شنبه, 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42789 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2422×
صرافی های غیر متمرکز چیست و چگونه کار می‌کنند؟
6 تیر 1402 ساعت: 16:46
شناسه : 258168
3

صرافی های غیر متمرکز چیست؟ چگونه کار می کند و انواع صرافی های غیر متمرکز

پ
پ

صرافی های غیرمتمرکز

از ابتدای پیداش دارایی های دیجیتالی، همواره یکی از دغدغه های کاربران تبادل و مبادله ی این سری از دارایی ها بوده است. این مبادلات در ابتدا به واسطه ی انجمن های گفتگو و شبکه های اجتماعی بین کاربران و دارندگان ارزهای دیجیتال انجام می شد اما وجود نگرانی هایی همچون امنیت در معاملات گریبان گیر کاربران بود.

با گذشت زمان موسساتی که آنها را به نام صرافی های ارزدیجیتال میشناسیم وارد میدان شده و این مشکل را تا حد بسیار زیادی برای فعالان این حوزه برطرف کردند، اما همچنان برخی از دغدغه های اساسی کاربران که با ماهیت اصلی این حوزه در ارتباط بود بی جواب ماند. دغدغه هایی مانند: کنترل بر دارایی ها، حریم خصوصی و غیر متمرکز بودن. سر انجام این نگرانی ها دلیل ظهور نسل جدید صرافی های ارزدیجیتال با عنوان صرافی های غیر متمرکز شد.

بیشتر بخوانید:  دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی؟

صرافی های غیر متمرکز چیست؟

صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال به قراردادهای هوشمند متکی هستند تا به معامله گران اجازه دهند بدون واسطه، سفارشات را اجرا کنند. از سوی دیگر، صرافی های متمرکز توسط یک سازمان متمرکز مانند بانکی مدیریت می شوند که در غیر این صورت در خدمات مالی به دنبال کسب سود هستند.

صرافی‌های متمرکز همانند بایننس اکثریت حجم معاملات در بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند، زیرا آن‌ها نهادهای تنظیم‌شده‌ای هستند که وجوه کاربران را نگه‌داری می‌کنند و پلتفرم‌هایی با کاربری آسان برای تازه‌واردان ارائه می‌دهند. برخی صرافی های متمرکز حتی دارایی های سپرده شده را بیمه می کنند. برای ورود به دنیای ارز دیجیتال نیاز است در یک صرافی معتبر حساب کاربری باز کنید. صرافی bingx بینگ ایکس، یک صرافی قابل اعتماد است که کمترین کارمزد معاملاتی بین صرافی‌های ارز دیجیتال را دارد. از طرفی در این صرافی می‌توانید همزمان معاملات ارز دیجیتال و فارکس را انجام دهید.

در مقابل، صرافی‌های غیرمتمرکز به کاربران اجازه می‌دهند تا با تعامل با قراردادهای هوشمند پشت پلتفرم معاملاتی، مستقیماً از کیف پول خود معامله کنند. معامله گران از وجوه خود محافظت می کنند و در صورت مرتکب اشتباهاتی مانند گم کردن کلید خصوصی یا ارسال وجوه به آدرس های اشتباه، مسئول از دست دادن آنها هستند.

صرافی های غیرمتمرکز محبوب بر روی بلاکچین های پیشرو ساخته شده اند که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنند. آنها بر روی پروتکل های لایه یک ساخته شده اند، به این معنی که مستقیماً بر روی بلاکچین ساخته شده اند. محبوب ترین DEX ها بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده اند.

بنابراین اگر بخواهیم با توجه به توضیحات داده شده یک تعریف جامع از صرافی های غیر متمرکز ارائه دهیم باید بگوییم که DEX ها صرافی های رمزنگاری غیرمتمرکز هستند که دسترسی به دارایی های دیجیتال را بدون واسطه ارائه می دهند. به جای تکیه بر یک شرکت برای پر کردن و ثبت معاملات ارز دیجیتال، صرافی های غیر متمرکز مبادله توکن های همتا به همتا (P2P) را با استفاده از فناوری بلاکچین ارائه می کنند و به طور خاص، DEX ها از قراردادهای هوشمند برای اجرای معاملات استفاده می کنند.

 بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های سرمایه ‌گذاری با پول کم در سال 1402

صرافی های غیر متمرکز چگونه کار می‌کنند؟

از آنجایی که صرافی‌های غیرمتمرکز بر روی شبکه‌های بلاکچین ساخته می‌شوند که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند و کاربران در آن مسئول نگهبانی از وجوه خود را بر عهده دارند، هر معامله شامل کارمزد تراکنش همراه با کارمزد معامله می‌شود. در اصل، معامله گران برای استفاده از DEX با قراردادهای هوشمند در بلاکچین تعامل دارند.

همیار کریپتو با تمرکز بر ترید در بازارهای مالی جهانی در دو حوزه ارز دیجیتال و فارکس، یکی از برترین موسسات آموزشی کشور است که دانشجویان مختلفی از اقصی نقاط ایران و جهان را به عرصه ترید و کسب درآمد دلاری معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید:  معرفی بهترین کیف پول سخت افزاری

انواع صرافی های غیر متمرکز

در این قسمت با سه نوع اصلی صرافی های غیر متمرکز به صورت کامل آشنا خواهیم شد.

  • بازارساز خودکار Auto Market Makers
  • دفتر سفارشات Order Books
  • تجمیع کنندگان نقدی DEX Aggregators

بازارساز خودکار Auto Market Makers

یک سیستم بازارساز خودکار (AMM) که بر قراردادهای هوشمند متکی است برای حل مشکل نقدینگی ایجاد شد. ایجاد این صرافی‌ها تا حدی الهام گرفته از نوشته های اصلی ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم در مورد صرافی‌های غیرمتمرکز نشات گرفته است، که نحوه انجام معاملات در بلاکچین را با استفاده از قراردادهای دارای توکن شرح می‌دهد.

استخرها توسط کاربران دیگری تامین می‌شوند که با انجام این کار مستحق دریافت کارمزد تراکنش‌هایی هستند که پروتکل برای اجرای معاملات روی آن جفت دریافت می‌کند. این ارائه دهندگان نقدینگی باید ارزشی معادل از هر دارایی را در جفت معاملاتی سپرده گذاری کنند تا سود دارایی های ارز دیجیتال خود را به دست آورند، فرآیندی که به عنوان استخراج نقدینگی شناخته می شود. اگر آنها تلاش کنند که یک دارایی بیش از دیگری سپرده گذاری کنند، قرارداد هوشمند پشت استخر معامله را باطل می کند.

ارائه دهندگان نقدینگی همچنین با خطرات مختلفی از جمله زیان دائمی روبرو هستند که نتیجه مستقیم سپرده گذاری دو دارایی برای یک جفت معاملاتی خاص است. زمانی که یکی از این دارایی ها نوسانات بیشتری نسبت به دیگری دارد، معاملات در صرافی های غیر متمرکز این دسته می تواند مقدار یک دارایی در استخر نقدینگی را کاهش دهد.

دفتر سفارشات Order Books

این نوع از صرافی های غیر متمرکز که به دفتر سفارشات معروفند، سوابق تمام سفارش‌های باز برای خرید و فروش دارایی‌ها را برای جفت دارایی‌های خاص را جمع‌آوری می‌کنند. سفارش های خرید نشان می دهد که یک معامله گر مایل به خرید یا پیشنهاد برای یک دارایی با قیمتی خاص است، در حالی که سفارش های فروش نشان می دهد که یک معامله گر آماده است تا قیمت خاصی را برای دارایی مورد بررسی بفروشد یا درخواست کند. اختلاف بین این قیمت ها ویژگی های اصلی Order Books DEXs را تعیین می کند.

DEX های سفارشی دارای دو نوع هستند Order Book های روی زنجیره و Order Book خارج از زنجیره. صرافی های غیر متمرکز که از که اوردر بوک استفاده می‌کنند، اغلب اطلاعات سفارش باز را در زنجیره نگه می‌دارند، در حالی که وجوه کاربران در کیف پول‌هایشان باقی می‌ماند.

