دارد؛ قیمت بالایی دارد. از این رو افرادی که تمکن مالی بالایی دارند؛ می‌توانند آن را تهیه نموده و قربانی کنند. البته در صورت تمایل تعدادی از مسلمانان می‌توانند به صورت شراکتی اقدام به خرید گاو نموده و گوشت حاصل از آن را در هیئت مذهبی به نیازمندان و دوستداران اهل بیت اهدا نمایند. البته دقت کنید این در صورتی که قربانی مستحب باشد؛ در قربانی واجب نمی‌توان شراکتی عمل کرد و هر فرد باید خود اقدام به قربانی نماید.

    قربانی کردن گوسفند

    گوسفند با توجه به حجم گوشت متوسط، قیمت کمتری نیز داشته و گوشت لذیذتری دارد. از این رو بیشترین حجم قربانی در روز عید قربان مربوط به گوسفند می‌شود. تفاوتی ندارد که سن گوسفند چقدر است، جنس حیوان چیست یا حیوان نقصی دارد یا نه؟ در صورتی که قربانی کردن با هدف نزدیکی به خدا انجام دهید و گوشت آن را دریمان نیازمندان، دوستان و همسایگان تقسیم کنید به احکام اسلامی خود عمل کرده‌اند.

    قربانی کردن خروس

    با توجه به مشکلات اقتصادی، امکان خرید گاو یا گوسفند جهت قربانی محدود شده است. اما اگر توان مالی خرید این دو حیوان را ندارید می‌توانید با خرید خروس و قربانی کردن آن، به مستحبات خود عمل کنید. از آنجایی که خروس قیمت پایینی دارد؛ اغلب مسلمانان برای شفای بیماری، نذری، دعا کردن و صدقه اقدام به قربانی خروس می‌نماید. لازم به ذکر است در صورتی که پول شما برای خرید حیوان و قربانی کافی نیست می‌توانید، وجه مورد نظر خود را در قالب صدقه به نیازمندان اهدا کنید. در انتها لازم به ذکر است که موسسه خیریه مهر آمن آماده دریافت صدقات اهدایی شما در قالب گوشت و وجه نقد می‌باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.