ذکر این نکته ضروری است که صرافی های غیر متمرکز از نوع Order Books اغلب از مشکلات نقدینگی رنج می برند. از آنجایی که آنها اساساً با صرافی‌های متمرکز رقابت می‌کنند و به دلیل آنچه که برای انجام تراکنش‌های زنجیره‌ای پرداخت می‌شود، هزینه‌های اضافی را متحمل می‌شوند و با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند و دلیل دیگر مشکلات نقدینگی این است که معامله‌گران معمولاً به پلتفرم‌های متمرکز پایبند هستند و انتخاب اول آن ها CEX است.

images 1687768694 64994e76c265c - صرافی های غیر متمرکز چیست و چگونه کار می‌کنند؟ - DEX

قصد یادگیری و کسب درآمد دلاری در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس را دارید؟

از صفر تا صد ارز دیجیتال و فارکس را توسط بهترین اساتید آموزش ببینید.

آموزش فارکس رایگان

دوره فارکس

آموزش ارزدیجیتال

آموزش بورس

تجمیع کنندگان نقدی DEX Aggregators

نوع تجمیع کنندگان نقدی (Aggregators) صرافی های غیر متمرکز از چندین پروتکل و مکانیسم مختلف برای حل مشکلات مرتبط با نقدینگی استفاده می کنند. این پلتفرم‌ها اساسا نقدینگی را از چندین DEX جمع‌آوری می‌کنند تا لغزش در سفارش‌های بزرگ را به حداقل برسانند، کارمزد سوآپ و قیمت توکن را بهینه کنند و بهترین قیمت ممکن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به معامله‌گران ارائه دهند.

محافظت از کاربران در برابر اثر قیمت گذاری و کاهش احتمال تراکنش های ناموفق دو هدف مهم دیگر نوع تجمیع کننده های DEXs است. برخی از تجمیع‌کننده‌های صرافی های غیر متمرکز نیز از نقدینگی پلتفرم‌های متمرکز استفاده می‌کنند تا تجربه بهتری را به کاربران ارائه دهند، در حالی که با استفاده از یکپارچگی با صرافی‌های متمرکز خاص، غیرقانونی باقی می‌مانند.

images 1687769285 649950c529922 - صرافی های غیر متمرکز چیست و چگونه کار می‌کنند؟ - DEX

چرا صرافی های غیر متمرکز؟

صرافی های غیر متمرکز برای کسانی که در این حوزه فعالیت دارند نقش بسزایی دارند. حال صرافی های غیر متمرکز بستری معاملاتی هستند که بزرگترین مزیتشان مستقیم بودن و بی واسطه بودنشان است. صرافی های متمرکز می توانند دارایی و اطلاعات افراد را در سلطه خود قرار بگیرند و یا با هدفی در تراکنش هایشان دخالت و یا حتی حساب کاربریشان را مسدود کنند.

با توجه به شرایط و میزان تسلط خودتان از بازار فارکس آموزش ببینید، توصیه ما آموزش فارکس رایگان است. این محتوای آموزشی کاملاً مناسب با سطح علم شما در سایت همیار کریپتو قابل مشاهده است.

معامله گران بدون نیاز به جا بجایی دارایی های خود به کیف پول صرافی های متمرکز میتوانند از داخل کیف پول خودشان از طریق صرافی های غیر متمرکز معامله کنند .

و آخرین نکته مهم هم در این باره این است که شما برای کار کردن با صرافی های غیر متمرکز دیگر نیازی نیست احراز هویت کنید و یا از طریق ایمیل وصل شوید ، تنها کاری که لازم است این است که شما کیف پول خود را به پنل صرافی های غیر متمرکز وصل کنید.

مزایای استفاده از صرافی های غیر متمرکز

معامله در صرافی های غیرمتمرکز می تواند گران باشد، به خصوص اگر کارمزد تراکنش های شبکه در هنگام انجام معاملات بالا باشد. با این وجود، استفاده از پلتفرم های DEX مزایای بی شماری دارد که در ادامه مهمترین آن ها را بر میشماریم:

در دسترس بودن توکن

صرافی‌های متمرکز باید به‌صورت جداگانه توکن‌ها را بررسی کنند و قبل از فهرست کردن، از مطابقت آنها با مقررات موجود اطمینان حاصل کنند. این در حالی است که صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند شامل هر توکنی باشد که بر روی بلاکچین ساخته شده است، و به این معنی که پروژه‌های جدید احتمالاً قبل از در دسترس قرار گرفتن در همتایان متمرکز خود، در این صرافی‌ها فهرست می‌شوند.

ناشناس ماندن

هنگامی که کاربران یک ارز دیجیتال را با ارز دیگری مبادله می کنند، ناشناس بودن آنها در صرافی های غیر متمرکز حفظ می شود. برخلاف صرافی‌های متمرکز، کاربران نیازی به گذراندن فرآیند شناسایی استاندارد به نام «مشتری خود را بشناسید» (KYC) ندارند. فرآیندهای KYC شامل جمع آوری اطلاعات شخصی معامله گران، از جمله نام قانونی کامل آنها و عکسی از مدرک شناسایی صادر شده توسط دولت است. در نتیجه، DEX ها تعداد زیادی از افرادی را که مایل به ناشناس ماندن در معاملات هستند را جذب می کنند.

کاهش خطرات امنیتی

کاربران باتجربه ارزهای دیجیتال با استفاده از صرافی های غیر متمرکز می توانند سرمایه خود را به بهترین شکل ممکن حفظ  کنند و خطر هک شدن را با استفاده از این صرافی ها به صورت فوق العاده ای کاهش دهند، زیرا این صرافی ها وجوه کاربران خود را کنترل نمی کنند. در عوض، معامله‌گران از وجوه خود محافظت می‌کنند و تنها زمانی با صرافی تعامل می‌کنند که بخواهند این کار را انجام دهند. در نتیجه اگر پلتفرم هک شود، تنها ارائه دهندگان نقدینگی ممکن است در خطر باشند.

کاهش ریسک طرف معامله

ریسک طرف مقابل معامله زمانی اتفاق می‌افتد که طرف دیگر درگیر در معامله، بخشی از معامله را انجام ندهد و تعهدات قراردادی خود را نپذیرد. از آنجایی که صرافی های غیرمتمرکز بدون واسطه و بر اساس قراردادهای هوشمند کار می کنند، این ریسک حذف می شود.

برای اطمینان از اینکه هیچ خطر دیگری در هنگام استفاده از صرافی های غیر متمرکز وجود نخواهد داشت این است که کاربران می‌توانند به سرعت جستجوی وب انجام دهند تا دریابند آیا قراردادهای هوشمند صرافی حسابرسی شده‌اند یا خیر و می‌توانند بر اساس تجربه معامله‌گران دیگر در صرافی های غیر متمرکز تصمیم بگیرند.

کلام پایانی

نکته آخر این که صرافی های غیر متمرکز در حال پیشرفت و تکامل هستند، بله درست فهمیدید این تمام ماجرای صرافی های غیر متمرکز نیست و DEXs هر روزه در حال پیشرفت و تکامل هستند و سعی بر این دارند نقاط قوت خود را قوی تر از گذشته و نقاط ضعف خود را به صورت کامل بر طرف سازند.

اگر شما هم می خواهید یک معامله با امنیت بالا و بدون دخالت شخص ثالث داشته باشید و از ویژگی های منحصر به فرد غیر متمرکز بودن استقاده کنید از صرافی های غیر متمرکز (DEXs) استفاده کنید تا علاوه بر امنیت بالا، تراکنشات خود را به سریع ترین حالت ممکنه انجام داده و به ثبت برسانید، اما حواستان باشد که از این نکته غافل گیر نشوید که کارمزد تراکش ها و معاملات در صرافی های غیر متمرکز در بهترین حالت بسیار بیشتر از یک صرافی متمرکز مانند بایننس است.

همیار کریپتو: hamyarcrypto.com

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.